Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door hidihi »

Aking schreef:Flirts als slaaptreinen? Van die tramrommel? :cry:
Waarom niet? Kleinere treinen betekenen dat je ook op routes kunt rijden waar er minder vraag is. Daarnaast kleine treinen worden ook steeds beter op het gebied van rijvaardigheid en qua interieur kun je veel verranderen en verbeteren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

hidihi schreef:
Aking schreef:Flirts als slaaptreinen? Van die tramrommel? :cry:
Waarom niet?
Omdat ik weiger die dingen treinen te noemen :X
Kleinere tramrommel betekenen dat je ook op routes kunt rijden waar er minder vraag is. Daarnaast kleine tramrommel worden ook steeds beter op het gebied van rijvaardigheid en qua interieur kun je veel verranderen en verbeteren.
ftfy *bus*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Suus »

dennistd schreef:Een slaaptrein die om 6u/7u al aankomt heb je helemaal niets aan: vrijwel alles is dan nog gesloten, dus wat wil je daar zo vroeg?
Liever 's avonds pas om 22u/23u vertrekken en rond 9u/10u aankomen.
Als je een zakelijke markt wil aanspreken moet de belangrijkste bestemming zo rond 8:30 bereikt zijn, zodat ze voor de vergadering van 9 uur aanwezig kunnen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door dennistd »

Ik denk dat een zakenreiziger de avond ervoor wel het vliegtuig pakt en dan een hotel. Kan me niet voorstellen dat die snel een nachttrein pakken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Mikos »

Ga eens in Oekraïne kijken!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Suus »

dennistd schreef:Ik denk dat een zakenreiziger de avond ervoor wel het vliegtuig pakt en dan een hotel. Kan me niet voorstellen dat die snel een nachttrein pakken.
Nee, nu niet. Want je krijgt een uitgeleefde trein met slechts zelden goede sanitaire voorzieningen en treinstations voordien daar ook al niet in. Als je daar wat aan kan doen en zorgt dat je na een eetafspraak de trein in kan en voor de ochtendafspraak op je bestemming bent, moet daar echt een markt liggen. Dat zal ook inhouden dat nachttreinen versneld moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door trolly »

Mikos schreef:Ga eens in Oekraïne kijken!
Ja maar...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door dennistd »

Waar ik wel benieuwd naar ben is welk reisdoel de reizigers in de nachttreinen in Duitsland hebben.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door trolly »

Bielefeld.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door dennistd »

Dat is geen reisdoel, maar een verzonnen reisbestemming, bedoeld om de werkelijke bestemming te verhullen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Vinny »

Ik zie slaaptreinen alleen terugkomen als ze een ander segment reizigers gaan bedienen. Reizigers die het puur voor de beleving doen. Voor efficiënt en doelmatig vervoer is een nachttrein niet geschikt: andere vervoersmogelijkheden zijn sneller, comfortabeler of goedkoper (Flixbus, auto, vliegtuig, hogesnelheidstrein die overdag rijdt).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Mikos »

Mja, zolang er mafkezen zijn die in een Flixbus stappen en zo op grote afstanden langer onderweg zijn dan met de trein, is er overal vraag voor te creëren, zolang je het maar aanbiedt.
trolly schreef:Ja maar...
Klopt, maar ook daar wordt er gebruik van gemaakt. Wanneer jij ergens naar toe wilt waar geen vliegveld in de buurt is, wijk je al snel uit naar een trein. En als die dan ook nog eens op voor jou gunstige tijden aankomt... Voor mij dé reden geweest om in Oekraïne de nachttrein te nemen; ik bespaarde mezelf een nacht in een hotel en ondertussen kwam ik dichterbij mijn bestemming.

Uiteraard is de setting daar iets anders, omdat de nachttrein daar net zo veel of minder kost dan een hotelovernachting, maar wanneer je een nachttrein laat uitbaten door bijvoorbeeld Duitsland waar de lonen lager liggen dan hier in Nederland, is een trein al sneller financieel haalbaar te krijgen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

Vinny schreef:andere vervoersmogelijkheden zijn sneller, comfortabeler of goedkoper (Flixbus, auto, vliegtuig, hogesnelheidstrein die overdag rijdt).
Whut? :')
Mikos schreef:maar wanneer je een nachttrein laat uitbaten door bijvoorbeeld Duitsland waar de lonen lager liggen dan hier in Nederland, is een trein al sneller financieel haalbaar te krijgen.
Of je gaat nog verder naar het oosten en bent nog goedkoper uit, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije... Omlooptechnisch misschien wat lastiger om je personeel elke X dagen weer thuis te krijgen, maar dat moet volgens mij te doen zijn.

En anders, ik weet dat er bijvoorbeeld in Oostenrijk en Turkije nog Personeelsverblijven met sanitair en slaapplaatsen zijn. in Belgrado hebben de spoorwegen een eigen personeelshotel. Zet zoiets op op de plek waar je je hub maakt (ergens midden in Duitsland ofzo) en laat je personeel, indien gewenst, daar hun vrije tijd spenderen. Dat lijkt me stukken goedkoper dan een euro of 50 per persoon per nacht aan hotels betalen (ze zullen vast korting krijgen, maar zullen ook geen 5 euro per nacht betalen lijkt me)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Z2N »

dennistd schreef:Ik denk dat een zakenreiziger de avond ervoor wel het vliegtuig pakt en dan een hotel. Kan me niet voorstellen dat die snel een nachttrein pakken.
Neem voor de grap eens een nachttrein in het Verenigd Koninkrijk. Daar is het materieel op orde (de Caledonian Sleeper krijgt volgend jaar nieuw materieel, de Night Riviera wordt momenteel verbouwd), zijn er lounges om te wachten en zijn de aankomst- en vertrektijden ideaal. Gevolg: volle treinen, veel zakenreizigers en niemand die nog denkt aan het opheffen van de bestaande verbindingen. De Schotten denken zelfs aan een nieuwe verbinding naar Thurso. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door hidihi »

Ik heb een paar keer de Penzance-Londen route gedaan en dat is echt fantastisch. Het is niet super goedkoop maar zeker de moeite waard. Ik vind overigens wel dat de trein voor elk budget te doen moet zijn. Dus ik vind het geen probleem om een product voor zakenreizigers te maken (privé kamers met veel service) maar er moeten wel een paar compartimenten zijn waar 4/6 bedden staan waar mensen kunnen overnachten met een kleiner budget.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 02 nov 2017, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Durashift »

hidihi schreef:
Aking schreef:
hidihi schreef: (..)
De Trans Euro Night-pool 2.0? :)
Nee niet altijd pool meer een samenwerking. (..) Duitse en Nederlandse vervoerders rijden bijvoorbeeld met flirt treinen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen maak coupés in sommige flirt treinen die je overdag als zitplaatsen kunt gebruiken en s'nachts als slaapgedeeltes kunt gebruiken. Je kunt dan de flirt trein dan als nacht trein gebruiken en als dagstoptrein in zowel Duitsland als Nederland.

(..) Bijvoorbeeld je legt een nacht trein Groningen Brussel in. Dan worden enkele slaaprijtuigen extra mee genomen met de eerste/laatste Benelux trein in samenwerking met NMBS en dan zorgt de NS naar de afhandeling naar Groningen. (..)
Op zich klinkt het wel aannemelijk en in een theoretisch logistiek model zal het ook wel kunnen kloppen.. maar in de praktijk?

Na een nachtrit een Flirt ombouwen van slaap- naar zitplaats, kost wel ff wat tijd. Schoonmaken van de trein, al dat vuile beddengoed eruit enzo.
Volgens mij is zo'n trein pas gereed voor daginzet als de ochtendspits al zo goed als voorbij is.
Mocht het evengoed nodig zijn om die trein in de dag in te zetten.. mag er niet al te veel misgaan met de dienstregeling.. zeker in de begin avondspits niet.. want rond 18 uur zal de trein wel gereed gemaakt moeten worden voor de aankomende nachtrit..
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Z2N »

Eerlijk gezegd zie ik ook niet in waarom je nachttreinen overdag in zou willen zetten. An sich lijkt het logisch dat je treinen 24 uur per dag in wilt zetten, om kosten zoveel mogelijk te drukken. Maar nachttreinen rijden zo'n 12 uur per dag (ideale vertrektijd is zo rond 20:30, ideale aankomsttijd zo rond 08:30), wat niet zo veel scheelt met dagtreinen van NS (inclusief spitsmaterieel wat soms maar vijf uur op een dag rijdt). Nachttrein-materieel is echter ongeschikt voor de binnenlandse dienst (smalle gangen, minder deuren, langzamer optrekken), en overdag kan dan het nachttreinmaterieel met zo min mogelijk personeelskosten gereinigd en onderhouden worden (drie man 8 uur inzetten is goedkoper dan 8 man drie uur inzetten). Het laten rijden van een nachttrein overdag is bovendien duurder (zwaarder materieel, langzamere treinpaden en dus meer personeel nodig), waardoor ik denk dat het praktischer is om inzet overdag niet te overwegen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Suus »

Je moet even loskomen uit je denkpatroon van bestaande nachttreinen Z2N.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Z2N »

Hoezo? Ik zie namelijk niet in hoe je een bed fysiek combineert met de stoelopstelling van een Flirt-sprinter... :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door en-es »

Couchettes kunnen toch simpel in zitplaatsen veranderd worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Z2N »

Klopt. Probleem is echter dat Couchette-rijtuigen te smalle deuren hebben om reizigers snel in- en uit te laten stappen, getrokken treinen per rijtuig minder zitplaatsen hebben dan moderne treinstellen en je daardoor of te korte treinen krijgt, of treinen die niet snel genoeg optrekken. In een spoorlandschap van tienminutendiensten en steeds drukker wordende verbindingen is het daardoor lastig om voor nachttreinen-geschikt materieel overdag efficiënt in te zetten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Statler Rail »

Interessante discussie hier... :D

Op zich is er wel een markt voor de klassieke nachttreinen, maar dit is echt een niche-markt. Maar ook op een niche-markt kan je winst maken, al zal je dan over het algemeen een relatief duur product hebben in vergelijking met alternatieven. ÖBB lijkt redelijk succesvol met deze niche, maar hun groeipotentie is beperkt. Bestaande verbindingen uitbreiden lijkt voor de hand liggend, zoals een trein naar Amsterdam verlengen. Zodra ze meer gaan groeien zullen ze ook minder efficient worden, waarbij de kosten waarschijnlijk sneller groeien dan de inkomsten.

Ik ga iets zeggen wat de meesten niet willen horen, maar... die klassieke nachttreinen zijn te comfortabel en er passen te weinig mensen in. Een slaapcoupé is echt een premium product, maar de massa ga je daar niet mee vervoeren. Gewoon wagons met business class stoelen in coach-opstelling. Hoe meer passagiers per trein, hoe lager de kosten per passagier. Een trein alleen ´s nachts gebruiken is ook enorm duur en inefficient, want dan moet je alle kosten op die ene rit terugverdienen. Hetzelfde materieel moet je dus ook overdag inzetten. Daar zijn natuurlijk verschillende manieren voor.

Dat een nachttrein in de ochtendspits aankomt is niet zo erg, want op het langeafstandsvervoer heb je nauwelijks een ochtend- en avondspits. Forensen zijn bovendien een heel andere doelgroep die bovendien op andere tijden en dagen reizen dan internationale reizigers.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Durashift »

Wat is dan, volgens jou, de doelgroep voor het (nacht) materieel dat ook overdag zijn kilometers moet maken?

Volgens mij is er ergens toch een kantelpunt qua materieelinzet, kosten en opbrengst. Als het daadwerkelijk zo zou zijn dat materieel eigenlijk 24/7 zou moeten rijden voor maximale opbrengst tegen de minst mogelijke kosten.. dan begrijp ik niet waarom ik hier op de site weleens lees over het begrip 'besparen op bakkilometers'.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door en-es »

Ik denk dat het beddegoed en het extra personeel ook veel geld kost. En de laatste jaren zie je vooral dat mensen zo weinig mogelijk willen betalen voor de nachttrein. Men jaagt op de discounttickets van 29 euro. Niemand betaalt nog +100 euro voor een nachtreis.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Hainje »

Maar als je snel van A naar B kunt reizen dan zijn mensen wel degelijk bereid om > € 100,- voor een kaartje neer te leggen. Kijk maar naar de hogesnelheidstreinen. Ik denk dat áls je nachttreinen in wilt gaan zetten, je echt snelle verbindingen in moet gaan leggen. En als nachttreinen momenteel vaak iets niet zijn, dan is het snel. Getuige de diverse reisverslagen hier op het forum alleen al, waarbij soms flink gerangeerd wordt op vage emplacementen.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten