Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Stefan »

Nee, ze zijn nog niet geplaatst, vreemd genoeg.. :roll:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Inderdaad, valt me tegen van de gemeente. Wat ook nog niet weg is, is het zand van de werkzaamheden. Deze tekst in de folder met de definitieve indeling doet echter anders vermoeden:
De stratenmakers zijn vertrokken, het zand en stof is opgeruimd en het schitt erende eindresultaat mag er zijn. Met alle aanpassingen, vernieuwingen en aanzienlijke verbeteringen is vanaf 31 augustus het vernieuwde busstation gerealiseerd en weer volledig in gebruik. Alle vervoerders staan paraat om u weer op een comfortabele en veilige manier naar uw bestemming te brengen.
De definitieve indeling staat overigens hier voor de liefhebbers:
http://www.ret.nl/over-ret/nieuws-en-pe ... plein.ashx

Alleen de RET en Qbuzz laten deze overigens zien. Arriva en Connexxion alleen de tijdelijke haltes van fase 1. Veolia helemaal niets.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Suus »

Die halte V is totaal niet handig ten opzichte van alle andere haltes, had dat nu echt niet anders gekund? Of moest die echt daar blijven vanwege de Japanners?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Karl »

Ik vind halte X ook een beetje raar geletterd, waarom heet die niet gewoon A. Snap wel dat die een andere functie heeft (touringcarbussen), maar dat maakt in de lettering van de haltes toch niet uit?
Halte V ligt inderdaad beetje op een rare plaats, kan mij voorstellen dat die totaal niet in het zicht ligt van de andere haltes ivm trappen/kolommen en dergelijke, weet ik overigens niet zeker.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

De lettering van X is nog iets van vroeger. Toen had je aan de winkelcentrum-zijde de haltes P, R, S, T, U en nu nog steeds V. Aan de Ahoy-zijde had je ook nog W en daarna kwam dus X. De halte A is al in gebruik voor de lijnen 130, 136 en 139.

Een echt alternatief voor de halte V is er niet. Vroeger werd het nog omringd door andere haltes, dus toen viel het minder op. Nu is het de enige plek waar de halte in de buitenlucht kan staan, iets wat beter is voor het veiligheidsgevoel. De halte ligt daarbij overigens vanaf de roltrappen aan de zuidkant vanaf de metro nog wel in het zicht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Karl »

Was er eerst zoveel behoefte aan meer capaciteit dan? Of heeft dat iets met het doortrekken van de metro richting Hoogvliet en Spijkenisse te maken?
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Vroeger waren er minder bussen per halte. De haltes A t/m M waren bijvoorbeeld voor de streekbussen beschikbaar en nu is dat A t/m G. Bij de stadsbussen (die toen de haltes N t/m W hadden) was er ook altijd meer 1 lijn (of 2 die een deel van het traject samen rijden, zoals 47/70 in 2004) per halte. Hoe lang dit geleden is weet ik niet, maar ik heb bijvoorbeeld een indeling die geldig is vanaf 10 januari 2005, dus echt lang geleden is het niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Suus »

Ik zit mij sowieso wel vaker te verbazen over de omvang van een busstation, dat moet toch efficienter kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Hier nog wat plaatjes van fase 2 wat nu dus ook klaar is.

Bij de voormalige halte P is nu een zebrapad en erachter is de uitstaphalte verdwenen:
Afbeelding

Tussen de haltes J en K is meer loopruimte gekomen naar het Theater Zuidplein. Dit zorgde er echter voor dat de halte O verdween:
Afbeelding

Er liggen nu dus 4 haltes rechts (gezien vanaf het metrostation) van het looppad. De haltes K, L, M en N:
Afbeelding
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door webguy »

Ik ben er nooit geweest, maar wat ik van de foto's zie is het redelijk onoverzichtelijk, al is dat natuurlijk niet 1,2,3 te zien op foto's. Busstations zoals Arnhem zijn een ramp, maar Leiden vind ik redelijk ideaal, en die is ook erg efficient. Nadeel daar is dat je altijd moet oversteken om bij het perron te komen en weinig abris, maar verder...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Geert »

Leiden is echt een verschrikkelijk tochtgat 's avonds en in de winter, vind ik. :?
Utrecht streekbusstation vind ik wel overzichtelijk en ik voel me er ook 's avonds nog veilig, de hlates stadsbussen vind ik altijd een beetje onoverzichtelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Suus »

Leiden en Nijmegen zijn echte tochtgaten, maar je hebt wel overzicht. De bunker die busstation heet in Arnhem is echter weer de totaal andere kant van het verhaal, daar voel ik mij echt niet veilig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Stefan »

Bee schreef:Ik zit mij sowieso wel vaker te verbazen over de omvang van een busstation, dat moet toch efficienter kunnen.
Daar heb ik ook wel over na zitten denken, maar ik krijg niet echt een idee hoe ze het anders op moeten lossen. Zeker niet met de hoeveelheid bussen die er komt.

Overigens vind ik de indeling wel weer beter geworden. De stads- en streekbussen staan nu écht netjes bij elkaar (Afgezien van de lijntjes richting het DAV). ;) Voor mij komt het ook goed uit, aangezien "mijn" buslijntjes (lijnen 164 en 174) nu op halte D staan, scheelt het me een stuk lopen op Beurs. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Leiden is echt een verschrikkelijk tochtgat 's avonds en in de winter, vind ik. :?
Utrecht streekbusstation vind ik wel overzichtelijk en ik voel me er ook 's avonds nog veilig, de hlates stadsbussen vind ik altijd een beetje onoverzichtelijk.
Juh, dat vind ik van Apeldoorn ook.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten