Buschauffeur worden

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Tom523 schreef:Iets zegt mij dat je gewoon bij een bedrijf a la TCR of Pouw aan de slag wilt :wink:

Wij bieden bijvoorbeeld een opleiding aan voor nieuwe mensen. Punt is wel dat je misschien ook gewoon op festivalvervoer o.i.d gezet gaat worden in de drukke tijden. Wij vergoeden dan ongeveer driekwart van de kosten.
Ja iedereen weet dat ik fan ben van onderaannemers. En dat is hartstikke leuk dat festival vervoer. Als ov maar je hoofdtaak blijft. En TCR of pouw is leuk maar het probleem daar is dat je dus meestal alleen in de spitsuren kan rijden en je salaris is vaak taxi of besloten vervoer CAO. Dus onderaannemer had je goed gegokt maar een ov bedrijf is ook leuk hoor.(En beter betaalt.) :wink:

Edit: Wat bedoel je met driekwart van de kosten? En 2: Is dat CAO besloten vervoer eigenlijk wel zo bij jullie?
Laatst gewijzigd door busfanNL op ma 18 dec 2017, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

Voor de BBL opleiding heb je ook nog je Rijbewijs B (auto) nodig. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Daantje »

En als je niet in een jongerentraject zit moet je toch 21 zijn om je busrijbewijs te halen?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

Dit staat op de website van het CBR
Minimum leeftijd Voor het aanvragen van het D1 rijbewijs zonder code 95 moet u minimaal 21 jaar zijn.

U moet minimaal 18 jaar zijn om het D1 rijbewijs met code 95 aan te vragen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Hainje »

Bij D1 mag je geloof ik enkel midibusjes rijden, het kan dus best zijn dat je voor D nog 'gewoon' 21 jaar moet zijn.
🍉
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Buschauffeur worden

Bericht door bartjemestrom »

Dat is voor D1. Dit staat er op de pagina van D:
Voor het aanvragen van het D rijbewijs zonder code 95 moet u minimaal 24 jaar zijn.

U moet minimaal 18 jaar zijn om het D-rijbewijs met code 95 aan te vragen.
https://cbr.nl/d.pp
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

En hier staan dan weer de beperkingen als 18 jaar ben en je D rijbewijs heb.
Minimumleeftijd rijbewijs D en E bij D met code 95 Beperking op bevoegdheden na behalen rijbewijs
  • 24 jaar Geen beperkingen.
  • 21 jaar Geen beperkingen.
  • 20 jaar Uitsluitend rijden op Nederlands grondgebied.
  • 18 jaar Uitsluitend rijden op Nederlands grondgebied + rijden van geregelde diensten waarvan het traject ten hoogste 50 km is.
    Uitsluitend rijden op Nederlands grondgebied + verzorgen van vervoer zonder passagiers.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Ja ik wil hierna nog havo gaan doen en dan een HBO opleiding. (Iets wat ik leuk vind ik weet nog niet wat. Dan heb ik mocht ik het bus rijden ooit zat worden nog een uitwijk mogelijkheid.) Maar kun je ook bijvoorbeeld vakantiewerk en/of weekendwerk doen voor TCR bijvoorbeeld? In de zomervakantie bijvoorbeeld?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Durashift »

CBR weblink: [url]https://cbr.nl/leeftijdsverlaging-buschauffeur.pp?[/url] schreef:
18 jaar Uitsluitend rijden op Nederlands grondgebied + rijden van geregelde diensten waarvan het traject ten hoogste 50 km is.

Uitsluitend rijden op Nederlands grondgebied + verzorgen van vervoer zonder passagiers

Eh.. hoe moet ik die laatste voorwaarde interpreteren? Ik lees het alsof iemand van 18 of 19 jaar eigenlijk alleen MAT ritten mag rijden?
Wellicht nog de aflosbus.. als de definitie van passagiers eigen medewerkers uitsluit?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Buschauffeur worden

Bericht door bartjemestrom »

Zoals ik begrijp mag een 18 jarige dienstritjes rijden binnen 50km van de standplaats met reizigers. Zonder reizigers door heel Nederland.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Durashift »

Oh ja, dat zal er wel bedoeld worden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Daantje »

Als je het als studentenbaantje wil, is via een uitzendbureau toch veruit de makkelijkste optie? Dat hebben mensen die ik ken wel gedaan iig.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dennistd »

Ik ben ook ooit begonnen als 'student bijbaan', hoewel ik toen al geen student meer was maar een beetje voor mezelf aan het rommelen was. Rijbewijs is vrijwel volledig betaald door het uitzendbureau: ik moest alleen gedurende 50 gewerkte weken een tientje per week inleveren, al met al dus €500. Enige voorwaarde was dat ik minimaal twee jaar voor het uitzendbureau zou werken, dat werden er uiteindelijk bijna 4 totdat ik in vaste dienst kwam.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dennistd »

Mikos schreef:Om de discussie wat breder te trekken:
Hoe zit je dienstenpakket in elkaar? Dat zal uiteraard per vervoerder verschillen en ook nog eens per regio, maar wellicht interessant om daar een globaal inzicht in te krijgen. Hier in de buurt zijn het altijd dezelfde 8 gezichten (dat is zo ongeveer de gehele stalling) die op de 3 buslijnen rijden. Ik heb het idee dat ze op één dag alleen maar dezelfde rit op en neer maken.
Dat verschilt heel erg per concessie en zelfs per stalling. Om even Twente als voorbeeld te nemen: Enschede is de grootste stalling, maar daar zit nauwelijks streek in het werkpakket. Enige streeklijnen daar zijn 60, 61 en 62 (en één enkele rit 59). Voor de rest alleen stadsdiensten in Enschede en Hengelo. Pak ik de vestiging Oldenzaal even (de kleinste met slechts 14 bussen): die rijden vrijwel heel Twente (inclusief de stadsdiensten). Alleen lijn 10, 59, 81, 95, 96 en 97 zitten er daar niet in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Suus »

Er is ook niet zoveel mis met werken via een uitzendbureau zolang je maar weet wat er in je uitzendovereenkomst en opleidingsovereenkomst staat. Ze financieren een deel van je opleiding en ze zijn wettelijk verplicht hetzelfde CAO-salaris en toeslagen te betalen. Natuurlijk zijn er wel wat verschillen, maar ook uitzendmedewerkers hebben een CAO ;-)

En uiteindelijk komen praktisch alle vervoerders aan hun vaste medewerkers door uitzendmedewerkers over te nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Suus schreef:Er is ook niet zoveel mis met werken via een uitzendbureau zolang je maar weet wat er in je uitzendovereenkomst en opleidingsovereenkomst staat. Ze financieren een deel van je opleiding en ze zijn wettelijk verplicht hetzelfde CAO-salaris en toeslagen te betalen. Natuurlijk zijn er wel wat verschillen, maar ook uitzendmedewerkers hebben een CAO ;-)

En uiteindelijk komen praktisch alle vervoerders aan hun vaste medewerkers door uitzendmedewerkers over te nemen.
Wat bedoel je met verschillen?? Zijn dit verschillen in loon?
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Tom523 »

busfanNL schreef:
Tom523 schreef:Iets zegt mij dat je gewoon bij een bedrijf a la TCR of Pouw aan de slag wilt :wink:

Wij bieden bijvoorbeeld een opleiding aan voor nieuwe mensen. Punt is wel dat je misschien ook gewoon op festivalvervoer o.i.d gezet gaat worden in de drukke tijden. Wij vergoeden dan ongeveer driekwart van de kosten.
Ja iedereen weet dat ik fan ben van onderaannemers. En dat is hartstikke leuk dat festival vervoer. Als ov maar je hoofdtaak blijft. En TCR of pouw is leuk maar het probleem daar is dat je dus meestal alleen in de spitsuren kan rijden en je salaris is vaak taxi of besloten vervoer CAO. Dus onderaannemer had je goed gegokt maar een ov bedrijf is ook leuk hoor.(En beter betaalt.) :wink:

Edit: Wat bedoel je met driekwart van de kosten? En 2: Is dat CAO besloten vervoer eigenlijk wel zo bij jullie?
Driekwart van de kosten voor het behalen van je rijbewijs. En de CAO besloten vervoer is van toepassing.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Is die CAO besloten vervoer nou veel minder dan de ov cao. En kun je bij jullie ook buiten de spitsuren gewoon ov werk blijven rijden?? Want een onderaannemer heeft mij toch wel een klein beetje de voorkeur. Maar dat zal alle forumleden niks verbazen :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Suus »

Volgens mij zijn er genoeg onderaannemers die ook buiten de spits rijden. TCR, Van Oeveren, Juijn Rossum etc.
busfanNL schreef:Wat bedoel je met verschillen?? Zijn dit verschillen in loon?
Het salaris, arbeidsduurverkorting, periodieken en toeslagen zijn als uitzendkracht hetzelfde. Een uitzendbureau moet op dat punt de CAO van de inlener (het OV-bedrijf) overnemen. Waar wel verschillen in zitten zijn bijvoorbeeld vakantiedagen, doorbetaling bij ziekte en pensioen, die gaan volgens de CAO van de uitzendbranche.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Suus schreef:Volgens mij zijn er genoeg onderaannemers die ook buiten de spits rijden. TCR, Van Oeveren, Juijn Rossum etc.
busfanNL schreef:Wat bedoel je met verschillen?? Zijn dit verschillen in loon?
Het salaris, arbeidsduurverkorting, periodieken en toeslagen zijn als uitzendkracht hetzelfde. Een uitzendbureau moet op dat punt de CAO van de inlener (het OV-bedrijf) overnemen. Waar wel verschillen in zitten zijn bijvoorbeeld vakantiedagen, doorbetaling
Aha ik heb m door. Thanks. *O* Welke ritten m.u.v. Taxibusjes rijdt TCR dan rondom Rotterdam buiten de spits??
Edit: Van Oeveren is natuurlijk ook heeeelll tof om bij te rijden. 8-)
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

Lijn 104 van Renesse naar Hellevoetsluis.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Ja maar dat is dan ook het enige. Dus echt flexibel is het niet helaas. Alleen spits en dal. Enkele uitzonderingen van onderaannemers zijn er natuurlijk. Bijvoorbeeld van oeveren. *bus*
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Chrysa »

Als je bij een onderaannemer wilt rijden is de kans op een gebroken dienst volgens mij best groot, ook niet erg prettig.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Nee dat bedoel ik dus. -o- En dat vind ik dus ook zo pech want onderaannemers hebben meer divers en vaak ook luxer materieel dan de vervoerder zelf.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

Serieus heb je gezien waar TCR allemaal mee rijdt. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten