Buschauffeur worden

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Chrysa »

Een afgetrapte Integro is luxer dan een nieuwe stadscitea van Arriva, maar het blijft oude troep. :')
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dennistd »

Die onderaannemers hier in Twente hebben ook heel divers materieel. Namelijk Ambassadors, Ambassadors, en oh ja: vergeet de Ambassadors niet. Tenzij er een treinstremming Almelo-Mariënberg is: dan komt Schepers ineens met dit hok aanzetten op lijn 64 :X
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

WHAHAHAHA!!! :lol: Ik open die link en verwacht een grote bus. Maar het is inderdaad een hok. Mijn hemel :') En dat rijdt 64 vanaf Almelo. Past dat wel?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dennistd »

Geen idee, als ik hem zie is dat meestal aan de Tubbergse kant van Geesteren en dan is een flink deel al uitgestapt. Enige OV-lijnen met touringcar zijn hier de 600-lijnen ten noorden van Almelo volgens mij, de rest van de inhuur is echt alleen Amba's.
Laatst gewijzigd door dennistd op ma 18 dec 2017, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Chrysa schreef:Een afgetrapte Integro is luxer dan een nieuwe stadscitea van Arriva, maar het blijft oude troep. :')
Zeker waar dat bedoel ik ook.
dylanwild94 schreef:Serieus heb je gezien waar TCR allemaal mee rijdt. :')
Oja hoor. Maar het is TCR. En wat chrysa al zeg is wel waar. Maar kijk dan naar bijvoorbeeld van oeveren, pouw vervoer of van Driel . Dat is dan wel een goed voorbeeld. :wink:
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Tom523 »

busfanNL schreef:Is die CAO besloten vervoer nou veel minder dan de ov cao. En kun je bij jullie ook buiten de spitsuren gewoon ov werk blijven rijden?? Want een onderaannemer heeft mij toch wel een klein beetje de voorkeur. Maar dat zal alle forumleden niks verbazen :wink:
Buiten de spits rijden we genoeg lijntjes. Onze vestiging in Amersfoort rijdt de hele dag door alleen maar OV lijnen naar de Uithof bijvoorbeeld.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

Ben ik net pouw helemaal vergeten. :oops:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Hainje »

Maar Pouw is denk ik wel een uitzondering qua ritten buiten de spits door versterkers.
🍉
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Statler Rail »

Pouw rijdt ook voor FlixBus. Kan je nog eens een tripje Parijs doen... :wink:
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Tom523 »

Graag Ja, als TVV en de nachtlijnen van Syntus ook wat voor je zijn ben je welkom hahah!
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: Buschauffeur worden

Bericht door Michael »

busfanNL schreef:Is die CAO besloten vervoer nou veel minder dan de ov cao. En kun je bij jullie ook buiten de spitsuren gewoon ov werk blijven rijden?? Want een onderaannemer heeft mij toch wel een klein beetje de voorkeur. Maar dat zal alle forumleden niks verbazen :wink:
De OV Cao is beter dan de Besloten Vervoer. OV CAO heeft onder andere een beter salaris.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dennistd »

En daarbij worden bij OV ook alle pauzes doorbetaald. Geen 5/6e-regeling zoals bij besloten busvervoer dus, maar gewoon van begin dienst tot einde dienst. En heb je een gebroken dienst (de pauze tussen de twee delen daarvan is de enige die niet doorbetaald wordt) dan krijg je daarvoor ook nog iets van €15. De toeslagen (avond/nacht, weekend) zijn in het OV ook hoger volgens mij. Al met al komt bij mij het netto-uurloon (ATV in geld, vakantietoeslag en eindejaarsuitkering niet meegerekend) uit op zo'n €13,50 tot €14.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Aking »

dennistd schreef:5/6e-regeling
Que?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Buschauffeur worden

Bericht door marvinkok »

6 uur werken waarvan 5 uur betaald wordt.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

marvinkok schreef:6 uur werken waarvan 5 uur betaald wordt.
Aiii das wel balen. :N Dat Besloten vervoer CAO is wel een minpuntje. Maar voor de rest zijn de onderaannemers wel grappig. Maar toch is een OV bedrijf zelf het handigste als ik dat zo lees. Hebben jullie hier verder nog tips op het forum?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Buschauffeur worden

Bericht door marvinkok »

Zorg dat je minimaal 18 wordt en je B-rijbewijs haalt ;)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeur worden

Bericht door nvdw »

En vergeet niet: uiteindelijk is het werk. Leuk werk, vind ik zelf, maar geen hobby.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Daan76 »

Hainje schreef:Heb jij die keuring wegens autisme gehad dan Dylan? Nu was bij mij in 2009 de diagnose autisme nog niet gesteld, dus ik heb die CBR-keuring hiervoor sowieso niet ondergaan. Wel heb ik op mijn Eigen Verklaring aan moeten geven dat ik medicatie voor ADHD slik. Over de diagnose autisme heb ik nog nooit iets gehoord m.b.t. mijn rijbewijs.
Ik werk sinds 2000 als buschauffeur in het OV, in de zomer van 2017 is bij mij de diagnose autisme gesteld. Toevalligerwijze had ik kort daarop mijn vijf-jaarlijkse medische keuring en heb daar ook aangegeven dat deze diagnose gesteld is. Er is notitie van gemaakt maar verder kwam daarover geen extra vraag of aanvullend onderzoek ofzo en heb ik de medische keuring met goed gevolg doorstaan dus ik kan er weer vijf jaar tegenaan.

DIt is overigens niet hetzelfde als de medische verklaring die je in moet vullen bij het behalen/verlengen van je rijbewijs dus of het CBR hier lastig over zou kunnen doen durf ik niet 100% te zeggen maar aangezien ik echt niet de enige buschauffeur met autisme in het OV ben (en dan heb ik het over daadwerkelijk deskundig vastgestelde diagnoses, dus niet slechts over vermoedens dat iemand weleens autistisch zou kunnen zijn)......
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door webguy »

En het probleem is dan meestal de medicijnen die je slikt...
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Daan76 »

Bestaat er medicatie voor autisme dan? Oh, goh.... Dat zal wel van toepassing zijn op een heel ander deel van het autismespectrum vermoed ik. Als je in dat deel zit ben je waarschijnlijk per definitie niet geschikt om als buschauffeur te werken.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Nee dat denk ik ook inderdaad.
marvinkok schreef:Zorg dat je minimaal 18 wordt en je B-rijbewijs haalt ;)
Zo is het ook weer. En school halen natuurlijk. :D
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

webguy schreef:En het probleem is dan meestal de medicijnen die je slikt...
ik slik geen medicatie voor me PPD-NOS maar voor me B rijbewijs moest ik wel langs een psycholoog en een rijtest krijgen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeur worden

Bericht door AppleMoose »

webguy schreef:En het probleem is dan meestal de medicijnen die je slikt...
Daan76 schreef:Bestaat er medicatie voor autisme dan?
Er bestaat geen medicatie specifiek voor autisme. Maar bij mensen met autisme kunnen wel verschillende (gedrags)problemen optreden, waarvoor wel medicatie wordt voorgeschreven. (angststoornissen, (extreem) druk gedrag, slapeloosheid etc.)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Buschauffeur worden

Bericht door mijack1985 »

Ik heb mij rijbewijs D en code 95 in 2013 gehaald en zelf bekostigd (ongeveer 3500 euro dacht ik). Zoals Michael al aangaf het jaar daarop kreeg ik een leuk zakcentje terug van de belastingdienst .

Nadat ik dus alle papieren had gehaald ben ik echt zowat letterlijk bedrijven gaan spammen. Denk aan o.a. Workbus uitzendbureau, Munckhof, Connexxion OV/Tours, Arriva, Veolia etc.

Uiteindelijk is het Connexxion Tours geworden. Ik kreeg er vrij snel een vaste aanstelling voor 32 uur. Al na 6 maanden. Waarschijnlijk omdat ik bijna nooit weigerde, ik had het werk nodig. Bespaar je de moeite om in de toekomst bij Cxx Tours te solliciteren, want Transdev verkoopt de tour afdeling per 01-01-18 aan een van je favoriete onderaannemers ;)

Voor Tours waren de werkzaamheden heel divers. Lijndiensten rijden. Loon conform het OV CAO. Leerlingenvervoer naar de gym en zwembaden. Loon conform CAO Besloten Vervoer (wel 100% uitbetaald en geen 5/6 regeling. En als laatste het gewone Tour werk (schoolreisjes, dagtochten, buitenland etc) en evenementen vervoer (Misteryland etc). Conform CAO Tour, dus die befaamde 5/6 regeling. We hadden bij Tours ook chauffeurs die voornamelijk OV en besloten vervoer reden (voornamelijk vanwege het salaris), en chauffeurs die alles reden

Rijk wordt je er niet van en je maakt zeker in het hoogseizoen lange dagen. Het is erg onregelmatig, maar ik had geluk dat bij cxx nog in ieder geval een 10daagse planning was. Zodat je ongeveer wist wat je te wachten stond. Maar ik ken verhalen van collega's van andere bedrijven die pas 2 dagen van te voren weten wat ze moesten doen.

In een notendop wat ik de afgelopen 3 jaar heb gedaan als buschauffeur.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

Als ik op de touringcar ga werken krijg waarschijnlijk zelfs 1 dag van tevoren te weten wat ik ga doen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten