Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door Fles »

En zo moest ik op de valreep van augustus toch ECHT nog even op vakantie. Dus vrijdagavond direct uit m'n werk naar Ede-Wageningen, daar vandaan niet eens naar Utrecht maar meteen naar Arnhem om de CNL richting Oostenrijk te pakken :D In Arnhem kon nog even dit geweldige vehikel vereeuwigd worden:

Afbeelding

De trein vertrok vrij vroeg in de avond, waardoor we zelfs nog voorbij Mainz gekomen zijn voordat er geslapen moest worden (en toen was het nog steeds maar half elf). Maar de volgende ochtend moesten we om 6:29 de trein uit, mijn coupégenoten ook, in Wels Hbf. Ik had een wekkertje gezet op 5:40 want om 5:47 werd de passage van Schärding verwacht, en daar had ik nog een bordje te scoren. Helaas reden we vlak na 5:40 Passau Hbf binnen, en kwamen we dus met een vertraging van een minuut of 20 in Wels aan. Bij het krieken van de dag bleek er allemaal water op de buitenkant van het raam te zitten. Het regende :( En het zou eigenlijk de hele dag niet of nauwelijks meer beter worden. In Wels even opgestart met een kop koffie, en vervolgens eindelijk 1 van mijn favoriete overhemden ten grave gedragen, zodat ik de dag kon beginnen met een verse :pos:

Afbeelding

Nadat er in Wels uitgebreid gelegenheid was geweest om proviand in te slaan, te ontbijten, foto's te maken en zulks meer, nam ik om 8:22 de stoptrein richting Salzburg, tot Lambach. Dat was deze stoere Talent:

Afbeelding

Eenmaal aangekomen in Lambach bleek dat daar ook niet al te veel van verwacht mocht worden. Het station was uitgestorven en ik was de enige uitstapper. Op een afgelegen perronnetje stond de Trein (dat noemen ze althans zo) naar Vorchdorf-Eggenberg klaar. Aldaar was ik de enige instapper, en dat zou de hele rit zo blijven. Dit is De Trein:

Afbeelding

Op één of andere manier moest er in Vorchdorf-Eggenberg overgestapt worden op een ander, soortgelijk soort trein, voor het laatste stuk naar Gmunden Seebahnhof. In Vorchdorf staat een heleboel leuks opgesteld:

Afbeelding

Na Vorchdorf ging het dus naar Gmunden, over een zo mogelijk nog lastiger lijntje. Sommige stations zijn niet meer dan een stoeprandje langs de baan, zonder bordje, en van 1 station heb ik het bestaan niet eens kunnen bevestigen, maar okee. Wat wel kon, dat is gelukt :) In Gmunden was het ook slecht weer, miezerregentje, en het station was ook geen succes.

Afbeelding

Door naar de kabelbaan dus maar. Ik was er om 9:45 ongeveer, de hele handel moest compleet voor mij nog opgestart worden, en het duurde even, maar uiteindelijk ben ik met een gondeltje van Tsjechische makelij uit 1957 naar de top van de 1004 meter hoge Grünberg gebracht. Hier houdt iemand van de shorecrew het deurtje voor me open :)

Afbeelding

Boven aangekomen: Och, ook hier deugt het weer niet. Nou ja. Af en toe wel aardige doorkijkjes met uitzicht op het Alpenvorland en de Traunsee, maar niet echt spannend. Toch wel lekker een beetje op en neer gewandeld daar, en uiteindelijk terecht gekomen bij een restaurantje, waar Kaffee mit Kuchen op het programma stond:

Afbeelding

Helaas was het weer, en daarmee het uitzicht, hmmmja :| In de verte de Traunsee.

Afbeelding

Na niet al te lange tijd had ik het daarboven wel gezien en ging ik weer omlaag met dezelfde gondelbaan. Beneden aangekomen liep ik richting het centrum, en onderweg kwam ik een Wassertretbecken tegen. Ik had al afscheid genomen van plannen om naar het zwembad te gaan, maar dit was een prima alternatief, vond ik. Een lange goot waar je door ijskoud water heen kunt lopen. Goed voor de bloedsomloop en zo. Eerst maar eens even de sokjes en schoentjes uit:

Afbeelding

Dan te water :shock:

Afbeelding

Dit is de lengte van het stuk wat ik door het ijskoude water heb afgelegd :shock: :D

Afbeelding

En jawel, er is ook een filmpje van :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Kf5PkN_0_kk[/youtube]

Hoe het ook zij, na zoveel gezondigheid vond ik het tijd om via de oevers van de Traunsee het Raadhuisplein op te zoeken, waar één of andere pottenmarkt bezig was. Overigens werden er meer snuisterijen en andere keramische siervoorwerpen verkocht dan potten, maar okee. De Pottenmarkt bleek zelfs onderdeel van een groter evenement, want er stond ook een podium klaar voor enkele muzikanten, en er was een tent met vettigheden, en een tent met drankjes, zoals te doen gebruikelijk in die gebieden. Aangezien het nog steeds pokkeweer was en ik wat tijd over had, besloot ik daar te gaan lunchen.

Afbeelding

Uiteindelijk nam ik op 14:00 het MotorSchiff Karl Eder voor een tocht van bijna anderhalf uur over de Traunsee.

Afbeelding

Tegen het einde van de tocht heb ik me ook maar even aan dek gewaagd ondanks het nog steeds miezerende weer.

Afbeelding

Vanuit Ebensee, aan de overkant van de Traunsee, dacht ik even een stoptrein te nemen terug naar Gmunden, maar helaas, werkzaamheden :| ÖBB zet bussen in :)

Afbeelding

Aangekomen in Gmunden stond er nog een belangrijk excursiepuntje op het programma: het waarschijnlijk kleinste trambedrijf ter wereld.

Bordje en trammetje:

Afbeelding

Afbeelding

Dat trammetje bracht me voor € 1,60 terug naar de oevers van de Traunsee, alwaar ik nog drie kwartier over had om een dubbele tosti te nuttigen :P

Afbeelding

Daarna was het wel mooi geweest, en ik liep naar het Seebahnhof, na nog een laatste blik op het fraaie stadhuis (de rest van het stadje is net zo mooi :pos: ).

Afbeelding

Met de inmiddels bekende twee "treinstellen" naar Lambach. Uiteindelijk in Vorchdorf brak toch nog de zon door, maar goed, beetje aan de late kant.. Hier om te beginnen nog even het treinstelletje van de Traunseebahn in Gmunden Seebahnhof, wat klaar staat om terug te rijden naar Vorchdorf.

Afbeelding

Aangekomen in Lambach staat er een dieselloc lekker weekend te vieren in het zonnetje:

Afbeelding

Vanuit Lambach had ik nog een stoptrein terug tot Wels, waar het tijd was voor een mooie dikke Wiener Schnitzel, met eindeloos veel salade erbij 8-)

Afbeelding

En de nachttrein daarna was dan weer het einde van een bijzonder geslaagde en actieve vakantie :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door Meltrain »

Leuk verslagje zo. :wink:
Overigens is die tram van Gmunden dan waarschijnlijk pas sinds afgelopen december het kortste trambedrijf ter wereld, want tot die tijd hadden wij de Houtense Tramweg Maatschappij. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door Geert »

Leuk om te lezen :)!
Ze zullen bij de kabelbaan wel hebben gedacht, wie wil er met dit weer naar boven? :P

Trouwens, nog gekke automatische omroepen gehoord in Oostenrijk, of hebben ze dat alleen nog maar in Wörgl?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door Fles »

Geert schreef:Leuk om te lezen :)!
Ze zullen bij de kabelbaan wel hebben gedacht, wie wil er met dit weer naar boven? :P

Trouwens, nog gekke automatische omroepen gehoord in Oostenrijk, of hebben ze dat alleen nog maar in Wörgl?
Mwoa geen rare omroepen hoor :) gewoon de standaard dingetjes.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door M57 »

Die schnitzel ziet er apetijtelijk uit! :) Mooi dat het allemaal gelukt is, met pierebadje en al.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door Geert »

Fles schreef:
Geert schreef:Trouwens, nog gekke automatische omroepen gehoord in Oostenrijk, of hebben ze dat alleen nog maar in Wörgl?
Mwoa geen rare omroepen hoor :) gewoon de standaard dingetjes.
Die in Wörgl was onverstaanbaar en ratelde maar door. Zo'n Windows Text-2-Speech geval :lol: (maar dan dus bedenkelijk uitgevoerd :?)
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door Sebastiaan »

In Innsbruck was de engelse automatische omroep niet echt goed te noemen. Zo hadden ze het o.a. over de trein uit Berlin hoptbahnhop of iets wat daar op leek.
mvg,
Sebastiaan
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door Fles »

*schup :P

Afbeelding
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door isadora »

En ook dit verslag heeft me deugd gedaan. :pos: :pos:
Door de jaren heen is de gemiddelde maaltijd van de treinliefhebber qua samenstelling niet veel veranderd. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Gmunden am Traunsee, 29 augustus 2009

Bericht door ZO6176 »

Grappig verslag.
Jaren geleden was ik met mijn vrouw in gmünden. In verband met werkzaamheden reed de tram slechts station - tennisvelden. Daar moest worden overgestapt op de vervangbus.
Meestal rijdt wagen 8 de dienst met de spitsaanvulling de 10. De 9 heb ik altijd alleen maar stil zien staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten