Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door Karl »

DEN HAAG - Er komt een tweede 'hoogfrequente' spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam.

De ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Jacqueline Cramer (Milieu) hebben dat donderdag besloten samen met de regionale bestuurders.

Bron: nu.nl

Iemand die hier iets meer van weet? Verder gaat het artikel alleen over de nieuwe A4.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door JWM »

Laat me raden: Men doelt hier op stedenbaan...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door Karl »

Dat lijkt mij ook, maar Stedenbaan gaat toch gewoon over Rotterdam-Den Haag over de Oude Lijn?
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door JWM »

Ja dat is wel de bedoeling. Ik kan me niet voorstellen dat er vandaag opeens een geheel nieuw treintracé is bedacht. Ik vind het wel een sterk persbericht om de groene ridders tevreden te houden. :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door Vinny »

Ik denk dat ze de viersporigheid Rijswijk Zuid-Schiedam aansl. bedoelen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door Wubbo »

Is daarover al wel wat besloten dan?
In ieder geval wordt de A4 Delft - Schiedam aangelegd, las ik vandaag in een nieuwsbrief van V&W. Maar da's voor een ander forum volgens mij.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door Chauf21 »

Het zou gaan om een nieuw aan te leggen lijn. Zie TV West: http://www.westonline.nl/nieuwsitem/34071
DEN HAAG - Er komt toch een tweede 'hoogfrequente' spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam, zo meldt het ANP.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door Karl »

Dat dacht ik in eerste instantie ook, omdat zoiets ook in het radiobericht werd gezegd (aan de hand daarvan heb ik er op nu.nl even een artikeltje bijgezocht). Later dacht ik aan Hoek van Holland - Den Haag, omdat zoiets ook al eens geopperd is en HvH formeel Rotterdam is. Langs het nieuwe tracé van de A4 wellicht? In ieder geval een project om te blijven volgen dus.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door JWM »

Ik geloof er geen snars van. Hier is nog nooit ook maar iets over in de media gebracht en nu zou men opeens hebben besloten een compleet nieuwe lijn aan te leggen tussen Rotterdam en Den Haag :shock: . Het zal wel gaan om de complete spoorverdubbeling tussen Rotterdam en Den Haag in combinatie met frequentieverhogingen ihkv Stedenbaan.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door Fles »

Het is een bekendmaking van 1904 die een tijdje is blijven liggen. Maar het gaat over de Hofpleinlijn :idea:


:mrgreen:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door Karl »

Zojuist heb ik vernomen dat de lijn op 01-04-2015 wordt geopend. ;)
Het is een spectrum.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door |Pim| »

Je ziet hopelijk toch wel welke datum dat is?
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door Bastiaan »

Pimz0r, wat ben jij een ontzettende lutser :P
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door |Pim| »

Dankuwel :D .
cvdo
Berichten: 1
Lid geworden op: do 03 sep 2009, 23:20

Re: Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Den Haag

Bericht door cvdo »

Uit de brief van de ministers (http://www.verkeerenwaterstaat.nl) van vandaag:

De bereikbaarheid van de Zuidvleugel wordt verder versterkt door diverse spoorprojecten. Het betreft:
•Het uitvoeringsproject spoortunnel Delft;
•De uitvoering van de Nieuwe Sleutelprojecten Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Op de corridor Den Haag –Rotterdam spelen tegelijkertijd de aanleg Station Schiedam Kethel/Spaland en de afkoppeling van de Hoekse Lijn;
•Ondersteuning van het Stedenbaan-concept. Dit initiatief van de regionale overheden in de Zuidvleugel is gericht op een duurzame verstedelijking door stationslocaties te verdichten en het rail-openbaar vervoer te intensiveren (De afgelopen jaren was er een jaarlijkse groei op dit traject van 7 procent).
...
Op het gebied van Spoor heeft het kabinet de ambitie om de kwaliteit van het vervoer op het spoor op een hoger plan te brengen. Voor de korte termijn loopt het actieplan Groei op het Spoor. Daarnaast wordt er gewerkt aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Voor het verbeteren van de kwaliteit van het personenvervoer en het verwerken van meer goederenvervoer over het spoor zijn in de Beleidsbrief Netwerkaanpak van 19 november 2007 vier speerpunten genoemd:
1.Hoogfrequent spoorvervoer waarin toegewerkt wordt en naar zes intercity’s en zes stroptreinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag;
2.Samenhangende regionale OV-systemen waarvan het spoorvervoer –met name de Sprinter- de ‘backbone’ vormt, met goede aansluitingen in de keten op het vervoer per bus, tram en metro;
3.Kwaliteit reistijden naar de landsdelen;
4.Een toekomstvaste routestrategie goederenvervoer per spoor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten