Spoorvernieuwing Doetinchem-Zevenaar

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Spoorvernieuwing Doetinchem-Zevenaar

Bericht door Tochjo »

Vanaf vandaag tot en met aanstaande vrijdag wordt er op verschillende plaatsen gewerkt aan het spoor tussen Doetinchem en Zevenaar. Op dit traject worden onder andere kilometers spoor en oude, houten dwarsliggers vervangen door nieuwe spoorstaven en betonnen dwarsliggers. Op deze eerste dag bood ProRail de mogelijkheid om enkele uren lang te komen kijken en vragen te stellen over deze omvangrijke werkzaamheden.

Aangezien ik deze kans niet wilde missen, ben ik met een fotocamera afgereisd naar Doetinchem de Huet, waar ProRail een informatiepunt had ingericht en de werkzaamheden goed te bekijken zouden zijn. Hieronder volgt een korte reportage van hetgeen ik gezien heb. Foto's zijn in betere kwaliteit te bekijken door op ze te klikken. Ze staan ook allemaal in dit Picasa-webalbum.

Allereerst ben ik per bus naar station Doetinchem gereisd, waar bij aankomst al een treinvervangende bus richting Zevenaar klaarstond. Dit was een gelede bus van Syntus, die tegenwoordig geen lijndiensten meer rijden maar nog wel inzetbaar zijn bij treinstremmingen. Alle treinen werden vervangen door één zo'n gelede bus en voor zover ik kan zien bood dat voldoende capaciteit. Verder zag ik op spoor 3 nog werktreinen staan, waar ik enkele foto's van gemaakt heb. Aangezien ik nog per bus naar station Doetinchem de Huet moest reizen en de camera nog niet helemaal onder de knie had, staan de treinen er niet zo mooi op als ik had gewild.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Vervolgens per bus naar station De Huet. Daar aangekomen was direct te zien waar het allemaal om te doen was. Een grote dwarsliggertrein was bezig de houten dwarsliggers te vervangen door betonnen exemplaren. Het hele proces zag er goed georganiseerd uit en omdat de trein ook aan het werk was op het spoor naast het perron, kon ik een aantal fraaie foto's maken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Op de foto links hierboven is te zien hoe de dwarsliggers op de dwarsliggertrein gestapeld liggen. De man van Strukton die een praatje hield over de werkzaamheden, meldde dat een betonnen dwarsligger 300 kilo weegt en dat ze deze week negen kilometer spoor, twaalf overwegen en twaalf wissels gaan vervangen; daar heb je dus nogal wat dwarsliggers voor nodig. Op de foto in het midden zie je een soort hijskraan die voortdurend over de trein heen reed. Zoals op de filmpjes zodadelijk beter te zien zal zijn, tilt deze dertig dwarsliggers tegelijk op om ze ergens anders weer neer te kunnen leggen. Zo worden de betonnen dwarsliggers die aan het eind van de trein liggen, vervoerd naar de kant waar het spoor vernieuwd wordt en gaan omgekeerd de verwijderde houten dwarsliggers de andere kant op. De foto rechts laat zien dat een spoorstaaf erg flexibel is, wat je misschien niet zou vermoeden.

De filmpjes hiervan (met geluid, dus herrie):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CCBdbKHRg90&fs=1[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tx-0s5dlHyg&fs=1[/youtube]
De trein rijdt van links naar rechts, wat betekent dat de betonnen dwarsliggers, die over de hele trein liggen, naar links moeten worden verplaatst om daar de houten dwarsliggers te vervangen. De houten dwarsliggers gaan op hun beurt naar rechts. Per keer wordt dus 9.000 kilo aan beton verplaatst.

Op de betonnen dwarsliggers staat een datum vermeld, vermoedelijk de datum waarop ze geproduceerd zijn. Juist op onderstaande foto daarvan is die niet goed te lezen, maar er staat 15 jul 2009 (en 12 jun 2009 op een andere foto). Het flesje Fanta viel me pas op toen ik thuis de foto's bekeek en lijkt me niet helemaal op zijn plaats daar :P. Zie op de middelste foto ook linksonder dat de klemmen die aan de dwarsliggers zitten al van de houten dwarsliggers zijn losgebroken en nu tussen de spoorstaven in liggen. Deze zullen, zoals we straks op een filmpje zien, automatisch worden opgeruimd.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Op de foto hier links boven is te zien hoe de "hijskranen" (er zaten er twee op de dwarsliggertrein) over de trein kunnen bewegen: ze rijden over hun eigen rails heen. Op de foto rechts hierboven is te zien dat de nieuwe spoorstaaf al naast de oude ligt. De trein rijdt over de oude spoorstaaf heen en bij het leggen van de nieuwe dwarsliggers wordt het spoor opgetild. Op die manier kan het nieuwe spoor erop gelegd worden. Hiervan volgen straks enkele filmpjes.

ProRail was aanwezig met een informatiepunt en druk bezig om uitleg te geven over de werkzaamheden, zoals op de foto's hieronder te zien is. Daarnaast was er drinken en een lekker stukje koek te krijgen, evenals pennen, ballonnen en informatieboekjes. De witte dingen die je op de foto rechts hieronder ziet, zijn bellenblaassetjes voor de kinderen; je moet er maar opkomen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Een stukje verder dan het informatiepunt was men ook aan het werk, maar dan met wat minder geavanceerde machines. Monique had de eer de hele dwarsliggertrein te mogen trekken. Zoals eerder aangekondigd werden de klemmen die op de houten dwarsliggers zaten, automatisch door de dwarsliggertrein opgeruimd. Ze kwamen in bakken terecht die op de trein stonden. Dit leek allemaal te gebeuren met een grote magneet, maar heel erg goed was dat niet te zien vanaf het perron.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Een filmpje laat zien hoe de klemmen in de bak terechtkomen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WKUOhwlY1-k&fs=1[/youtube]

Natuurlijk moest ook even gekeken worden naar hoe de nieuwe dwarsleggers worden neergelegd. Dat gaat verrassend eenvoudig: eerst worden de houten dwarsliggers opgeraapt en op een lopende band afgevoerd, waarna de betonnen dwarsliggers van een lopende band in de andere richting in het ballastbed vallen. De spoorstaven worden hierbij opgetild en later op de betonnen dwarsliggers neergelegd.
Afbeelding Afbeelding

De filmpjes zullen dit vast iets verduidelijken. De nieuwe, betonnen dwarsliggers worden automatisch op hun plaats gelegd. In het tweede filmpje is goed te zien dat de spoorstaven worden opgetild, terwijl de oplettende kijker in het derde filmpje rechts een glimp zou kunnen opvangen van de manier waarop de houten dwarsliggers worden afgevoerd.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RNvPCyFyWU8&fs=1[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RqDEYBuW5Ec&fs=1[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jv084IJ3fYk&fs=1[/youtube]

Een stukje verderop, waar de nieuwe dwarsliggers al waren neergelegd, was een man bezig de oude spoorstaven in stukken te lassen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op de laatste foto's zien we nog hoe de spoorstaven worden opgetild en de overgang tussen nieuw en oud.
Afbeelding Afbeelding

Op de spoorstaaf staat "slijp", wat inderdaad keurig op dat punt is gedaan. Dit slijppunt bevond zich vlak voor de overweg na het station, die al vernieuwd was en de machine moest daar overheen. Dat komt effectief neer op ongeveer een uur werk om het aan de ene kant te laten stoppen en aan de andere kant weer op gang te laten komen. Dat heb ik niet afgewacht; tevreden met de verzameling beeldmateriaal ben ik toen naar huis gegaan.

Ook Omroep Gelderland was aanwezig met een kleine cameraploeg (die overigens dacht een erg mooie plek gevonden te hebben om een filmpje te maken, maar vrijwel onmiddellijk door ProRail tussen de relaiskasten vandaan werd gestuurd). Het filmpje dat door hen gemaakt is, is te bekijken op de website van Omroep Gelderland.
Laatst gewijzigd door Tochjo op za 22 aug 2009, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spoorvernieuwing Doetinchem-Zevenaar

Bericht door Daan »

Leuke reportage, alleen geeft Google een error als ik de grote versie van je foto wil bekijken ;-) Het hele proces van dwarsliggers vervangen heb ik ook al een paar keer gezien, erg interessant en mooi gezicht steeds weer :-)
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Spoorvernieuwing Doetinchem-Zevenaar

Bericht door Maik »

Erg mooie reportage! Ik ben vanmiddag ook even wezen kijken, rond een uur of 5. De ombouwtrein die jij op foto en film hebt was toen al een stuk verder en stond midden in een weiland zodat ik daar geen foto's van heb. Wel heb ik wat (telefoon) foto's en filmpjes van de kettinghor die net naast Dtch geleegd werd. Zal dadelijk eens kijken of er wat leuks tussen zit :)
Pommes.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Spoorvernieuwing Doetinchem-Zevenaar

Bericht door Tochjo »

De vergrote versies zouden nu weer moeten werken. 't Was de eerste keer dat ik dit in het echt zag, weleens filmpjes gezien, maar da's toch niet hetzelfde :)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Spoorvernieuwing Doetinchem-Zevenaar

Bericht door AppleMoose »

Dit vind ik serieus de mooiste spoorbouwmachine die er is. Heb deze trein nu 2x van dichtbij in actie gezien en het blijft gewoon een prachtig gezicht. De 2e keer heb ik het hele proces gefilmd, duur is ongeveer 40 min. Ik moet nog 's zien of ik het op de pc kan krijgen en wat kan bewerken.

Op deze machine wilde ik later wel werken, maja, na een tijdje werktuigbouwkunde gestudeerd te hebben, besloot ik dat iets met jongeren/mensen doen me beter ligt...

Die oude railklemmen worden inderdaad met een magneetband afgevoerd.
Deze railklemmen worden voor de vernieuwing losgeknipt door een graafmachine met een knipmachine voorop. Graafmachine rijdt over het spoor en de knipmachine doet z'n werk.
(heb ik helaas niet op video staan)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten