OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Bij voorkeur Amstel of Bijlmer, bij Duivendrecht is er weinig activiteit bij de poortjes. Maar inderdaad, wat er allemaal misgaat op Amstel is niet uit te leggen.

GVB heeft voor Bijlmer trouwens 3 extra machines besteld, 1 bleek toch te weinig :roll:

En tenslotte ben ik nog even op het CS wezen kijken daarnet, en ja hoor, chaos troef. Mevrouw met een NS-kaart checkte uit, liep niet door, en de deuren sloten weer. Toezichthouder banjerde door de hele rij heen, waardoor mensen gingen voordringen, ruzie maakten voor de deur wie er uit mocht, en vooral niet doorliepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Op Amstel ging ik vanmiddag ook bijna de fout in. Gelukkig nog op tijd kunnen lezen dat je voor het verlaten van het station niet hoeft uit te checken. Misschien een idee om de te volgen handelingen ook om te roepen in de metro? Scheelt een hoop, denk ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Aanpassen van de omroepen in de metro is een zeer lastig verhaal, sterker nog, praktisch onmogelijk. Waarom is mij echter niet geheel duidelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Potver, dan kunnen ze ook geen toeristische attracties om laten roepen in de metro! :lol:

Wel grappig om te zien hoe moeilijk de Amsterdammers wennen aan de chipkaart. Volgens mij ging dat in Rotterdam een stuk soepeler.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Geert schreef:Potver, dan kunnen ze ook geen toeristische attracties om laten roepen in de metro! :lol:
Gebeurt dan ook niet :wink: Maarja, daar hebben we wel de omroepen op aansluitend vervoer.

Zo krijg je op biijvoorbeeld Amstel de volgende afroep:
Amstelstation. Overstappen op tram 12, bus 15, 37, 40, 62, 136, streekvervoer en trein.

Rotterdam had trouwens ook wel problemen hoor :mrgreen: Op 6 februari stond ik in mijn eentje op Capelsebrug in Rotterdam voor de chipkaart, en ik heb toen ook nog heel wat mensen gehad die het absoluut niet snapten. Maar over het algemeen denk ik dat er in Rotterdam een soort van trots was op de invoering, en bovendien hadden ze meer reclame gemaakt dan alleen stations onderplakken: Omroepen en informatieberichten op de DRIM's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door STF »

Bee schreef:Aanpassen van de omroepen in de metro is een zeer lastig verhaal, sterker nog, praktisch onmogelijk. Waarom is mij echter niet geheel duidelijk.
Omdat het geheugen van de metro-omroep niet te wissen of te wijzigen valt dus er moet een nieuwe chip ingebouwd worden en dat is net even iets meer werk dan het geheugenkaartje van je digitale fotocamera verwisselen. Het is tenslotte materieel uit eind jaren 70...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Pfft, zet er een EEPROM in of liever nog een flash chip :P Zijn ook beschikbaar en is kwestie van er uit, programeren en er weer in pluggen in het slechtste geval. Je zou zeggen dat een nieuw bordje voor de omroep goedkoper zou zijn qua manuren om al die dingen aan te passen :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ze hebben wel geld om Flash spelletjes te laten maken, maar niet voor een flexibel omroepsysteem? :neg:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door STF »

Maarja de gedachte is al jaren om het materieel naar de sloper te sturen dus er wordt bijna niks meer aan de techniek uitgegeven. Maximaal 1x per jaar wordt de omroep aangepast is de bedrijfsregel van GVB bij dat betreffende metromaterieel.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Bij Zuid hoor ik nog regelmatig station Zuid/WTC. Wanneer is dat WTC ook alweer geschrapt?

Is er trouwens inmiddels al iets concreet besloten over het nieuwe metromaterieel? In sommige artist impressions van de Noord/Zuid lijn komt zo'n koekblik aangereden :lol: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Eind 2007, toen Strandvliet ArenA verloor en Bijlmer ArenA kreeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

JWM schreef:Is er trouwens inmiddels al iets concreet besloten over het nieuwe metromaterieel? In sommige artist impressions van de Noord/Zuid lijn komt zo'n koekblik aangereden :lol: .
Is off-topic hier, maar die zijn ze kwijtgeraakt ;)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Reizen 'op saldo' bij NS: adders onder het gras
Dit artikel is verschenen in De Reiziger nummer 5-2009 (september 2009)
AUTEUR: TIM BORIC


Vanaf oktober zouden reizigers met een chipkaart ook bij NS 'op saldo' moeten kunnen reizen. Dat betekent: inchecken op het vertrekstation en uitchecken op het station van bestemming, zonder langs de kaartautomaat of het loket te hoeven. Het klinkt gemakkelijk en tijdbesparend. Er zijn alleen nog wel allerlei beperkingen en adders onder het gras. Het is maar goed dat je bij NS voorlopig ook nog gewoon met een papieren kaartje kunt blijven reizen.

Op alle NS-stations staan inmiddels óf poortjes, óf losse kaartlezers op een paaltje. Met de poortjes loopt NS bij nader inzien nog niet hard van stapel. Anders dan de stadsvervoerbedrijven in de grote steden, heeft NS geen haast om de reizigers aan de chipkaart te dwingen. Het chipkaartsysteem is ook nog niet zo ver dat het de papieren kaartjes in alle situaties zou kunnen vervangen. Waar al poortjes staan, zullen ze voorlopig open blijven of komt er menselijke controle voor reizigers met een papieren kaartje.

Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Nou, dat ziet er niet rooskleurig uit. Per vervoerder weer uit- en inchecken :roll: Helemaal als zometeen ook het kernnet in stukken aanbesteed gaat worden. Dat wordt een puinzooi van heb-ik-jou-daar :neg: Maar nee, stug volhouden dat het er makkelijker op wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Uit informatie bij het GVB blijkt dat Utrecht en Amersfoort de eerste grote niet-metro steden zijn waar de OV-chipkaart (groots) gepromoot zal gaan worden, in ieder geval met extra personeelsinzet tot eind december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

In Utrecht is die personeelsinzet wel duidelijk te zien: het mobiele infopunt van Connexxion staat zeer regelmatig op het streekbusstation bij Utrecht Centraal met een groot bord erbij dat je daar moet zijn voor meer informatie over de OV-chipkaart. Maar om 't nu echt groots te noemen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Er komen nog meer mensen (voornamelijk studenten) bij, die worden op dit moment nog gewerfd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Is er al een datum bekend wanneer in Utrecht de strippenkaart gaat sneuvelen? Het is toch nog helemaal niet mogelijk om in te sneltram te chippen? Iemand enig idee of je bij deze sneltram op de halte of in het voortuig moet in/uitchecken?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Gekko123 »

Ik heb geen idee waar je moet gaan chippen, maar ik weet wel vanaf wanneer het mogelijk is in de sneltram: december 2009 :pos: Waarom ze dat dan pas doen en niet tegelijk met de bussen :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Voor wat betreft de sneltram: heb nog niks van chipkaartapparatuur op de perrons gezien.

Vooralsnog zie ik overigens nog werkelijk niemand in de bus de chipkaart gebruiken, nouja, één keer sinds 'ie bruikbaar is. Dat geldt ook voor de reizigers met verchipt abonnement, die worden nog massaal aan de chauffeur getoond (ook door mij overigens).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ik doe het nogal eens, maar ik woon dan ook net één halte voorbij de zonegrens...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Tja, het lijkt me duidelijk dat het met een OV-jaarkaart vooralsnog aantrekkelijker is 'm gewoon aan de chauffeur te tonen... scheelt een handeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Utecht is toch ook 1 grote zone? Logisch dat niemand die chipkaart dan gaat gebruiken. Alleen bij ritjes minder dan 2 kilometer is de chipkaart dan voordeliger :lol:

En die jaarkaart moet je wél helemaal tevoorschijn halen. Je kan ook gewoon even je beurs voor de lezer houden 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Overvecht en Zuilen liggen niet in zone 5000. Net zoals de Uithof dat ook niet ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Woedende reiziger sloopt ov-poortje
vrijdag 11 september 2009 11:07

Een gefrustreerde reiziger heeft donderdag een ov-poortje op metrostation Holendrecht ingetrapt. De 35-jarige Amsterdammer was boos omdat het hem niet lukte zonder kaartje het perron op te komen.

Door de trap raakte het poortje op metrostation Holendrecht beschadigd en ging het alarm van het poortje af. De vernieler kon daardoor meteen worden aangehouden. Na verhoor mocht hij weer naar huis. Hij moet zich nog wel voor de rechter verantwoorden.

Bron
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten