Een weekje in Zwitserland.

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Een weekje in Zwitserland.

Bericht door Sebastiaan »

Een paar dagen geleden teruggekomen van 3 weken vakantie. Een deel van die tijd werd in Zwitserland doorgebracht. De overnachtingen waren in Pontresina en Grindelwald. Na deze plaatsen ging de reis verder met een interrail. Deze ging langs Pisa, Venetië, München en Parijs.

Dit verslag gaat over de eerste week van de vakantie en dat was de week in Pontresina. In de buurt van Pontresina wat ligt ten zuid oosten van Chur heb ik veel gereisd met de RHB. In de week heb ik verschillende dingen bezocht die zich bevonden in de buurt van de lijn Chur – Tirano.

Een van de eerste dingen die ik bezocht heb was de Morteratsch gletsjer. Tijdens de wandeling naar de gletsjer was goed aangegeven tot waar die gletsjer vroeger kwam.

Afbeelding
De gletsjer vanuit de trein.

Nadat de gletsjer bezocht was ben ik weer teruggelopen naar het station. Een kleine halteplaats die vooral wordt gebruikt door wandelaars. Sowieso bestaat de inhoud van de treinen uit Wandelaars en groepen die een ritje maken over het mooie traject. Af en toe waren er meer dan 3 rijtuigen gereserveerd voor groepen waardoor de rest van de trein behoorlijk druk werd.

Afbeelding
Een trein net voor het station van Morteratsch.

Verbleven werd deze week dus in Pontresina. Een plaatsje met vooral grote hotels. Zelf verbleef ik er in een ferienwohnung met uitzicht op het spoor.

Afbeelding
Een trein gefotografeerd vanaf dat balkon.

De volgende dag werd er een rit gemaakt met de Bernia Express. Ingestapt werd in Pontresina en uitgestapt in Tirano. De reis begon op 1800 meter en ging via het hoogste punt van de lijn (2256 meter) naar 465 meter. Onderweg werd het traject uitvoerig beschreven via een automatisch gespeeld bandje. Tijden de rit was er een mooi aanzicht op o.a. het lago Bianco en het dal van Poschiavo.
Op de terug weg ging de reis met een reguliere trein en heb ik nog verschillende foto’s gemaakt. Hieronder heb ik er daarvan twee uitgekozen.

Afbeelding
De trein halteert op het station van Poschiavo. Na het station zie je dat de lijn meteen aardig begint te stijgen. Het maximum stijgingspercentage is 7%.

Afbeelding
Na Poschiavo wordt er dus steeds meer geklommen. Uiteindelijk heb je dus dit soort uitzichten.

Maar weer over naar een andere dag. Op de betreffende dag werd er een bezoek gebracht aan St.Moritz. Een dorp met vooral juweliers. Ook waren er veel dure hotels te vinden.
Na de plaats te hebben bekeken ging ik weer terug naar het station. Daar was mijn trein net bezig met een aantal rangeerbewegingen. Na een paar minuten was de trein naast het perron gezet en er kon worden ingestapt. Echter een kwartier voor vertrektijd vetrok de trein weer. Er weer niks omgeroepen. Dat zorgde voor een kleine paniek in de trein. Even later bleek waarom de trein al reed. Er moest nog een rijtuig aan de achterkant bijgezet worden. Dit werd gedaan en de trein werd weer langs het perron gezet.

Afbeelding
De trein tijdens het rangeren in St.Moritz.

Even later nog gelopen naar een aardig fotoplek voor het station van Pontresina.
Afbeelding

Een trein in de richting van Samedan met links de plaats Pontresina.

Afbeelding
Een foto van een paar dagen later. Een Bernia uit St.Moritz naar Tirano.

De dag daarop het Bahnlerhpfad gelopen tussen Preda en Bergrün. Een mooi wandeling op het stuk van hemelsbreed 5 kilometer waar de trein 500 meter hoogte wint. Tijdens de wandeling kom je langs de mooi viaducten en zie je de trein aan alle kanten langs je heen gaat. Onderweg kom je langs verschillende borden die info geven over verschillende bouwwerken langs het traject.
Na deze wandeling werd koers gezet naar het Landwasserviaduct. Voor de reis had ik al gezien dat dit viaduct was ingepakt vanwege een renovatie. Jammer natuurlijk, maar het blijft natuurlijk een indrukwekkende brug om es van dichterbij te bekijken. Vanaf het station van Filisur werden de bordjes gevolgd naar het uitzichtpunt. Er bleken echter 2 uitzichtpunten maar er stond er maar één op de borden. Zo kwam ik aan een andere kant terecht.

Afbeelding
Een trein op het viaduct.

Een dag later was het helder weer en besloot ik te vertrekken naar een hoger deeltje Zwitserland. Namelijk de top van de Diavolezza op 2973 meter Deze top werd bereikt met een kabelbaan. Boven was verrassend genoeg nog een klein stukje sneeuw te vinden. Iets wat ik van tevoren niet verwacht had.

Afbeelding
Een stuk sneeuw met uitzicht op de bergtoppen van Graubünden.

Naast het Bahnlerpfad werd er ook nog gelopen van Opizio Bernia (hoogste station van de lijn) naar Alp Grüm. Het laatst genoemde station is aardig gelegen met een uitzicht op het dal van Poschiavo en een gletsjer. Het station wordt vooral gebruikt door wandelaars.

Afbeelding
Tijdens de wandeling kwam in o.a. langs het laco Biano. Hier dit meer met op de achtergrond de trein naar St.Moritz.

Afbeelding
Een Bernia Express naar Tirano in de buurt van Alp Grüm.

Afbeelding
Uitzicht op het dal van Poschiavo vanaf Alp Grüm.
mvg,
Sebastiaan
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een weekje in Zwitserland.

Bericht door Geert »

Leuk om te lezen! Heb twee weken terug met Wubbo ook van de RhB gebruik gemaakt, maar dan van Chur naar Disentis/Mustér (en vanaf daar naar Göschenen en richting het zuiden). Mooie foto's! Is zo'n Bernina Express (min of meer) een andere naam voor een Glacier Express?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een weekje in Zwitserland.

Bericht door Ronald »

Leuk om te lezen en te zien! Vandaag precies een jaar geleden heb ik het Bernina-traject (Chur - Pontresina - Tirano) ook gereden, waarvan nog een verslagje rondzwerft op dit forum (en ik had net zo'n mooi weer als jij :wink: ). RhB blijft gaaf 8-)

Om maar vast antwoord te geven op Geert z'n vraag, de Bernina-Express is niet hetzelfde als de Glacier-Express. Het is wel ongeveer hetzelfde type trein (panoramatreinen waarvoor je moet reserveren), maar het traject is anders:

Glacier-Express: St. Moritz - Filisur - Chur - Disentis - Andermatt - Brig - Zermatt;
Bernina-Express: Chur/Davos - Filisur - St. Moritz - Tirano.
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Een weekje in Zwitserland.

Bericht door Sebastiaan »

Naar aanleiding van je verslag van vorig jaar kreeg ik ook zin om dit gebied te bezoeken. Het weer had ik erg veel massel mee. De voorspellingen waren bijna alleen maar bewolking en regen. Gelukkig was dat niet echt het geval. De enige regen die ik gezien heb was op de dag dat er een zon voorspeld was.
Maar de RHB is inderdaad een leuke maatschapij, ben zeker van plan dit gebied een keer in de winter te gaan bezoeken.
mvg,
Sebastiaan
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een weekje in Zwitserland.

Bericht door Ronald »

Ik had hetzelfde afgelopen juni met het weer. De voorspelling was wisselend, maar achteraf erg mooi weer gehad. Je weet het daar maar nooit in dat land :wink: .
De Rhätische Bahn in de winter staat ook hoog op mijn verlanglijstje. Dat wilde ik eigenlijk afgelopen winter al doen, maar daar is helaas niets van gekomen. Maar goed, aankomende winter weer een kans (en hopen dat het weer ff flink gaat sneeuwen :P ).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een weekje in Zwitserland.

Bericht door Wubbo »

Tijd voor een OVNL-meeting in Pontresina. Ik ben voor :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten