Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

gebruiker77 schreef:Rijden de waterstofbussen eigenlijk al?
Mwa... :lol:
Basislijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Het valt me op dat die waterstofbus een dubbele achteras heeft, maar hij oogt niet als een extra lange bus. Of is dat gezichtsbedrog en is het wel een 15-meterwagen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door dennistd »

Aldus de RDW:
Lengte 1316 cm

Opvallend is ook dat volgens de RDW de achterste as aangedreven is :?:
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door dylanwild94 »

Ik denk dat die extra as erop is gemaakt om de as-lasten niet te hoog te laten worden.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Ja dat zal het wel zijn want alle VanHoll waterstof bussen hebben die extra as: https://www.google.de/search?newwindow= ... xQ#imgrc=_
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Afgelopen week was er heel veel vertraging op qlink 1 en 2 tot wel een uur. Ze hebben nog niet de juiste laad curve ervoor gevonden. Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik naar school moest. Ik stond in Zuidhorn en de bus was leeg, moest wel een halfuur wachten en kwam veel te laat aan in mijn les.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Op diezelfde RDW website staat dat die bus 26 ton mag wegen, dan ga je niet redden op 2 assen.
De Citaro's mogen max 18 ton hebben.
En ja de as met dubbel lucht is meestal aangedreven. Wel vreemd dat die niet zoals bij veel bussen in het midden is geplaatst maar het zal wel de beschikbare ruimte te maken hebben.

En waarom zo duidelijk melden dat het een waterstofbus is die vast zit? Als het een 'gewone' bus is staat er ook niet in de titel dieselbus vast in keerlus.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

Als het geen stuurbare as is, is de achterste as het dichtste bij de motor. Scheelt een stukje aandrijfas, toch?

...en een meesturende as wil je het liefst op de enkellucht hebben qua slijtagebeperking van de banden, lijkt mij.
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Marrick »

Afgelopen vrijdagochtend stond de 3472 stil op Reitdiep met daaromheen nog 4 Q-link Groen-bussen, 2 service-busjes en een horde Qbuzz-personeel. Doordat het precies na de rotonde-uitrit gebeurd was kon er geen verkeer meer langs. Helaas had ik geen tijd om verder onderzoek te doen, maar wel twee fotootjes geschoten.

Afgezien van de problemen met de nieuwe elektrische bussen vind ik de situatie bij Reitdiep erg rommelig. Bussen staan elkaar in de weg omdat er geen fatsoenlijke bufferplaatsen zijn etc.

Afbeelding
Afbeelding
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Hoe kan het dat het in het zuiden van het land en op de eilanden stikt van de elektrische VDL's, maar ze bij Qbuzz GD weer alleen met pech langs de weg staan? :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Buschauffeurs hebben gewoon geen ervaring met een Nederlands kwaliteitsproduct ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ze hebben meen ik vooral last gehad met onderweg opladen door de sneeuw en ijsvorming.. Ook zie ik sommige chauffeurs ook jakkeren met zo'n bus, geen wonder dat de accu sneller dan gepland leegraakt dan.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

ZipperZapper schreef:Hoe kan het dat het in het zuiden van het land en op de eilanden stikt van de elektrische VDL's, maar ze bij Qbuzz GD weer alleen met pech langs de weg staan? :?
Tot nu toe is het nog maar een paar keer echt mis gegaan, het gros van de bussen rijdt gewoon. Er is wel een groot verschil tussen de elektrische VDL's in het zuiden en deze. In Eindhoven bijvoorbeeld kunnen de bussen alleen opladen op de stalling. Een bus rijdt dus een paar rondjes, gaat terug naar de stalling om op te laden en rijdt dan weer een paar rondjes. In Groningen rijden de bussen de hele dag en laden ze op de eindpunten op. Het zogeheten 'opportunity charging'. Dat is nieuw en vereist dus nog wat bijstellen en uitproberen. Het winterweer van vorige week hielp dan ook niet echt mee.
Basislijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Kevster schreef:Ze hebben meen ik vooral last gehad met onderweg opladen door de sneeuw en ijsvorming.. Ook zie ik sommige chauffeurs ook jakkeren met zo'n bus, geen wonder dat de accu sneller dan gepland leegraakt dan.
Wat denk je van chauffeurs met de (chauffeurs)airco op standje diepvries zetten en met het raampje open? Dan gaat het ook wel weer snel. :P
🍉
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

En vergeet rijtijden, keertijden en de posities van de laadpalen ook niet. Er is op de plekken waar laadpalen staan niet heel veel tijd om de bus goed bij te laden. Alles bij elkaar gaat dat niet goed :(

Men had ook op Station Europapark en Hoofdstation een paal kunnen neerzetten, dan waren de mogelijkheden al een stuk beter.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Die tijd is er op zich wel, maar als er dan een bus onder 'jouw' laadpaal staat terwijl hij ergens anders zou moeten laden blijft er weinig tijd over.
Dan krijg je vanaf Zuidhorn een bus met 30% acculading, op Reitdiep stap je met 100 man over in een dieselbus en je rijdt met +14 minuten de rit uit.
Suus schreef:Buschauffeurs hebben gewoon geen ervaring met een Nederlands kwaliteitsproduct ;-)
Kwaliteitsproduct is wel een groot woord voor zo'n VDL. Laat die kwaliteitsfabrikant even na al die jaren ervaring een bus bouwen zonder raamstijlen waar een complete auto in verdwijnt aan de zijkant. Die aan de voorkant laat een fiets verdwijnen, de betaaltafel zit te ver weg, voorin rammelt er genoeg (wat misschien extra opvalt door het gebrek aan motorgeluid).
Dan waar ik me persoonlijk aan stoor, het stuur is kleiner dan die van MB en de vering is nog steeds VDL stug.
Al met al noem ik het geen fijne bus om mee te rijden, laat MB maar snel een elektrische Citaro bouwen.

En ik weet niet met hoeveel druk hij de pantograaf omhoog in de laadkap drukt, maar als je er ondanks de speling in lengte en breedte scheef onder staat komt de lader er scheef in te staan en druk hij de kap scheef onder de paal. Vraag me af hoe lang dat goed gaat met die kunststof laadkappen.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Mdk »

Over het algemeen staat VDL wel bekend als een bedrijf dat hoogwaardige producten maakt, of de bussen daar binnen vallen laat ik aan anderen over om te beoordelen, maar de keren dat ik in een Citea heb gezeten vind ik het toch erg prettige bussen. (de amba's daarintegen zijn wel vaak oude troep, maar die hebben over het algemeen dan ook al aardig wat km's gemaakt)
Bij twijfel altijd klagen
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Je hebt 2 verschillende citea's, de nieuwe euro 6 en de elektrische en aan de andere kant de rammelende, trillende schreeuwende stofzuiger de euro 5 citea met voith bak. Ik moet eerlijk zeggen die nieuwe citea's zijn prima bussen voor stads vervoer, maar die citea lle (de streek variant) is gewoon te stug geveerd voor streek vervoer. Je hoort ook te veel banden geruis van buiten, dan heb ik liever een citaro LE ü wat er nu rijdt in GD. Ik spreek dit uit mijn eigen ervaringen. Ik rij in friesland op lijn 13 en GD op 133,39,139 soms de nieuwe lijn 1.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Mdk schreef:Over het algemeen staat VDL wel bekend als een bedrijf dat hoogwaardige producten maakt
Nooouuu, ik weet niet of jij die oranje brievenbussen van PTT Post TPG Post TNT Post PostNL wel eens van binnen hebt bekeken, maar dat is nu ook niet bepaald een kwaliteitsproduct hoor... :')
🍉
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Lijn65 schreef:
ZipperZapper schreef:Hoe kan het dat het in het zuiden van het land en op de eilanden stikt van de elektrische VDL's, maar ze bij Qbuzz GD weer alleen met pech langs de weg staan? :?
Tot nu toe is het nog maar een paar keer echt mis gegaan, het gros van de bussen rijdt gewoon. Er is wel een groot verschil tussen de elektrische VDL's in het zuiden en deze. In Eindhoven bijvoorbeeld kunnen de bussen alleen opladen op de stalling. Een bus rijdt dus een paar rondjes, gaat terug naar de stalling om op te laden en rijdt dan weer een paar rondjes. In Groningen rijden de bussen de hele dag en laden ze op de eindpunten op. Het zogeheten 'opportunity charging'. Dat is nieuw en vereist dus nog wat bijstellen en uitproberen. Het winterweer van vorige week hielp dan ook niet echt mee.
In het zuiden van het land rijden ze ook met een pantograaf, evenals op de eilanden.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Lees mijn bericht nog eens. Ik had het niet over de pantograaf maar over de manier van opladen.
Basislijn
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

ZipperZapper schreef:Hoe kan het dat het in het zuiden van het land en op de eilanden stikt van de elektrische VDL's, maar ze bij Qbuzz GD weer alleen met pech langs de weg staan? :?
Eindhoven hebben ze speciale busbanen voor deze elektrische bussen, waardoor ze minder hoeven af te remmen en optrekken. Stedenbouw technisch is niet te vergelijken tussen Groningen en Eindhoven. In Groningen zijn smalle kleine straatjes waar de bus langs moet met gewoon verkeer (een oude stad) en de elektrische lijnen in Eindhoven speciale brede busbanen door de gehele traject(nieuwe stad). Ga een keer voor de gein rijden in lijn 401 of een andere 40x lijn. Op de wadden eilanden in Friesland is ook een totale andere wereld. Daar rijden ze met lagere frequenties en kortere afstanden.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

JeroenSpock schreef: (..)

En ik weet niet met hoeveel druk hij de pantograaf omhoog in de laadkap drukt, maar als je er ondanks de speling in lengte en breedte scheef onder staat komt de lader er scheef in te staan en druk hij de kap scheef onder de paal. Vraag me af hoe lang dat goed gaat met die kunststof laadkappen.
Laden (contact maken) doet de pantograaf wel volledig als deze er scheef in staat?
Kan ook zijn dat daardoor minder stroom geladen kan worden dan benodigd is.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Lijn65 schreef:Lees mijn bericht nog eens. Ik had het niet over de pantograaf maar over de manier van opladen.
De pantograaf ís toch de manier van opladen, of mis ik nu wat?
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Mdk »

Ik denk dat hij het over het rijtje opportunity charging - slowcharging e.d. heeft, los van hoe ze dat doen (inductie, pantograaf, stekkeren etc.).
Bij twijfel altijd klagen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten