Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Joshua »

cassie127 schreef:Op de langere termijn komen er ook gtw's beschikbaar vanaf de maaslijn en dacht bij breng ook als die 2 niet meer op de Valleilijn nodig zijn?
Maar een harde deadline wanneer dit materiaal beschikbaar komt is er natuurlijk nog niet. Er is nog geen schop de grond in gegaan langs de Maaslijn.
Meltrain schreef:Ook de treinen op de Vechtdallijnen hebben of krijgen een logo van Blauwnet, zag ik vanmiddag.
Klopt, ook deze lijnen behoren tot Blauwnet. Had de stickers ook al gezien.
Vind het alleen wel verwarrend dat Keolis dus haal actief communiceert met de merknaam Keolis Blauwnet en Arriva er voor kiest om gewoon te blijven communiceren met Vechtdallijnen. Naar mijn idee hadden ze deze merknaam beter kunnen laten vallen voor Arriva Blauwnet.
dennistd schreef:Dat klopt, maar het grote probleem is de structurele onbetrouwbaarheid van de Lint bij Arriva. Syntus heeft rond het ingaan van de concessie Twente in december 2013 de 9 Linten die ze gebruiken voor Zutphen-Oldenzaal helemaal laten reviseren, waarbij ook de motoren vervangen zijn. In de Linten van Arriva (33 en 34) zitten nog altijd de motoren uit 2002 en is alleen het interieur wat opgefrist met een ander stofje.

De beste oplossing lijkt mij het huren van een extra Lint en alle drie stellen dan voorzien van nieuwe motoren. Anders zou je kunnen kijken naar GTW's waarbij je de reserve deelt met de Achterhoek. Het tanken in Hengelo hoeft echt geen probleem te zijn: er is maar liefst vier uur tijd voor tussen de ochtend- en middag-halfuursdienst.
Ik zou echt voorstander zijn van inderdaad een extra stel huren en de motor vernieuwen. Ik reis zelf regelmatig met het ander LINT treintje van Zutphen naar Hengelo. En daar rijden ze prima.
Meltrain schreef:Wordt dat een LINT uit Limburg of wordt de verzameling terzijde gestelde LINTen nog iets kleiner?
(Van de oorspronkelijke 25 zijn er nu 20 (weer) in dienst en is er eentje al lang geleden gesloopt.)
Lijkt me niet dat ze daar zomaar een LINT kunnen weghalen. Op de Maaslijn zitten ondanks het extra materiaal in de spits te treinen nog steeds best vol.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 21 dec 2017, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Mdk »

Volgensmij is het met je 2e quote niet helemaal goed gegaan. :D
Bij twijfel altijd klagen
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Dave4055 »

Meltrain schreef:
Z2N schreef:In de reisinformatie op de stations is Arriva daar ook niet de vervoerder meer, maar (net als bij Keolis) Blauwnet. Een logootje opplakken kan dan ook geen kwaad. :)
Het leek me ook wel logisch, maar of het daadwerkelijk gebeurt, is altijd maar afwachten. :wink:
Vanmiddag zag ik in elk geval één treinstel dat wel die logo's heeft en één treinstel dat ze nog niet heeft.
Dave4055 schreef:Na lang hopen krijgen ze er tussen Almelo en Hardenberg een extra lint bij, deze zal halverwege januari moeten gaan rijden, eind december gaat deze naar Aken voor ombouw.
Mooi. :pos:
Wordt dat een LINT uit Limburg of wordt de verzameling terzijde gestelde LINTen nog iets kleiner?
(Van de oorspronkelijke 25 zijn er nu 20 (weer) in dienst en is er eentje al lang geleden gesloopt.)

LINT 37
Op 31 december zal LINT 37 ons gaan verlaten.
Het treinstel zal op 2 januari naar
Alstom in Duitsland
worden gebracht voor een ombouw in het jasje van
Arriva Vechtdallijnen en na de ombouw hier ook dienst gaan doen.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door cassie127 »

Dus er komt eindelijk een reserve voor Almelo - Hardenberg... Hopelijk kan dat iets verbeteren aan de uitval op Almelo - Hardenberg. Verwacht overigens wel dat als er dus ooit een keer Diesel GTW's over zijn dat men deze hier gaat inzetten... De Huidige lintjes zijn niet zo betrouwbaar
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Zonnig »

Wie weet dat ze de GTW's van de Maaslijn gaan inzetten zodra daar elektrische Flirts gaan rijden.
En als het er meerdere zijn dan kunnen deze mogelijk ook als reserve / extra dienen voor de lijn Zwolle Emmen??
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Nitein-Repart »

Maaslijn GTW's kunnen nog wel verkocht worden aan spoormaatschappijen in Centraal- en Oost-Europa. Deze stellen beschikken immers over gelijkvloerse instap, airco en actuele reisinformatie. Dan is het zonde om ze als reserve te houden voor een nevenlijn als Almelo-Mariënberg. Als reserve voor Almelo-Mariënberg zie ik liever echte dieseltreinen als DM90 of BR628 (wel even ATB inbouwen). De treindienst moet wel ingekort worden tot Mariënberg en Dalerveen moet overgeslagen worden, maar de treinbeleving in een DM90 of BR628 is vele male hoger dan de treinbeleving in een GTW, Lint of Talent.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Hainje »

Droom lekker verder. :D
🍉
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door PatrickM »

Erno-BE schreef:Maaslijn GTW's kunnen nog wel verkocht worden aan spoormaatschappijen in Centraal- en Oost-Europa.
Dat kan met DM'90 ook, die zijn volgens mij op drie na allemaal verkocht aan Roemenië.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Mdk »

Gelukkig geven vervoerders niks om de trein beleving, maar wel om kosten en comfort :X
Bij twijfel altijd klagen
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Michael 1988 »

Gelijkvloerse instap is een van de eisen in deze concessie en dat bieden de DM90's niet. Dus droom maar lekker verder. Die treinen komen echt niet zomaar meer in dienst in Nederland. Daarnaast zijn de Linten veel jonger en in tegenstelling tot de Buffels nog niet afgeschreven.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind eerlijk de eis voor gelijkvloerse instap (en actuele reisinformatie + airco) voor echte nevenlijntjes als Almelo-Mariënberg of voor (semi-)spitstreinen erg overdreven. Nevenlijntjes en (semi-)spitstreinen moeten gewoon gereden worden met materiaal wat toevallig beschikbaar is en niet met materieel dat eerst nog besteld moet worden bij de fabrikant, omdat er geen materieel beschikbaar is dat een gelijkvloerse instap, airco en actuele reisinformatie heeft.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door reisthijs »

Wanneer houdt dit gezeur een keertje op? :roll:
Michael 1988 schreef:Daarnaast zijn de Linten veel jonger en in tegenstelling tot de Buffels nog niet afgeschreven.
De Buffels zijn ook niet afgeschreven, ze zijn immers nog maar 20 jaar oud, ze worden verkocht omdat de overbodig zijn geworden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Hainje »

Erno-BE schreef:Ik vind eerlijk de eis voor gelijkvloerse instap (en actuele reisinformatie + airco) voor echte nevenlijntjes als Almelo-Mariënberg of voor (semi-)spitstreinen erg overdreven. Nevenlijntjes en (semi-)spitstreinen moeten gewoon gereden worden met materiaal wat toevallig beschikbaar is en niet met materieel dat eerst nog besteld moet worden bij de fabrikant, omdat er geen materieel beschikbaar is dat een gelijkvloerse instap, airco en actuele reisinformatie heeft.
Je hebt zeker wel een punt hoor, er wordt echt enorm veel kapitaal vernietigd om de meest debiele argumenten (en niet alleen in het OV). Echter is de situatie er nu niet naar om jouw idee te realiseren. Uiteraard kun je er voor gaan lobbyen, maar voor de DM90 is dat sowieso te laat. Tegen de tijd dat je de neuzen de door jou gewenste kant op hebt, zijn we rustig 10 jaar verder. Het is nog maar afwachten hoe die treinen er tegen die tijd bij staan.
🍉
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door marvinkok »

Erin wil het liefst nog met de trekschuit en berichten met de postduif verzenden ;) Ook op de "echte nevenlijntjes" reizen mensen met een verminderde mobiliteit waarvoor een gelijkvloerse instap prettiger is..

Lintjes zijn in basis ook afgeschreven, zijn in principe gebouwd voor een levensduur van zo'n 15 jaar. Die van Syntus/Keolis/Blauwnet hebben voor de nieuwe concessie een grondige rebovatie gehad om de levensduur op te rekken, maar je kunt wel merken dat ze al een tijdje meegaan. Dm90 is gewoon niet meer van deze tijd. Het is alleen net 5 jaar te vroeg ontwikkeld, anders was de kans groot dat het wel lagevloers was met airco... Daarnaast is het toe aan een grondige revisie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Nitein-Repart »

De Maaslijn GTW's kunnen bij elektrificatie van de Maaslijn prima geëxporteerd worden naar Centraal- en Oost Europa. Hetzelfde geldt voor de twee Connexxion-GTW's als de Flirts in dienst komen. GTW inzetten als reserve-stel voor Almelo-Mariënberg vind ik gewoon heel erg zonde van het materieel. Er staan zat Lintjes weg te rotten in Nederland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door ArrivaBas »

De GTW's die Connexxion van Breng huurt, zullen niet geëxporteerd worden, maar weer gewoon te zien zijn op Arnhem - Doetinchem. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door dylanwild94 »

je weet dat Hermes en Connexxion eigenlijk hetzelfde bedrijf is.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door ArrivaBas »

Ja, daar was ik al van op de hoogte, hoor. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door dylanwild94 »

Kan je van huren niet echt spreken wat mij betreft.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door marvinkok »

Erno-BE schreef:De Maaslijn GTW's kunnen bij elektrificatie van de Maaslijn prima geëxporteerd worden naar Centraal- en Oost Europa. Hetzelfde geldt voor de twee Connexxion-GTW's als de Flirts in dienst komen. GTW inzetten als reserve-stel voor Almelo-Mariënberg vind ik gewoon heel erg zonde van het materieel. Er staan zat Lintjes weg te rotten in Nederland.
Zat lintjes? Cijfers dan graag, want volgens mij rijdt elk lintje wat er is momenteel.... Of ja, is in dienst bij een vervoerder (A)
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Nitein-Repart »

http://www.railwiki.nl/index.php/LINT_41/H

Ik tel vier Lintjes die terzijde staan (21 tot en met 23 en 27). Die vier Lintjes zijn toch wel voldoende om als reservepool te dienen voor Almelo-Hardenberg, Zutphen-Oldenzaal en Nijmegen-Venray.
ArrivaBas schreef:De GTW's die Connexxion van Breng huurt, zullen niet geëxporteerd worden, maar weer gewoon te zien zijn op Arnhem - Doetinchem. (A)
De zeven GTW-stellen op Arnhem-Doetinchem zijn echt wel voldoende. Ik zie liever dat de twee Connexxion GTW's naar Arriva gaan om zo de treindiensten in de Achterhoek ([serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie], [serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Zutphen30800[/serie], [serie=Stoptrein|2018|Zutphen - Apeldoorn17800[/serie] en [serie=Stoptrein|2018|Arnhem - Tiel31100[/serie]) of op de Noordelijke Nevenlijnen te versterken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Joshua »

Erno-BE schreef:Maaslijn GTW's kunnen nog wel verkocht worden aan spoormaatschappijen in Centraal- en Oost-Europa. Deze stellen beschikken immers over gelijkvloerse instap, airco en actuele reisinformatie. Dan is het zonde om ze als reserve te houden voor een nevenlijn als Almelo-Mariënberg. Als reserve voor Almelo-Mariënberg zie ik liever echte dieseltreinen als DM90 of BR628 (wel even ATB inbouwen). De treindienst moet wel ingekort worden tot Mariënberg en Dalerveen moet overgeslagen worden, maar de treinbeleving in een DM90 of BR628 is vele male hoger dan de treinbeleving in een GTW, Lint of Talent.
Als groot Buffel fan zou ik zien dat alle Buffels naar de Maaslijn gaan! Weg met de GTW en gewoon lekker nostalgisch met het DM90 materiaal rijden. Maar ook ik weet dat dit nooit gaat gebeuren. Pijnlijk maar waar.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door cassie127 »

De buffels zijn al verkocht aan Roemenië dus dat gaat niet meer

Verder zijn ze gewoon te traag voor de maaslijn en voldoen ze niet aan de concessie eisen. Dus dat zal nooit meer gaan gebeuren
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door Wubbo »

DM90 is ook gewoon duurder in exploitatie dan een Lint, het verbruik is hoger.
Erno-BE schreef:Ik vind eerlijk de eis voor gelijkvloerse instap (en actuele reisinformatie + airco) voor echte nevenlijntjes als Almelo-Mariënberg of voor (semi-)spitstreinen erg overdreven. Nevenlijntjes en (semi-)spitstreinen moeten gewoon gereden worden met materiaal wat toevallig beschikbaar is en niet met materieel dat eerst nog besteld moet worden bij de fabrikant, omdat er geen materieel beschikbaar is dat een gelijkvloerse instap, airco en actuele reisinformatie heeft.
Welk materieel is er dan de afgelopen tijd besteld voor Almelo - Mariënberg? Het is de lijn waar al sinds mensenheugenis tweede- of derdehands spul rijdt.

Gelijkvloerse instap zorgt trouwens ook voor sneller in- en uitstappen voor alle reizigers, en dat is juist de kracht van dit soort lijntjes (krappe dienstregelingen waardoor met relatief weinig middelen toch een aardige treindienst gereden kan worden).
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013 - 2027)

Bericht door dennistd »

Linten 44 en 45 zijn destijds voor Almelo-Mariënberg besteld :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten