Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door marvinkok »

Dm90 is gewoon te traag, geen gelijkvloerse instap, geen airco...
Altijd leuk om met een Lint een Buffel eruit te rijden in Hgl (A)
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

Toch wel opvallend dat een trein uit het tweede deel van de jaren negentig qua performance en lay-out zo ver achter loopt op treinen die zo'n tien jaar later zijn gaan rijden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

10 jaar is dan ook wel een behoorlijke tijd, waardoor dat helemaal niet zo gek is. Qua uiterlijk vind ik het uiterlijk van DM90 niet heel erg ouderwets of zo. Qua interieur wel en inderdaad, geen gelijkvloerse instap.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

In de tweede helft van de jaren 90 waren ze in zekere zin best wel vernieuwend. Het is het eerste dieselmaterieel in Nederland waarbij het gehele vloeroppervlakte bruikbaar was terwijl ze ook 140 km/h konden halen. Ze zijn heel veel sneller dan hun voorlopers maar ze zijn van net voor de doorbraak van de lightrail-treinen (die inmiddels alweer fors zwaarder zijn). Het is qua tijd denk ik een beetje vergelijkbaar met stoomlocomotieven in de tijd dat elektrische en dieseltreinen fors voet aan de grond kregen: Ze liepen fors achter op de "nieuwe, toegankelijke en eenvoudige nieuwe treinen" terwijl de ontwikkelingen van de stoomloc's in die tijd ook erg hard gingen. Sneltreinlocomtieven die lange afstanden met lange treinen harder dan 120 km/h konden rijden komen allemaal uit die tijd. Ja, de DM90 was heel vernieuwend maar niet zo vernieuwend als de volgende generatie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

DM90 heeft het in elk geval (veel) langer uitgehouden dan zijn elektrische neefje SM90.
Dát type was echt bij de introductie al bijna ingehaald door de tijd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

Was het niet zo, dat als de NS meer had doorgezet met SM90 (defecten verhelpen, vervolgserie bestellen), dat SM90 dan wel een succes werd? SM90 was opzich prima materieel voor de sprinterseries waar nu Flirt rijdt, alsmede Limburg, de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] en de sprinters boven Zwolle.

Al met al, vormde het SM90 wel de basis voor de DM90 en de VIRM (qua techniek) en de VIRM is toch wel een van de meest succesvolle treinen van het Nederlandse spoor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Ronaldussen schreef:10 jaar is dan ook wel een behoorlijke tijd, waardoor dat helemaal niet zo gek is.
Ik vind 10 jaar eigenlijk niet zo'n lange tijd, zo snel gaan de ontwikkelingen meestal niet. Als je de treinen die nu gebouwd worden vergelijkt met 10 jaar geleden, is het verschil ook niet zo groot.

In dit geval komt het grote verschil ook niet doordat er veel tijd tussen zat, maar doordat er parallelle ontwikkelingen waren. De eerste dieseltreinen van de 'nieuwe generatie' werden slechts een paar jaar na de DM'90 geintroduceerd.
Klaasje schreef:Het is qua tijd denk ik een beetje vergelijkbaar met stoomlocomotieven in de tijd dat elektrische en dieseltreinen fors voet aan de grond kregen: Ze liepen fors achter op de "nieuwe, toegankelijke en eenvoudige nieuwe treinen" terwijl de ontwikkelingen van de stoomloc's in die tijd ook erg hard gingen.
Een mooie vergelijking. DM'90 is een van de laatste 'ouderwetse' dieseltreinstellen die werden ontwikkeld, ondanks de innovatie die er in zat nu toch een achterhaald concept.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb hier nog niet voorbij zien komen dat SLT's 2424 en 2601 zijn voorzien van een toilet.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Klopt :wink: . En deze stellen staan nu voor een vernieuwde toelatingsprocedure in Amersfoort.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Vandaag een SNG gespot in Nijmegen. Oud en nieuw naast elkaar.Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Denk dat ik diezelfde trein net in Eindhoven aan het perron zag staan. De 2702 was het in mijn geval.
🍉
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Nee, dat was de 2301. Die is herkenbaar aan het (vooralsnog) ontbreken van het nummer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Denk dat ik diezelfde trein net in Eindhoven aan het perron zag staan. De 2702 was het in mijn geval.
De 2700'en zijn de viertjes, op de foto van olof is duidelijk te zien dat het een drietje is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:
Hainje schreef:Denk dat ik diezelfde trein net in Eindhoven aan het perron zag staan. De 2702 was het in mijn geval.
De 2700'en zijn de viertjes, op de foto van olof is duidelijk te zien dat het een drietje is.
Oh ja, nu ik het zo op de pc terug zie, zie ik inderdaad dat het een drietje is op de foto.
🍉
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wageningen1998 »

Hoe staat het eigenlijk met de VIRMms?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door julsteren »

Goed, ik kreeg een tijdje terug mee dat ze op 1 na alle viertjes van de eerste generatie gehad hebben. We kunnen dus binnenkort de zesjes verwachten. Ook al is de laatste keer dat ik in een VIRMm zat vorig jaar zomer geweest en tref ik ze enorm weinig... Ze zijn er dus wel, maar waar?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mdk »

Denk dat ze vooral in de randstad rondrijden, heb ze wel eens op Utrecht e.d. gezien.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door regenmaker »

Heb ze redelijk vaak tussen Arnhem en Nijmegen gezien.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wageningen1998 »

9481 is het laatste ongeresiveerde viertje wat nog rondrijdt. 8640 is de eerstvolgende patient.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Er gaan nog eens 45 dubbeldekkers de behandeling naar VIRMm-krijgen: https://nos.nl/artikel/2219977-ns-steek ... kkers.html

Het betreft hier 242 rijtuigen, dat zullen wel de stellen in de serie 8700/9500 (genummerd lager dan 9547) zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Heb wel het gevoel dat er ergens een mening in het artikel zit
Er komen nieuwe (volgens NS comfortabele) stoelen, modernere verlichting en oplaadvoorzieningen in eerste en tweede klas
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Suus schreef:Er gaan nog eens 45 dubbeldekkers de behandeling naar VIRMm-krijgen: https://nos.nl/artikel/2219977-ns-steek ... kkers.html

Het betreft hier 242 rijtuigen, dat zullen wel de stellen in de serie 8700/9500 (genummerd lager dan 9547) zijn.
Waar is #46 dan in jouw verhaal ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Ik noem alleen op wat er bij de NOS staat en wat NS noemt op hun website: 45 treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten