Buslijnen België

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
TomSteyl
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Buslijnen België

Bericht door TomSteyl »

Ik zag in de wiki dat er een Belgische buslijn was ingevoerd. Ik dacht dat je alleen Nederlandse buslijnen mocht invoeren. Hoe zit dat ?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Buslijnen België

Bericht door Tochjo »

Hier wordt al over gesproken op de overlegpagina van het artikel.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Buslijnen België

Bericht door Karl »

Who cares, als iemand daar energie in wil steken, prima toch... Al denk ik dat andere buitenlandse artikelen (over bijvoorbeeld achtergrond of systematiek van De Lijn, zeker in vergelijking met het Nederlandse) meer welkom zijn, aangezien dat meer aansluit bij het publiek dan lijn 13 van Brussel noord naar zuid.
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buslijnen België

Bericht door Chauf21 »

Ik ben het eens met Karl, maar de focus van deze site ligt op Nederland ligt. Toegevoegde artikelen moeten dus wel een (duidelijke) referentie met of naar Nederland hebben.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buslijnen België

Bericht door Meltrain »

Volgens mij was er al eerder een vraag van (volgens mij) Fles, die vroeg of hij een pagina over een of ander treintype uit Verweggistan mocht maken.
Destijds werd gezegd dat dat geen probleem was, als hij dat zelf wilde doen. Nu lijkt Brussel me nog iets meer met Nederland te maken hebben dan één of ander treintype in verweggistan, dus deze discussie lijkt me een beetje uit zijn verband gerukt.
(Overigens heb ik geen flauw idee of die pagina ook ooit echt gemaakt is, maar goed. :wink: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buslijnen België

Bericht door Chauf21 »

Dat was dit topic: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 11&start=0.
Het antwoord daarin is min of meer hetzelfde: ja, het mag. Maar vraag je wel af in hoeverre het toevoegen van dergelijke informatie nuttig (corrigeerbaar, etc) is. Om een veelvoud aan losse artikelen te voorkomen, is toen gezegd dat artikelen wel een link met Nederland moeten hebben. Het aanmaken van Lijn 13 Brussel, Simonis - UZ Brussel is wat mij betreft prima, zolang er elders op de site ook naar die lijn wordt gerefereerd of anders interessant kan zijn (bijvoorbeeld in een reisverslag of wanneer de stadslijn opmerkelijke karakteristieken heeft).

Maar daarbij: als een artikel gewoon goed is opgebouwd en verder geen rare inhoud heeft, zullen wij de energie die daarin is gestoken niet tenietdoen door een artikel te verwijderen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Milco »

Ik vind buitenlandse buslijnen ook erg leuk, en daarom dacht ik van ik beginmaar bij Brussel, (vervoerder MIVB).
Maar achteraf bedacht ik dat de site OVNL heet... (Toen ik die Brusselse buslijnen maakte stond ik daar niet bij stil, stom van mijzelf...)
Als jullie het goed vinden, ga ik verder met buitenlandse buslijnen (ook in andere landen), maar als velen het niet leuk vinden, stop ik er mee.

grt
Milco
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Buslijnen België

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:(...)Maar daarbij: als een artikel gewoon goed is opgebouwd en verder geen rare inhoud heeft, zullen wij de energie die daarin is gestoken niet tenietdoen door een artikel te verwijderen.
Maar dan wel dit lezen: "Verwijzingen van buitenlandse stations weggehaald, niet de focus van OVNL" over een pagina die notabene nog over een Nederlands-Duitse spoorlijn gaat. Terwijl een pagina over Aken (en (historische) verbindingen van/naar Nederland) mijn inziens helemaal niet zou mistaan, juist omdat je daar als website iets kan toevoegen aan de rest van het internet. Een routestrip van lijn 50 Maastricht - Aken is leuk, maar daarvoor ga ik wel naar de site van Veolia.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buslijnen België

Bericht door Wubbo »

Ga je gang en schrijf een stuk over station Herzogenrath (dat is namelijk de verwijzing die ik heb weggehaald daar, meer niet), ik hou je niet tegen. Ik heb wel opruiming gehouden in de verwijzingen naar buitenlandse stations, omdat het niet de focus van OVNL is om pagina's over buitenlandse stations te schrijven. Wel over grensoverschrijdende verbindingen, maar die worden al genoemd in dat artikel. Ik zie dus niet in waarom er nu een probleem is omdat de focus niet ligt op station Herzogenrath. Naar Aachen was al geen verwijzing in het genoemde artikel.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Etienne »

*topickick*

Is het een idee om de buslijnen in België en Duitsland te scheiden van elkaar en een aparte categorie 'Concessie België' of 'Concessie Duitsland' te maken i.p.v. 'Concessie Buitenland'.

Ik hoor graag de meningen?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Milco »

Ik vind het wel een goed idee. En als we 'later' nog gaan uitbereiden naar andere landen maken we daar ook een aparte 'concessie' voor.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buslijnen België

Bericht door Chauf21 »

Het lijkt me handig om eerst even iets meer te weten te komen over de indeling van concessies in de andere landen. Alles op één hoop gooien is nu misschien het makkelijkst, maar dan moeten we straks wellicht alles weer omzetten naar de juiste concessie.

Nu weet ik dat er in België een structuur is waarbij De Lijn (of MIVB of TEC) de hoofdmaatschappij is en er allerlei onderaannemers (pachters) ook ritten wegrijden. De vraag is dan of het gehele vervoergebied van De Lijn onder één concessie valt of dat daar ook weer onderverdelingen in zitten. Eventueel zou je er ook voor kunnen kiezen om lijnen te categoriseren onder 'concessie De Lijn (België)' o.i.d. Hetzelfde geldt natuurlijk voor lijnen in andere landen.

Het lijninfoblokje kan dan overigens ook wel worden uitgebreid met de optie 'pachter'?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Geert »

Dan is het voor België misschien beter om een speciaal lijninfo-blokje te maken aangepast op de Belgische situatie. Daar kan dan meteen de pachter in worden verwerkt, maar eventueel ook andere zaken die specifiek zijn voor België (bijvoorbeeld een link naar de dienstregeling op de website van De Lijn, ik noem maar wat).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door reisthijs »

Chauf21 schreef:Eventueel zou je er ook voor kunnen kiezen om lijnen te categoriseren onder 'concessie De Lijn (België)' o.i.d.
Het lijkt me handig ook in die categorie terug te kunnen zien over welk gewest het gaat, dan denk ik aan iets als 'concessie Vlaanderen (De Lijn)'. Pachters lijkt me iets om in de infobox te zetten, niet in de categorie, uiteindelijk rijdt alles tenslotte onder de naam 'De Lijn'.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Daniel »

Waarom de vervoerder in de categorie... lijkt me al duidelijk zat om alleen het gewest te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door reisthijs »

Dat vind ik ook prima, ik vind het vermelden van het gewest het belangrijkste (dan weet iedereen meteen over welk gebied het gaat). Je moet maar net weten dat in Vlaanderen alles 'de lijn' is :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Daniel »

Daar hebben de infobox voor he... je moet ook maar net weten dat alles op de Veluwe Syntus is om maar wat te noemen uit eigen land.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Suus »

Je kan vervoerder ook gebruiken om een contractant van de Lijn of TEC in te vermelden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Daniel »

Is het niet beter om als vervoerder consequent De Lijn, TEC of MIVB te vermelden en een apart regeltje voor de pachter te maken? Dan krijg je namelijk alle lijnen in Vlaanderen bij elkaar in een categorie en niet een aparte categorie voor elke pachter (dat zijn er nog aardig wat namelijk).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Buslijnen België

Bericht door find_your_spot »

Ik vind Veolia Transport B beter klinken dan De Lijn.
For Your Railroad Adventures
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buslijnen België

Bericht door Wubbo »

Waarom zou je niet (ook) een categorie voor de pachter willen hebben? Het lijkt me handig om een overzicht te hebben van welke lijnen allemaal door een pachter gereden worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Daniel »

Tja, dan zou ik daar een extra categorie voor gebruiken en het niet combineren met het gewest zodat je wel de mogelijkheid houdt om alle lijnen in een gewest snel terug te vinden.

Trouwens, waar willen we de info over de pachters vandaan halen... zelfs de grootste site met info over het Belgische OV (www.zone01.be) heeft nergens een overzicht staan met welke lijnen door welke pachter gereden worden. Die hoeven natuurlijk ook geen complete lijn te rijden, het kunnen net zo goed enkele ritten zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buslijnen België

Bericht door Chauf21 »

Het lijkt me dus zinvol om eerst even na te gaan hoe de lijnverdeling etc. in België werkt voordat we eventuele besluiten gaan nemen.

Op de site van zone01.be kan je via Hercules wel heel wat informatie achterhalen, ook welke lijnen een pachter rijdt. Misschien is het wel handig om even contact op te nemen met het beheer van die site, wellict hebben we daar meer aan ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buslijnen België

Bericht door Meltrain »

De Lijn heeft zelf in elk geval een onderscheid in provincies.
Nu wil dat natuurlijk ook niet alles zeggen, maar alles in 'Vlaanderen', 'Wallonië' of 'Brussels Hoofdstedelijk Gewest' verdelen levert alleen maar op dat je (bij wijze van spreken) 1000 x lijn 1 hebt, bijvoorbeeld. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnen België

Bericht door Daniel »

TEC heeft in ieder geval vijf entiteiten...
  • TEC Brabant Wallon
  • TEC Charleroi
  • TEC Hainaut
  • TEC Liège-Verviers
  • TEC Namur-Luxembourg
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten