OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Bee schreef:Mocht je het niet doorhebben, transacties komen niet direct bij de vervoerder terecht, maar worden verwerkt door een clearinghouse, dat is dus het TransLink Systems a.k.a. TLS.
Mocht je het niet doorhebben: er is geen enkele reden om meer vertrouwen te hebben in een clearinghouse dan in een vervoerder. En dus ook niet om te vertrouwen dat het clearinghouse niet gewoon alle gegevens ter beschikking stelt aan welke third party dan ook. Dus dat maakt op zich niet uit. Het is net zo goed een externe partij.

En hey, er wordt zo wel een gigantische hoeveelheid gegevens verzameld over de handel en wandel van zo'n beetje half Nederland :idea: Al krijgt een vervoerder misschien niet al die gegevens, de politie zal er ook wel bij willen :pos: En waarom stapte jij gisteren bij dezelfde halte uit dezelfde bus als een al eerder veroordeelde overvaller? EN vandaag weer?? Kun je daar eens wat meer over vertellen? Nee zeker he? Zou ik ook zeggen :twisted:

Hier kunnen gewoon heel ongewenste situaties uit ontstaan.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Precies, samen met het feit dat de gegevens zeven jaar bewaard worden, het EPD, het burgerservicenummer, het nieuwe paspoort, het bewaren van internetgegevens, de omstreden Franse internetwet en het vandaag weer verschenen nieuws en mensen kunnen zonder al te veel problemen je leven ruineren of je nou echt iets misdaan hebt of niet. Of het nou de overheid is of wat kwaadwillende mensen die toevallig wat van computers weten...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Iets heel anders. Hoeveel moet ik nou eigenlijk betalen als ik bij de NS wil gaan OVC-en? Ik kan het namelijk niet op de ns-site en ovc-site terugvinden.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

Freek schreef:Iets heel anders. Hoeveel moet ik nou eigenlijk betalen als ik bij de NS wil gaan OVC-en? Ik kan het namelijk niet op de ns-site en ovc-site terugvinden.
zie mijn post 4 posts terug ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Ennes schreef:
Freek schreef:Iets heel anders. Hoeveel moet ik nou eigenlijk betalen als ik bij de NS wil gaan OVC-en? Ik kan het namelijk niet op de ns-site en ovc-site terugvinden.
zie mijn post 4 posts terug ;)
Maar daar staat niets over een kilometertarief
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Fles schreef:
Bee schreef:Mocht je het niet doorhebben, transacties komen niet direct bij de vervoerder terecht, maar worden verwerkt door een clearinghouse, dat is dus het TransLink Systems a.k.a. TLS.
Mocht je het niet doorhebben: er is geen enkele reden om meer vertrouwen te hebben in een clearinghouse dan in een vervoerder. En dus ook niet om te vertrouwen dat het clearinghouse niet gewoon alle gegevens ter beschikking stelt aan welke third party dan ook. Dus dat maakt op zich niet uit. Het is net zo goed een externe partij.

En hey, er wordt zo wel een gigantische hoeveelheid gegevens verzameld over de handel en wandel van zo'n beetje half Nederland :idea: Al krijgt een vervoerder misschien niet al die gegevens, de politie zal er ook wel bij willen :pos: En waarom stapte jij gisteren bij dezelfde halte uit dezelfde bus als een al eerder veroordeelde overvaller? EN vandaag weer?? Kun je daar eens wat meer over vertellen? Nee zeker he? Zou ik ook zeggen :twisted:

Hier kunnen gewoon heel ongewenste situaties uit ontstaan.
Precies, het Amerikaanse systeem van Guilty until proven Innocent.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Helemaal niet precies, want ook in Amerika hanteert men gewoon innocent until proven guilty!

Maar als je er zo'n moeite mee hebt, gebruik je toch gewoon een anonieme kaart? Een abonnement van de NS is nu ook al persoonlijk, en bij een sterabonnement zit een stamkaart, dat veranderd dus niet.

En TLS is een fatsoenlijk bedrijf, met fatsoenlijke privacybescherming. Er is een gedragscode voor deelnemende bedrijven (met een top 10 gouden regels), een privacybeleid. Tenslotte is er ook nog een folder waar alles puntsgewijs wordt uitgelegd. Er zijn bedrijven waar je veel minder te weten krijgt over wat ze met je gegevens doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Dat ze fatsoenlijke berscherming hebben zecht niks :P De politie kan via een rechter dan altijd jou gegevens inzien... Verder staat er ook een clausule over "verzamelen gegevens voor onderzoek", met teksten als "er zullen niet meer persoonsgegevens verzameld worden dan mogelijk", dat klinkt mij al eng in de oren: wat voor "onderzoeken" gaan ze uitvoeren met mijn data? Het moge dan onderzoek heten maar dat is dus glashard "data mining" en patroonherkening...
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Een abonnement van NS is nu ook al persoonlijk, maar houdt niet bij waar je reist. Idem wat betreft de stamkaart. De OV chipkaart is dus een behoorlijke achteruitgang wat betreft de privacy. Een onnodig grote wat mij betreft.

De enige manier om echt goed anoniem te kunnen reizen straks is het kopen van losse kaartjes (wat schandalig duur is) of het reizen op een anonieme kaart en alle betalingen contant te verrichten (anders kan hij straks eventueel gekoppeld worden aan je rekeningnummer!).

En zelfs al is TLS een fatsoenlijk bedrijf (wat ik nog moet zien, maar goed), dan kan de overheid over drie jaar nog altijd een wet aannemen die zegt dat TLS alle gegevens van de jaren daarvoor aan hen moet "geven", bijvoorbeeld voor politie-onderzoek. En ga nou niet zeggen dat dat niet gebeurt omdat de overheid betrouwbaar is; een aantal jaren geleden is iets dergelijks gedaan met de identificatieplicht, zogenaamd om terroristen tegen te houden. Die privacyverklaring is volgens mij niet veel meer dan een bekliederd stukje papier dat voor betere doeleinde gebruikt had kunnen worden.

Soms heb ik zoiets van hoe minder gegevens over mij opgeslagen worden, hoe minder ik een nummer ben, hoe beter. Er kan dan minder misbruik gemaakt worden van allerlei gegevens. Bovendien zijn (vrijwel) alle computersystemen fraudegevoelig, dus het voorkomt een hoop ellende ook nog.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Gekko123 »

En tegenwoordig zijn niet alleen alle computersystemen fraudegevoelig, ze zijn ook nog eens op de een of andere manier met elkaar gekoppeld :x :evil:
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Cookie »

Transactieoverzicht is trouwens weer beschikbaar, zag ik. En voor 5 juli klopt alles van mij in het overzicht, na die tijd ontbreken de transacties vreemdgenoeg :? . Terwijl ik toch zeker 6 a 10 transacties heb verricht na die tijd, verspreid over meerdere weken.

Verder moest ik ineens opnieuw toestemming geven voor het verzamelen van gegevens, terwijl ik dat dus al gedaan had.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Bee schreef:Met die code kan jij ook niets, het is een hexadecimaal getal :wink:
Daar kun je wel wat mee, ik herinner me in een nieuwsbericht van een paar maanden terug dat Amsterdamse conducteurs al de codes van de belangrijkste (metro)stations uit hun hoofd hadden geleerd. Waarom zou een code als 10ef8 veiliger zijn dan "Amsterdam Centraal Station"? Is het geen illusie om te denken dat dergelijke codes tot de eeuwigheid geheim zullen blijven? Natuurlijk niet! Daar is trouwens een mooie term voor: security through obscurity.
Bee schreef:Maar als je er zo'n moeite mee hebt, gebruik je toch gewoon een anonieme kaart? Een abonnement van de NS is nu ook al persoonlijk, en bij een sterabonnement zit een stamkaart, dat veranderd dus niet.
Het punt is niet dat de kaart persoonlijk is. Met de kaarten die nu worden uitgegeven weet een vervoerder (maar ook de overheid, bijvoorbeeld) niet meer dan dat je een bepaalde tijd lang onbeperkt mag reizen in een bepaald gebied/op een bepaald traject. Met de chipkaart heb je opeens veel gedetailleerdere gegevens: op welke tijdstippen reist iemand, hoe vaak reist iemand, waar stapt hij in, waar stapt hij uit, etc. Een dergelijke berg gegevens is in geen enkel opzicht te vergelijken met de abonnementen zoals ze nu nog bestaan.
En TLS is een fatsoenlijk bedrijf, met fatsoenlijke privacybescherming. (...) Er zijn bedrijven waar je veel minder te weten krijgt over wat ze met je gegevens doen.
Fijn. En hoe weet je zeker dat deze gegevens nooit in handen vallen van iemand die er minder netjes mee omgaat? Los van hackers en andere criminelen (geen enkel computersysteem is waterdicht) is er een reële mogelijkheid dat de overheid/politie inzicht wil hebben in de gegevens. In de UK is dat allang gebeurd na invoering van de Oyster Card, en daar worden jaarlijks honderden verzoeken gedaan door de politie. Zolang Nederland het grootste aantal telefoontaps per inwoner heeft van de hele wereld, geloof ik nooit dat iets dergelijks nooit in Nederland ingevoerd gaat worden.

Ik geloof best dat de vervoerders maar een beperkt deel van de data in handen krijgen (en terecht), maar het probleem is dat er op één centrale plaats alle transacties bewaard worden (en blijven). Vroeg of laat zal iemand gebruik maken van die berg gegevens, en of het voor goede of voor slechte doeleinden zal zijn kun je nu nog niet weten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Gekko123 schreef:En tegenwoordig zijn niet alleen alle computersystemen fraudegevoelig, ze zijn ook nog eens op de een of andere manier met elkaar gekoppeld :x :evil:
En over het algemeen..... benaderbaar via internet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

In De Pers staat vandaag een overzicht van mogelijkheden om zwart te reizen met een OV-chipkaart... en dat zijn er nogal wat. Hoezo was het systeem waterdicht :P
Overigens wordt er wel aangeraden het met een anonieme kaart te doen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Bee schreef:En TLS is een fatsoenlijk bedrijf, met fatsoenlijke privacybescherming.
EN uit wiens mooie blauwe ogen blijkt dat dan? :?:

want
Er is een gedragscode voor deelnemende bedrijven (met een top 10 gouden regels), een privacybeleid. Tenslotte is er ook nog een folder waar alles puntsgewijs wordt uitgelegd. Er zijn bedrijven waar je veel minder te weten krijgt over wat ze met je gegevens doen.
is allemaal hartstikke leuk om op je site te zetten, maar of ze zich daar ook aan houden daar heb je geen enkel zicht op. En vergeet niet dat TLS juist is opgericht door enkele clubjes die grote belangen hebben bij die vervoersgegevens. Wat er nu in feite gebeurt is "Geef mij [TLS] maar alle gegevens die ik wil, en vertrouw me maar dat ik er zuinig op zal zijn". Het spijt me zeer hoor, maar die tijd is echt wel voorbij :roll:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Het doet me denken aan de lump sum. In plaats van een overzichtelijke boekhouding waar het ministerie inzicht in heeft gewoon een zak geld geven en nergens meer echt verantwoording over af te hoeven leggen 8)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Eigenlijk is nu het omgekeerde aan de hand: in plaats van de berg geld uit de verkoop van strippenkaarten, treinkaartjes en abonnementen krijgen ze nu een enorm gespecificeerd overzicht van alle inkomsten!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Geert schreef:Eigenlijk is nu het omgekeerde aan de hand: in plaats van de berg geld uit de verkoop van strippenkaarten, treinkaartjes en abonnementen krijgen ze nu een enorm gespecificeerd overzicht van alle inkomsten!
En waarom moet ik als reiziger daar blij van worden? Is de cijfertjesgeilheid van een paar econometristen en een paar lui met gewauwel over "dienstverlening NOG beterder verbeteren" een dergelijk privacy-offer van de halve bevolking waard? Overtuig me maar :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Zeg, het is niet mijn idee he ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Ach waarom zou anoniem reizen een recht moeten zijn? Je kunt toch ook gewoon fietsen als je niet wil dat je reis geregistreerd wordt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

En waarom zou het geen recht hoeven zijn?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Ja, lekker fijn elke dag Arnhem - Utrecht fietsen :x .
Of elke dag met de auto Arnhem - Utrecht met alle camera's op de weg.

En verhuizen dan?
Oh wacht, verhuizen kost geld. Kinderen moeten eventueel naar een andere school, wat niet goed voor ze is. En verder is het natuurlijk niet zo dat in Arnhem de banen per sé voor het oprapen liggen.

Het is openbaar vervoer; dat zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Niet voor mensen die hun persoonlijke gegevens overlaten aan de "goedheid" van andere mensen.

Ik zie totaal geen reden waarom anoniem reizen geen recht hoeft te zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Vinny schreef:Ach waarom zou anoniem reizen een recht moeten zijn? Je kunt toch ook gewoon fietsen als je niet wil dat je reis geregistreerd wordt?
In Luxemburg kun je toch ook gewoon anoniem reizen.
:roll:
Het is een spectrum.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door STF »

Je hebt in Luxemburg anders ook de persoonlijke E @ GO kaart, dus... :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Ach waarom zou anoniem reizen een recht moeten zijn? Je kunt toch ook gewoon fietsen als je niet wil dat je reis geregistreerd wordt?
Echt, het wordt eens tijd dat jouw soort volk eens opgepakt en opgeborgen wordt. Samen met die mongool die van de week aan kwam janken met "iedereen moet bliepen of je bent een zwartrijder" Ik weet niet eens meer wie dat was. Maar jullie slag volk spoort gewoon ECHT niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten