Aanbesteding Niederrhein-Niers

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Suus »

VRR is gestart met de aanbesteding van het spoorvervoer in het zogenaamde Niederrhein-Niers netwerk.

De concessie gaat in december 2025 in, heeft een looptijd van 15 jaar en bevat de volgende treindiensten:
RE10 Düsseldorf - Kleve.
RB31 Duisburg - Xanten.
RB36 Oberhausen - Duisburg-Ruhrort.
RB41 Kamp-Lintfort - Duisburg

Verdere details zullen in 2018 bekend gemaakt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door dennistd »

Sommige concessies worden erg laat aanbesteed, maar is acht jaar voor ingang beginnen niet weer het andere uiterste? :shock:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Nitein-Repart »

Zo te zien bevat de nieuwe concessie geen optie voor verlenging van de RE10 naar Nijmegen (anders stond er RE10 Düsseldorf - Kleve (-Nijmegen) . Dat betekent dat reactivatie van Nijmegen-Kleve niet voor 2040 gaat gebeuren.
dennistd schreef:Sommige concessies worden erg laat aanbesteed, maar is acht jaar voor ingang beginnen niet weer het andere uiterste? :shock:
Precies, acht jaar voor aanvang van de concessie al beginnen met de aanbesteding is wel erg vroeg.

Ik gok dat de Lintjes die er nu rijden, nog wel een concessie meekunnen. In 2040 zou het wel tijd worden voor nieuw materieel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Statler Rail »

Reactivering bij het begin van een nieuwe concessie is natuurlijk het makkelijkste, maar is niet per se noodzakelijk. Ook kan je Nijmegen - Kleve los aanbesteden of koppelen aan de Nederlandse Maaslijn (2031). Maar ja, de provincie Gelderland heeft de deur voor reactivatie het afgelopen jaar keihard dichtgesmeten, dus voorlopig hoef je daar niets van te verwachten.

Acht jaar van te voren beginnen is inderdaad wel extreem vroeg. Is daar een reden voor genoemd? Als er vanaf december 2025 een nieuwe concessiehouder komt, dan kan je toch verwachten dat de huidige concessiehouder zijn tijd uitzit met minimale inspanningen. Lijkt mij niet handig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Suus »

Ik heb geen duidelijke reden waarom men er zo vroeg bij is, wel een vermoeden. De lijn naar Xanten is nu tot Millingen voorzien van een bovenleiding. De RB31 en RB41 zullen dus grotendeels onder een bovenleiding rijden. De lijn van Krefeld naar Kleve staat ook op de nominatie voor een bovenleiding omdat er capaciteitsproblemen zijn (te kleine treinen of teveel reizigers, oordeel zelf). Tussen Krefeld en Düsseldorf wordt ook al onder een bovenleiding gereden. Mogelijk wil de opdrachtgever dus materieel dat zowel met als zonder bovenleiding kan rijden en heeft men daarom een langere termijn voor de levering van materieel genomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door RobertT »

Wordt de RB41 naar Kamp Lintfort dan een doortrekking van de huidige dienst Duisburg-Moers?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Suus »

Ja, de korttrajectreinen worden doorgetrokken en krijgen een eigen lijnnummer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door CamilleKreemers »

Suus schreef:Ik heb geen duidelijke reden waarom men er zo vroeg bij is, wel een vermoeden. De lijn naar Xanten is nu tot Millingen voorzien van een bovenleiding. De RB31 en RB41 zullen dus grotendeels onder een bovenleiding rijden. De lijn van Krefeld naar Kleve staat ook op de nominatie voor een bovenleiding omdat er capaciteitsproblemen zijn (te kleine treinen of teveel reizigers, oordeel zelf). Tussen Krefeld en Düsseldorf wordt ook al onder een bovenleiding gereden. Mogelijk wil de opdrachtgever dus materieel dat zowel met als zonder bovenleiding kan rijden en heeft men daarom een langere termijn voor de levering van materieel genomen.
Stadler...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Suus »

Bombardier schijnt zoiets ook te hebben voor hun Talent 3.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Z2N »

In Frankrijk rijden treinen van Alstom en Bombardier rond die al rijdend van elektrische- naar dieselaandrijving (en omgekeerd) kunnen wisselen. Ik zie niet in waarom dat zo'n lange aanlooptijd vergt, of moeten de Duitsers alles opnieuw uitvinden.... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Suus »

Ik las eerder deze week nog dat er in Duitsland drie jaar nodig is om een nieuwe buslijn in te richten, dus je weet het niet :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Suus »

De ingangsdatum van de concessie wordt een jaar uitgesteld naar december 2026 en wordt aangepast, de nieuwe werknaam is Niederrhein-Münsterland-Netz.

Het zal bestaan uit de volgende treindiensten:
RE 10 Kleve - Düsseldorf Hbf,
RE 14 Essen-Steele - Dorsten - Borken/Coesfeld,
RB 31 Duisburg Hbf - Xanten,
RB 36 Oberhausen Hbf - Duisburg-Ruhrort,
RB 41 Geldern - Neuss Hbf,
RE 44 Bottrop Hbf - Kamp-Lintfort,

Er is een optie om vanaf december 2028 ook de RB43 Dorsten - Dortmund in de concessie op te nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Vinny »

De ambtelijke molens draaien weer bijzonder vlug. Is het de eerste aanbesteding van het gebied?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Suus »

Voor concessies waar men verwacht een bijzonder soort spoorvoertuig in te zetten (in dit geval treinstellen die zowel op diesel als met een bovenleiding kunnen rijden) hanteren de opdrachtgevers in Nordrhein-Westfalen een extra lange voorbereidingstermijn, om zo de extra tijd die nodig is voor aflevering en toelating van de nieuwe treinen op te kunnen vangen.

Alle lijnen worden minstens voor de tweede keer openbaar aanbesteed.
  • RE10 en RB31 zijn met ingang van december 2009 aanbesteed.
  • RB36 en RB44 zijn met ingang van december 2002 en december 2010 aanbesteed, en met ingang van december 2008 onderhands vergeven aan de toenmalige vervoerder.
  • RE14 en RB45 zijn met ingang van december 2006 en december 2018 aanbesteed. Met ingang van december 2021 moeten ze nog eens voor vijf jaar vergeven worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Vinny »

We gaan het meemaken. Overigens had de deelstaatregering ook gewoon de lijnen kunnen elektrificeren. Met een beetje goede wil kan een lijn gewoon in een jaar voorzien worden van bovenleiding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Suus »

Het is Duitsland, elektrificatie duurt daar een eeuwigheid+5 jaar, waarvan de eeuwigheid de planfase is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Bericht door Vinny »

En als de elektrificatie niet op tijd klaar is dan kan je tijdelijk gaan dieselen onder de draad. Praktische oplossing die ook wat minder geld kost en voorbereidingstijd vergt..., maar goed blijkbaar zijn ze vergeten dat het materieel overgaat naar de nieuwe vervoerder bij afloop van de huidige concessie... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten