Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Timon91 »

Vakantiestress is een relatief begrip. Er is slecht weer op komst, de kinderen zijn ziek, de vouwwagen lekt of er lijkt een wereldoorlog te dreigen - het kan allemaal gebeuren. Helemaal vervelend wordt het als de mensen om je heen meer last van stress hebben om jouw vakantie dan jijzelf, maar goed, ook dat kan gebeuren. Als een megalomane, verwende, hersenloze idioot diarree de wereld in brult waarin er gedreigd wordt met kernbommen op je vakantiebestemming dan snap ik wel dat de familie daar niet helemaal gerust op is, zeker niet als zijn Aziatische evenbeeld vervolgens wat zelfgemaakte projectielen uitprobeert en dreigt om ze per ommegaande raket op te sturen. "Blaffende honden bijten niet", hebben wij echter steeds in ons achterhoofd gehouden, en voorlopig hebben we daar ook gelijk in gekregen.

Gelukkig is het allemaal goed gegaan en is het nog steeds rustig, ondanks alle vuiligheid die over en weer vliegt. Het Koreaanse schiereiland is de bestemming voor de grote vakantie van 2017 geworden, zoals je waarschijnlijk al begrepen hebt. Politiek gezien wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze - en ik weet ook niet of we het in het huidige politieke klimaat nog steeds uitgekozen hadden - maar juist in deze tijd wel een zeer interessante bestemming. Ik had al een tijdje de wens om naar Noord-Korea te gaan, maar het is geen bestemming om in je eentje heen te gaan. Na een halve tray pauperpils tijdens oudejaarsavond heb ik Joost, een studievriend van mij met wie ik in het verleden al vaker leuke bestemmingen bezocht heb (Rusland, Oekraïne, Balkan, Kaukasus), eens gepolst of hij Noord-Korea zou zien zitten. Dat was het geval en dus zijn we in de lente van 2017 maar eens gaan plannen. Ons plan was om "Korea" te bezoeken, wat dus zowel Noord- als Zuid-Korea inhoudt. Direct reizen tussen deze landen is vanwege de dichte grens onmogelijk, maar met een omweg gaat het probleemloos. We hebben ervoor gekozen om eerst naar Noord-Korea te gaan en daarna Zuid-Korea te bezoeken, en al gauw hadden we een globaal reisplan op papier staan. Noord-Korea kun je vanuit twee landen bezoeken: Rusland (vliegtuig) of China (vliegtuig of trein). Daar wij graag met de trein wilden zijn we voor de Chinese optie gegaan, sowieso is dat de standaardoptie die door het overgrote deel van de toeristen gebruikt wordt. Het globale reisplan zag er als volgt uit:
- Vliegen naar Beijing/北京, paar dagen verblijf in Beijing;
- Per trein naar Pyongyang/평양;
- Een week in Noord-Korea, terug vliegen naar Beijing;
- Kort verblijf in Beijing, vliegen naar Zuid-Korea;
- Anderhalve week in Zuid-Korea;
- Terug naar huis vliegen vanaf Seoul/서울.

De uiteindelijke reis heeft 3,5 week geduurd en we hebben vrijwel alles wat op de planning stond kunnen doen. Zoals gebruikelijk zal ik het reisverslag in een paar delen opknippen, maar omdat het stuk in Noord-Korea natuurlijk wat interessanter en avontuurlijker is dan het stuk aan de zuidkant van het schiereiland zal ik daar wel de nadruk op leggen. In het eerste deel komen we echter nog niet in Korea - we beginnen zoals gezegd in China. Vanuit Beijing zijn we per trein naar Pyongyang gereisd en omdat ik die zeer interessante treinreis een eigen verslag gun laat ik het voor het eerste deel bij de hoofdstad van China, want ook daar is genoeg te zien. Sowieso zijn een paar dagen in Beijing handig om even te wennen aan het tijdsverschil, wat laatste dingen te regelen voor Noord-Korea en bovenal omdat je je visum en reisbescheiden voor Noord-Korea in de meeste gevallen hier zult krijgen. Wij zijn er uiteindelijk vier dagen geweest vóór ons bezoek aan Noord-Korea en nog twee dagen erna, en we hebben ons niet hoeven vervelen ;)

Het hele hoe en wat betreft het regelen van de reis naar Noord-Korea kom ik in de volgende delen op terug, in dit deel is alleen relevant dat we een afspraak hebben met iemand van het KITC-kantoor in Beijing. KITC (Korea International Tourism Company) is het Noord-Koreaanse staatstoerismebureau wat het gros van de tours in dit mysterieuze land uitvoert. Ik wil al wel kwijt dat - verreweg - het lastigste stuk van de reisvoorbereiding niet zoals je wellicht zou denken Noord-Korea was, maar China. Ik heb niet vaak zo'n stressvolle, pietluttige, azijnzeikerige, xenofobische visumaanvraag doorlopen. Het was bijna net zo erg als de visumaanvraag voor de Verenigde Staten, maar die spannen ook echt wel de kroon. Na een Amazonewoud aan papier te hebben opgestuurd naar het visumbureau in Den Haag bleek dat de regels precies op die dag aangescherpt waren en er nog meer documenten nodig waren. Na nog een middag papier verzamelen werd ik de volgende ochtend doodleuk gebeld door het Chinese consulaat in Den Haag met de mededeling dat door de regelwijziging mijn visumaanvraag meer dan een maand zou gaan duren en de kans dat ik überhaupt een visum zou krijgen heel klein was. Na beraad met het visumbureau hebben we besloten een week te wachten met het terugtrekken van de aanvraag - dat meteen doen is ook verdacht - omdat het toch geen zin leek te hebben. Via een ander visumbureau had ik inmiddels vernomen dat het in Brussel waarschijnlijk nog wel mogelijk zou zijn. Na drie weken wachten, bellen, mailen en wachten is het paspoort eindelijk weer vrijgegeven in Den Haag, heb ik de hele papierwinkel opnieuw verzameld, via het andere visumbureau de aanvraag opnieuw ingediend in Brussel en uiteindelijk zonder enig morren en zonder zelfs maar op interview te hoeven komen in Brussel een visum gekregen :') Een precieze reden van deze moeilijkheden heb ik nooit gehad, maar ik heb wel een donkerbruin vermoeden wat het probleem nou was: iets teveel landen bezocht waar China een probleem mee heeft :mrgreen: Joost heeft namelijk wél gewoon binnen vier werkdagen z'n visum in Den Haag gekregen. Nu lees ik op de website van het visumbureau dat vanwege verscherpte veiligheidsmaatregelen ook de Brusselroute tot eind oktober op slot zit. Voor de situatie dat je naar China wilt met een paspoort vol foute landen bestaat een prachtige Twentse uitspraak: red oe d'r met :mrgreen:

Na deze behoorlijke introductie is het tijd om met de reis te beginnen. Op zondag 17 september verlaten Joost en ik Nederland vanaf Schiphol. Eerst geven we de rugzakken af, daarna spreken we forumgebruiker Accelerat nog even, gaan vervolgens via de snelle rij (weinig handbagage) door de security (scheelt ruim 20 minuten!) en beginnen de reis met een bak koffie :) We vliegen overigens niet direct naar Beijing, maar eerst naar Helsinki. Het klinkt wellicht om maar het ligt eigenlijk precies op de route ;) Met Finnair hebben we een prima deal gevonden, heen naar Beijing en terug vanaf Seoul voor €500. De vlucht met Finnair naar Helsinki is relaxed, we hebben nooduitgangstoelen dus ik krijg het zelfs voor elkaar om nog een beetje te slapen :') In Helsinki hebben we ruim twee uur overstaptijd, ruim genoeg voor de paspoortcontrole, een biertje en een hamburger. Bij Joost werkt de automatische paspoortcontrole niet en hij weet zelfs nog een stempeltje van Helsinki Vantaa te scoren - ik ben lichtelijk jaloers en die gaan we onthouden voor de terugweg :mrgreen:

1. Deze A321 heeft ons naar Helsinki gebracht. Vanaf hier gaan we met een A330 verder naar Beijing. Vanaf Helsinki is Beijing slechts 7:50 uur reizen, gate tot gate!

Afbeelding
Finnair A321 at Helsinki Airport by Timon91, on Flickr

De vlucht zit helemaal vol en het blijft de hele vlucht onaangenaam warm binnen. De "maaltijd" is de ranzigste die ik in jaren in een vliegtuig heb gegeten. Wat het moest voorstellen kon ik nauwelijks onderscheiden, maar de "pasta" die Finnair ons heeft durven voorschotelen vond ik nog het meest lijken op gedroogde berenbarf, geflankeerd door in staat van ontbinding verkerende olvarit met een garnering van rauwe brokken onkruid :') Overigens serveert Finnair elke maaltijd met een cupje koffiemelk erbij. Dat is zeer attent van ze, want na de maaltijd volgt geen koffie :') De wijn is oké, gelukkig :') Op tijd arriveren we in Beijing en na een ruim uur in de rij voor de immigratie zijn we dan officieel in China! :D Met de metro doen we er zo'n anderhalf uur over naar ons hostel, wat we zonder al te veel problemen vinden. Inchecken kunnen we om 9 uur 's ochtends zowaar al en na een douche is het tijd om de stad in te gaan :) Van Beijing heb ik 136 foto's geüpload, die je hier kunt vinden. 50 ervan heb ik in het verslag opgenomen voor deze proloog. Een overzichtskaartje van dit deel lijkt me ook niet nodig ;)

2. Beijing is gigantisch en alles ín de stad is dat ook. Wegen, kruispunten, gebouwen, winkelcentra - alles is groot. Hier een kruispunt in Dongdan, waar ons hostel vlakbij ligt en wat tijdens ons verblijf ook onze vaste metrohalte is.

Afbeelding
Dongdan, Beijing by Timon91, on Flickr

3. Op de stadskaart zien we een aantal "featured streets" staan, wat het ook mag betekenen. In de meeste gevallen bleek een "featured street" een (tijdelijke) voetgangersstraat te zijn, dus we vermoeden dat "featured" (feet-ured?) ook wel eens gevalletje Chinees vertalen zou kunnen zijn :'). Sowieso lach je je in China stuk over de Engelse vertalingen en random Engelse teksten die je overal ziet :lol:

Afbeelding
Wangfujing Street, Beijing by Timon91, on Flickr

Oh ja, fastfoodketens zie je overal: ons record is dat we vanaf één punt drie verschillende KFC's konden zien :')

4. We lopen richting het Tiananmenplein (Plein van de Hemelse Vrede) en de Verboden Stad, zo'n 20 minuten lopen vanaf het hostel. We zijn blij met de brede stoep waar zo nu en dan ook nog wat schaduw is, want met 30 graden is het behoorlijk warm!

Afbeelding
West Chang’an Avenue, Beijing by Timon91, on Flickr

5. Buiten bij de Verboden Stad kun je op de foto met Mao.

Afbeelding
Tiananmen, Beijing by Timon91, on Flickr

6. De Verboden Stad is helaas dicht op maandagen, maar buiten rondlopen levert een paar interessante eerste indrukken van Beijing op. Wat meteen opvalt hier is de enorme hoeveelheid politieagenten, militairen en veiligheidscamera's.

Afbeelding
Chinese military near the Forbidden City, Beijing by Timon91, on Flickr

7. Tijd voor onze eerste maaltijd in China. Plaatjes zie je bij de meeste restaurants wel op het menu staan, vaak voorzien van een hilarische vertaling. Wie heeft er ook zin in "Mushroom and rape" of in "Take the cucumber"?

Afbeelding
Menu with pictures, Beijing by Timon91, on Flickr

Het eten is overigens heerlijk, de halve liter Tsingtao bier gaat er ook goed in :) Via het Plein van de Hemelse Vrede (wat een zengend hete, lege vlakte is in dit weer) lopen we naar metrohalte Qianmen. De metro in Beijing werkt heel goed, al hoef je niet op een zitplaats te rekenen. De ritprijs is afhankelijk van de afstand maar bedraagt altijd tussen de 3 en 6 RMB (€1 = 7,8 RMB). Je kunt losse kaartjes kopen, maar het is veel gedoe om dat steeds te doen. Wij hebben een lokale OV-Chipkaart gekocht, waarmee de ritjes net zo duur zijn maar waardoor je niet steeds langs de automaat hoeft. Overigens kun je de kaart gewoon weer inleveren zodra je vertrekt uit China, dan krijg je de 25 RMB die hij kost weer terug ;) Het metronetwerk is gigantisch en de treinen rijden om de paar minuten. Tijdens het overstappen leg je binnen de stations veel afstand af om van de ene naar de andere lijn te komen, maar alles is duidelijk aangegeven en laat weinig te wensen over :)

8. Station Qianmen. Let op de afgesloten sporen, ze werken hier met een dubbel deurensysteem. Soms lopen de perrondeuren door tot het plafond, soms zijn ze ongeveer manshoog (voor Chinezen dan ;) )

Afbeelding
Qianmen metro station by Timon91, on Flickr

9. Na een broodnodig middagdutje gaan we nog even naar het Hemeltempelpark, waar we een relaxed uur rondlopen :)

Afbeelding
Temple of Heaven Park, Beijing by Timon91, on Flickr

10. Nu het wat koeler begint te worden is het meteen een stuk aangenamer om rond te lopen.

Afbeelding
Temple of Heaven Park, Beijing by Timon91, on Flickr

11. Bloemen genoeg hier, ook altijd leuk om even met de camera te spelen :)

Afbeelding
Temple of Heaven Park, Beijing by Timon91, on Flickr

12. We besluiten om nog een andere "featured street" op te zoeken. Onderweg komen we deze trolleybussen tegen. Er rijden heel veel bussen in Beijing, maar binnen de stad hebben we er geen gebruik van gemaakt omdat je met de metro overal wel kunt komen.

Afbeelding
Trolleybuses in Beijing by Timon91, on Flickr

13. Het straatbeeld. Let ook op de heldere lucht. In verband met het partijcongres en de verkiezingen van nu zijn er een paar vervuilende fabrieken gesloten waardoor de lucht veel schoner is dan normaal. Drie van de vier dagen van ons eerste verblijf hier waren nagenoeg smogvrij, een waanzinnige score :')

Afbeelding
Streetview in Beijing by Timon91, on Flickr

14. De Copyright Registration Hall in China, die moest toch echt even op de foto :mrgreen:

Afbeelding
Copyright Registration Hall, Beijing by Timon91, on Flickr

15. Straatbeeld vanaf een voetgangersbrug. Oversteken is vaak onmogelijk of je moet heel lang wachten; voetgangersbruggen of -tunnels bieden vaak een snellere optie. Remmen bij zebrapaden, wat bijvoorbeeld in landen in de voormalige Sovjet-Unie met onmogelijk verkeer vaak nog wel gebeurt kun je hier vergeten - iets om rekening mee te houden!

Afbeelding
Zhushikou Street, Beijing by Timon91, on Flickr

16. Omdat ons hostel toch in de buurt zit besluiten we om ook even bij het treinstation te gaan kijken. Het is buiten een drukte van jewelste :')

Afbeelding
Beijing Railway Station by Timon91, on Flickr

17. Er zijn veel wachtenden, het station kom je zonder kaartje niet in. Militairen op dit soort posten houden de menigte in de gaten.

Afbeelding
Beijing Railway Station by Timon91, on Flickr

18. Het station, een imposant gebouw! Bij de loketten beneden worden de tickets gecheckt voordat je naar binnen mag.

Afbeelding
Beijing Railway Station by Timon91, on Flickr

19. Onze kruising bij Dongdan 's avonds.

Afbeelding
Dongdan at night, Beijing by Timon91, on Flickr

We eten wat in een restaurant in een foodcourt in een mall in de buurt, drinken in het hostel nog een biertje en kruipen daarna onder de wol. Voor morgen zetten we geen wekker, we kunnen wel wat slaap gebruiken :') Uiteindelijk ontwaak ik om half 11, Joost is dan net een half uurtje wakker. Het was wel een lekkere nacht zo :) Na in het hostel ontbeten te hebben gaan we op stap. Met de metro gaan we naar halte Yonghegong - de Lamatempel.

20. De directe omgeving van de tempel is vrij typisch te noemen voor Beijing: flats, flats, flats en nog eens flats.

Afbeelding
Flats in Beijing by Timon91, on Flickr

21. Het park waarvan we denken dat de Lamatempel er in ligt blijkt uiteindelijk een heel ander park te zijn, namelijk het Tempel van de Aarde-park, maar ook dat is wel de moeite waard :)

Afbeelding
Temple of Earth Park, Beijing by Timon91, on Flickr

22. Een gebouw in dat park, waar het verder niet druk is en waar je gemoedelijk kunt genieten van wat schaduw.

Afbeelding
Temple of Earth Park, Beijing by Timon91, on Flickr

We lopen terug naar de metrohalte, drinken bij een vaag tentje een kop koffie en beraden ons over wat de rest van de dag gaan doen. Dan valt ons oog op een ander gebouw - de Lamatempel - dus de volgende bestemming is alweer gevonden. We zijn nog helemaal niet bij de Lamatempel geweest dus :')

23. De toegangspoort. Hier is het overigens wél flink druk, wat mede komt doordat het complex niet zo groot is.

Afbeelding
Yonghe Temple, Beijing by Timon91, on Flickr

24. Best interessant, die tempels. Al kan ik me wel voorstellen dat het na paar tempels minder interessant wordt als je niet zo into het boeddhisme bent :X

Afbeelding
Yonghe Temple, Beijing by Timon91, on Flickr

25. De gebouwen zijn schitterend, ondanks dat het vrij druk is kun je ook hier wel gemoedelijk rondlopen :) Met je OV-Chipkaart kun je hier trouwens nog prima met studentenkorting naar binnen :mrgreen:

Afbeelding
Yonghe Temple, Beijing by Timon91, on Flickr

26. Wat krijg je als je een mopshond met een leeuw kruist en er een extra chromosoom doorheen roert? Juist ja, dit.

Afbeelding
Yonghe Temple, Beijing by Timon91, on Flickr

We lunchen uitgebreid bij een gigarestaurant nabij het park waar we eerder geweest zijn en besluiten dan om naar het Olympisch Stadion te gaan.

27. Het is een lange rit met de metro, maar het Vogelnest is die rit best waard ;)

Afbeelding
Beijing National Stadium (Bird’s Nest) by Timon91, on Flickr

28. We kiezen voor het uitgebreide ticket, waarbij je ook nog een stukje over het dak kunt lopen. Dat doen we als laatste, eerst maar eens binnen kijken. Er staat een groot podium in, dus schijnbaar worden hier ook concerten gehouden.

Afbeelding
Beijing National Stadium (Bird’s Nest) by Timon91, on Flickr

29. De VIP-ruimtes van het stadion, waar de toer zich eigenlijk op spitst, vinden we niet zo interessant dus daar lopen we gauw doorheen. Het duurt even voordat we de ingang van de dakwandeling gevonden hebben (het is vrij nieuw), maar dat blijkt écht de moeite waard te zijn! :D Eerst ga je een stukje met de lift, daarna kom je in de dakconstructie uit. Ooit eens afgevraagd hoe die er van binnen eruit ziet? Zo dus ;)

Afbeelding
Inside the roof structure of the Beijing National Stadium (Bird’s Nest) by Timon91, on Flickr

30. Langs een aantal van de "draden" of "takjes" van de dakconstructie van het Vogelnest zijn hekken geplaatst die een wandelroute vormen.

Afbeelding
View from the Beijing National Stadium (Bird’s Nest) by Timon91, on Flickr

31. Het uitzicht is prachtig! Hier zien we andere stukken van het Olympische Park, wat echt gigantisch groot is.

Afbeelding
View from the Beijing National Stadium (Bird’s Nest) by Timon91, on Flickr

32. Over het licht hebben we ook niet te klagen ;) Je kan overigens ook een ticket voor alleen dit stuk kopen, waarmee je ook een groot deel van de rest van het stadion kunt zien. Alleen de VIP-ruimtes sla je dan over, maar die boeien ook echt niet eerlijk gezegd :') Gratisch tip! ;)

Afbeelding
View from the Beijing National Stadium (Bird’s Nest) by Timon91, on Flickr

We genieten uitgebreid van het uitzicht, gaan weer naar beneden en lopen over de promenade naar de volgende metrohalte. Het is een lange rit terug naar het hostel, het Olympische Park ligt iets buiten het centrum aan de noordkant van de stad.

33. Onderweg stappen we op station Datunlu-Oost over van lijn 15 naar lijn 5, wat een heel eind lopen blijkt te zijn. Hier een sfeerbeeld van zo'n overstaproute.

Afbeelding
Datunlu East metro station, Beijing by Timon91, on Flickr

34. Het perron van lijn 5 ligt bovengronds, vanaf hier is het nog 10 haltes naar Dongdan.

Afbeelding
Datunlu East metro station, Beijing by Timon91, on Flickr

35. Een interessant fenomeen in de Beijingse metro is de reclame in de metrotunnel, dus buiten de metro. Er is een lang scherm op raamhoogte in de tunnel, waar de reclame op mee "loopt" met de trein. Ik heb dit nog nergens anders gezien.

Afbeelding
Ads in the Beijing metro by Timon91, on Flickr

In het hostel chillen we wat en gaan dan wat eten in een uitgaansdistrict. Het is best een leuke wijk, maar heel lang blijven we niet hangen omdat we ook geen zin hebben om de laatste metro te missen.

Woensdag is onze laatste volledige dag in Beijing, morgen gaan we richting Korea. Om 10 uur hebben we afgesproken met meneer Jong van KITC. Zoals ik al zei voert KITC het gros van de tours in Noord-Korea uit, zij briefen je ook voor vertrek in Beijing. Meestal gebeurt dat op het kantoor van KITC, maar omdat wij een individuele tour geboekt hebben komt meneer Jong naar ons toe. Om tien voor half 11 komt hij luid verontschuldigend het hostel binnen, schijnbaar stond hij in de file - dat kunnen we ons hier goed voorstellen. Hoe het boeken van de reis e.d. werkt kom ik de volgende delen nog op terug, maar we krijgen nu in ieder geval onze visa en treinkaartjes, moeten we de reis cash in euro's betalen en kunnen we al onze laatste vragen stellen. Een andere backpacker die wat aan het chillen is bij de receptie kijkt raar op als hij ons twee aan tafel ziet zitten met een Noord-Koreaan en we het steeds over dingen als "DPRK", "Pyongyang" en "North Korea" hebben en hij enkele duizenden euro's over tafel ziet schuiven :') We krijgen hier al een treffende eerste indruk van Noord-Korea als we vragen hoe we onze gidsen moeten herkennen bij aankomst op station Pyongyang en meneer Jong antwoordt met: "No, no. You just get off the train and wait on the platform. They recognize you. They know you. They will find you." :')

36. De ontvangen documenten, links onze visa (voor- en achterzijde, het is een soort boekje) en rechts het treinkaartje Beijing-Pyongyang. De visa zijn losse blaadjes, er komt in je paspoort geen stempel van Noord-Korea te staan als je in Beijing je visum ophaalt ;)

Afbeelding
North Korea visa and train ticket by Timon91, on Flickr

Na onze meeting met meneer Jong zijn we blij dat alles nu echt geregeld is, we kunnen niet wachten om het Noord-Koreaanse avontuur echt aan te gaan! Het moment is echter nog niet helemaal daar, want morgenmiddag vertrekt onze trein pas ;) We hebben nog genoeg tijd te besteden hier, eerst gaan we nog lunchen met een teamgenoot van mijn honkbalteam die in Beijing zit voor z'n stage.

37. Na de lunch lopen we weer naar de metrohalte, onderweg valt ons oog op het hier niet helemaal thuishorende Paulaner Bräuhaus :mrgreen:

Afbeelding
Paulaner Bräuhaus, Liangmaqiao, Beijing by Timon91, on Flickr

38. 's Middags besluiten we om naar de dierentuin te gaan. De dierentuin zelf is niet onaardig, al loopt er ook een verhoogde weg dwars door de zoo heen :')

Afbeelding
Beijing Zoo by Timon91, on Flickr

39. Deze ijsbeer geeft de enige juiste reactie op de politieke rel tussen Noord-Korea en de VS :mrgreen:

Afbeelding
Polar bear in the Beijing Zoo by Timon91, on Flickr

40. Niet alle dieren in de dierentuin leven nog, maar het is nou ook niet zo heet dat de mussen letterlijk dood van het dak vallen :')

Afbeelding
Dead bird in the Beijing Zoo by Timon91, on Flickr

41. De dierentuin is vooral bekend van de reuzenpanda's. Voor het pandaverblijf heb je een apart kaartje nodig, maar dat kost maar weinig. Het is wel gaaf om de panda's te zien :)

Afbeelding
Giant panda in the Beijing Zoo by Timon91, on Flickr

42. Hoi :mrgreen:

Afbeelding
Giant panda in the Beijing Zoo by Timon91, on Flickr

43. Noeste socialistische arbeid kan ook in de dierentuin niet ontbreken :mrgreen:

Afbeelding
Beijing Zoo by Timon91, on Flickr

Onze laatste avond in Beijing willen we nog pekingeend eten, maar de rij voor het restaurant wat ons wordt aangeraden is dusdanig lang dat we maar een ander restaurant zoeken. Er zijn eettentjes zat in Beijing, dus dat is meestal niet heel moeilijk :) En ook hier hebben ze eend ;)

44. Op de terugweg naar het hostel komen we nog een apart stoplicht tegen :')

Afbeelding
Red and green traffic light, Wangfujing Street, Beijing by Timon91, on Flickr

Op donderdag willen we voordat we naar Noord-Korea vertrekken nog één ding doen: de Verboden Stad bezoeken. Er is een limiet van 80.000 kaartjes per dag, die allemaal vrij gauw uitverkocht schijnen te zijn. Je kan wel online kaartjes kopen, maar daarvoor heb je weer een Chinees telefoonnummer nodig of betaal je de hoofdprijs. We gaan bijtijds op stap en het is toch geen hoogseizoen, dus we hopen het er maar op. Druk is het alsnog wel, maar rustig zal het hier nooit wezen :')

45. Het is hier fijn om lang te zijn :') Chinezen gedragen zich naar Nederlandse maatstaven zeer asociaal, maar als je zelf ook gewoon overal doorheen beukt en je net zo lomp gedraagt is het allemaal wel te doen :X Een beetje overzicht is dan wel handig ;)

Afbeelding
Entering the Forbidden City, Beijing by Timon91, on Flickr

Het bemachtigen van de kaartjes gaat zowaar voorspoedig, en met 10 minuten zijn we al binnen :') Op aanraden van mijn teamgenoot nemen we de audiotour voor wat achtergrondinformatie, achteraf gezien was dat een wijze keuze want zonder zou het zeker een saaier bezoek geweest zijn.

46. Als je goed fotografeert lijkt het net alsof het heel rustig is ;)

Afbeelding
Forbidden City, Beijing by Timon91, on Flickr

47. Gelukkig is het complex heel groot en maakt het voor de audiotour niet uit hoe je gaat. Op basis van je positie (GPS) krijg je een verhaaltje te horen, alles gaat vanzelf :)

Afbeelding
Forbidden City, Beijing by Timon91, on Flickr

48. De meeste gebouwen kun je niet in, maar vaak kun je wel van buiten naar binnen kijken. Best indrukwekkend allemaal!

Afbeelding
Forbidden City, Beijing by Timon91, on Flickr

49. Zo gaat men in China met dingen om die je niet mag aanraken ;)

Afbeelding
Do not touch, Forbidden City, Beijing by Timon91, on Flickr

50. Na een paar uur is het mooi geweest en gaan we weer naar buiten. Let wel: zodra je via de poort aan het Tiananmenplein naar binnen gaat kun je niet terug! Je moet er altijd aan een andere kant weer uit, of je de Verboden Stad nu in gaat of niet. Hier de uitgang van de Verboden Stad, aan de noordkant van het complex. Ter referentie: dit ligt in een rechte lijn 1,6 km van de poort aan het Tiananmenplein af ;) Je kan hier wel zien dat het behoorlijk druk is :')

Afbeelding
Exit of the Forbidden City by Timon91, on Flickr

51. Tegenover de hoofduitgang ligt een park met een heuvel, vanaf boven heb je een mooi uitzicht. Helaas is het vandaag smoggy, maar we hebben tot nu toe dan ook echt ziek veel mazzel gehad met de luchtkwaliteit ;)

Afbeelding
View of the Forbidden City from Jingshan Park by Timon91, on Flickr

Met de metro gaan we terug naar Dongdan, lunchen voor de laatste keer in het foodcourt, doen wat inkopen voor de treinreis en keren dan terug naar het hostel. Daar pakken we de laatste zooi in en chillen nog even. De Lonely Planet Korea (die over Zuid-Korea gaat maar wel een hoofdstuk over Noord heeft) geven we bij de receptie af met een briefje erop: "Will be picked up by Timon and Joost on September 28th. If Kim decides to keep us, feel free to give it to someone else" :X - over een week zijn we als het goed is weer terug in het hostel. De LP Korea is verboden in Noord-Korea, vandaar ;) De hostelmeisjes vinden het prachtig, met een knuffel nemen we rond kwart over 3 afscheid en gaan dan op stap. Het gaat nu echt gebeuren, op naar Noord-Korea! *O*

Hier kap ik het voor nu af, het eerste deel van de vakantie zit erop. Ik had nog veel en veel meer van Beijing kunnen laten zien en vertellen, maar dat zou een beetje veel off-topic worden :P Het volgende deel zal zoals gezegd volledig gewijd zijn aan de treinreis naar Pyongyang, de meest bizarre en interessante treinreis die ik ooit gemaakt heb ;) Ik hoop dat jullie deze proloog al wat vonden, bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door Timon91 op do 26 okt 2017, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Mikos »

Mooi begin van weer een nieuwe, iconische reis. Noord-Korea heeft ook hoog op mijn lijstje gestaan, maar is voorlopig een stukje gezakt nu men over en weer modder aan het gooien is. Na mijn bezoek aan Chornobyl hoop ik van harte dat het bij moddergooien blijft...

Nog wel een dingetje:
Timon91 schreef:1. Deze A330 gaat ons naar China brengen. Vanaf Helsinki is Beijing slechts 7:50 uur reizen, gate tot gate!
Dat is een A321. :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Z2N »

En ik maar denken dat je jezelf niet meer kon overtreffen! _O-

Ik kijk nu al uit naar het vervolg! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Daniel »

Jij weet ook welke keer weer een nieuwe unieke bestemming te vinden zeg :pos: Superverslag wederom :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor jullie reacties! :D
Mikos schreef:Mooi begin van weer een nieuwe, iconische reis. Noord-Korea heeft ook hoog op mijn lijstje gestaan, maar is voorlopig een stukje gezakt nu men over en weer modder aan het gooien is. Na mijn bezoek aan Chornobyl hoop ik van harte dat het bij moddergooien blijft...

Nog wel een dingetje:
Timon91 schreef:1. Deze A330 gaat ons naar China brengen. Vanaf Helsinki is Beijing slechts 7:50 uur reizen, gate tot gate!
Dat is een A321. :wink:
Van de spanning zelf was op het hele Koreaanse schiereiland overigens vrij weinig te merken ;)

En dank voor de correctie, ik heb het helemaal verkeerd gezien _O- Het is aangepast! ;)
Mijn Flickr account.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door zone2000 »

ooh geinig, was zelf vorige maand een paar dagen in Beijing :pos:
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Etienne »

Wauw _O_
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door isadora »

Veel oostelijker gaat het niet. :)
Maar zeker ultiem, en dat vertaald zich al in de uitgebreide aanloop naar het echte verslag.
Dat waarvan ik met name naar de eerstvolgende delen uitkijk. *O*

Nog even terugkomend op jullie besluit eerst Noord- en daarna Zuid-Korea; ben benieuwd hoe jullie dat hebben afgewogen.
Lijkt me best complex voor een tamelijk ingewikkelde reis als deze.

En uiteraard groot compliment voor dit eerste deel. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door julsteren »

Korea *O* *O* *O* ik ken je van je gekke reizen Timon, maar deze had ik echt niet verwacht.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door ZO6176 »

Indrukwekkend verslag. Wacht met spanning op de volgende episode.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Milco »

Heel mooi verslag weer. Indrukwekkend om te lezen! Ik kijk al uit naar de volgende delen! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door tsov »

Goed bezig, man! *O* Jij rijgt de epische tripjes wel aaneen zo :pos:
Ben erg benieuwd naar je ervaringen in Noord-Korea!
Dat visumboekje voor de DPRK ziet er trouwens wel uit als een jaren-'70-gemeentefolder over afvalscheiding of iets in die richting... Typografie bij Oost-Aziaten heb ik nooit heel erg begrepen :')
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door jelmerrr »

Wat een leuk verslag en interessant om te lezen. *O*
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Zugführer »

Ik had niet verwacht dat je me nog kon verbazen met nieuwe reisbestemmingen, maar het is je toch weer gelukt.
De proloog was al een feest om te lezen en zien, dus ben benieuwd naar de rest *O*
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door waldo79 »

Honger naar meer, al heb je al wat sneak-previews laten zien op Facebook :Y
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Durashift »

Mooi verslag. Inderdaad verrassend om zoveel zon te zien op jouw foto's in China.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Meltrain »

Mooie intro voor een waarschijnlijk nog mooiere reis. :pos:
Maar de treinreis Beijing - Pyongyang is dus nog interessanter dan de reis van Ankara naar Iran? :shock:

En over de snelweg door de dierentuin: door Diergaarde Blijdorp loopt een spoorviaduct. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Timon91 »

Dank voor de toffe reacties! *O*
isadora schreef: Nog even terugkomend op jullie besluit eerst Noord- en daarna Zuid-Korea; ben benieuwd hoe jullie dat hebben afgewogen.
Lijkt me best complex voor een tamelijk ingewikkelde reis als deze.
Achteraf gezien was het voor de ervaring beter geweest als we de hele reis in exact de omgekeerde volgorde gemaakt hadden. Echter is het voor de gemoedsrust beter om eerst naar het noorden te gaan dus ik ben blij dat we dat gedaan hebben ;) Het reisschema was in ieder geval zo opgezet dat we Noord-Korea zonder consequenties hadden kunnen skippen, was er daadwerkelijk iets gebeurd - we waren dan gewoon langer in China gebleven.
tsov schreef:Dat visumboekje voor de DPRK ziet er trouwens wel uit als een jaren-'70-gemeentefolder over afvalscheiding of iets in die richting... Typografie bij Oost-Aziaten heb ik nooit heel erg begrepen :')
Zelfs de jaren '70 zijn nog heel ver weg voor Noord-Korea, zoals je in de volgende delen wel gaat zien :')
Meltrain schreef:Maar de treinreis Beijing - Pyongyang is dus nog interessanter dan de reis van Ankara naar Iran? :shock:
Qua landschap zeker niet, maar qua algehele reisbeleving vond ik Beijing-Pyongyang wel interessanter. We hebben denk ik ook wel wat unieks meegemaakt, maar dat zie je in het volgende deel wel :P
Mijn Flickr account.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Littlebusdriver »

Timon91 schreef: als hij ons twee aan tafel ziet zitten met een Noord-Koreaan en we het steeds over dingen als "DPRK", "Pyongyang" en "North Korea" hebben en hij enkele duizenden euro's over tafel ziet schuiven :')
Je schrijft leuk maar bedenk wel dat je met dit soort fratsen het foute regime in Noord Korea steunt en de arme inwoners er zeker niet mee helpt.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Timon91 »

Dat is één van de grootste overwegingen geweest om wel of niet te gaan, maar daar kom ik in het volgende deel pas op terug ;)
Mijn Flickr account.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Nitein-Repart »

Littlebusdriver schreef:
Timon91 schreef: als hij ons twee aan tafel ziet zitten met een Noord-Koreaan en we het steeds over dingen als "DPRK", "Pyongyang" en "North Korea" hebben en hij enkele duizenden euro's over tafel ziet schuiven :')
Je schrijft leuk maar bedenk wel dat je met dit soort fratsen het foute regime in Noord Korea steunt en de arme inwoners er zeker niet mee helpt.
Als je steeds het argument gebruikt "bij vakanties naar land x steun je het regime van land x", dan kun je alleen nog op vakantie in West-Europa. Nu is Noord-Korea wel het meest extreem en bestaat er de kans dat de lokale bevolking niets ziet van je euro's, maar ik heb ook wel eens gehoord van dat mensen niet naar Turkije willen omdat ze Erdogan niet willen steunen. Als je dat zo ver doortrekt kun je alleen nog op vakantie in West-Europa.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door BR628 »

Oh wat een gave reis zeg, kijk nu al uit naar de volgende delen!
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Tweemaal Korea (1): Proloog in Beijing [51]

Bericht door Littlebusdriver »

Timon91 schreef:Dat is één van de grootste overwegingen geweest om wel of niet te gaan, maar daar kom ik in het volgende deel pas op terug ;)
Mocht je nog een keer in Berlijn zijn; bezoek het Mauermuseum. Daar is ook een tentoonstelling over gruwelijkheden ná de WOII. Met een speciaal deel over de gruwelijkheden in Noord Korea vandaag de dag. Een voorbeeld waar ik fysiek misselijk van werd, alles is afgebeeld; medebewoners van een concentratiekamp in Noord Korea moeten met twee man middels een plank op de buik van een zwangere vrouw staan om zo een miskraam op te wekken. Het kind vermoorden dus. En dat zijn allemaal mensen, 200.000 (tweehonderdduizend) waarvan de reden discutabel is dat ze in zo’n strafkamp zitten. En zo heb ik nog meer afbeeldingen van gruwelijkheden gezien. En gelezen dat veel dingen in Noord Korea gefinancierd worden door dubieus contant buitenlands geld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten