Stoptrein Breng

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Stoptrein Breng

Bericht door Western Soldier »

Even een nieuw idee van mijn kant. Is het een idee om op zaterdagen tussen 12.00 en 18.00 de stoptrein Arnhem Centraal-Doetinchem v.v. dan 1x per uur Zevenaar-Doetinchem v.v. te laten rijden. Op Zevenaar kan gekeerd worden op spoor 2. Hij hoeft dan ook niet vanaf Arnhem Centraal te rijden, aangezien de Abellio trein rijdt. De overstap is in Zevenaar maar 7 minuten, dus zeker een goede optie om te gebruiken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Jef400 »

Ja, dat is de feitelijke informatie. Maar belangrijker, wat los je hiermee op?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Mdk »

Ik vermoed dat het geld bespaart, wat dan weer op andere plekken besteed kan worden.
Creëert echter wel een extra overstap.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Meltrain »

Op zaterdag rijdt de Breng-trein ([serie=Stoptrein|2018|Doetinchem - Arnhem30700[/serie]) momenteel niet, dus het is mij niet duidelijk of Western Soldier deze één keer per uur wil inleggen (bovenop de [serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie]) of dat hij juist de [serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] wilt inkorten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Yanaike »

Ik mis een toelichting...?
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Mdk »

Oke dan ben ik inderdaad ook de draad kwijt
Bij twijfel altijd klagen
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Jef400 »

Ja, je trekt dan dus of de trein Arnhem-Winterswijk uit frequentie vandaan of je zorgt voor maar liefst 8 minuten reistijdwinst, mits de Duitser op tijd is. Behalve capaciteitsproblemen kan ik niet snappen wat je hiermee gepoogd word te bereiken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Western Soldier »

Over capaciteitsproblemen zal het niet gaan. De Brengtrein rijdt nu alleen doordeweeks. Nu ken ik de aantallen niet, maar ik denk dat er voldoende reizigers zijn voor een extra trein naar Doetinchem is op zaterdag. Alleen hoeft hij om kosten te besparen niet vanuit Arnhem te rijden, maar kan hij gewoon op het normale pad rijden na het moment dat de trein naar Düsseldorf daar aankomt. De tijden zijn perfect, aangezien de stoptrein in 1 uur precies één omloop kan rijden. Daarmee heb je dus maar 1 trein nodig om de trein te rijden en reizigers kunnen 1x per uur extra naar Doetinchem reizen. En nee het is bovenop de stoptrein naar Winterswijk die tussen 12.00 en 18.00 dan ook 2x per uur doorrijdt naar WInterswijk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Jef400 »

Oh aannames dus.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Stoptrein Breng

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat zo'n trein weinig aantrekkelijk zal zijn, aangezien je een ruime overstap in Zevenaar creëert.
Daarnaast is keren op spoor 2 te Zevenaar niet mogelijk, want daar moeten de treinen vanuit Duitsland ook over heen.

Als laatst vergeet je dat vanaf Arnhem je geen overstap biedt, want de Abellio-trein vertrekt tegenwoordig om .29 en rijdt dus vlak voor de trein naar Winterswijk uit. Je zult met zo'n pendeltrein dus structureel leeg naar Doetinchem rijden (wellicht op af en toe een verdwaald iemand uit Zevenaar, Didam en Wehl na)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Z2N »

Die vertrektijd van .29 is alleen vanwege werkzaamheden (die in de komende jaren veelvuldig langs zullen komen op dit traject), volgende week rijdt de RE 19 weer op de oude tijden, met vertrek om .44.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Western Soldier »

SuperGhost schreef:Ik denk dat zo'n trein weinig aantrekkelijk zal zijn, aangezien je een ruime overstap in Zevenaar creëert.
Daarnaast is keren op spoor 2 te Zevenaar niet mogelijk, want daar moeten de treinen vanuit Duitsland ook over heen.

Als laatst vergeet je dat vanaf Arnhem je geen overstap biedt, want de Abellio-trein vertrekt tegenwoordig om .29 en rijdt dus vlak voor de trein naar Winterswijk uit. Je zult met zo'n pendeltrein dus structureel leeg naar Doetinchem rijden (wellicht op af en toe een verdwaald iemand uit Zevenaar, Didam en Wehl na)
De trein uit Duitsland rijdt 1x per uur en niet op het moment dat de trein uit Doetinchem op Zevenaar aankomt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Nitein-Repart »

De druktes zit hem vooral tussen Arnhem (Velperpoort) en Duiven en tussen Arnhem Velperpoort en Zevenaar. Beide relaties wordt niet bedient door de RE19. De RE19 bedient alleen de relatie Arnhem-Zevenaar, dat verlicht de Arriva-trein wel iets, maar niet veel. Ik zie liever dat de [serie=Stoptrein|2018|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] ook op zaterdag gaat rijden tussen in ieder geval Arnhem en Didam (vereist wel een keermogelijkheid in Didam), zodat de [serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] op zaterdag met enkele stellen kan rijden, in plaats van dubbele stellen nu. Zo hoeven er tussen Doetinchem en Winterswijk niet onnodig lange treinen ingezet worden en profiteren Duiven, Zevenaar en Didam van een kwartiersdienst op zaterdag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Western Soldier »

Oke, dat is wat mij betreft ook een optie inderdaad.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Yanaike »

Waarom zou je een aparte keermogelijkheid bij Didam aanleggen voor een trein die alleen op zaterdag rijdt. Of waarom een aparte pendeltrein die toch maar 1x/uur rijdt en een extra overstap kost?

Waarom moeilijk doen voor allemaal halve oplossingen?

Als het op zaterdag druk genoeg is zou ik gewoon 4x/uur rijden tot Doetinchem, ook op zaterdag.
Als het op zaterdag niet druk genoeg is, zou ik gewoon 2x/uur rijden, desnoods met langere treinen.
Klaar! Zo simpel als dat!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Western Soldier »

Maar als je 4x per uur rijdt het hele stuk dan heeft Breng minimaal 4 stellen nodig. Als je aansluit op de Abellio trein heb je 3x per uur een verbinding en daarvoor maar 1 treinstel nodig. Je krijgt dus 1 verbinding voor 1 treinstel. Als je 4x per uur het hele stuk gaat rijden heb je 2 extra verbindingen voor 4 treinstellen. Daarmee zijn de baten dus kleiner per treinstel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Stoptrein Breng

Bericht door marvinkok »

Syntus reed eerder toch altijd al 4xpu Ah-Dtc op zaterdag?
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Etienne »

Klopt. Toen het Arriva/Breng werd, is daar van af gestapt en ging de frequentie weer terug naar 2x per uur.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Stoptrein Breng

Bericht door busentrein »

Western Soldier schreef:Maar als je 4x per uur rijdt het hele stuk dan heeft Breng minimaal 4 stellen nodig. Als je aansluit op de Abellio trein heb je 3x per uur een verbinding en daarvoor maar 1 treinstel nodig. Je krijgt dus 1 verbinding voor 1 treinstel. Als je 4x per uur het hele stuk gaat rijden heb je 2 extra verbindingen voor 4 treinstellen. Daarmee zijn de baten dus kleiner per treinstel.
Waar haal jij de vier stellen vandaan? Er zijn drie "omlopen" nodig om Ah - Dtc in de 30700 te rijden. :')
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Western Soldier »

Ja, inderdaad je hebt gelijk. Nog steeds 3 omlopen voor 2 extra reismogelijkheden, of 1 omloop voor 1 extra reismogelijkheid.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Stoptrein Breng

Bericht door SuperGhost »

Maar wat win je ermee? De Huet, Wehl en Didam zijn nu niet bepaald de drukste stations. Dit terwijl Zevenaar, Duiven en Arnhem Velperpoort (de belangerijkere stations) er geen reet mee opschieten. Daarnaast maak je die ene rit dus ook niet echt aantrekkelijk vanwege de ruime overstap én dacht ik dat op zaterdag de bussen in Doetinchem ook vooral op de Arriva-trein aansluiten.

Op Doetinchem-Zevenaar is die rit juist het minst hard nodig en juist het meest hard op Zevenaar-Arnhem. Je gaat dus een rit toevoegen op het minst logische deel van de route.

Het zou beter zijn om te kijken of je die Duitse trein als stoptrein kan laten rijden in het weekend, waarbij die (ongeveer) een kwartiersdienst met de trein van/naar Winterswijk rijdt. Dan voeg je vervolgens alleen een Breng-rit Arnhem Centraal - Zevenaar toe om op dat deel ook in het weekend een kwartiersdienst te kunnen rijden met minimale middelen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Nitein-Repart »

Nadeel is wel weer dat de RE19 erg vertragingsgevoelig is, ik weet niet of het zo handig is hem te integreren in de binnenlandse dienst Arnhem-Zevenaar.
Yanaike schreef:Waarom zou je een aparte keermogelijkheid bij Didam aanleggen voor een trein die alleen op zaterdag rijdt. Of waarom een aparte pendeltrein die toch maar 1x/uur rijdt en een extra overstap kost?

Waarom moeilijk doen voor allemaal halve oplossingen?

Als het op zaterdag druk genoeg is zou ik gewoon 4x/uur rijden tot Doetinchem, ook op zaterdag.
Als het op zaterdag niet druk genoeg is, zou ik gewoon 2x/uur rijden, desnoods met langere treinen.
Klaar! Zo simpel als dat!
Langere treinen: dat gebeurt nu al, de [serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] rijdt regelmatig op zaterdag met dubbele stellen. Echter op Doetinchem-Winterswijk zijn dubbele stellen niet nodig en dit kost de vervoerder onnodige diesel. De druktes zitten juist tussen Arnhem en Zevenaar. Door in Didam een keerfaciliteit aan te leggen, waarbij Arriva in beide richtingen spoor 1 bedient en Breng in beide richtingen spoor 2, kan de Breng in Didam keren en hoeft dus niet door te rijden naar Doetinchem. Daarmee zijn slechts twee omlopen nodig, in plaats van drie, terwijl je hiermee wel de [serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] flink ontlast (dubbele stellen op zaterdag zijn niet meer mogelijk) en het vervoer tussen Didam en Arnhem aantrekkelijker maakt door middel van een hogere frequentie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Yanaike »

Waarom zijn dubbelen stellen op zaterdag niet mogelijk?

En waarom zouden dubbele stellen tussen Arnhem en Winterswijk meer kosten dan een nieuw keerspoor bij Didam, dat je alleen op de zaterdagen terugverdiend?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Nitein-Repart »

In Didam wordt geen extra spoor aangelegd, alleen de technische installatie wordt aangepast om treinen te laten keren daar. Dat is nu nog niet mogelijk. Die langere treinen zorgen tussen Doetinchem en Winterswijk juist voor overcapaciteit. Op Doetinchem-Winterswijk zijn enkele stellen op zaterdag voldoende. Tussen Arnhem en Zevenaar niet. Dus de mogelijkheden zijn, of met dubbele stellen het gehele traject rijden, of de frequentie op het drukste stuk verhogen. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Stoptrein Breng

Bericht door Yanaike »

Ik vind het aanleggen van een keermogelijkheid die maar één dag in de week gebruikt wordt een beetje onzin. Wat mij betreft zijn er dan maar twee reële mogelijkheden:
- Met dubbele stellen rijden, qua kosten maakt dat niet zo veel uit want je hebt nog steeds maar één setje personeel nodig per trein en je hebt de extra treinstellen sowieso nodig voor de spits.
- Gewoon versterken tot 4x/uur t/m Doetinchem. De infrastructuur is daar al geschikt voor. Bovendien is Doetinchem een veel logischer eindstation: grotere plaats en aansluiting op buslijnen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er daarvoor op de zaterdag genoeg reizigers zijn, maar dat vraag ik me sowieso af?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten