Intercity Direct (Amsterdam - Breda)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Durashift »

Ok, duidelijk. :pos:
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door MarkNL »

Suus schreef:Afbeelding
Wat ik niet snap, waarom moet je in de dalperiode alsnog een toeslag van 0 euro halen?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Geert »

Zodat ze kunnen weten hoeveel er gecompenseerd is?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Mikos »

Vooral om de eeuwige discussie te voorkomen dat reizigers "dachten dat ze geen toeslag hoefden te betalen, want het was toch bijna half tien?" En ook om het gewoontegoed te laten zijn dat je voor die treinen langs de toeslagzuil moet. De ene keer niet, de andere keer wel... Het moment van inchecken bij de toeslagzuil bepaalt of je wel of geen toeslag moet betalen, zo ben je in één klap van alle discussie af.

En uiteraard voor de tellingen; misgelopen toeslagen, maar ook inzicht in de reizigersstromingen.
PHS

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door PHS »

Maar gaan er ook boetes uitgedeeld worden als er geen toeslag op de kaart is geladen, of als reizigers geen los toeslagkaartje hebben?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Er kunnen alleen boetes uitgedeeld worden als er ook gecontroleerd zou worden. Ik heb het personeel daar al heel lang niet meer op betrapt, ondanks dat ze altijd met zijn tweeën zijn. Zelfs omroepen dat een toeslag verplicht is wordt steeds vaker niet meer gedaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door MarkNL »

Mikos schreef:Vooral om de eeuwige discussie te voorkomen dat reizigers "dachten dat ze geen toeslag hoefden te betalen, want het was toch bijna half tien?" En ook om het gewoontegoed te laten zijn dat je voor die treinen langs de toeslagzuil moet. De ene keer niet, de andere keer wel... Het moment van inchecken bij de toeslagzuil bepaalt of je wel of geen toeslag moet betalen, zo ben je in één klap van alle discussie af.

En uiteraard voor de tellingen; misgelopen toeslagen, maar ook inzicht in de reizigersstromingen.
Daar zit wat in, al voelt het erg bureaucratisch aan om een toeslag van 0 euro te laden :P .
Suus schreef:Er kunnen alleen boetes uitgedeeld worden als er ook gecontroleerd zou worden. Ik heb het personeel daar al heel lang niet meer op betrapt, ondanks dat ze altijd met zijn tweeën zijn. Zelfs omroepen dat een toeslag verplicht is wordt steeds vaker niet meer gedaan.
Inderdaad. Dat is vroeger toch wel anders geweest, waar je eigenlijk altijd kon rekenen op een controle.
Laatst gewijzigd door MarkNL op wo 13 dec 2017, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Aking »

Welkom in Hollandistan :')
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Durashift »

^^^... alsof een controle tijdens een overvolle ICD mij een pretje lijkt.. als er voor, wellicht, 90% abo-houders met die trein reizen.. :?:

Of is de waarneming van Suus ook in de meest rustige (dal) uren gedaan?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Aking »

Mijn reactie was dan ook hier op:
MarkNL schreef:al voelt het erg bureaucratisch aan om een toeslag van 0 euro te laden :P .
Hetgeen toen ik mijn bericht plaatste nog het eind van zijn bericht was :Y (en het dus mooi aansloot)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Durashift »

^^ ah, ok. Zie je wel, het is zo gek nog niet om een quote te maken van het laatst geposte bericht.

:?: :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Aking »

Jamaar dan krijg je de Führer op je dak :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Ik reis ook regelmatig buiten de spits met de ICD tussen Rotterdam en Amsterdam en ook dan wordt er niet gecontroleerd. Ik snap dat je soms niet altijd de hele trein haalt bij het controleren, maar de laatste keer dat ik in de spits controle had is denk ik voor mijn vakantie in oktober geweest en ook toen gingen er mensen op de bon. Het loont dus altijd voor NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door JWM »

Een jaar of wat terug werd er eigenlijk altijd wel gecontroleerd. Volgensmij kan je dat niet los zien dat de ICd niet meer onder internationaal/hispeed/whatever valt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Er is weer eens gedoe om de HSL. Het ministerie heeft met ingang van 2017 de rekenmethode aangepast voor de zitplaatskans. Daardoor lukt NS nu wel om voldoende zitplaatsen te halen: https://www.nu.nl/binnenland/5053643/ns ... wijze.html

Bij de Telegraaf mogen Hettinga en Spithorst nog even furieus zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Klaasje »

Nu is een percentage af laten hangen van de drukste trein ook gewoon raar. Wat mij betreft is de vraag alleen waarom men het nu na twee strikes aanpast. Dat geeft toch een rare bijsmaak.
PHS

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door PHS »

Het waarom is heel makkelijk hoor: de regering gaat NS de concessie niet afnemen. Die nieuwe rekenmethode is gewoon een schipholletje. Dat Hettinga furieus is, lijkt mij dan ook terecht. Arriva en andere partijen claimen een serieuze verbeterde dienst te kunnen voeren op de HSL, maar zij krijgen daar geen kans toe.
Alargule

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Alargule »

De nieuwe rekenmethode is op zich logischer, maar als je eenmaal een meetmethode hebt afgesproken is het niet chique om die onderweg aan te passen.

Dit zaakje stinkt, maar de geur is bekend...
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Mr-W »

En door een andere meetmethode leg je de targets natuurlijk anders. Ik geef Rikus spithorst groot gelijk om hiermee naar Europa te gaan. Tijdens het spel de regels aanpassen lijkt me een vorm van verkapte staatssteun.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 18 dec 2017, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Bemined »

Deze rekenmethode is inderdaad logischer...voor de NS. Men rijdt met vaste stammen van 6 rijtuigen, waardoor je automatisch te maken krijgt met grote verschillen tussen de piek en de randen van de spits. Zodra ICNG instroomt zal men de treinen aan de rand van de spits inkorten en die in de piek verlengen, en mijn vermoeden is dat de NS dan de oude methode weer wil.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door AppleMoose »

Wanneer je de HSL betrekt bij het hoofdrailnet zoals nu, dan zul je ook dezelfde regels moeten hanteren. Een logische keuze dus, maar de timing is niet echt handig te noemen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Klaasje »

Het lijkt mij toch vreemd om alleen de drukste rit te meten. Enerzijds krijg je een onderschatting van de zitplaatskans, anderszijds geef je de vervoerder de kans om alles in één klap op te lossen door die rit een langere trein te laten rijden. Het beste is natuurlijk de kans op een zitplaats voor een gemiddelde reiziger. Hierdoor telt een drukke trein meer mee dan een rustige maar alleen omdat voor meer mensen de zitplaatskans gemeten wordt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door webguy »

Dat is alleen enigszins lastig te meten want je het het over zitplaatskans, dus als er n+1 reizigers is op een rit wat is de kans dat je een stoel extra krijgt.

Overigens is de hele indicator beetje jammer, want NS heeft geloof ik maar één rijtuig extra ingezet? Maar onderzoeken of ze dat nog flexibeler kunnen doen, bijvoorbeeld door soms 5 rijtuigen in te zetten en soms 10 is kennelijk te lastig omdat elke combinatie los toegelaten moet worden... Echte oplossingen worden dus niet echt geboden terwijl iedereen weet dat het druk is in de spits.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Aan de samenstelling van de Intercity Direct is niets gebeurd, het is nog steeds BABBAB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Bemined »

Klaasje schreef:Het lijkt mij toch vreemd om alleen de drukste rit te meten. Enerzijds krijg je een onderschatting van de zitplaatskans, anderszijds geef je de vervoerder de kans om alles in één klap op te lossen door die rit een langere trein te laten rijden.
Ik mag aannemen dat bij het verlengen van de drukste trein er opnieuw gekeken wordt welke trein dan de drukste is, het is dus zeker niet zo dat één trein verlengen in één klap alle drukte zou oplossen. Het moet niet zo zijn dat half lege treinen tegen de spitsrichting in het gemiddelde omhoog halen, die treinen rijden nu om logistieke redenen met meer capaciteit dan noodzakelijk, iets waar je als reiziger geen boodschap aan hebt.

Als ik het goed begrijp is dit de nieuwe meetmethode:
  • Men meet op 6 reisroutes (waarvan één traject deels buiten de HSL ligt) te weten Asd-Rtd, Asd-Bd, Asdz-Rtd, Shl-Rtd, Shl-Bd en Rtd-Bd zowel heen als terug.
  • Bij elke in- of overstap binnen deze reis wordt het aantal lege zitplaatsen (dus totaal minus het aantal reizigers dat al in de trein zat en doorreist) gedeeld door het aantal instappers om de zitplaatskans te bepalen met een maximum van 100%. Bij overstappen wordt alle kansen vermenigvuldigd.
  • Alle reizen worden gemiddeld waarbij elke route even zwaar weegt voor de eindscore.
  • Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen eerste en tweede klas en klapzittingen tellen volwaardig mee.
Laatst gewijzigd door Bemined op ma 18 dec 2017, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten