Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door Etienne »

Begin volgend jaar gaat bij exploitant Achiel Weyn & Zn. de Van Hool NewA600 buiten dienst. Ter vervanging zijn door moederbedrijf Hansea (voorheen Veolia Transport) een reeks MAN Lion's City gekocht en 7 daarvan komen bij Weyn terecht. Omdat Weyn meerdere Van Hool New A600's had, werd op 5 november een rondrit door het Waasland gereden bij wijze van afscheid van dit bustype.

Het verzamelpunt was station Lokeren om 09:00, dit betekende voor mij dan al vroeg weg te gaan. Door werkzaamheden tussen Roosendaal en Essen was de trein geen optie en ging ik dus per auto naar Lokeren toe. zelf vertrok ik om 06:45 uit Pijnacker en in Rotterdam Charlois haalde ik forumlid Dylan op om 07:15 en via de A4, Liefkenshoektunnel en E17 parkeerde ik de auto net buiten de parkeerzone in Lokeren om 08:30. Vandaar was het nog een klein stukje lopen langs een rommelmarkt naar het Station en aldaar stond de bus van vandaag al geparkeerd, de 221756.
Afbeelding

Iets na 9'en werd vertrokken via de route van lijn 49, alwaar Weyn 's ochtends één rit van Moerbeke naar Lokeren doet. De lijn in kwestie wordt gefilmd op de brug over de Stadsgracht in het Centrum.
Afbeelding

Vanaf het Centrum gaat het richting Sint-Niklaas via de route van lijn 21. Onderweg wordt gestopt bij de winkel Het Amerikaantje, alwaar een tank op de parkeerplaats staat.
Afbeelding

De route wordt verder gereden richting het dorpje Belsele en voor de Kerk wordt de bus weer stil gezet.
Afbeelding

Na Belsele wordt weer overgegaan op de route van lijn 27 en deze brengt ons in de Watermolenwijk.
Afbeelding

Vervolgens gaat het naar Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas. Op deze zondag is het echter niet open en busstation aldaar ziet wel bussen passeren, maar in- en uitstappers zijn er vrijwel niet. Hier wordt een parallel gemaakt met een bus van lijn 82 naar Waasmunster.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna komen we voor de eerste keer op de Markt in Sint-Niklaas, weer als lijn 27, maar nu in de andere richting, naar Eksaarde. De volgende grote halte na de Markt is het Station en daar wordt de bus natuurlijk ook op de gevoelige plaat vastgelegd.
Afbeelding

Afbeelding

Dan gaat het weer het Waasland in en wordt een fotostop gehouden in het Centrum van Stekene, bij de halte Kerk. Ditmaal wordt een bestemming gefilmd die vroeger alleen in de schoolvakanties bediend werd en afgeschaft werd bij de grote besparingen van 2012.
Afbeelding

Vanaf Stekene wordt de route van lijn 44 gevolgd naar Koewacht, de woonplaats van de organisator van deze rondrit. De bus wordt even stil gezet op de grens tussen België en Nederland. Normaal komt de bus niet op deze locatie, maar moet een straat eerder al draaien. Wanneer een gelede bus ingezet wordt, moet echter wel naar Nederland worden gereden om te keren.
Afbeelding

Terugrijdend richting Sint-Niklaas wordt een fotostop gehouden in Stekene Heikant, een eindpunt voor diverse tussenritten op de 40-bundel.
Afbeelding

Een andere variant van lijn 44 die afgeschaft is, is de bediening van Kemzeke Industriepark. Op de Zavelstraat in dit park wordt een fotostop gehouden. Uit het recente verleden is deze route nog wel gebruikt als omleidingsroute toen de rondweg heringericht werd.
Afbeelding

In Kemzeke ligt ook de stelplaats van Weyn en aldaar zijn enkele oudere bussen buitengezet om gefotografeerd te kunnen worden, zoals deze Temsa Safaria, die afkomstig is van Autobus Georges uit Antoning...
Afbeelding

...en een O405 die eveneens buiten dienst zal gaan, samen met een soortgenoot. Als vervanging zullen twee Van Hool's doorgeschoven worden naar de schoolbuspoule.
Afbeelding

Op een normale zondag zijn slechts twee bussen op straat voor diensten in dit gebied en de rest staat op de stalling, o.a. deze VDL Citea en Van Hools hebben rust tot maandag.
Afbeelding

Na enkele foto's kan de bus nog eens bij de uitgang van de stelplaats op de foto gezet worden, nog met het oude moederbedrijf in de lijnfilm.
Afbeelding

Dan is het tijd voor lunchpauze en deze wordt gehouden bij de Markt in Sint-Niklaas. De bus wordt op een haltehaven neergezet en praktisch iedereen blijft in de buurt. Zelf heb ik brood meegenomen. Tijdens de pauze komt één van de reguliere dienstbussen van Weyn voorbij op lijn 43, die hier eindigt.
Afbeelding

Na de pauze gaat het, als verassing, rechtstreeks naar Antwerpen. Op het Van Eedenplein op de Linkeroever wordt de toenmalige lijn 41s getoond, die bij de grote besparingen van 2012 eveneens afgeschaft werd.
Afbeelding

Richting het Waasland volgen we deze buslijn vanaf de Linkeroever. Nog een anekdote: Wanneer deze buslijn met een gelede bus reed, werd rechtstreeks via de Rijksweg gereden, maar wanneer op een rit een standaardbus ingezet werd, mocht niet via de Rijksweg gereden worden. Dit had te maken met het feit dat er geen staanplaatsen mogen zijn op de rijksweg. Aldus rijden wij ook via de provinciale wegen en houden bij de Havens van Antwerpen twee fotostops, waarvan één bij de spoorbrug richting de Liefkenshoektunnel.
Afbeelding

Een aansluitingshalte onderweg is de halte Sint-Helena in Sint-Gillis-Waas, alwaar lijn 41s voor de laatste keer vastgelegd wordt.
Afbeelding

Vanaf hier vervolgen we de route van lijn 21 richting Meerdonk en houden een fotostop in De Klinge....
Afbeelding

...en rijden vervolgens verder richting Hulst. Omwille van de zonnestad wordt geen fotostop gehouden op de Zandstraat, maar op de kruisende Glacisweg. Dit wordt gedaan als lijn 43, die hier op zondag 1x per 2 uur naar toe rijdt.
Afbeelding

Na een fotostop in Sint Jansteen gaan we langzaamaan weer terug richting Lokeren en stoppen daarbij in Stekene bij het stationsgebouw van de toenmalige lijn 54. Deze routevariant werd geschrapt uit de route, omdat gelede bussen de draai niet goed kunnen maken in deze straat.
Afbeelding

We rijden nu de route van lijn 27 uit en maken een fotostop in Puivelde en op de brug over de Moervaart in Eksaarde.
Afbeelding

De laatste fotostop is op de kasseistrook in Daknam, het laatste dorpje voor Lokeren. Op de film staat lijn 28, die bij de besparingen van 2012 opgeheven werd. De ritten werden toen geïntegreerd in lijn 27.
Afbeelding

Omwille van de aansluiting op de treinen voor diverse excursiegangers wordt na deze stop naar station Lokeren gereden, waar om 16:38 het eindpunt is van deze rondrit door het Waasland.

Dank voor het kijken!
Laatst gewijzigd door Etienne op ma 06 nov 2017, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door isadora »

Dank voor het delen Etienne. :pos:
Er zit een doublure in de foto's, je hebt er eentje (bij de spoorbrug) twee keer geplaatst.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door nvdw »

Ik blijf dat toch een bijzonder fenomeen vinden, dat De Lijn dat voor de leek één bedrijf lijkt te zijn, maar in werkelijkheid door weet ik hoeveel ondernemingen en pachters wordt uitgevoerd. Die stalling van Weyn is ook helemaal fantastisch met zo'n hofje achter de huizen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag, met toch wel een flinke variatie aan locaties. :Y
Voor mij zijn de twee bussen op foto 6 identiek (afgezien van de lijnfilm), maar ik begrijp dat dat niet zo is?
En die Van Hool's gaan dus niet helemaal buiten dienst, maar verhuizen naar de scholierenlijnen, als ik de tekst bij de foto van de O405 goed begrijp?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door Globetrotter »

Leuk verslag. Is er ergens een website waar de aankondigingen van dit soort excursies te vinden zijn (naast zone01.be)?
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door Etienne »

Meltrain schreef:Leuk verslag, met toch wel een flinke variatie aan locaties. :Y
Voor mij zijn de twee bussen op foto 6 identiek (afgezien van de lijnfilm), maar ik begrijp dat dat niet zo is?
Klopt. De linkerbus is een Van Hool New A600 en de rechterbus is een Van Hool NewA360H.
Voor het exacte verschil tussen beide bussen verwijs ik je naar Zone01. Zo technisch aangelegd ben ik niet.
En die Van Hool's gaan dus niet helemaal buiten dienst, maar verhuizen naar de scholierenlijnen, als ik de tekst bij de foto van de O405 goed begrijp?
Vele pachters hebben ook aparte ritten op schooldiensten. Van de school naar het zwembad of iets dergelijks en voor die ritten wordt meestal (vaak) ouder materieel gebruikt of materieel wat nog niet oud genoeg is om uit dienst te laten gaan. Weyn gebruikt voor deze ritten inderdaad 2 O405's (en de Temsa-wagen), maar die gaan dus weg en worden deels vervangen door de 2 Van Hool's.
Ezra schreef:Leuk verslag. Is er ergens een website waar de aankondigingen van dit soort excursies te vinden zijn (naast zone01.be)?
Op Zone01.be heeft deze rit niet gestaan. De laatste tijd worden dit soort rondritten meestal alleen via Facebook aangekondigd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door Globetrotter »

Etienne schreef:
Ezra schreef:Leuk verslag. Is er ergens een website waar de aankondigingen van dit soort excursies te vinden zijn (naast zone01.be)?
Op Zone01.be heeft deze rit niet gestaan. De laatste tijd worden dit soort rondritten meestal alleen via Facebook aangekondigd.
Via de Facebook-pagina van de betreffende vervoerder of een andere pagina?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door dylanwild94 »

Deze excursie is o.a. Aangekondigd in de Facebookgroep OV vrienden. :wink: ze worden veelal ook in de specifieke hobby groepen aangekondigd.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]

Bericht door ZO6176 »

Leuke mix.
Gaaf om eens iets van onze zuiderburen te zien
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten