Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Vinny »

Jef400 schreef:Buiten dat, dit idee is veel te simplistisch uitgedacht. Uitgaande van dat er op bepaalde trajecten een enkele snel en stopbus rijdt. Dat is niet overal het geval namelijk.
De reden dat het idee simplistisch uitgedacht is, is niet omdat het idee te simplistisch is, maar omdat je in een forumpost niet alle nuances "van Purmerend tot Veghel" in een model kunt uitwerken ;)

Er is wel degelijk in grote lijnen een tweedeling te maken in het openbaar vervoer:
- De "noodzaak" reizigers
- De "keuze" reizigers

In de eerste groep vallen reizigers die om wat voor reden dan ook afhankelijk zijn van het aanbod van het openbaar vervoer. Dat zijn vaak scholieren (zonder rijbewijs), oudere mensen, mensen die slecht ter been zijn en die door allerlei redenen niet auto kunnen rijden.
De tweede groep reizigers betreft reizigers die wel alternatieven hebben, maar door het goede aanbod aan openbaar vervoer ervoor kiezen om met de bus, trein of metro (of iets anders ov-achtigs) te reizen. Dat zijn er in percentage niet veel maar omdat ze vaak wel het volle tarief betalen maken ze het openbaar vervoer over de hele linie meer rendabel.

Die twee reizigers hebben totaal verschillende behoeften, verlangens en dat uit zich in een ander reispatroon en het vervoersproduct moet daar natuurlijk wel op afgestemd worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Yanaike »

In die eerste groep gooi je nu wel wat mensen op één hoop. Scholieren/studenten (zonder rijbewijs) hebben vaak wél de fiets als alternatief en zijn daardoor een soort semi-"keuze" reizigers. Scholieren en studenten zijn best bereid een stukje te lopen of fietsen i.p.v. een bushalte voor de deur als ze daarvoor een frequentere en/of snellere verbinding voor terug krijgen. Dit geldt echter niet voor ouderen (die slecht ter been zijn).

Wat mij betreft zit daar vooral het probleem. Als je studenten niet als "noodzaak" reizigers, maar als "keuze" reizigers ziet en daarmee het reisproduct aantrekkelijker kunt maken voor de 'echte' keuzereizigers, wordt het OV in zijn geheel een stuk efficiënter. Voor de ouderen, moet je eerder aan een maatwerk oplossing denken.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door huibf »

Commercieel gexien zou je de noodzaakreizigers moeten uitmelken (scholieren/studenten en ouderen) en de keuzereiziger kietelen met leuke kortingen.

Maar de OVwereld doet het andersom. Met kortingen voor 18- en 65+.
Hoe zou het OV eruit zien als 18- gewoon en 65+ voltarief zou betalen?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door verfmeer »

Noodzaakreizigers hebben vaak ook een keuze: niet gaan. Als je de prijs voor hen te veel verhoogd zullen ze gewoon minder gaan reizen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door ArrivaBas »

En laten die noodzaakreizigers nou net het voornaamste bestaansrecht zijn van het hele lokale OV... :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Vinny »

Scholieren/studenten (zonder rijbewijs) hebben vaak wél de fiets als alternatief en zijn daardoor een soort semi-"keuze" reizigers.
In het stadsvervoer geldt dat zo'n beetje wel, maar in het streekvervoer al snel niet meer. Ik denk dat de fiets vanaf 10 kilometer eigenlijk niet meer realistisch is. Op het platteland zijn de afstanden tussen de dorpen en de stad waar de onderwijsinstellingen of de zorginstellingen zijn al snel (een stuk) groter.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door lijntaxi »

Yanaike schreef:Scholieren/studenten (zonder rijbewijs) hebben vaak wél de fiets als alternatief en zijn daardoor een soort semi-"keuze" reizigers. Scholieren en studenten zijn best bereid een stukje te lopen of fietsen i.p.v. een bushalte voor de deur als ze daarvoor een frequentere en/of snellere verbinding voor terug krijgen. Dit geldt echter niet voor ouderen (die slecht ter been zijn).
Dat extra stukje moeten lopen of fietsen wordt vaak verkondigd door lui die het liefst de auto voor de deur zetten. Een OV-reiziger is al gewend om een stukje te moeten lopen of fietsen. Te ver moeten lopen is al een enorme obstakel om met de bus mee te gaan. Ook betekent, dit een enorme uitbreiding van de fietsenstalling, want meer mensen zullen met de fiets komen. Het betekent daarnaast, dat je haast verplicht wordt om te wachten bij een bepaalde halte. Afhankelijk van hoelang het duurt, alvast lopen naar de volgende halte is er niet meer bij. Het risico dat je net de bus mist bij de volgende halte is veel te groot.
Mensen die slecht ter been zijn kunnen lastig op de knop drukken die in het plafond verwerkt is. Misschien was dat ook helemaal niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Ik denk dat de fiets vanaf 10 kilometer eigenlijk niet meer realistisch is.
Met de razend populaire elektrische fiets zijn wat langere afstanden prima te overbruggen, ook door ouderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door lijntaxi »

Als je de situatie vergelijkt met Veghel (Noord-Brabant) en Watergang en Het Schouw, is bij de laatste twee sprake van zogeheten lintbebouwing en in Veghel niet.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Commercieel gexien zou je de noodzaakreizigers moeten uitmelken (scholieren/studenten en ouderen) en de keuzereiziger kietelen met leuke kortingen.

Maar de OVwereld doet het andersom. Met kortingen voor 18- en 65+.
Hoe zou het OV eruit zien als 18- gewoon en 65+ voltarief zou betalen?
De groep 65+ is zelfs onrechtvaardig om die korting te geven, het is immers de rijkste groep met de minste armoede.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Jef400 »

En dat blijkt uit?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Nitein-Repart »

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Yanaike »

Ik weet niet hoe dat nu gaat, maar je zou ook nog kunnen overwegen om ouderen alleen dal voordeel te geven i.p.v. altijd korting? Ik denk alleen niet dat dat zoveel uitmaakt?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zie liever dat dal- en weekendabonnementen goedkoper worden voor iedereen, dan specifiek een bepaalde bevolkingsgroep te bevoordelen die het eigenlijk niet nodig heeft. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/o ... kste-groep

Er zijn natuurlijk ouderen die relatief arm zijn (en daar is misschien een oplossing voor te bedenken), maar als uit de statistieken blijkt dat de ouderen de rijkste bevolkingsgroep van Nederland is, hoeven niet alle ouderen een gratis OV-abonnement te krijgen, of zelfs gratis OV te krijgen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door verfmeer »

Je zou natuurlijk een soort ouderenreisproduct kunnen introduceren, waarbij arme ouderen wel gratis kunnen reizen en rijke ouderen niet. Je zou dit zelfs kunnen uitbreiden naar alle Nederlanders als je wilt.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Yanaike »

De vraag is natuurlijk wel wat je daarmee opschiet. OV wordt nu al voornamelijk gebruikt door armere groepen. Mensen met een hoger inkomen nemen toch al de auto.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Daniel »

Mwoh, dat hangt er maar van af. Zeker onder de jongere generaties is autobezit meer uit aan het raken tegenwoordig, die kiezen meer voor OV (of een deelauto). Maargoed, die zullen er ook vooral mee in de omgeving van de grote steden reizen en niet op het platteland.

Overigens lokt gratis OV juist ook reizigers met hogere inkomens (op de dagen met gratis OV in Dordrecht had de lijn naar de rijkste wijk eigenlijk altijd de meeste versterking nodig :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Vinny »

Yanaike schreef:De vraag is natuurlijk wel wat je daarmee opschiet. OV wordt nu al voornamelijk gebruikt door armere groepen. Mensen met een hoger inkomen nemen toch al de auto.
Hangt een beetje van de specifieke situatie af. In hoogstedelijke gebieden wordt het openbaar vervoer gebruikt door vrijwel alle leeftijdscategoriën en inkomenniveau's. Een tram in Amsterdam laat een redelijke afspiegeling zien van de bevolking. Op het platteland wordt het openbaar vervoer vrijwel uitsluitend gebruikt door scholieren en ouderen van dagen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Wubbo »

Ouderen in het OV krijgen heeft nog een nevendoel: ze van de weg af krijgen. Als je ouder wordt neemt je reactievermogen af, dus het scheelt je als samenleving geld als ze minder op de weg zitten. Waarschijnlijk kun je daarvan wel een dalproduct bekostigen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Yanaike »

Hehehe... daar zou Wubbo nog wel eens de voornaamste reden kunnen hebben dat ouderen korting op het OV krijgen. Maar het veiligheidsargument kan je natuurlijk wel tot in de eeuwigheid door blijven trekken. Op zo'n manier zou je ook alcoholisten/uitgaanspubliek korting op het OV kunnen geven, maar daar is juist het tegendeel waar: het OV is voor deze doelgroep vaak juist duurder (nachtbussen met speciaal tarief).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door regenmaker »

Een deel van de ouderen hecht veel minder behoefte aan snelheid en frequentie, maar aan haltes vlakbij, een behulpzame chauffeur en niet al te grote bussen waarin mensen gemakkelijk een praatje met elkaar maken.

Uit onderzoek in Eindhoven is zelfs gebleken dat een deel van de ouderen alleen maar voor het sociale contact in de bus zit (Bron: CVS 2011 ’Horen Zien, Begrijpen: lijn 100 Woensel’). Hetzelfde bleek in Lelystad tijdens het experiment met het gratis reizen.
Dit lees ik net in de concept OV visie van de gemeente Lelystad. (A)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Chrysa »

Puur en alleen in de bus zitten voor het sociaal contact? Gaat de hele groep na het 1-euro-ontbijt vanuit de IKEA rechtstreeks het OV in dan? :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door Wubbo »

Yanaike schreef:Maar het veiligheidsargument kan je natuurlijk wel tot in de eeuwigheid door blijven trekken. Op zo'n manier zou je ook alcoholisten/uitgaanspubliek korting op het OV kunnen geven, maar daar is juist het tegendeel waar: het OV is voor deze doelgroep vaak juist duurder (nachtbussen met speciaal tarief).
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je daar een complete business case van maakt. Je personeel is natuurlijk ook duurder, en sociaal isolement (wat bij ouderen wel speelt) zal minder een rol spelen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door trolly »

Ik zou best iets willen zeggen over de sociale isolatie van uitgaanspubliek, maar ik vrees dat regenmaker dan groene lettertjes krijgt :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen haltes meer overslaan in de avonduren

Bericht door waldo79 »

Waarom al speciale ouderenabonnementen introduceren als ze al bestaan in de vorm van goedkope supplementen om een aantal dagen per jaar vrij te reizen met Dal Voordeel of een zeer goedkope weekendvrij...En voor de bus heb je toch ook kortingsproducten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten