OVer je treinreiservaringen in september 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Wubbo »

Een half uur te vroeg, maar zodat we het niet vergeten: voor september weer een nieuw topic!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Caspar »

Het is nu september, maar nog even wat zaken van afgelopen dag:

ICE t124 en ICE t227 hebben vandaag met vervangend mat vanaf Keulen tot en met Amsterdam centraal en terug gereden. Het vervangende mat was dit keer een Railion loc met 8 Duitse IC rijtuigen. De 2e klas rijtuigen waren van het type zoals hier ICL rondrijdt. Deze oplossing is stukken beter dan met Plan T naar Emmerich en daar overstappen op een RE naar Duisburg en daar overstappen op ICE lijkt me.

Verder over het spoorboekloos rijden: het zou handig zijn als alle treinen naar Utrecht op Amsterdam van het zelfde perron af zouden vertrekken. Nu geeft dat verwarring. Verder ging het wel goed, was mijn ervaring. Voor een echte proef is uiteraard ook een verstoring van het treinverkeer nodig, om te kijken hoe het geheel dan functioneert :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Daniel »

Vanmorgen waren op Utrecht Centraal grote knalroze posters en stickers verschenen die melden dat je met een OV-chipkaart altijd in en uit moet checken. Ook waren opvallende roze cirkels om de kaartlezers heen geplakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Suus »

Hmm, het duurt nog een maand tot reizigers op saldo kunnen reizen, ze zijn er dus vroeg bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Caspar »

Op station Purmerend hangen posters van Hispeed: voortaan 20 minuten sneller van Amsterdam naar Rotterdam.
Zegt een mede reiziger tegen een ander: ja maar naar Amsterdam doen we er sinds december vorig jaar 10 minuten langer over en moeten we extra overstappen :lol: Dus dat heft elkaar mooi op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Daniel »

Wel opvallend aan die posters en de advertenties in de gratis krantjes: geen woord over de toeslagen... tja, als ze die erbij zetten kijkt natuurlijk niemand meer op hun site :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door JWM »

Caspar schreef:Op station Purmerend hangen posters van Hispeed: voortaan 20 minuten sneller van Amsterdam naar Rotterdam.
Zegt een mede reiziger tegen een ander: ja maar naar Amsterdam doen we er sinds december vorig jaar 10 minuten langer over en moeten we extra overstappen :lol: Dus dat heft elkaar mooi op.
Het is ook nooit goed he. Inwoners van Purmerend hebben toch een prima verbinding met de hispeed hub Schiphol?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Vinny »

Het zou dan ook wel zo nuttig zijn, om de mensen er ook op te attenderen dat ze op Schiphol kunnen overstappen op de Fyra... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Wubbo »

Die posters van Hispeed zijn gewoon een normale reclamecampagne. Op Utrecht Overvecht hangen ze ook (in de reclamebakken) maar daar heb je bijzonder weinig aan een snellere verbinding Amsterdam - Rotterdam.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Dexter »

Vanmorgen waren er problemen met de bovenleiding ergens tussen Sdm en Dt, daardoor reed de s5000 serie niet en was de t5122 overvol. Tot overmaat van ramp waren het ook maar 4 bakken Mat '64, terwijl dit er normaal 8 zijn.

Het was dus proppen, de hc moest na het sleutelen via de tussencabine instappen en de reizigers op Rlb en Rtb hebben we aangeraden om de achter ons rijdende s2200 te nemen. In Rtd aangekomen waren wij een van de eerste treinen die weer door mochten rijden en ontstond er een nog grotere stormloop, wat bij aankomst in Gvc +12 opleverde. In Gvc keerde ik met hetzelfde materieel op spoor 5 op de t9837, zodat ik weer precies op tijd was voor m'n volgende treintje.

Vanmiddag om 17:08 werd ik met de t5061 in Zwd ingehaald door 4 Mat '64 tweetjes, geen idee wat dat nou was. Er stond Roosendaal op de koersrollen, dus misschien was het gezien het tijdstip wel vervangend met voor HiSpeed?

@Caspar: Het is ook de bedoeling om de treinen tijdens de proef zoveel mogelijk van hetzelfde perron te laten vertrekken, juist om het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Komt kennelijk niet veel van terecht blijkbaar...

Er wordt ook stiekem gehoopt op een 'fijne' verstoring, niet te groot maar groot genoeg om te kijken wat daarvan de effecten zijn en of er meteen monsterfiles van treinen ontstaan, maar er wordt niet met opzet een storing gecreeerd.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Daniel »

De t2167 reed vanmiddag vanaf ergens tussen Barendrecht en Zwijndrecht tot Dordrecht opvallend langzaam: precies langzaam genoeg om de vertraging die er bij vertrek uit Rotterdam was niet in te lopen (wat normaal eigenlijk altijd wel lukt). Geen idee wat er nu aan de hand was.

Verder viel 't op dat de t5167 al ruim van tevoren gespoorwijzigd werd naar spoor 3b in Dordrecht. Door Tuffy werd dat vreemd genoeg als "vertrekt vandaag van spoor 3" omgeroepen, terwijl het ding toch echt alleen op 3b aangekondigd werd. En dan ook nog alleen op de zuidelijke CTA, want de middelste (bij de noordelijke trap) die volgens de opschriften bij de b-fase hoort kondigde de s5000 die op 3a stond aan. Nu is dat wel gebruikelijk trouwens, dat die middelste CTA afhankelijk van de situatie treinen op de a-fase aankondigd. Echter stond er dit keer niet "vertrekt van spoor 3a" bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Daniel »

Vandaag viel me op Rotterdam Centraal op dat de bankjes op perron 3/4 gepimpt zijn, want tja, je kunt een hogesnelheidsreiziger natuurlijk niet op wat staaldraden laten zitten. De bankjes zijn nu voorzien van een felrode plastic bekleding over de gehele zitting en rugleuning.

Eerder al zag ik dat de gekleurde blokken aan de perronrand die de posities van de afzonderlijke rijtuigen aangeven waren aangevuld met deze tegels met rijtuignummers...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Chauf21 »

Hetzelfde op Amsterdam Centraal (maar ik weet niet hoelang het daar al zit) :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Dexter »

Op Shl hebben ze de 'instapmarkering' zoals het genoemd wordt als stickers op de zuilen op de perrons geplakt, afgewisseld met een markering voor de Thalys. Op de andere Fyra-stations, Asd en Rtd hebben ze dus van die tegels.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Geert »

Was zojuist even op station Utrecht Overvecht, dat blijkt dus de afgelopen 24 uur helemaal volgespamd te zijn met stickers die wijzen naar de OV-chipkaartpalen. :lol:. Het sandwichboard waar ik me vanochtend nog van af vroeg of het lang zou blijven staan was inmiddels verdwenen. :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Suus »

Waarom zijn die stations uberhaubt in zo'n vroeg station helemaal ondergespammed? Of is het het: Binnenkort kunt u hier reizen met een kaart, zoals de posters in Diemen nog altijd zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Freek »

Vanmorgen in de s3600 bij nadering van Nijmegen. "station Nijmegen, hier kunt u onder andere overstappen op de trein naar Doetinchem." Oepss...paar stations te laat. Overigens was het niet dezelfde HC van een paar dagen geleden, dat was een vrouw, dit een man.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Of is het het: Binnenkort kunt u hier reizen met een kaart, zoals de posters in Diemen nog altijd zeggen.
Nee het is "OV-chipkaart? Check altijd in en uit" :wink: Vanmorgen was er nog wat bijgekomen: knalroze bordjes op de kaartlezers met de tekst "Check hier in en uit bij NS".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Caspar »

Gister stond het Fyra treinstel een paar minuten stil voor de paal bij Amsterdam Centraal. Gaf me de mogelijkheid dat ding eens wat beter te bekijken. Viel me op dat er al een versiering op is aangebracht.
Verder gister: Door een aanrijding bij Rotterdam Blaak met een Thalys, moesten de 9200'en op Amsterdam Centraal kopmaken. Hetgeen een tijdrovende klus bleek te zijn. Even een loc omrijden, remproef nemen etc kost bij Hispeed 50 minuten. De t9268 is dus met +48 vertrokken. De t9272 kreeg helemaal een probleem, het stuurrijtuig werkte niet, dus die trein kon maar 1 kant op rijden. Gelukkig was er weer 1 spoor vrijgegeven bij Rotterdam, kon ie alsnog via Shl vertrekken. Anders was ie opgeheven, en was de laatste reismogelijkheid voor Belgie dus komen te vervallen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Geert »

Caspar schreef: De t9272 kreeg helemaal een probleem, het stuurrijtuig werkte niet, dus die trein kon maar 1 kant op rijden. Gelukkig was er weer 1 spoor vrijgegeven bij Rotterdam, kon ie alsnog via Shl vertrekken. Anders was ie opgeheven, en was de laatste reismogelijkheid voor Belgie dus komen te vervallen.
Ook met een Beneluxstuurstand kun je toch de loc om laten lopen? (11.8 + Bs +PRIO dus)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Caspar »

Ja lijkt me ook, maar volgens de machinist was het stuurrijtuig dusdanig defect dat het geen zin had, en dus opgeheven zou moeten worden als ie de 'andere kant' op zou moeten rijden. Geen idee wat er dan loos is, maar dan zullen er minstens 2 dingen aan dat rijtuig defect zijn 8-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Wubbo »

Je vraagt je ook af hoe die trein ooit in Amsterdam is gekomen dan...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Caspar »

Zou zo maar kunnen via de Zuidtak, en opgeheven op Shl. Zo doende dus al met loc voorop naar Amsterdam Watergraafsmeer.
Was maandag ook een keertje het geval.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Dexter »

Op de ICRm-Bds is het heel makkelijk, daar zit een speciale (en verzegelde) keuzeschakelaar op de achterwand 'stuurrijtuig/tussenrijtuig', dus schakelaar omzetten, loc ervoor en rijden maar. :mrgreen:

Vandaag problemen everywhere. Ik kwam met de 1943 niet verder dan Ehv vanwege een aanrijding bij Helmond Brandevoort, dus moest ik keren en a la minute met de 301946 weer terug naar Rtd, terwijl ik me zo verheugd had op een slagje Vl met de Bds. :| Met dat spul gaat dat niet zo snel dus met +7 weer vertrokken en in Bd weer op tijd. In Rtd aangekomen was er door een brandmelding een versperring richting Gd. Dus ik ben er maar snel tussenuit geknepen. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Daniel »

De t2856 werd vandaag gereden door een losse ICMm-III, da's toch wel heel erg kort. Kortste wat ik tot nu toe had gehad was een los viertje en dan wordt het al krap...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten