Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Western Soldier »

Er is bij mij enigszins verbazing over de zondagdienst van de sprinters tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. Van maandag tot en met zaterdag tot 20.00 rijdt er 4x per uur een sprinter tussen Arnhem Centraal en Wijchen. Op zondag is dat voor een groot deel van de dag nog maar 1x per uur op het gedeelte Wijchen-Nijmegen, wat ik erg weinig vind voor die verbinding, aangezien die gewoon behoorlijk vol zit. Tussen Arnhem Centraal en Nijmegen rijdt 1x per uur een sprinter Zutphen-Nijmegen, 1x per uur Arnhem Centraal-Nijmegen en 1x per uur Arnhem Centraal-Dordrecht. Is het niet verstandiger om de sprinter Arnhem-Nijmegen door te trekken naar Wijchen en op het tijdpad leggen van de sprinter Arnhem-Centraal-Dordrecht. Op die manier heeft het gedeelte Nijmegen-Wijchen op zondag ook 2x per uur een trein, wat mij gezien de reizigersaantallen van station Wijchen geen overbodige luxe lijkt. Op het tijdpad van Zutphen-Nijmegen heeft op zondagen immers ten tijde van de IC nooit 2x per uur gereden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Jef400 »

Heb je cijfers waarmee je deze bewering kan staven?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Bemined »

Dat de treinen 'behoorlijk vol' zitten is geen argument, dat doet de NS namelijk bewust door de treinen zo kort mogelijk te laten rijden.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Mdk »

Hoeveel geld bespaart dat eigenlijk, en waar zit hem dat in? Ik snap dat er iets minder onderhoud en stroom door nodig is, maar daarbij moet je wel de treinen loskoppelen.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door SLToilet »

Hetzelfde is opvallend genoeg ook aanwezig tussen Den Bosch en Oss (4>1). Het is zo makkelijker de treinen vol te krijgen, pas bij een hoge bezettingsgraad dek je namelijk de kosten van het rijden en maak je zodoende winst. Maar paradoxaal genoeg betekent 1x/uur ook minder reizigers waardoor het dus makkelijk omkantelt naar verlies maar dan toch minder verlies dan met 2x/uur zolang het aantal reizigers niet halveert. Het is ook zo dat veel trajecten al niet kostendekkend zijn met sprinters, het komt vaak voor dat geld wordt toegeschoven om te behoeden voor een lagere frequentie, en daarbuiten maakt de NS geld over van de IC's. Dat Arriva op veel rare plekken wél 2x/uur kan rijden komt door minder personeelskosten, materieel en het toeschuiven van geld uit de provincie. Op plekken waar de trein er veel beter voorstaat dan de bus kun je reizigers makkelijker aan een dun lijntje hangen, Oss West en Ravenstein zijn hele goede voorbeelden daarvan (wat het jammer maakt dat Berghem geen station heeft, zelfs met een dunne dienst op zondag krijg je nog veel man de trein in). Echt geen treinen laten rijden is veel slechter dan slechts eentje per uur.

Dit wordt natuurlijk anders waar je te maken hebt met veel reizigers en een goed onderliggend ov-net. Daarom zou de NS gek zijn om te bezuinigen op zulke trajecten omdat dan al die reizigers wegblijven en de treinen zo uitpuilen dat mensen op de volgende moeten wachten. Daarom blijft het aantal van zulke trajecten beperkt.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Bemined »

Aantrekkelijk is het niet nee, één trein per uur. Zeker als je ergens heen gaat waarvan je niet de exacte eindtijd weet. Meest bizarre stukjes zijn nog wel de stationnetjes tussen Ede-Wageningen en Arnhem en tussen Eindhoven en Weert. Als je daar de trein mist op zondagmiddag dan zie je eerst vier intercity's voorbij rijden voor er weer een sprintertje stopt, intercity's rijden over het algemeen namelijk wel 4x per uur op zondag. En nee, dat is lang niet altijd vanwege het aantal reizigers.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Western Soldier »

De treinen zitten goed vol en de cijfers zijn ruim 4000 reizigers voor Wijchen. Station Dieren heeft minder reizigers dan Wijchen en heeft op zondag 2x een intercity en 1x per uur een sprinter. Van de overige stations tussen Nijmegen en Den Bosch haalt enkel Rosmalen de 2000. En het kost nauwelijks meer dan de huidige dienstregeling. Nu rijdt er op zondagen in het pad van de sprinter Zutphen-Nijmegen een sprinter vanaf Arnhem Centraal. Die verschuif je naar het pad van de sprinter richting Dordrecht en trek je door tot Wijchen. En tussen 17.00 en 20.00 rijdt er sowieso al 2x per uur een sprinter helemaal naar Dordrecht. Op die momenten bespaar je dus ook een sprinter.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door jelmerrr »

Laatste gegevens die ik tegenkom is 4113 reizigers per werkdag. Heb je ook gegevens hoeveel het is in het weekend?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Vinny »

De minimale bediening van stations met 2x per uur per richting een trein geldt alleen voor werkdagen en op zaterdag tot 20.00. Op zondag mag de NS dus één keer per uur rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Western Soldier »

Ja, maar de minimale dienst doet hier niet terzake. Het gaat erom dat ik gezien het aantal reizigers vindt dat Wijchen op Zondag toch op zijn minst 2x per uur een sprinter moet hebben, wat heel makkelijk in te passen is, als je de sprinter Arnhem-Nijmegen doortrekt naar Wijchen en in het pad van Arnhem Centraal-Dordrecht legt. Het getal is het gemiddelde aantal reizigers per dag. De weekenddagen zouden er als je het letterlijk neemt bij moeten zitten. Maar zoals ik al zei, station Dieren heeft 3500 reizigers per dag en heeft op zondag ook nog 2x per uur een intercity. Kampen Zuid en Dronten hebben respectievelijk 1400 reizigers en 3400 reizigers en hebben ook 2x per uur sprinters op zondagen. De stations aan de lijn Haarlem-Uitgeest hebben behalve Beverwijk allemaal een stuk minder reizigers dan Wijchen, waarvan er zelfs 3 stations zijn met minder dan 1000 reizigers en die hebben wel op zondag 2x per uur een sprinter.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Chrysa »

Vinny schreef:De minimale bediening van stations met 2x per uur per richting een trein geldt alleen voor werkdagen en op zaterdag tot 20.00.
Alleen op werkdagen toch?
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door jelmerrr »

Western Soldier schreef:Het getal is het gemiddelde aantal reizigers per dag. De weekenddagen zouden er als je het letterlijk neemt bij moeten zitten.
http://www.treinreiziger.nl/aantal-en-u ... 2013-2016/
Weekenddagen worden dus niet meegetelt, dus heb jij gegevens over hoe druk het is in het weekend?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door SLToilet »

De 4000 reizigers doordeweeks is best veel maar inderdaad, cijfers voor het weekend zijn totaal anders. In Nederland zijn die niet bekend, maar in België meten ze het wél. Helaas kan België niet echt als vergelijkingsmateriaal worden gebruikt omdat in België een stuk minder wordt gereisd voor vrijetijdsdoeleinden per trein dan in Nederland. En het is behoorlijk veel minder in België, zelfs grote stations zien amper eenderde van het aantal reizigers, kleine soms nog veel minder omdat er soms maar 1x/2uur een trein rijdt, of gewoon niets, dan is het aantal reizigers nul. Het moet dus gek lopen als Wijchen er minder dan 1000 heeft op zondag, maar pin er niet op vast (het zijn er waarschijnlijk meer). Als het er echt 4000 zouden zijn geweest net als doordeweeks dan is 2x/uur miniem, maar dat is het niet.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door SuperGhost »

Mij lijkt het meest praktisch om de sprinters van de 7600 ook op zondag naar Wijchen te verlengen (evt. behalve tussen 17 en 20h wanneer die andere sprinter wel 2x p/u rijdt). De 7600 moet in Nijmegen toch lang keren (met rangeerbeweging), waardoor het geen extra omlopen kost.
Dan heb je tussen Nijmegen en Wijchen wel 3x p/u, maar dat lijkt me beter dan de huidige situatie.

Wat betreft Wolfheze en Oosterbeek: het lijkt mij daar het beste om op zondag gewoon de 7500 (SPR Ede-Arnhem) te schrappen en de 3100 (IC Schiphol-Nijmegen) in te korten tot Arnhem Centraal en extra te laten stoppen op Wolfheze en Oosterbeek. Reizigers naar Nijmegen stappen dan over op de IC-Roosendaal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Wubbo »

Ik vind 1x per uur rijden echt niet meer van deze tijd. Dat je dat op zondagochtend tot 10 uur doet is nog tot daar aan toe, maar je wil juist in het weekend mensen verleiden om de trein te nemen omdat je dan materieel in overschot hebt. Met 1x per uur doe je dat niet. Ondertussen zijn er steeds meer winkels open, maar als er maar 1x per uur een trein gaat is dat zeker geen alternatief om eens te gaan winkelen. Kortom: er moet gewoon 2x per uur een sprinter gaan rijden. Wat mij betreft wordt die dan in Nijmegen (of Arnhem) doorgekoppeld, zodat het hele traject Zutphen - Nijmegen - Tilburg - Dordrecht 2x per uur een sprinter krijgt. Je krijgt dan wel een kwartier stilstand in Arnhem of Nijmegen, afhankelijk van waar dat infratechnisch het beste kan.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Nitein-Repart »

Dat 1x/uur rijden op nevenlijnen in de avonduren en zondagen vind ik in principe prima verdedigbaar, maar als het mogelijk is om met weinig middelen een hogere frequentie kan rijden voor de meeste stations, zou ik het waarderen als het aantal reismogelijkheden voor die stations wordt verhoogd naar 2x/uur. Dat de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] op zondag 1x/uur rijdt, is voor mij wel voor verbetering vatbaar. Wijchen en Ravenstein zijn toch redelijk grote plaatsen en dan is 1x/uur wel redelijk magertjes. Als compensatie zou ik de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] tussen Arnhem en Nijmegen schrappen. Dat kan dus door de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] in Nijmegen leeg door te rijden naar Arnhem en in Arnhem kort te keren (zonder reizigers gaat dat het makkelijks) of door wat Wubbo al zei, de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] aan de [serie=Sprinter|2018|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] te koppelen, indien het infratechnisch mogelijk is om in Nijmegen een kwartier te halteren. In Arnhem een kwartier halteren zou ik niet doen, omdat je de overstap in Elst vanuit Nijmegen op de trein naar Tiel verbreekt.
Wat betreft Wolfheze en Oosterbeek: het lijkt mij daar het beste om op zondag gewoon de 7500 (SPR Ede-Arnhem) te schrappen en de 3100 (IC Schiphol-Nijmegen) in te korten tot Arnhem Centraal en extra te laten stoppen op Wolfheze en Oosterbeek. Reizigers naar Nijmegen stappen dan over op de IC-Roosendaal.
Voor treinaansluitingen heeft dit geen gevolgen omdat de [serie=Stoptrein|2018|Doetinchem - Arnhem30700[/serie], maar wel belangrijk is om in de gaten te houden, zijn de busaansluitingen in Arnhem. Als die door een stoppende-IC verbroken worden, dan zou ik het niet doen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Western Soldier »

SuperGhost schreef:Mij lijkt het meest praktisch om de sprinters van de 7600 ook op zondag naar Wijchen te verlengen (evt. behalve tussen 17 en 20h wanneer die andere sprinter wel 2x p/u rijdt). De 7600 moet in Nijmegen toch lang keren (met rangeerbeweging), waardoor het geen extra omlopen kost.
Dan heb je tussen Nijmegen en Wijchen wel 3x p/u, maar dat lijkt me beter dan de huidige situatie.

Wat betreft Wolfheze en Oosterbeek: het lijkt mij daar het beste om op zondag gewoon de 7500 (SPR Ede-Arnhem) te schrappen en de 3100 (IC Schiphol-Nijmegen) in te korten tot Arnhem Centraal en extra te laten stoppen op Wolfheze en Oosterbeek. Reizigers naar Nijmegen stappen dan over op de IC-Roosendaal.
Nee, want de 7600 rijdt nu op zondag 1x per uur al enkel tussen Arnhem Centraal en Nijmegen en 1x per uur het hele stuk tussen Zutphen en Nijmegen. Of de trein tussen Arnhem Centraal en Nijmegen nu rijdt op de 7600 serie of op de 4400 zou niet uit hoeven maken. Het resultaat is 3x per uur een trein tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. Als die dus, zoals in mijn voorstel in de 4400 serie gaat rijden heb je niet ineens 3x per uur een trein tussen Wijchen en Nijmegen, wat ik dan weer overcapaciteit vind. Helaas heb ik geen weekendcijfers, dus ik kan het niet hardmaken, maar zoals aangegeven kan het bijna niet 4x zo weinig zijn als op doordeweekse dagen. Maar 1x per uur op zondag is gewoon heel weinig voor een station met 4200 reizigers op een doordeweekse dag.

De intercity Schiphol Airport-Nijmegen is niet voor niets tegenwoordig eerder gaan rijden en rijdt ook op zondag af en toe met gekoppelde treinstellen, welke niet passen langs de perrons in Wolfheze en Ede-Wageningen. Al zou ik persoonlijk wel gaan juichen als die daar gaat stoppen, maar ik denk dat het allemaal heel lastig is. Dat hij ingekort kan worden tot Arnhem Centraal is op zich wel een goed idee. Daar kan ik heel goed inkomen, aangezien de IC naar Roosendaal toch maar 3 minuten later vertrekt. Nogmaals, ik heb geen weekendcijfers, maar ik kan mij niet voorstellen dat 9 treinen per uur op zondag noodzakelijk tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. Het enige probleem is wel dat je dan een lange kering in Arnhem Centraal krijgt, aangezien je het in 2 minuten niet gaat redden. En standaard daarvoor 1 spoor bezet houden is duur, bovendien heb je daarmee ook een langere kering van de IC van/naar Den Helder in Nijmegen, aangezien die momenteel keert op de IC naar Schiphol Airport. Al met al is het technisch handiger om hem naar Nijmegen door te trekken als hij toch al naar Arnhem Centraal rijdt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Western Soldier »

Erno-BE schreef:Dat 1x/uur rijden op nevenlijnen in de avonduren en zondagen vind ik in principe prima verdedigbaar, maar als het mogelijk is om met weinig middelen een hogere frequentie kan rijden voor de meeste stations, zou ik het waarderen als het aantal reismogelijkheden voor die stations wordt verhoogd naar 2x/uur. Dat de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] op zondag 1x/uur rijdt, is voor mij wel voor verbetering vatbaar. Wijchen en Ravenstein zijn toch redelijk grote plaatsen en dan is 1x/uur wel redelijk magertjes. Als compensatie zou ik de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] tussen Arnhem en Nijmegen schrappen. Dat kan dus door de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] in Nijmegen leeg door te rijden naar Arnhem en in Arnhem kort te keren (zonder reizigers gaat dat het makkelijks) of door wat Wubbo al zei, de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] aan de [serie=Sprinter|2018|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] te koppelen, indien het infratechnisch mogelijk is om in Nijmegen een kwartier te halteren. In Arnhem een kwartier halteren zou ik niet doen, omdat je de overstap in Elst vanuit Nijmegen op de trein naar Tiel verbreekt.
Wat betreft Wolfheze en Oosterbeek: het lijkt mij daar het beste om op zondag gewoon de 7500 (SPR Ede-Arnhem) te schrappen en de 3100 (IC Schiphol-Nijmegen) in te korten tot Arnhem Centraal en extra te laten stoppen op Wolfheze en Oosterbeek. Reizigers naar Nijmegen stappen dan over op de IC-Roosendaal.
Voor treinaansluitingen heeft dit geen gevolgen omdat de [serie=Stoptrein|2018|Doetinchem - Arnhem30700[/serie], maar wel belangrijk is om in de gaten te houden, zijn de busaansluitingen in Arnhem. Als die door een stoppende-IC verbroken worden, dan zou ik het niet doen.
Deze kwam mij na het posten van mijn bericht aan het licht. Enige probleem is dat je dan nog maar 2x per uur een sprinter tussen Arnhem Centraal en Nijmegen hebt. Voorheen stopte daar op zondag 2x per uur een IC, en 1x per uur een sprinter. Dat is nu 3x per uur een sprinter. Zo snel nog meer afbouwen zou ik niet doen. Temeer vanwege het feit dat met name Schuytgraaf enorm ontwikkeld. En dan hebben we nog niet eens het gehad over het gebrek aan ruimte in Nijmegen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door SuperGhost »

Het kan wel in Nijmegen, maar alleen met korte sprinters. Dan moet je immers de sprinter ri. Arnhem op 3a parkeren terwijl hij wordt ingehaald door de IC-Zwolle die dan op 3b gaat. Alleen is 3a maar vrij kort. Ik weet niet of die lengtebeperking de gehele dag wel mogelijk is.

En in Arnhem krijg je met die IC dan geen kering van 32 minuten, maar van 32-6 tot 8=24 tot 26 minuten. De stops in Wolfheze en Oosterbeek zouden er dan immers bij komen, waardoor je 3-4 minuten later aan zou komen. Dan heb je aan 1 perronspoor genoeg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Western Soldier »

Alleen in dat geval zou je de overstap van de IC naar Roosendaal missen, waardoor Nijmegen niet meer 4x per uur een trein heeft met Utrecht, terwijl de IC naar Nijmegen niet voor niets op zondagen extra lang door is gaan rijden, wat dus betekent dat die extra verbindingen wel nodig zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door SuperGhost »

Met 3 minuten later red je het nog, met 4 minuten net niet. In dat geval kan de IC-Roosendaal nog altijd prima 1 of 2 minuutjes later vertrekken. In Nijmegen staat die 3 minuten stil en op Arnhem-Nijmegen heeft hij ook 1 minuut extra de tijd omdat hij anders te dicht achter de IC uit Schiphol zou rijden (tussen de aansluiting met de Betuweroute en Nijmegen staan weinig seinen, waardoor een opvolgtijd van 3 minuten geloof ik niet haalbaar is). Dat valt dus prima te regelen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Western Soldier »

Maar de sprinter naar Dordrecht komt dan ook weer in de knel te zitten. Als die dan ook 2 minuten later moet vertrekken met als gevolg dat de IC uit Den Helder erachter komt te zitten voor Nijmegen. De sprinter doet er momenteel 5 minuten langer over. Een IC heeft doordat hij langer bezig is met optrekken meer tijd nodig. Tussen Arnhem en Nijmegen reed de IC Zwolle-Roosendaal dat in 21 minuten en de SPR Zutphen-Nijmegen deed er 18 minuten over. Dat was dus 1 minuut per station. Dat is met Oosterbeek en Wolfheze dus 2 minuten. De IC komt dus 7 minuten later aan. Aankomsttijd wordt dus x.21, terwijl de IC naar Roosendaal x.23 vertrekt. 2 minuten is behoorlijk krap.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door SuperGhost »

De sprinter Ede-Arnhem doet er ri. Ede 5 en ri. Arnhem 3 minuten extra over. Dat die ri. Ede er maarliefst 5 minuten extra over doet komt doordat de IC daar (vrijwel) geen speling op heeft (Ede is immers geen meetpunt voor de punctualiteit voor de IC's), want die speling zit daar juist tussen Ede en Utrecht (om ervoor te zorgen dat de IC op meetpunt Utrecht wel punctueel aankomt). In de andere richting heeft de IC op Ede-Arnhem juist een extra minuut speling en daardoor is het in die richting slechts 3 minuten. Gemiddeld maakt dat dus 4 minuten, oftewel 2 per stop. Hierbij moet je echter wel rekenen dat de sprinter niet zo snel binnen kan komen en kan vertrekken in Ede als de IC, vanwege het moeten in/uitvoegen van het hoofdspoor.

De oude stop-IC Zwolle-Roosendaal is geen goede vergelijking, aangezien die ook onnodig langzaam was ingelegd. Deels was dat omdat die tijden gebaseerd waren op het oude langzame ICR-materieel dat alleen in de begintijd erop reed. Die tijden hebben ze daarna nooit aangepast, omdat dat geen nut had: je stond dan immers toch alleen maar langer stil in Arnhem of Nijmegen. Ik kwam vanuit Zutphen regelmatig met -1 of zelfs -2 in Nijmegen aan toen er VIRM en NID reed.

Beter vergelijkingsmateriaal is de 2e rit van de 3000 die zondags vanuit Nijmegen vertrekt. Die rijdt als stopper tot Arnhem Centraal en doet dat in 19 minuten, oftewel 2 minuten extra per stop (3 extra tussenstops en non-stop is het 13 minuten). Dat is overigens ook maar 1 minuutjes langzamer dan de sprinters, die er 18 minuten (1,67 minuten per stop) over doen.

Dat die stops in Wolfheze en Oosterbeek dan 7 minuten extra zouden moeten kosten, slaat dan dus nergens op. Dan zou je op 3,5 minuut per stop komen. Zelfs die extreem langzame oude IC Zwolle-Roosendaal had slechts 2,67 minuut per extra stop (8/3=2,67).
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Western Soldier »

Toch is het wel zo dat de sprinter tussen Arnhem en Oosterbeek de maximale snelheid haalt en dat de IC bij Oosterbeek nog niet maximaal is opgetrokken. Ik zou het dus knap vinden als een IC er maar 1 minuut langer vindt. Het uit en invoegen scheelt geen minuten. Vergeet daarbij ook niet dat de sprinter aan het einde van het perron stopt. Het heeft hierdoor wel een kortere rijweg. Overigens, de oude IC tussen Arnhem en Nijmegen reed er nog in het voorjaar van 2015. Pas daarna is de oude IC daar echt verdwenen. Maar volgens mij is de VIRM nauwelijks sneller wat betreft optrekken/afremmen. Maar pak eens het advies erbij voor de 1e zaterdag in september. De IC stopt dan extra in Oosterbeek vanwege de Airborne. Maar ik weet niet of de extra stop al is aangegeven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door Vinny »

Chrysa schreef:
Vinny schreef:De minimale bediening van stations met 2x per uur per richting een trein geldt alleen voor werkdagen en op zaterdag tot 20.00.
Alleen op werkdagen toch?
Ik meen dat in de vervoersconcessie van het hoofdrailnet is vastgesteld dat zaterdag als werkdag telt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten