Oude busboekjes raadplegen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Vistaus »

In Het Utrechts Archief kun je oude spoorboekjes raadplegen, wat erg leuk is maar ook erg handig voor bijv. de OVNL Wiki. Maar ik kan nergens iets vinden over oude busboekjes (dus de boekjes met routes en dienstregelingen van de bussen in bepaalde steden/regio's). Zijn die ook ergens te raadplegen of zijn die nooit gearchiveerd?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Dennenboom »

Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Vistaus »

Op zich heel mooi, maar dan zou ik eerst lid moeten worden (dat vind ik, gezien mijn (momenteel) beperkte budget, een barrière) en daarnaast zie ik geen webshop en ik kan niet 1-2-3 uitvogelen waar hun winkel zit.
In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 15 nov 2017, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Etienne »

De ADV is ook geen winkel (webshop), maar een vereniging. Als vereniging is er een aparte 'dienst' Dienstregelingen. Mocht je iets willen bestellen moet je dan doen via een e-mailadres en de persoon die daar achter zit zal dat dan opsturen, mits je lid bent van de ADV.

ik heb zelf ook een gigantisch archief thuis met vele folders, dienstregelingen, lijnennetkaarten etc. en zou die best wel willen inscannen. Maar dat is een meerjarenproject. :mrgreen: :mrgreen:
Wel is forumlid Cassie127 met zoiets bezig op de website http://www.busboekjesenlijnfolders.nl/
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door cassie127 »

Maar dat is inderdaad over het algemeen wel van de laatste jaren... hoe verder je terug gaat hoe minder je zal gaan vinden. De tabellen van de NS heb ik maar vanaf 2015 ofzo dus als iemand die van 2015 en eerder nog heeft zijn die ook altijd welkom
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door tsov »

Het archief van het GVB ligt in het Amsterdamse stadsarchief. Ik neem aan dat dat met meerdere oude gemeentevervoerbedrijven het geval is. Voor streekvervoerders zou je contact kunnen opnemen met regionale en provinciale archieven, wellicht hebben zij ook informatie daarover.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Suus »

Opvallend genoeg is het niet GVB die de dienstregelingen naar het stadsarchief heeft overgebracht, maar de heren Piers en Duparc. De eerste schreef het blad Het Openbaar Vervoer, de tweede schreef voor Op de Rails. Daardoor is bijna alles van 1968 tot 2001 van GVB bij het Stadsarchief aanwezig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Vistaus »

Etienne schreef:De ADV is ook geen winkel (webshop), maar een vereniging. Als vereniging is er een aparte 'dienst' Dienstregelingen. Mocht je iets willen bestellen moet je dan doen via een e-mailadres en de persoon die daar achter zit zal dat dan opsturen, mits je lid bent van de ADV.

ik heb zelf ook een gigantisch archief thuis met vele folders, dienstregelingen, lijnennetkaarten etc. en zou die best wel willen inscannen. Maar dat is een meerjarenproject. :mrgreen: :mrgreen:
Wel is forumlid Cassie127 met zoiets bezig op de website http://www.busboekjesenlijnfolders.nl/
Oké, maar zoals ik al zei: mijn budget laat het (momenteel) niet toe om lid te worden daarvan. Maar niettemin erg leuk dat ze zo'n grote verzameling hebben!

W.b.t. die andere website: ik zie alleen maar recente dienstregelingen, maar wie weet in de toekomst...
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Vistaus »

tsov schreef:Het archief van het GVB ligt in het Amsterdamse stadsarchief. Ik neem aan dat dat met meerdere oude gemeentevervoerbedrijven het geval is. Voor streekvervoerders zou je contact kunnen opnemen met regionale en provinciale archieven, wellicht hebben zij ook informatie daarover.
Het archief van Gooi- en Vechtstreek heeft in ieder geval niks, helaas. Misschien inderdaad andere archieven, ik zal eens kijken. Bedankt voor de tip! :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Suus »

Er is een archief van Midnet met dienstregelingen, dat behoort tot het Utrechts Archief maar ligt bij het Nationaal Archief.

Ook een archief van Centraal Nederland, een van de voorgangers van Midnet bevat dienstregelingen en ligt bij het Utrechts Archief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Vistaus »

Goede tip! Ik heb eens gekeken bij het Nationaal Archief en ze hebben inderdaad wat oude busboekjes, maar wel hele oude en niet die van Midnet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 16 nov 2017, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Suus »

Midnet gaat dan ook via het Utrechts Archief. Zie daarvoor: http://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/ ... nv2#inv3t2 (dienstregelingen is dossier 14)

Het hangt heel erg van het vervoersbedrijf af waar gezocht moet worden. Zo ligt bijvoorbeeld de GADO in Groningen, de ZWN in Zeeland en NZH in Noord-Holland. Connexxion heeft een keer schoon schip gemaakt in het bedrijfsarchief en heel veel van de voorgangers overgebracht aan regionale archieven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Vistaus »

Suus schreef:Midnet gaat dan ook via het Utrechts Archief. Zie daarvoor: http://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/ ... nv2#inv3t2 (dienstregelingen is dossier 14)

Het hangt heel erg van het vervoersbedrijf af waar gezocht moet worden. Zo ligt bijvoorbeeld de GADO in Groningen, de ZWN in Zeeland en NZH in Noord-Holland. Connexxion heeft een keer schoon schip gemaakt in het bedrijfsarchief en heel veel van de voorgangers overgebracht aan regionale archieven.
Excuses voor mijn veel te late reactie. Ik kan helaas niks vinden van busboekjes in het Noord-Hollands archief (om maar even mijn regio erbij te pakken, waar ik graag zou willen beginnen met bekijken van oude busboekjes) en ook niet in Gooi en Vecht Historisch.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Suus »

Wat betreft het Gooi:
Dit komt voornamelijk door de positie van het hoofdkantoor, op basis daarvan zijn de meeste oude VSN-archieven verspreid over Nederland. Midnet zat in Amersfoort, Centraal Nederland in Utrecht en de NBM in Zeist, daarom moet je voor Gooische dienstregelingen in Utrecht zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Vistaus »

Hartstikke bedankt! Jammer dat Midnet momenteel in Den Haag ligt, is toch iets verder voor mij dan Utrecht, maar ik ga dan inderdaad eens een keertje kijken in het Midnet-archief. Nogmaals bedankt! :)
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 14 jan 2018, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Midnet gaat dan ook via het Utrechts Archief. Zie daarvoor: http://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/ ... nv2#inv3t2 (dienstregelingen is dossier 14)

Het hangt heel erg van het vervoersbedrijf af waar gezocht moet worden. Zo ligt bijvoorbeeld de GADO in Groningen, de ZWN in Zeeland en NZH in Noord-Holland. Connexxion heeft een keer schoon schip gemaakt in het bedrijfsarchief en heel veel van de voorgangers overgebracht aan regionale archieven.
Is er ook bekend bij welke archieven Connexxion dit heeft ondergebracht. Dit met de reden dat ik archieven wil raadplegen van de VAGU en van Gog.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oude busboekjes raadplegen

Bericht door Suus »

VAGU en Van Gog zijn overgenomen door Westnederland. Het archief van Westnederland is onderdeel van het archief deelnemingen van de NS, en dat is te bekijken in Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten