Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door regenmaker »

Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

De provincies Overijssel, Gelderland en Noord Brabant willen samen aan de slag met de verbetering van de ‘IJssellijn'. Daarvoor moeten meerdere knelpunten op deze spoorlijn van Zwolle via Arnhem naar Roosendaal worden aangepakt.

Eén daarvan is het enkel spoor tussen Deventer en Olst, waarop met dubbel spoor meer en snellere treinen kunnen rijden tussen Zwolle en Deventer, en nieuwe stations mogelijk zijn bij Zwolle-Zuid en Deventer-Noord.

Bron: De Stentor

Ik heb nog een rapport weten te vinden in pdf: Klik
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door RobertT »

Er wordt wel gesproken over het eventueel overslaan van Oss als IC Station,maar Dieren lijkt me dan een betere kandidaat.
Bovendien mis ik een eventuele groei aan reizigers die nu over Utrecht naar het noorden reizen.Als de ijsselljn sneller wordt,zullen een deel van de zuid-noord reizigers eerder over de ijssellijn gaan dan over utrecht.
Ook plaats ik wat vraagtekens bij de groei van 20% waar het materieel(berekend op 6 bakken)hetzelfde kan blijven
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door dennistd »

Ik snap ook niet helemaal wat ze willen bereiken met het dubbelsporig maken van Olst-Deventer, het vervolgens niet meer laten stoppen van de IC op Olst en Wijhe en in plaats daarvan een sprinter inleggen die op nog twee extra stations (Zwolle Zuid en Deventer Noord) gaat stoppen. In Zutphen zou je de volgorde dan kunnen draaien van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] (eerst noordwaarts, dan zuidwaarts). Daar heb je ook niet veel aan, want dan ga je compleet buiten de knoop in Zwolle vallen (rond .00/.30). Enige winst die je daar kunt pakken is dus voor reizigers die echt van/naar Zwolle reizen, de rest krijgt gewoon een langere overstap.

De brug bij Ravenstein lijkt me een stuk handiger als dubbelspoor. Daar zou je de tegentrein namelijk ongeveer tegen komen als je de tijden Arnhem-Zwolle gelijk houdt en Arnhem-Roosendaal versnelt.

Velperpoort Aansluiting lijkt me sowieso een vrije kruising te moeten worden, met 4-6 treinen per uur over beide takken. De norm voor het kruisen is 3 minuten (zowel voor als na de trein) dus je houdt daar maar heel weinig over..
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Klaasje »

Het is een beetje een gekke rapportage. Dat klopt. Ook de ideeën zijn op een wat vreemde manier uitgewerkt. Maar dat komt omdat het uitgangspunt is meegegeven aan de uitvoerenden dat als je iets in de lijn verbetert qua snelheid dit nooit negatieve gevolgen heeft voor de overstappers omdat die minimaal dezelfde reistijd blijven houden. Klopt niet maar dat geeft dus weer hoe het rapport geschreven is. Een ander uitgangspunt zijn de inframaatregelen die beschreven zijn. Arnhem Oost en Ravesteijn kloppen wel. Deventer-Olst is een rare eend in de bijt. Kortom, de probleemstelling van het hele verhaal is niet erg eenduidig.

Niet verwonderlijk want er werken drie provincies mee die allemaal een rare verbinding zien, de onderliggende problematiek niet snappen en wie van deze provincies wil er nu niet geld van het rijk voor een investering in spoor in de eigen regio? Het aanpakken van Zutphen is veel logischer dan Deventer-Olst maar Zutphen ligt in de verkeerde provincie en Deventer-Olst is al jaren een belangrijk onderwerp in de provinciale politiek.

In het geval van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zou ik de analyse beginnen bij het Noordelijk deel. Hoe los je Zwolle en Zutphen netjes op terwijl je ook tijdswinst probeert te pakken. Dat levert een aantal scenario's voor exploitatie en infrastructuur op en dan ga je op basis van die scenario's verder naar het zuid-westen uitrollen. Dat betekent dus ook dat je eerst moet weten wat je met de knoop zutphen wil voordat je start. Moet het een volledige knoop blijven? Dan zijn de opties beperkt. Als dat niet het geval is om daarmee winst te kunnen pakken, wat zijn dan je opties?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door dennistd »

De knoop Zutphen zou ik niet op gaan heffen: dat is voor veel reizigers een belangrijk overstapstation. Sowieso voor de relaties Hengelo-Arnhem en Apeldoorn-Arnhem. Vanaf Winterwijk weet ik eigenlijk niet waar de reizigers heen gaan.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Klaasje »

Als ik zeg dat het geen volledige knoop meer is dan wil dat niet zeggen dat het überhaupt geen knooppunt is. Momenteel wordt een overstap van iedere op iedere trein aangeboden terwijl dat wellicht niet nodig is en dat wel de mogelijkheden om de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] mooier in te passen in de weg staat. Dan is de vraag wat de mogelijkheden zijn. Vanuit vervoerkundig oogpunt is wel duidelijk dat Hengelo-Arnhem, Apeldoorn-Arnhem, Rheden-Deventer/Apeldoorn en Winterswijk-Apeldoorn/Deventer de belangrijksten zijn. Als je dat kan realiseren in combinatie met een versnelde [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] die perfect in de knoop Zwolle ligt dan geeft dat een heel ander plaatje dan wanneer Zutphen de dienstregeling dicteert.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Wubbo »

Arnhem-Apeldoorn zou toch al de nek worden omgedraaid bij het doortrekken van de trein uit Winterswijk naar Apeldoorn? Of staat dat plan inmiddels in de ijskast?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door regenmaker »

Apeldoorn - Arnhem kan prima met de bus die doet er zelfs enkele minuten korter over, daarvoor hoef je de knoop in Zutphen niet te handhaven.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Hainje »

Komt ie weer aan met die bus. :')
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door regenmaker »

Die verbinding is zonder overstap en sneller, dan hoef je toch niet ook dezelfde verbinding per trein met overstap aan te bieden? De verbinding Hengelo - Arnhem in stand houden is dan belangrijker. Dus ja in deze context kom ik weer met die bus. :6
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door ZO6176 »

Waarom moet de 3600 altijd het gehele traject Zwolle - Roosendaal doen? Voor mijn gevoel zijn het altijd 2 delen namelijk: Arnhem - Roosendaal en Zwolle - Nijmegen. Het aantal reizigers vanuit Breda/Tilburg/'s-Hertogenbosch naar Zutphen/Deventer lijkt me niet zo groot. Is knippen dan niet gemakkelijker en dan de overstapmogelijkheden in Zutphen handhaven en betere overstappen creëren in Roosendaal. Met de ETMET in 's-Hertogenbosch sluit altijd wel een trein aan richting Utrecht. De eventuele nieuwe stoptrein Zwolle - Deventer zou dan overstapmogelijkheden in Zwolle kunnen geven.
Doorrijden tot Presikhaaf van de stopper uit 's-Hertogenbosch zie ik niet zoveel extra's brengen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Apeldoorn - Arnhem kan prima met de bus die doet er zelfs enkele minuten korter over.
Kan je nagaan wat de potentie is voor een Apelboog buiten Zutphen *O*

En verder lijkt mij op dit moment een ongelijkvloerse aansluiting bij Velperpoort ook belangrijker dan dubbelspoor tussen Deventer en Zwolle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Chrysa »

regenmaker schreef:Apeldoorn - Arnhem kan prima met de bus die doet er zelfs enkele minuten korter over, daarvoor hoef je de knoop in Zutphen niet te handhaven.
Ook in de spits? (A)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door regenmaker »

Nee, in de spits is er normaal gesproken zo'n vijf minuten vertraging dan zou de trein via Zutphen inderdaad sneller zijn. Maar het aantal mensen dat exact van station naar station moet is vrij klein. Het ligt er dus aan waar je moet zijn.

Echter drijven we af van het onderwerp, de IJssellijn. Waar ik over las dat een sprinter Deventer - Zwolle nooit rendabel is te krijgen. Dus hoeveel zin heeft het om Olst - Deventer dubbelspoor te maken?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Klaasje »

Niet zoveel want dat is het al.

Even zonder gekheid. Als je ooit een losse sprinter Zwolle-Deventer laat rijden dan moet die zo goedkoop mogelijk worden uitgebaat omdat hij niet uit zal kunnen. Dat betekent dan dus ook dat je maximaal twee extra materieelcomposities aan die sprinter kwijt mag zijn ten opzichte van de huidge dienstregeling. Grote kans dat de ligging niet optimal wordt en dat je hem dan in Zwolle aan de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] of [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] zou moeten plakken gecombineerd met een korte kering in Deventer. Of dat wenselijk is, is natuurlijk een tweede.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Wubbo »

Opvallend in deze context is trouwens dat de plannen om stations te openen tussen Deventer en Zutphen van tafel lijken te zijn (al moet ik zeggen dat het ook al een tijd geleden is dat ik daarover gehoord heb). Zou je daar ook een stoptrein rijden, ontstaat de mogelijkheid voor een stoptrein Apeldoorn - Deventer - Wijchen en Almelo - Deventer - Zwolle, die lijkt qua dienstregeling wel te maken.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door IC140 »

Klaasje schreef:Niet zoveel want dat is het al.

Even zonder gekheid. Als je ooit een losse sprinter Zwolle-Deventer laat rijden dan moet die zo goedkoop mogelijk worden uitgebaat omdat hij niet uit zal kunnen. Dat betekent dan dus ook dat je maximaal twee extra materieelcomposities aan die sprinter kwijt mag zijn ten opzichte van de huidge dienstregeling. Grote kans dat de ligging niet optimal wordt en dat je hem dan in Zwolle aan de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] of [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] zou moeten plakken gecombineerd met een korte kering in Deventer. Of dat wenselijk is, is natuurlijk een tweede.
Zodra je hem moet doorkoppelen aan een andere trein kun je het vergeten, ben ik bang (tenzij je structureel kunt aftrappen/bijplaatsen). Meer dan een losse SNG3 wil je niet rijden op zo’n verbinding.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Klaasje »

Ik kan nog wel een mogelijk probleem verzinnen: de spooropstelling van Zwolle. Als het lukt zo'n sprinterdienst aan de hoge kant van Zwolle in te plannen en om wachttijd te hebben in de dienstregeling wil dat nog niet zeggen dat dit wachten in Zwolle kan en afrangeren mogelijk is. Nu hoeft dat geen probleem te zijn als dat elders in de route kan maar bij een [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] is dat niet goed mogelijk. Bovendien zullen daar ook vast wat ritten tussenzitten waarbij straks een rit met een dubbel stel op een rit met een dubbel stel gekeerd zou moeten worden zonder een doortrekking. Dan met dubbele stellen heen en weer rijden of ze proberen om te rijden in de korte tijd die beschikbaar is is dan inderdaad een duur grapje.

Als je het wel als losse verbinding exploiteert wil je korte keertijden aan beide kanten hebben om een derde treinstel te voorkomen. Dat kan met de huidige stops wel maar nieuwe stations openen gaat er dan niet in zitten. Je komt dan ook in het domein terecht dat iedere tien seconden die je kan besparen tijdens het reguliere proces nuttige marge oplevert. Dan kan je het beter door een regionale vervoerder laten uitvoeren, die zijn daar veel beter in dan NS.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Nitein-Repart »

Een belangrijke verbetering van de IJssellijn wordt nog niet genoemd: namelijk een extra perronspoor in Zutphen, zodat de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op Zutphen kan kruisen in plaats van voor Zutphen. Zo wordt met name de aansluiting richting Winterswijk vanuit Arnhem (en in omgekeerde richting) verbetert.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Bemined »

Maar dan moet je, uitgaande van de knoop in Zwolle, de reistijd juist verlengen i.p.v. verkorten.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Nitein-Repart »

Zwolle-Zutphen kan hetzelfde blijven, je staat alleen een paar minuten langer in Zutphen. Maar compensatie is mogelijk door het overslaan van station Dieren of om de buffer in Arnhem in te korten. Het grote voordeel van kruisen te Zutphen (mits extra perronspoor) is dat de knoop stabieler wordt. Vooral reizigers uit de richting Vorden hebben er baat bij, doordat de krappe niet-crossover aansluiting ruimer wordt (of je moet Zutphen-Winterswijk in een uursdienst gaan rijden met kruising te Ruurlo, maar dat is ook geen oplossing).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Vinny »

Een herbezinning van knoop Zwolle lijkt me ook redelijk urgent. Momenteel sluiten vrijwel alle treinen op elkaar aan, waardoor er eigenlijk veel capaciteit en reistijd verloren gaat. Wanneer in de nabije toekomst er op alle takken minimaal twee keer per uur een trein rijdt (sprinter en/of intercity) is het niet meer persé nodig om een volledige verknoping te vereisen. Als alleen de meest gevraagde overstappen nog geboden worden komt er meer ruimte en hoeven doorgaande treinen ook minder lang te wachten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Suus »

Het behouden van meest geboden overstappen zorgt ervoor dat de knoop zoals deze nu niet kan verdwijnen. Overstappen als Enschede - Groningen, Emmen - Utrecht of Deventer - Leeuwarden. En natuurlijk de alternerende intercity’s die ook nog aansluiting op elkaar moeten geven. Dus nee, de knoop in Zwolle zal nog heel lang bestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Bemined »

Ik zie liever dat men investeert in kortere opvolging, het is nergens voor nodig dat de intercity naar Amersfoort wacht met vertrekken tot de intercity naar Lelystad al helemaal op de spoorbrug zit 3 kilometer verderop.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Wubbo »

Ik zou dan liever een extra set wissels voorbij Hattemerbroek Aansluiting aanleggen zodat je parallel kan in- en uitrijden. Maar dat heeft verder niets met de IJssellijn te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten