Huidige situatie
Eerst zal ik (voor de mensen die hier niet bekend) zijn de huidige situatie schetsen. Op dit moment rijdt er tussen Nijmegen, Kleve en Emmerich een snelbus 58 (SB58) uitgevoerd door de Duitse maatschappij NIAG. Nouja, snel is hij niet echt te noemen met een reistijd van maar liefst 50 min reistijd tussen Nijmegen en Kleve.
De huidige frequenties van de snelbus 58 zijn:
- Maandag t/m vrijdag: 1x/uur (Emmerich-Kleve 2x/uur)
- Zaterdag: 1x/uur
- Zondag: 1x/2 uur (Emmerich-Kleve 1x/uur)
- Avond doordeweeks: 1x/uur
- Avond weekend: 1x/2 uur (Emmerich-Kleve 1x/uur)
Probleem
Hermes wil lijn 57 schrappen vanwege het geringe aantal reizigers dat van deze lijn gebruik maakt (bron: Rover). Echter tussen Nijmegen en Kleve weet de NIAG de snelbus 58 goed te vullen.
Wensen
Het is de wens van de Kreis Kleve om de snelbus 58 in Nijmegen te verlengen naar de universiteit van Nijmegen en het Universitair medische centrum. Mede omdat er veel Duitse auto's hier zijn gesignaleerd.
Uitwerking
De chauffeur van lijn 58 heeft nu in Nijmegen ongeveer 20 min pauze, indien een rondje Heyendaal in Nijmegen gemaakt moet worden, wordt het qua rijtijden krap en erg vertragingsgevoelig. Om de route naar de universiteit mogelijk te maken moet de route dus onderweg versneld worden (ook om o.a. de knoop in Kleve te behouden). Dit kan door de route in Beek te versnellen (zie hieronder).
De groene route is de snelle route om Beek heen en de blauwe de huidige route door Beek.
Nadeel hiervan is wel dat Beek hierdoor veel slechter wordt ontsloten door het openbaar vervoer. Daarom stel ik voor om de spitslijn 57 door te trekken van Nijmegen naar Kleve en van maandag tot en met zaterdag overdag te laten rijden tussen Nijmegen Heyendaal (zaterdag tot Nijmegen CS) en Kleve (via de snelle route om Beek heen). Zo ontstaat er tussen Nijmegen en Kleve een halfuursdienst. Verder zou ik ervoor kiezen om op lijn 58 in het weekend de frequentie altijd naar 1x/uur te brengen, zodat er een gunstiger aanbod voor de reizigers komt. Een 1x/2 uur dienst is niet echt aantrekkelijk en in de verbinding zit zeker potentie.
Echter bestaat er in Kleve zelf al een lijn 57 die van maandag tot en met zaterdag overdag 1x/uur rijdt tussen Kleve Bahnhof en Kleve-Materborn. Om de inwoners van Materborn ook een directe verbinding met de universiteit van Nijmegen te geven, zou je ervoor kunnen kiezen om de nieuwe spitslijn 57 te koppelen aan de lijn 57 in Kleve. Dit leidt tot de volgende kaart: Klik Beide lijnen zullen voor de helft worden geëxploiteerd door Breng en de NIAG.
Wat vinden jullie van het plan? Kan de route nog op andere punten worden versneld? Ben benieuwd naar jullie ideeën.