Doorgeefluik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Doorgeefluik

Bericht door Suus »

Ik heb in Frankrijk wel een paar posters gezien met aangepaste dienstregelingen, maar je moet maar net geluk hebben dat er in het stationsgebouw een voorziening voor is.

Ik heb eveneens in Frankrijk grote groene posters gezien met “Vandaag zijn er geen storingen. Goede reis!” terwijl de trein ernaast ondertussen een uur vertraging heeft door een seinstoring...

Die posters van NS hoeven ook niet een hele week op het station te hangen als het weekendwerk is, maar een stoepbord op de werkdag zelf bij perrons die betrokken zijn bij werkzaamheden stel ik wel op prijs. Het liefst met een diagrammetje over hoe de reis verloopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Dat stoepbord was ook mijn voorstel al. In het bedrijf gelooft men heilig in de digitalisering van alles, maar vergeet voor het gemak even de mensen die geen smartphone tot hun beschikking hebben, internet of anderszins. Ik vind daar wel wat van :wink: Dank voor jullie aanvullingen, ik neem het mee in de discussie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Doorgeefluik

Bericht door Wubbo »

Ik vind het uitgangspunt dat ik (als reiziger) actief op zoek moet naar informatie een fout uitgangspunt. Ik wil best op zoek naar informatie als ik weet dat daar een aanleiding voor is, maar ik ga echt niet elke werkdag mijn reis plannen want 99 van de 100 keer zie ik daar precies wat ik verwacht. Zeker voor forensen moet het makkelijk te doen zijn om actief informatie aan te bieden in plaats van te wachten tot iemand het bij je komt halen. Of je dat dan doet met een stoepbord of een ander middel is mij om het even.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daantje »

Hoe kan het dat servicemedewerkers op het station reisadviezen printen en meegeven waarop de werkzaamheden niet verwerkt zijn? Ik kwam een oudere dame tegen op Utrecht centraal die naar Barneveld moest en op zoek was naar de trein naar Amersfoort maar vanwege werkzaamheden reed die niet en moest ze via Ede-Wageningen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Voor welke datum was dat reisadvies? Oudere dames mogen graag dagen van tevoren naar het station gaan om een reisadvies te vragen en vergeten er dan bij te vertellen dat het om aanstaande zaterdag gaat. Wat niet wil zeggen dat dat in dit geval ook zo was, maar dat komt nog wel eens voor.

Ook reisadviezen vanuit Duitsland hebben dat vaak; op de een of andere manier weet de Reisplanner daar niet dat er hier werkzaamheden zijn en zo zeilen die reizigers goedgemutst de werkzaamheden binnen, terwijl ze een korte en kritieke overstap op het programma hebben staan, die nu absoluut niet gehaald kan worden.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Doorgeefluik

Bericht door VIRM »

In stam 16504 die in de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] rijdt, was de verlichting in de eersteklas minicoupe het dichste bij deuren 3/4 in de Halloween-modus: tijdens de reis tussen Eindhoven en Den Haag HS gingen die een paar keer uit. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daantje »

Ze had het reisadvies vandaag gehaald maar ik heb de datum op de print niet gezien.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Staat in het grote boek bijgeschreven :pos:

Ik denk wel dat het hem daar in zo, Daantje, want alle systemen hebben de werkzaamheden erin verwerkt zitten. En onze Servicemedewerkers weten echt wel dat er werkzaamheden zijn (die horen ook ieder kwartier dat bandje draaien). :)
Laatst gewijzigd door Mikos op za 28 okt 2017, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Bericht door JWM »

Mikos schreef:Ook reisadviezen vanuit Duitsland hebben dat vaak; op de een of andere manier weet de Reisplanner daar niet dat er hier werkzaamheden zijn en zo zeilen die reizigers goedgemutst de werkzaamheden binnen, terwijl ze een korte en kritieke overstap op het programma hebben staan, die nu absoluut niet gehaald kan worden.
Vreemd, in mijn beleving is de DB-planner altijd zeer goed bijgewerkt als het gaat om werkzaamheden. Ja, als je al een maand of twee van te voren je reis boekt en er verder niet naar omkijkt dan zal het wel eens misgaan.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Je zult de eerste Duitse toerist niet zijn die helemaal de weg kwijt is vanwege werkzaamheden die niet in het reisadvies staan. Hoe, wat of waar weet ik verder ook niet, maar het komt af en toe voor.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Doorgeefluik

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:Alles doorgegeven :pos:

Er loopt momenteel intern een discussie over informatievoorziening bij werkzaamheden. Degene die er over gaat, zegt dat verwijzen naar de Reisplanner ("de app") voldoende is in omroepberichten. Naar aanleiding van eerdere meldingen hier, maar ook mijn eigen ervaringen op de trein en het station, beweer ik dat dat niet voldoende is. Niet iedereen heeft de beschikking over een smartphone (..)
Ik heb dan wel een smartphone maar als (zeer) incidentele spoorreiziger heb ik daar de NS app niet op staan.

Ik kan wel de (mobiele) NS website raadplegen (en dus de reisplanner). Geen idee of ik dan dezelfde informatie krijg qua werkzaamheden?

Kortom, binnen de groep 'smartphone' bezitters bij NS reizigers zullen ook nog wel gradaties in gebruikers zijn.

Het leest nu een beetje alsof de beste man/vrouw 'die erover gaat' bij de NS denkt dat de NS app op de smartphones van alle reizigers staat en dagdagelijks geraadpleegd wordt.

(da's misschien wel de wens van betrokken medewerker... :P )
Laatst gewijzigd door Durashift op za 28 okt 2017, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Doorgeefluik

Bericht door maarten83 »

Posters en omroepberichten voor werkzaamheden zouden fijn zijn. Zeker als de werkzaamheden buiten het weekend zijn. Als dagelijkse reiziger op een vast traject ga ik niet elke dag kijken of er de dag erop werkzaamheden zijn.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Doorgeefluik

Bericht door Tochjo »

Volledig eens met Wubbo:
Wubbo schreef:Ik vind het uitgangspunt dat ik (als reiziger) actief op zoek moet naar informatie een fout uitgangspunt. Ik wil best op zoek naar informatie als ik weet dat daar een aanleiding voor is, maar ik ga echt niet elke werkdag mijn reis plannen want 99 van de 100 keer zie ik daar precies wat ik verwacht. Zeker voor forensen moet het makkelijk te doen zijn om actief informatie aan te bieden in plaats van te wachten tot iemand het bij je komt halen. Of je dat dan doet met een stoepbord of een ander middel is mij om het even.
Vorig jaar bleek mijn trein 's ochtends eens gepland niet te rijden. Dat was een indirect gevolg van werkzaamheden, maar omdat het maar om een enkele rit ging die ochtend, die ook niet de eerste was op dat traject, was dat niet gecommuniceerd. Dat schijnt beleid te zijn. Toen ik daar mijn beklag over deed, kreeg ik als advies dat ik van tevoren mijn reis in de app moet plannen.

Ik reis dat traject dagelijks, ik ga toch niet elke ochtend en middag mijn reis in de app plannen? Ik heb de Rijden de Treinen-app die een storingsmelding geeft als er iets loos is en dat is mooi genoeg. Blijkbaar vindt NS dat ook forenzen dagelijks voor de zekerheid hun reis maar moeten plannen omdat NS te beroerd is vooraf bekende afwijkingen van de jaardienstregeling te communiceren. NS en ik verschillen daar dan sterk over van mening. Enkele posters ophangen of enkele dagen daarvoor in de betreffende trein omroepen dat ie een paar dagen later niet rijdt, is toch niet te veel gevraagd? De app is een goede aanvulling op de reisinformatie, maar hoort de basiscommunicatie niet te vervangen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Doorgeefluik

Bericht door waldo79 »

Niets aan toe te voegen.

Dat je verwijst naar apps en websites heb ik geen moeite mee, maar laat dit niet ten koste gaan van de informatie ter plekke :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daniel »

Inderdaad weinig meer aan toe te voegen. Trouwens, roept men ondertussen spoorwijzigingen door een onderhoudsrooster wel om? D'r is immers ook een tijd dat men dat niet deed omdat het vertrekspoor immers gepland was.

Als enige toevoeging: bij het verwijzen naar websites zou daar op z'n minst de info over de werkzaamheden moeten staan in leesbare vorm (dus niet uitsluitend in een reisplanner verwerkt). En dan ook wel in een vorm die een normaal mens kan begrijpen: er rijden minder intercity's kan bij NS betekenen dat er 2x/uur i.p.v. 4x/uur een IC rijdt, maar het komt ook voor dat dat gecommuniceerd wordt als omschrijving van het uitvallen van alle IC's. Zou dan liever iets zien als "De intercity van Enschede naar Den Haag rijdt niet" of iets dergelijks.
Verder is het wel praktisch als dat overzicht ook volledig is: ben zelf weleens verrast toen werd gecommuniceerd dat er tot 15.00 uur bussen in plaats van treinen reden, waarbij niet gemeld werd dat de treinen na 15.00 uur in een aangepaste dienstregeling reden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door tsov »

Daniel schreef: En dan ook wel in een vorm die een normaal mens kan begrijpen: er rijden minder intercity's kan bij NS betekenen dat er 2x/uur i.p.v. 4x/uur een IC rijdt, maar het komt ook voor dat dat gecommuniceerd wordt als omschrijving van het uitvallen van alle IC's. Zou dan liever iets zien als "De intercity van Enschede naar Den Haag rijdt niet" of iets dergelijks.
En met dit punt kom je weer op een langgekoesterde wens hier op het forum: het invoeren van een vorm van lijnnummering bij de NS :idea:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Doorgeefluik

Bericht door VIRM »

Ik ga straks met de trein van Zaandam naar Den Haag HS. De reisplanner geeft een overstap in Sloterdijk weer van 6 minuten van spoor 10 naar 8 (van de [serie=Sprinter|2017|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] naar [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie]). Deze overstap kan in Leiden crossplatform in 9 minuten. Zo zijn er wel meer reisadviezen die de Hemboog op Sloterdijk als overstappunt nemen, terwijl het ook makkelijker kan. Ik heb dit al eerder aan de klantenservice doorgegeven, maar tot op heden is er (nog) niks mee gedaan. Zou jij dit wellicht aan het juiste luikje kunnen doorgeven?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Overstap op de Hemboog doorgezet, alle meningen over het vermelden van werkzaamheden neem ik mee in de discussie. :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daniel »

Kan het nummertje vanuit de trein niet lezen, maar de TB14 op spoor 1/2 te Utrecht C. (bij de Noordertunnel) toont maar 5 treinen. Op het rechter scherm is alleen de gestreepte achtergrond te zien, verder geen info op de kopregel na.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Doorgeefluik

Bericht door Suus »

Ik heb het ook al op Twitter gemeld, maar voor de zekerheid ook hier:

Op station Boskoop is op het perron van spoor 1/2 de volledige verlichting van de abri’s stuk. Vanaf de ingang gezien zijn bovendien bij de tweede en derde lantaarnpaal een lamp stuk en bij de vierde lantaarnpaal zijn beide lampen stuk. Slechte foto als bewijs:
Afbeelding

Op dit perron stonden meer dan tien mensen te wachten op de trein. Veel succes met zoeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doorgegeven. :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daniel »

Kan je ergens wat kwijt over het opheffen van treinen? Vanmorgen bij de seinstoring tussen Amersfoort en Utrecht werden treinen pas maarliefst 15 minuten voor vertrek opgeheven, daar heb je als reiziger natuurlijk helemaal niks aan als je je reis nog even checkt voor vertrek van huis. Tenzij je in het station woont dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Ik kan het proberen, maar ik denk dat ik de reactie al wel weet: Wanneer niet duidelijk is hoe lang de situatie gaat duren, heffen ze een trein het liefst zo laat mogelijk op, want wanneer de verstoring dan voorbij is, kan de eerstvolgende al weer rijden. Een trein die is opgeheven opnieuw inleggen schijnt heel veel voeten in de aarde te hebben.
Suus schreef:Op station Boskoop is op het perron van spoor 1/2 de volledige verlichting van de abri’s stuk.
11.33 uur: "Je melding is definitief door de aannemer hersteld."
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

VIRM schreef:Zo zijn er wel meer reisadviezen die de Hemboog op Sloterdijk als overstappunt nemen, terwijl het ook makkelijker kan.
Ik krijg hierop terug dat we momenteel werken met de AR-NU planner. Uitgangspunt is de eerste overstap-mogelijkheid te bieden (dat geeft de klant het snelste 'rust'). Met de HARP-planner gaat dit gedrag wat veranderen. HARP kijkt niet meer naar eerste overstap-mogelijkheid maar weegt meerdere factoren mee: o.a. ruimere overstaptijd en balans tussen reisdelen. In dit voorbeeld geeft HARP inderdaad de overstap in Leiden, vermoedelijk vooral omdat hier ruimer de tijd is. Cross-platform of niet kan helaas technisch niet worden meegenomen in de overweging.

Daarbij hebben ze een screenshot laten zien van exact dezelfde reis die om 12.57 uur in Zaandam begint en in de huidige Reisplanner een overstap van 6 minuten laat zien op Sloterdijk van spoor 10 naar spoor 7 en in de testversie van de HARP-planner in 9 minuten van spoor 9b in Leiden naar 8b. Exact dezelfde aankomsttijd met dezelfde trein; 13.57 uur te Den Haag HS.

HARP staat overigens voor Hafas Reisplanner. Daar is men dus al volop mee aan het testen. Voor nu heb je er dus even niks aan, op termijn zal het hopelijk beter worden. :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

Hafas *O* _O_
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten