mb90 on Tour #41: Nog even Connexxion in Haaglanden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #41: Nog even Connexxion in Haaglanden

Bericht door mb90 »

Afgelopen woensdag en gisteren (maandag) heb ik tourtjes gemaakt door de regio Haaglanden om nog wat bussen van Connexxion daar in het wild vast te leggen. Vooral in het oostelijk deel is dit nog redelijk gevarieerd.

Het begon afgelopen woensdag met het Westland. Daarvan komt 1 gewone lijn (lijn 424 en 431 reken ik dus even niet mee) in Rotterdam, namelijk lijn 86 en dan ook nog eens alleen tijdens de ochtendspits. Daarom ging ik naar de Beukelsdijk om dit vast te leggen. Van te voren kwam er echter een leuke opwarmer in de vorm van Alliance 814 op RET-lijn 43 8-) :
Afbeelding

Niet veel later volgde dan lijn 86. Gelukkig gereden door een Integro. Vlak voor de foto schrok ik alleen ergens van en daarom is ook de rechter lantaarnpaal afgesneden:
Afbeelding

Daarna ging het met RET-lijn 38 naar Schiedam om vanaf daar met lijn 86 naar het Westland te gaan. Na een rit met veel verkeer op de weg (het was lekker strandweer) kwam ik met +7 bij de Verdilaan in Naaldwijk aan. De geplande overstap op lijn 34 voor een foto in Honselersdijk ging niet meer en dus ben ik hier maar plaatjes gaan schieten, zoals van deze Amba 8216 bij het busstation:
Afbeelding

Omdat het hier verder vrij saai is ging ik met lijn 34 en HTM-lijntje 23 naar Kijkduin. Om uit te waaien aan zee, maar ook voor wat Haagse busjes. Ik weet het even geen Connexxion, maar ook bij de HTM gaat er door het onnodige aardgasvirus het nodige veranderen.
Hier Diplomat 313 op lijn 24P waar dit keer geen ex-Dordtse Cito op reed:
Afbeelding

Alliances zie je hier in overvloed, zoals hier de 197 op lijn 26:
Afbeelding

Iets minder is de gelede versie te zien, maar wel vooral op lijn 24, zoals ook deze 915:
Afbeelding

Hierna was het weer eens tijd om verder te gaan. Dit keer naar de Haagweg bij het Schelpenpad in Monster. Hier is een mooi uitzicht op het duingebied te zien. Dit deed ik met lijn 26 naar het Arnold Spoelplein om vanaf daar met lijn 31 naar het Schelpenpad te reizen. Daar aankomen was het door de hoge frequentie van lijn 31 (4x per uur) niet al te lang wachten op de volgende bus. Ook dit was een Amba, namelijk de 8221:
Afbeelding

Na nog een busje (het was toch lekker weer) ging het met lijn 31 weer verder. Dit keer naar 's Gravenzande en wel naar de halte Arco. Op Google Maps zag ik hier nog een flink aantal kassen dicht langs de weg staan en dat leek wel iets wat bij het Westland past. Helaas bleek de realiteit anders. De kassen waarop ik hoopte waren gesloopt en in de plaats ervan komen woningen. Daar had ik niet op gerekend. :|
Dan maar een foto van de nu nog Connexxion-vertrekstaten met kassen op de achtergrond:
Afbeelding

Hierna ging het maar direct verder met lijn 35 naar Hoek van Holland. Officieel geen Westland meer, maar wel met bussen uit die regio. Na een rondje langs de kust kwam de volgende bus alweer langs:
Afbeelding

Tijdens het wachten zag ik al dat er Mat'64 op de Hoekse Lijn zat, dus dat wilde ik ook maar even vastleggen. Daarom hier de Veetjes 890 en 856 die vanaf HvH Strand station Haven binnenkomen:
Afbeelding

Daarna zag ik dat er zelfs Plan T op de Hoekse Lijn zat. Iets wat maar weinig voorkomt. Daarom bleef ik hier maar hangen en heb ik dus het station maar grondig onderzocht. Het resultaat is al (zoals wellicht bekend) op dit forum te vinden. :wink:
Om de tijd de doden hier een versterkte combi SGMm'en in de vorm van deze 2971 en 2955 opweg naar het strand:
Afbeelding

Na weer een half uurtje volgde dan de Plan T (de 530) met erachter Veetje 820:
Afbeelding

De rest van deze dag heb ik met de temperaturen van die dag eigenlijk weinig meer gedaan en daarom ging ik gisteren verder. Toen begon het met een ritje naar het station van Delft. Daar volgde als eerste de enige RET-lijn van Delft en ook de enige lijn die hetzelfde blijft, namelijk lijntje 40:
Afbeelding

De oplettende kijker had het al gezien. Achter de Citaro zat een Amba van Connexxion en wel deze 8536 op lijn 121:
Afbeelding

Een bus die alleen in deze regio te zien is, is de MAN Caetano. Hier is er eentje en wel de 8265 op lijn 130:
Afbeelding

De leukste bus die langskwam was echter deze good-old Alliance 2478 op lijn 37 naar Den Haag Leyenburg:
Afbeelding

Het lelijkste busje van de regio is de Berkhof Scout. Hier bijvoorbeeld de 6413 op lijn 62 naar Nootdorp:
Afbeelding

Toen was alles (op de Citaro na) wel langs geweest en ging ik weer verder. Dit keer via Den Haag naar Wassenaar met de Duirell-express, want deze wordt gereden door Citaro G's. Een rit die ook lekker snel ging. Een foto van deze bus komt later op de dag, want eerst kwam zomerlijntje 468 aan bod. Hierop rijdt altijd een Integro van Connexxion Tours en dit keer deze 2779:
Afbeelding

Na deze foto ging het weer terug naar Delft, want de Phoenixstraat met het spoorviaduct, de molen De Roos en de Bagijnetoren stonden nu goed in de zon. Dit keer ging het met lijn 90, HTM-lijn 9, de Stoptrein en lijn 37 (met een Alliance 8-) ) daarheen. Zonder problemen overigens.
Niet veel later kwam het eerste al langs. Dit was als opwarmer deze HTM 3059:
Afbeelding

Maar daarna volgde Connexxion met in een keer zelfs 2 Amba's. Rechts de 8217 op lijn 37 en links de mini 8228 buiten dienst opweg naar het station:
Afbeelding

Gevolgd door alweer Caetano 8265 en alweer op lijn 130:
Afbeelding

Na deze foto ging het met de tram terug naar het station om vanaf daar met lijn 121 naar Zoetermeer te gaan. Een rit die rondom de TU via 2 flinke omleidingen ging. De laatste zelfs helemaal via de N470 en Delfgauw. Hierdoor kwam ik met +5 bij het station om vanaf daar met RR3 naar de halte Dorp te gaan. Daar was nog wat te zien van het oude deel van Zoetermeer. Hier wilde ik ook een foto maken met de oude kerktoren op de achtergrond, maar door een groep rollatoren is alleen een deel ervan te zien bij deze foto van Amba 8151 op stadslijntje 72:
Afbeelding

Vanaf deze plek ging het weer verder. Dit keer met lijn 71 en RR4 naar Leidschenveen. Hier was ik voor lijn 33. Een lijn die in 1 jaar tijd 3 vervoerders kent. Tot 14 december 2008 HTM met Alliances, tot 30 augustus a.s. Connexxion met vooral Amba's en vanaf dan Veolia met MAN Lion's City CNG's. Behoorlijk afwisselend. Hier Amba 8135 op dit halve stadslijntje:
Afbeelding

Hierna ging het verder naar het Centraal Station om nog wat busjes, zoals de Duinrell-express, vast te leggen. Via de RaRa Erasmuslijn (die nu tijdelijk voor een groot deel door Teetjes gereden wordt) kwam ik daar. Als eerste kwam een Integro langs op lijn 383 naar Krimpen a/d IJssel. Een Interliner waar normaal Volvo 8700-tjes op rijden:
Afbeelding

Daarna volgde 2 Amba's. De voorste op lijn 45 die naar Veolia gaat en erachter reed op lijn 39, een lijn die bij Connexxion blijft:
Afbeelding

En als laatste vanaf deze plek Citaro 9143 op de Duinrell-express:
Afbeelding

Als laatste van deze dag ging het naar Leyenburg. Daar aangekomen zag ik dat de lucht zover dichtgetrokken was dat de zon niet meer tevoorschijn zou komen. Dat zorgde voor wat donkere foto's, maar het was te doen. Hier bijvoorbeeld bij mini-Amba 8227 op lijn 34:
Afbeelding

Dan lijn 36. Een lijn die nu nog in z'n geheel door BAB-VIOS met luxe bussen gereden wordt. Hier bijvoorbeeld door de Integro 125:
Afbeelding

Zoals wel vaker reed er een Amba op Interliner 86. Zo kan men in ieder geval wennen aan de nieuwe aardgasbussen die ook hier komen te rijden :P :
Afbeelding

Hierna kwam BAB-VIOS weer langs. Dit keer met een Volvo touringcar:
Afbeelding

Dan een Caetano op lijn 31 (zag ik woensdag maar weinig, nu vaker), de Amba's zijn hier sinds woensdag sterk verminderd :) :
Afbeelding

Op HTM-lijn 27 reden vandaag grote bussen i.p.v. taxibusjes, zoals deze ex-SVD 118:
Afbeelding

Het aantal Amba's is hier verminderd door de komst van 8 Arnhemse Alliances. Een daarvan is deze 2802 op lijn 34. Opvallend aan deze bus is een koplamp die niet goed meer werkt:
Afbeelding

Nog veel opvallender was deze Integro op een korte rit van lijn 37 :). Het verklaart wel beter de Amba op lijn 86:
Afbeelding

Met een van de 9 Alliances, de 2478 was hier namelijk al, ging ik met lijn 35 naar Hoek van Holland. De 2684 was hiervoor de gelukkige al klonk deze bus af en toe niet helemaal lekker meer. Het ritje was wel lekker rustig en zo kwam ik om 19:00 uur bij station Hoek van Holland Haven. Zo kom je er nooit en zo 3x in een week tijd :P :
Afbeelding

Tot slot dan de vervoerder die de boel gaat veranderen hier: Veolia. Een flink aantal haltes hebben ze al aardig aangepast, zoals hier te zien is:
Afbeelding
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #41: Nog even Connexxion in Haaglanden

Bericht door Etienne »

En in de foto ban de 8217 in Delft, zat ik toevallig ook. :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #41: Nog even Connexxion in Haaglanden

Bericht door Oud forumgebruiker »

Enig idee wat er met de mini-amba's (ex-Alkmaar) is gebeurd sinds Veolia in Haaglanden rijdt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #41: Nog even Connexxion in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Heb iets over verkoop naar een zonnige bestemming gehoord, maar niet welke bestemming dat was...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten