Stoptrein Breng

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Stoptrein Breng

Berichtdoor Western Soldier » Wo 13 Dec 2017, 20:51

Even een nieuw idee van mijn kant. Is het een idee om op zaterdagen tussen 12.00 en 18.00 de stoptrein Arnhem Centraal-Doetinchem v.v. dan 1x per uur Zevenaar-Doetinchem v.v. te laten rijden. Op Zevenaar kan gekeerd worden op spoor 2. Hij hoeft dan ook niet vanaf Arnhem Centraal te rijden, aangezien de Abellio trein rijdt. De overstap is in Zevenaar maar 7 minuten, dus zeker een goede optie om te gebruiken.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Jef400
Berichten: 4463
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Jef400 » Wo 13 Dec 2017, 21:41

Ja, dat is de feitelijke informatie. Maar belangrijker, wat los je hiermee op?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 710
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Mdk » Wo 13 Dec 2017, 21:50

Ik vermoed dat het geld bespaart, wat dan weer op andere plekken besteed kan worden.
Creëert echter wel een extra overstap.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12977
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Meltrain » Wo 13 Dec 2017, 21:56

Op zaterdag rijdt de Breng-trein (30700) momenteel niet, dus het is mij niet duidelijk of Western Soldier deze één keer per uur wil inleggen (bovenop de 30900) of dat hij juist de 30900 wilt inkorten.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1378
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Yanaike » Wo 13 Dec 2017, 22:01

Ik mis een toelichting...?

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 710
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Mdk » Wo 13 Dec 2017, 22:03

Oke dan ben ik inderdaad ook de draad kwijt
Bij twijfel altijd klagen

Jef400
Berichten: 4463
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Jef400 » Wo 13 Dec 2017, 22:04

Ja, je trekt dan dus of de trein Arnhem-Winterswijk uit frequentie vandaan of je zorgt voor maar liefst 8 minuten reistijdwinst, mits de Duitser op tijd is. Behalve capaciteitsproblemen kan ik niet snappen wat je hiermee gepoogd word te bereiken.
Leven, en laten leven.

Western Soldier
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Western Soldier » Wo 13 Dec 2017, 22:09

Over capaciteitsproblemen zal het niet gaan. De Brengtrein rijdt nu alleen doordeweeks. Nu ken ik de aantallen niet, maar ik denk dat er voldoende reizigers zijn voor een extra trein naar Doetinchem is op zaterdag. Alleen hoeft hij om kosten te besparen niet vanuit Arnhem te rijden, maar kan hij gewoon op het normale pad rijden na het moment dat de trein naar Düsseldorf daar aankomt. De tijden zijn perfect, aangezien de stoptrein in 1 uur precies één omloop kan rijden. Daarmee heb je dus maar 1 trein nodig om de trein te rijden en reizigers kunnen 1x per uur extra naar Doetinchem reizen. En nee het is bovenop de stoptrein naar Winterswijk die tussen 12.00 en 18.00 dan ook 2x per uur doorrijdt naar WInterswijk.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Jef400
Berichten: 4463
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Jef400 » Wo 13 Dec 2017, 22:32

Oh aannames dus.
Leven, en laten leven.

SuperGhost
Berichten: 2389
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor SuperGhost » Wo 13 Dec 2017, 23:41

Ik denk dat zo'n trein weinig aantrekkelijk zal zijn, aangezien je een ruime overstap in Zevenaar creëert.
Daarnaast is keren op spoor 2 te Zevenaar niet mogelijk, want daar moeten de treinen vanuit Duitsland ook over heen.

Als laatst vergeet je dat vanaf Arnhem je geen overstap biedt, want de Abellio-trein vertrekt tegenwoordig om .29 en rijdt dus vlak voor de trein naar Winterswijk uit. Je zult met zo'n pendeltrein dus structureel leeg naar Doetinchem rijden (wellicht op af en toe een verdwaald iemand uit Zevenaar, Didam en Wehl na)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4789
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Z2N » Wo 13 Dec 2017, 23:45

Die vertrektijd van .29 is alleen vanwege werkzaamheden (die in de komende jaren veelvuldig langs zullen komen op dit traject), volgende week rijdt de RE 19 weer op de oude tijden, met vertrek om .44.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Western Soldier
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Western Soldier » Do 14 Dec 2017, 09:38

SuperGhost schreef:Ik denk dat zo'n trein weinig aantrekkelijk zal zijn, aangezien je een ruime overstap in Zevenaar creëert.
Daarnaast is keren op spoor 2 te Zevenaar niet mogelijk, want daar moeten de treinen vanuit Duitsland ook over heen.

Als laatst vergeet je dat vanaf Arnhem je geen overstap biedt, want de Abellio-trein vertrekt tegenwoordig om .29 en rijdt dus vlak voor de trein naar Winterswijk uit. Je zult met zo'n pendeltrein dus structureel leeg naar Doetinchem rijden (wellicht op af en toe een verdwaald iemand uit Zevenaar, Didam en Wehl na)


De trein uit Duitsland rijdt 1x per uur en niet op het moment dat de trein uit Doetinchem op Zevenaar aankomt.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2322
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Erno-BE » Do 14 Dec 2017, 09:48

De druktes zit hem vooral tussen Arnhem (Velperpoort) en Duiven en tussen Arnhem Velperpoort en Zevenaar. Beide relaties wordt niet bedient door de RE19. De RE19 bedient alleen de relatie Arnhem-Zevenaar, dat verlicht de Arriva-trein wel iets, maar niet veel. Ik zie liever dat de 30700 ook op zaterdag gaat rijden tussen in ieder geval Arnhem en Didam (vereist wel een keermogelijkheid in Didam), zodat de 30900 op zaterdag met enkele stellen kan rijden, in plaats van dubbele stellen nu. Zo hoeven er tussen Doetinchem en Winterswijk niet onnodig lange treinen ingezet worden en profiteren Duiven, Zevenaar en Didam van een kwartiersdienst op zaterdag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Western Soldier
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Western Soldier » Do 14 Dec 2017, 09:55

Oke, dat is wat mij betreft ook een optie inderdaad.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1378
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Yanaike » Do 14 Dec 2017, 12:47

Waarom zou je een aparte keermogelijkheid bij Didam aanleggen voor een trein die alleen op zaterdag rijdt. Of waarom een aparte pendeltrein die toch maar 1x/uur rijdt en een extra overstap kost?

Waarom moeilijk doen voor allemaal halve oplossingen?

Als het op zaterdag druk genoeg is zou ik gewoon 4x/uur rijden tot Doetinchem, ook op zaterdag.
Als het op zaterdag niet druk genoeg is, zou ik gewoon 2x/uur rijden, desnoods met langere treinen.
Klaar! Zo simpel als dat!

Western Soldier
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Western Soldier » Do 14 Dec 2017, 16:24

Maar als je 4x per uur rijdt het hele stuk dan heeft Breng minimaal 4 stellen nodig. Als je aansluit op de Abellio trein heb je 3x per uur een verbinding en daarvoor maar 1 treinstel nodig. Je krijgt dus 1 verbinding voor 1 treinstel. Als je 4x per uur het hele stuk gaat rijden heb je 2 extra verbindingen voor 4 treinstellen. Daarmee zijn de baten dus kleiner per treinstel.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1934
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor marvinkok » Do 14 Dec 2017, 18:27

Syntus reed eerder toch altijd al 4xpu Ah-Dtc op zaterdag?
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5002
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Etienne » Do 14 Dec 2017, 18:47

Klopt. Toen het Arriva/Breng werd, is daar van af gestapt en ging de frequentie weer terug naar 2x per uur.
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 444
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor busentrein » Do 14 Dec 2017, 21:07

Western Soldier schreef:Maar als je 4x per uur rijdt het hele stuk dan heeft Breng minimaal 4 stellen nodig. Als je aansluit op de Abellio trein heb je 3x per uur een verbinding en daarvoor maar 1 treinstel nodig. Je krijgt dus 1 verbinding voor 1 treinstel. Als je 4x per uur het hele stuk gaat rijden heb je 2 extra verbindingen voor 4 treinstellen. Daarmee zijn de baten dus kleiner per treinstel.


Waar haal jij de vier stellen vandaan? Er zijn drie "omlopen" nodig om Ah - Dtc in de 30700 te rijden. :')

Western Soldier
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Western Soldier » Do 14 Dec 2017, 21:15

Ja, inderdaad je hebt gelijk. Nog steeds 3 omlopen voor 2 extra reismogelijkheden, of 1 omloop voor 1 extra reismogelijkheid.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

SuperGhost
Berichten: 2389
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor SuperGhost » Do 14 Dec 2017, 23:05

Maar wat win je ermee? De Huet, Wehl en Didam zijn nu niet bepaald de drukste stations. Dit terwijl Zevenaar, Duiven en Arnhem Velperpoort (de belangerijkere stations) er geen reet mee opschieten. Daarnaast maak je die ene rit dus ook niet echt aantrekkelijk vanwege de ruime overstap én dacht ik dat op zaterdag de bussen in Doetinchem ook vooral op de Arriva-trein aansluiten.

Op Doetinchem-Zevenaar is die rit juist het minst hard nodig en juist het meest hard op Zevenaar-Arnhem. Je gaat dus een rit toevoegen op het minst logische deel van de route.

Het zou beter zijn om te kijken of je die Duitse trein als stoptrein kan laten rijden in het weekend, waarbij die (ongeveer) een kwartiersdienst met de trein van/naar Winterswijk rijdt. Dan voeg je vervolgens alleen een Breng-rit Arnhem Centraal - Zevenaar toe om op dat deel ook in het weekend een kwartiersdienst te kunnen rijden met minimale middelen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2322
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Erno-BE » Vr 15 Dec 2017, 08:06

Nadeel is wel weer dat de RE19 erg vertragingsgevoelig is, ik weet niet of het zo handig is hem te integreren in de binnenlandse dienst Arnhem-Zevenaar.

Yanaike schreef:Waarom zou je een aparte keermogelijkheid bij Didam aanleggen voor een trein die alleen op zaterdag rijdt. Of waarom een aparte pendeltrein die toch maar 1x/uur rijdt en een extra overstap kost?

Waarom moeilijk doen voor allemaal halve oplossingen?

Als het op zaterdag druk genoeg is zou ik gewoon 4x/uur rijden tot Doetinchem, ook op zaterdag.
Als het op zaterdag niet druk genoeg is, zou ik gewoon 2x/uur rijden, desnoods met langere treinen.
Klaar! Zo simpel als dat!

Langere treinen: dat gebeurt nu al, de 30900 rijdt regelmatig op zaterdag met dubbele stellen. Echter op Doetinchem-Winterswijk zijn dubbele stellen niet nodig en dit kost de vervoerder onnodige diesel. De druktes zitten juist tussen Arnhem en Zevenaar. Door in Didam een keerfaciliteit aan te leggen, waarbij Arriva in beide richtingen spoor 1 bedient en Breng in beide richtingen spoor 2, kan de Breng in Didam keren en hoeft dus niet door te rijden naar Doetinchem. Daarmee zijn slechts twee omlopen nodig, in plaats van drie, terwijl je hiermee wel de 30900 flink ontlast (dubbele stellen op zaterdag zijn niet meer mogelijk) en het vervoer tussen Didam en Arnhem aantrekkelijker maakt door middel van een hogere frequentie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1378
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Yanaike » Vr 15 Dec 2017, 10:33

Waarom zijn dubbelen stellen op zaterdag niet mogelijk?

En waarom zouden dubbele stellen tussen Arnhem en Winterswijk meer kosten dan een nieuw keerspoor bij Didam, dat je alleen op de zaterdagen terugverdiend?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2322
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Erno-BE » Vr 15 Dec 2017, 10:38

In Didam wordt geen extra spoor aangelegd, alleen de technische installatie wordt aangepast om treinen te laten keren daar. Dat is nu nog niet mogelijk. Die langere treinen zorgen tussen Doetinchem en Winterswijk juist voor overcapaciteit. Op Doetinchem-Winterswijk zijn enkele stellen op zaterdag voldoende. Tussen Arnhem en Zevenaar niet. Dus de mogelijkheden zijn, of met dubbele stellen het gehele traject rijden, of de frequentie op het drukste stuk verhogen. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1378
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Stoptrein Breng

Berichtdoor Yanaike » Vr 15 Dec 2017, 10:56

Ik vind het aanleggen van een keermogelijkheid die maar één dag in de week gebruikt wordt een beetje onzin. Wat mij betreft zijn er dan maar twee reële mogelijkheden:
- Met dubbele stellen rijden, qua kosten maakt dat niet zo veel uit want je hebt nog steeds maar één setje personeel nodig per trein en je hebt de extra treinstellen sowieso nodig voor de spits.
- Gewoon versterken tot 4x/uur t/m Doetinchem. De infrastructuur is daar al geschikt voor. Bovendien is Doetinchem een veel logischer eindstation: grotere plaats en aansluiting op buslijnen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er daarvoor op de zaterdag genoeg reizigers zijn, maar dat vraag ik me sowieso af?


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten