Roestrijden Nijmegen - Oss

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door htm_tram »

Hierbij wat foto's van het roestrijden tussen Nijmegen en Oss en natuurlijk de foto's van de heenreis ;)

Voor meer informatie kan je kijken op http://www.roestrijden.nl

Waarschuwing! Deze foto's zijn op plekken gemaakt waar je alleen mag komen met een speciale spoorbevoegdheids pas. Hobyisten mogen er dus niet komen. Ik als vrijwilliger bij de HIJSM had dienst als brandwacht. Tussen het werken in kon ik een paar foto's maken.

We zouden rond 12.00 uur in Haarlem driehoek verzamelen. Zo hadden we 90 minuten de tijd om alles te controleren zoals de 48 uurs controlle en natuurlijk de remproef. Als museum stichting willen we serieus en profesioneel over komen waardoor we zo veel mogelijk op tijd willen rijden. Helaas is het dit keer half gelukt omdat Pro Rail andere treinen voorang gaf.

De 113 staat in Haarlem driehoek te wachten op vertrek:
Afbeelding

Via Amsterdam en Hilversum zijn we naar Amersfoort gereden waar we de 121 zouden aankoppelen. Hier hadden we 2 uur de tijd voor dus we gingen eerst wat koffie drinken bij de SHD (stichting historisch dieselmatteriel, hun hebben voor de HIJSM de 121 opgeknapt) We stonden dus bij Amersfoort tussen de legertreinen:
Afbeelding

Rijtuig voor de soldaten:
Afbeelding

We vertrokken met een paar minuten vertraging uit Amersfoort, Vooraan de 113 en achterop de 121:
Afbeelding

Met +5 zijn we in Deventer aangekomen. Pro Rail had ons dus in het computersysteem ook met +5 laten vertrekken. Hoewel we ook gewoon optijd weg konden gaan. Hoe dat komt... Pro Rail logika. de 113 + 121 Bij Deventer Goederen:
Afbeelding

Pro Rail wou ons dus ook met +5 laten vertrekken waardoor we als nog langer moesten wachten. Bijvoorbeeld op deze leger trein waar we in Amersfoort naast stonden:
Afbeelding

Met bijna een uur vertraging kwamen we aan in Nijmegen waar iemand eten voor ons had gehaald. Foto voor het eten:
Afbeelding

Foto na het eten:
Afbeelding

Daarna zijn we gaan Roestrijden tussen Nijmegen en Oss. Pers was aanwezig. Foto bij Oss waar het helaas al donker was:
Afbeelding

Vervolgens dezelfde weg terug naar Haarlem. Alles liep voorspoedig tot Amersfoort. De 121 ging er weer af en Wij gingen dus verder met de 113. Helaas moesten we nog heel lang wachten omdat er 's nachts een springer was bij Weesp. Vervolgens konden we naar Haarlem en dan snel naar huis ;)


Ik als vrijwilliger bij de HIJSM kan trots op mezelf en de andere vrijwilligers wezen. De 113 en de 121 kunnen weer rijden :) :
Afbeelding
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Daan »

Mooi verslagje. Hoe staat het nu eigenlijk met beide stellen, zijn ze weer helemaal de oude?
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door htm_tram »

Bedankt ;)

De 113 (DEIII)

Is weer rijvaardig, atb gekeurd en de herkeuring staat hij al voor ingeschreven. De buitenkant moet geschuurd worden en opnieuwe geverft worden. ook mag de binnenkant is een keer grondig worden schoongemaakt.


De 115 (DE III)

Is niet rijvaardig. Bijna alle ramenzijn stuk. Schijnt wel de beste motor te hebben ofzo maar daar weet ik verder niks vanaf. De Van de buitenkant hartstikke lelijk ivm. verf wat er niet op zou moeten. De binnenkant is vies omdat ze met brandblussers hebben gespeeld.


De 121 (DE III)

Is rijvaardig alleen moet de atb nog worden gekeurd. Moeten nog een paar raampjes in en dan kan deze trein ook weer lekker rijden. Echter mag deze ook een keer geschuurd en geverft worden en de binnenkant mag ook een keer grondig worden schoongemaakt.


De 180 (DE II)

Deze trein is ook niet rijvaardig. Ze wordt af en toe versleept om der niet te laten vastroesten. Banken zijn allemaal kapot gesneden. Alle ramen liggen der uit. Echter zal deze eerder worden opgeknapt dan de 115. Omdat de 115 waarschijnlijk een plukstel word.

(Ik kan dingen fout hebben, maar als het goed is, is dit goed ;) )
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
papa6x
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 22 apr 2009, 09:37

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door papa6x »

Je hebt er weer iets moois van gemaakt :lol:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Ardan »

En geheel toevallig staat op je Deventer foto's mijn school op de achtergrond in beeld. (als ik daar op de 6e etage sta, heb ik een schitterend uitzicht over het station en emplacement). Erg leuke foto's. En ik kon me niet voorstellen dat er voor roestrijden oud materieel wordt ingezet? Het leek me dat er wel een gewone loc of zo voor werd gebruikt..
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Caspar »

Ja of moeten die treinen zichzelf (ont)roestrijden, om het mat nog in beweging te kunnen houden?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Geert »

Sowieso moet een (stilstaande) trein om de zoveel tijd enkele meters verplaatst worden, anders roest de boel vast en volgens mij was er ook iets met de assen (ik weet de precieze details niet). Maar roestrijden kan ook prima met een Matje '64, dat gebeurt ook vaak zat volgens mij. Voordeel van zo'n oude trein is dat-ie over het algemeen niet nodig is in de reizigersdienst (dus hij is wat langer en gemakkelijker beschikbaar), en je steunt er ook museumclubs mee. Win-win :)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Daan »

Ardan schreef:Het leek me dat er wel een gewone loc of zo voor werd gebruikt..
Losse loc kan sowieso niet, te weinig assen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Caspar »

Maar in het standaard plan is al rekening gehouden met roestrijden door reizigerstreinen. Ik snap het nut niet, voor in ieder geval de infra, om met een paar bijna afgeschreven museumstukken dat te doen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Wubbo »

Vaak is de aannemer verantwoordelijk voor het roestrijden (zo staat het ook vaak in het plan ;-)), die moet dan met iets komen met voldoende assen en dan is een dieselstel natuurlijk erg makkelijk. Kun je tussendoor nog met de bovenleiding prutsen enzo :).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Caspar »

Ja oke, maar ik neem niet aan dat htm-tram aan het einde van de nacht klaar staat met zijn trein om even een paar wissels te berijden na werkzaamheden? Met het normale plan, worden alle wissels iedere dag wel een paar keer bereden. Althans rondom Amsterdam dan. Bij de nieuwe opstelsporen van Hoofddorp-midden had dat te lang geduurd en moesten er uiteraard wel speciaal een paar treinen met geel knipper eroverheen. En een Ddar heeft genoeg assen, dus een paar reguliere 73300 treinen hebben dat met een aanwijzing gedaan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Wubbo »

Na werkzaamheden van een weekeinde moet je wat meer ontroesten dan een paar wisseltjes, en dat verstoort de treindienst nogal als je dat door de eerste treinen laat doen. Vandaar dat er vaak wordt gekozen voor roestrijritten. Als de werkzaamheden het toelaten kan dat al 24 uur voor opstart van de reguliere reizigersdienst (immers: alles moet elke 24 uur bereden worden) dus de avond voorafgaand aan het weer in dienst komen is goed genoeg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Geert »

Caspar schreef:Ja oke, maar ik neem niet aan dat htm-tram aan het einde van de nacht klaar staat met zijn trein om even een paar wissels te berijden na werkzaamheden? Met het normale plan, worden alle wissels iedere dag wel een paar keer bereden. Althans rondom Amsterdam dan. Bij de nieuwe opstelsporen van Hoofddorp-midden had dat te lang geduurd en moesten er uiteraard wel speciaal een paar treinen met geel knipper eroverheen. En een Ddar heeft genoeg assen, dus een paar reguliere 73300 treinen hebben dat met een aanwijzing gedaan.
Het gaat niet om de reguliere ontroestritten (die inderdaad prima met reizigerstreinen kunnen), maar om roestrijden na werkzaamheden (bijvoorbeeld een treinloos weekend).
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door htm_tram »

Caspar schreef:Ja oke, maar ik neem niet aan dat htm-tram aan het einde van de nacht klaar staat met zijn trein om even een paar wissels te berijden na werkzaamheden?
Warom zo negatief? :? De aanemer vraagt tijdig voor de werkzaamheden aan roestrijden.nl of er een museumtrein kan rijden. Dus wij krijgen nooit een dag van te voren te horen of we kunnen roestrijden.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Caspar »

Het is niet negatief, maar het lijkt me zo omslachtig, om daar helemaal voor naar de andere kant van het land te rijden met een trein, om eventjes wat wissels en sporen te berijden. Wat ik vaak zie is dat het een werktrein is met voldoende assen die wordt ingezet. En wat ik ook vaak zie, is dat het om 4 uur 's nachts gebeurt, en dat even later al de verhinderingen van de sporen af worden gehaald, om op tijd het treinverkeer weer te kunnen hervatten. Daar zit vaak heel weinig tijd tussen. Dan heb ik zelf niet het idee dat een hobby vereniging dat voor de lol zou doen door dag en dauw op een maandagochtend om 4 uur.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door htm_tram »

Je moet het als een win-win situatie zien. De aannemer kan de werktrein tijdig naar huis sturen. De museumclub krijgt er geld voor. In de meeste gevallen is de museum club goedkoper dan een werktrein. Ook heeft bijvoorbeeld de HIJSM een plan u, 2 cabine's dus is het makkelijker keren. Verder moet alles op orde zijnin en met de trein. 24 uurs controlle, de onderhouds papieren, goed gekeurde brandblussers enz. De mcn wordt echt ingehuurd en er zijn altijd wel vrijwilligers die mee willen als personeel. Storingsmonteur met diploma, brandwacht enz.

Verder kan ik jullie zeggen dat er binnenkort dagelijks 2 plan u's gaan rijden door heel nederland. Maandag is het laatste gesprek en als het door gaat zal ik jullie informeren.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Mikos »

Hihi, willen ze er mee gaan Sandite-en, ja? :P
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door Raymond »

Gezien de reactie in het Sandite topic op Somda van htmtram dat er nog twee extra sandite-stellen te verwachten zijn: Ja.

Zou leuk zijn als het doorgaat.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door htm_tram »

Helaas is niks zeker in de spoorwereld. Eerst dat laatste gesprek met pro-rail / ns ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss

Bericht door playertwo »

Zou wel een goede stunt zijn als het lukt, en natuurlijk een mooie inkomstenbron voor de museumclub.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten