Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 578
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Timon91 » Wo 27 Dec 2017, 20:02

Deel 1: Beijing (proloog)
Deel 2: Beijing-Pyongyang
Deel 3: Pyongyang-DMZ/Kaesong-Pyongyang

In het vorige deel hebben we net Pyongyang/평양 verlaten en zijn afgebogen richting het oosten. Van de in totaal zes nachten in Noord-Korea hebben we er vijf in Pyongyang geslapen en eentje aan de oostkust, maar hebben we ook twee dagtrips gemaakt vanuit de hoofdstad - vijf dagen Pyongyang is een beetje zonde van je tijd ;) De trip naar de oostkust duurt twee dagen, wat wel het minimum is om hier iets van te zien want het is een vrij lange rit erheen. De dichtstbijzijnde stad aan de oostkust heet Wonsan/원산, en dat is ook het eerste punt van bezoek deze serie. De rit er naartoe is schitterend, dus daar volgen ook nog aardig wat plaatjes van ;) We hebben zoals eerder al gezegd er bewust voor gekozen om zoveel mogelijk tijd onderweg te zijn om zo een glimp van het land te kunnen opvangen, want tijdens de geplande bezoeken krijg je vooral een voorgeprogrammeerd propagandaverhaal te horen.

In dit deel ga ik iets meer van het platteland en de natuur van Noord-Korea laten zien, want hoe de politieke situatie ook mag zijn, het is qua landschap een schitterend land. In totaal bevat dit deel 85 foto's en zullen we eindigen aan de andere kant van Korea, in het zuiden. Tussendoor staat er ook nog een kort tweede bezoekje aan China op de planning ;) Een kaartje van dit deel staat hier, het overzichtskaartje is hier te vinden. Alle 81 foto's van de rit naar Wonsan, de stad zelf en de verdere bezoeken deze dag staan op Flickr.

1. Iets ten zuiden van Pyongyang zijn we van de hoofdroute naar Kaesong/개성 afgeweken naar het oosten. De komende 4-4,5 uur zullen we onderweg zijn naar de oostkust. Veel verkeer is er niet, zo dicht bij Pyongyang is de weg nog van redelijke kwaliteit.

Afbeelding
On the road between Pyongyang and Wonsan by Timon91, on Flickr

2. Sangwon/상원, een stadje onderweg, zo'n 30 km buiten Pyongyang.

Afbeelding
On the road between Pyongyang and Wonsan by Timon91, on Flickr

3. Hoe verder we van Pyongyang geraken, hoe slechter de weg wordt en hoe mooier het landschap. Hwang davert met 70-80 km/h over de gehavende betonplaten, wat aanvoelt als 160. Onderweg zien we af en toe een groepje mensen de weg met de hand "repareren" met asfalt. Hwang manoeuvreert echter vakkundig om de "gerepareerde" stukken heen, omdat die qua kwaliteit nog veel slechter zijn dan de rest. Let verder op de bloemen in de berm en het smalle strookje gras tussen bloemen en weg. Dit is allemaal strak bijgehouden, en dit is ALLEMAAL handarbeid. Ja, ook het grasmaaien gaat met de hand. Af en toe zien we iemand in de berm gehurkt zitten die met een handzeis het gras aan het maaien is. Dit is duidelijk een weg die voor toeristen open is. Ook gisteren, onderweg naar de DMZ, hebben we dit wel gezien.

Afbeelding
On the road between Pyongyang and Wonsan by Timon91, on Flickr

Foto's maken onderweg is verder geen probleem, we zijn in ieder geval weinig tegengehouden ;)

4. Na twee uur stoppen we bij een wegrestaurant nabij een stuwmeer bij het plaatsje Sinpyong/신평. Er is hier een restaurant op een paar honderd meter van de hoofdweg. Joost voelt zich lichtelijk beroerd, dus een frisse neus is niet verkeerd.

Afbeelding
Rest area near Sinpyong, between Pyongyang and Wonsan by Timon91, on Flickr

5. Je kan hier slangenwodka drinken, wat je overigens in vrijwel elke souvenirwinkel in Noord-Korea kunt kopen. Hoe grappig de Nederlandse douane dat zou vinden is vers twee ;) Een shotje kost een euro, er zit minstens 60% alcohol in maar eerlijk is eerlijk, het is best lekker :D

Afbeelding
Snake wodka at a rest area near Sinpyong, between Pyongyang and Wonsan by Timon91, on Flickr

6. Na een kop thee voor Joost en een kort onderhoud met een groep van vier Polen vervolgen we onze weg. We passeren vele tunnels onderweg in dit bergachtige gebied. Vele tunnels zijn aan weerszijden voorzien van een vlag op het tunnelportaal, daarnaast bevindt zich aan elke zijde van de tunnel een wachthokje waarvan er altijd in ieder geval één bemand is.

Afbeelding
Tunnel between Pyongyang and Wonsan by Timon91, on Flickr

7. Langzaamaan begint het herfst te worden, in dit bosrijke gebied beginnen de bomen langzaam te verkleuren. Het is een prachtige route, maar de magere mensen die we passeren en die op deze weg wandelend of fietsend op weg zijn doen ons wel realiseren dat dit nog steeds Noord-Korea is. Onderweg passeren we een gehurkte dame, een boerin, die langs de weg met een smartphone aan het spelen is. Een dag later zouden we haar op dezelfde plek weer zien zitten, met dezelfde smartphone. Dit is overduidelijk een gevalletje "gespeeld" om ons te doen geloven dat het leven ook op het platteland goed is, want zeker hier heeft niemand een smartphone.

Afbeelding
On the road between Pyongyang and Wonsan by Timon91, on Flickr

Je eigen telefoon is overigens waardeloos in Noord-Korea, behalve als wekker of camera. Bereik is er niet en wifi is ook nergens ;) Voor een weekje als toerist best heerlijk, eigenlijk :) De lokale bevolking heeft alleen beperkt toegang tot het eigen "intranet", maar mensen langs de grens met China hebben middels gesmokkelde SIM-kaartjes soms ook wel toegang tot het echte internet. De Chinese censuur valt in het niet vergeleken met de Noord-Koreaanse ;) Dit is overigens zwaar verboden, niemand zal ooit toegeven dat hij/zij toegang heeft tot internet.

8. Na vier uur rijden komt Wonsan in zicht. Het komt wat minder desolaat over dan Kaesong/개성, maar het ziet er desalniettemin toch behoorlijk armoedig uit. Hier de enige foto van het station van Wonsan die ik heb kunnen maken terwijl we er langs razen. Over treindiensten hier komen we maar weinig te weten. Volgens Kim kunnen we niet met de trein van Pyongyang naar Wonsan omdat dat "te lang duurt". Juist ja :')

Afbeelding
Wonsan train station by Timon91, on Flickr

9. We naderen het centrum van Wonsan. Waar zijn al die mensen nou?

Afbeelding
Streetview in Wonsan by Timon91, on Flickr

10. Daar dus! Dit hadden we niet mogen zien. Kim en O zijn merkbaar gespannen. Er is volgens hen een "mass rally against the Imperialist provocations" geweest. Een grote demonstratie dus, tegen de Amerikanen. Die hebben schijnbaar met twee bommenwerpers langs de Noord-Koreaanse kust bij Wonsan gevlogen, in een reactie op Kim's vuurpijlen. Ik wil die lawinepijltesten niet goedpraten, maar dit is ook niet heel netjes :')

Afbeelding
Mass demonstration in Wonsan by Timon91, on Flickr

De mensenmassa die de straat uit komt is immens, het is bizar om zo'n grote mensenmassa nagenoeg zwijgend voorbij te zien komen. Wij moeten eigenlijk de straat op bovenstaande foto in, maar dat gaat natuurlijk niet. Door een politieagent worden we weggestuurd, we gaan eerst de vredige kust bekijken en daarna wel lunchen.

11. Het Tongmyong hotel is één van de weinige hotels in Wonsan die voor buitenlanders toegankelijk is. Hier parkeren we het busje, van buiten ziet het er niet heel denderend uit.

Afbeelding
Tongmyong Hotel, Wonsan by Timon91, on Flickr

12. Vanaf dit hotel maken we een "dockside walk". Er ligt een pier de zee in naar een eiland met vuurtoren - wat nu geen eiland meer is dus. Langs de pier, waar bovendien een euro toegang voor betaald moet worden, zijn veel mensen aan het vissen tussen de stenen. Mannen doen dat in pak, natuurlijk.

Afbeelding
Fishing in the Wonsan harbour by Timon91, on Flickr

13. De pier, met verderop het eilandje. Rechts is de haven en ligt Wonsan.

Afbeelding
Walking to an islet, Wonsan harbour by Timon91, on Flickr

14. Zicht op Wonsan. Die boeien die in het water drijven hebben ook met de visserij te maken. Geheel links zie je een vrij deftig schip liggen, dit is de Man Gyong Bong 92, een gecombineerd passagiers- en vrachtschip. Tot 2006 deed deze enkele maandelijkse veerdiensten naar Japan, totdat Japan alle Noord-Koreaanse schepen uit haar wateren de toegang ontzegde. Het vermoeden bestaat dat dit schip raketdelen van Japan naar Noord-Korea smokkelde, wat één van de hoofdredenen was voor de ban. Sindsdien is het voor een aantal andere doeleinden gebruikt, maar het ligt nu ongebruikt in de haven van Wonsan.

Afbeelding
Wonsan harbour by Timon91, on Flickr

15. We zijn bijna bij het eilandje, het logische eindpunt van onze wandeling. Kim en O nemen hier ook wat selfies samen en met ons, zij komen hier slechts een paar keer per jaar en ze zijn duidelijk meer in de "vakantiesfeer" dan tijdens de eerdere dagen.

Afbeelding
Walking to an islet, Wonsan harbour by Timon91, on Flickr

Op dit punt gebeurt er nog iets: een alleenreizende westerling komt ons met zijn twee gidsen tegemoet gelopen, maar op onze groet volgt geen reactie. Vreemd, want elke andere westerling - of eigenlijk elke niet-Chinees - die we in Noord-Korea zijn tegen gekomen hebben we wel een praatje mee gemaakt. De Jucheduitser (hoe ik hier op kom lees je verder beneden wel) negeert ons echter compleet.

Vanaf het eilandje kunnen we in de verte ook de luchthaven van Wonsan zien liggen, waar vorig jaar voor het eerst en voorlopig voor het laatst het Wonsan Air Festival gehouden is. Dit jaar had de 2e editie plaats moeten vinden - op het moment van reizen gisteren en eergisteren, om precies te zijn - maar het evenement is om "geopolitieke redenen" afgelast. Te weinig belangstelling door de gespannen politieke situatie, vermoedelijk. Het vliegveld is verder ongebruikt, vluchten vertrekken er niet. Dit geven zelfs Kim en O toe :')

16. Terug in Wonsan is het tijd voor de lunch. Het restaurant ligt vlakbij het Tongmyong hotel, maar toch gaan we er met het busje heen. De herfstkleuren zijn schitterend!

Afbeelding
Streetview in Wonsan by Timon91, on Flickr

Tijdens de lunch ontmoeten we - jawel - Stefan weer! Gisteren in de DMZ hadden we al van hem gehoord dat hij ook voor twee dagen naar de oostkust zou gaan, dus we verwachtten hem alweer tegen te komen hier. We praten weer wat bij. De Jucheduitser zit met zijn twee gidsen ook te eten, maar hij negeert ons wederom als we hem groeten. De lunch bestaat uit veel seafood, wat voor Joost een lichte beproeving is (hij lust geen seafood). Sowieso gaat hij zich slechter voelen, en ook ik voel me niet top.

17. De eerste stop na de lunch is het "Revolutionaire Station van Wonsan", ofwel het oude treinstation van Wonsan. Hier zou Kim Il-sung na de Tweede Wereldoorlog de trein naar Pyongyang genomen hebben. Uiteraard in de derde klasse, tussen het gewone volk. Hier het straatbeeld bij dit museum.

Afbeelding
Streetview in Wonsan by Timon91, on Flickr

18. Een oude dienstregeling, met linksboven (trein 42) de trein naar Pyongyang.

Afbeelding
Wonsan Revolutionary Museum by Timon91, on Flickr

19. Het halletje. Het verhaal van de local guide in hanbok boeit weinig, het gaat meer over Kim Il-sung dan over het treinstation.

Afbeelding
Wonsan Revolutionary Museum by Timon91, on Flickr

Het meest boeiende aan het museum, een oud rijtuig en een oude stoomlocomotief, mogen we om vage redenen niet bezoeken. Helaas, dus we vertrekken weer. Buiten zijn veel groepen kinderen op de been, we worden moeilijk hard aangestaard :') Kim en O krijgen de slappe lach als ze horen wat de kinderen zeggen. Het kost een paar minuten voordat Kim het lukt om zonder te lachen te vertalen: "hoogspanningsmasten" :mrgreen: Joost en ik hebben nu ook de slappe lach - we zijn allebei langer dan 1,90 :mrgreen:

20. Het straatbeeld in Wonsan, met rechts ons busje waar Hwang trouw op ons wacht.

Afbeelding
Streetview in Wonsan by Timon91, on Flickr

21. We verlaten Wonsan, het gaat er steeds armoediger uitzien. Als je in zo'n prachtwijk woont heb je in ieder geval nog genoeg propaganda om van te genieten.

Afbeelding
Propaganda in the outskirts of Wonsan by Timon91, on Flickr

22. De volgende stop is een propagandaboerderij op een half uur buiten Wonsan. De weg erheen is best mooi, zo tussen de rijstvelden :)

Afbeelding
Landscape south of Wonsan by Timon91, on Flickr

Dan gebeurt er iets unieks: we verdwalen. De weg is onverhard en best druk. Foto's nemen mag niet meer, Kim en O vragen een paar random voorbijgangers en politieagenten op de landweg hoe we bij de boerderij moeten komen. Men spreekt elkaar aan met "dongji" (kameraad) en antwoorden zijn kort. Mensen lijken ook vrij vaag te zijn in hun antwoorden. Na enig gezoek rijden we over een smalle, onverharde weg door een straatarm dorpje en komen we bij de boerderij aan. Dit is de "Chonsam coöperatieve boerderij", maar het is een stuk groter dan een boerderij. Het is meer een dorpsgemeenschap waar iedereen voor het grotere doel aan het werk is: de glorie van de communistische heilstaat.

23. Dit is de weg waar we over hadden moeten aankomen, die ziet er al een heel stuk beter uit en hier mogen uiteraard ten overvloede foto's genomen worden.

Afbeelding
Road to the Chonsam cooperative farm by Timon91, on Flickr

Na even wachten komt, jawel, Stefan er aan! Ik: "Hey du! Ich glaube, wir haben dich irgendwann gesehen aber ich kann mich nicht mehr genau erinnern wo..." - Stefan: "Hmm ja, stimmt, aber wo denn...." - ik: "Aber natürlich, das war eine halbe Stunde her, beim Mittagessen!" :mrgreen: En zo geinen we de rest van de week door :') ("Äh mein Liebchen, schön dass du hier auch bist!").

24. Terug naar de "realiteit". Samen met Stefan krijgen we een tour van een local guide en die houdt maar niet op over de fantastische oogsten en het overvloed aan eten wat hier geproduceerd wordt. Ze telen hier volgens de gidsen tonnen aan kaki's, we worden vaker dan nodig op de sappige vruchten aan de bomen langs het wandelpad gewezen. Er zijn boomgaarden vol van, maar die zijn "elders" en mogen we "niet zien". Uiteraard.

Afbeelding
Chonsam cooperative farm by Timon91, on Flickr

25. Te voet, met de ossenkar of op de fiets: de belangrijkste drie vervoersmiddelen van de Noord-Koreaan.

Afbeelding
Chonsam cooperative farm by Timon91, on Flickr

26. Kim Il-sung is hier samen met Kim Jong-il op bezoek geweest. De local guide wordt er emotioneel van als ze er aan terugdenkt. Om hier aan te herinneren is er een mozaïek van een tiental vierkante meters geplaatst.

Afbeelding
Mosaic at the Chonsam cooperative farm by Timon91, on Flickr

27. Behalve de rijke oogsten worden de talrijke kinderen hier voor een glorieus bestaan klaargestoomd. Er is een voorbeeldschool, die we ook moeten zien. Bij een winkeltje worden we min of meer gedwongen om wat snoepjes te kopen voor de kinderen. Nadat we aan de klas zijn voorgesteld, die op militaire precisie een dans voor ons uitvoeren, worden de snoepjes verdeeld. Ook in het klaslokaal zijn de twee Kimmen vertegenwoordigd, Stefan denkt met weemoed terug aan het Honecker-portret in zijn basisschoolklas in de toenmalige DDR.

Afbeelding
School in the Chonsam cooperative farm by Timon91, on Flickr

Na ons bezoek rijden we via de juiste weg terug naar Wonsan en buigen daar langs de kust af naar het zuidoosten.

28. De kust is prachtig, de kustweg slingert door de bergen. Het schiet alleen niet echt op, want er zijn veel bochten en de weg is van een erbarmelijke kwaliteit. Tevens ligt hier een spoorlijn, die helemaal naar de Zuid-Koreaanse grens loopt.

Afbeelding
East coast of North Korea by Timon91, on Flickr

29. De kust met de spoorlijn.

Afbeelding
East coast of North Korea by Timon91, on Flickr

30. Het grootste deel van de kust is afgesloten met een hek. Waarom? Omdat er in de zee "gevaarlijke stromingen zitten en de grote leider wil voorkomen dat mensen verdrinken". Natuurlijk.

Afbeelding
East coast of North Korea by Timon91, on Flickr

31. Halverwege de rit naar het zuiden stoppen we bij een "resort", wat vooral leeg en desolaat is. Hier kunnen we ook even het strand op. Eerlijk is eerlijk, het strand ziet er best mooi uit! Wat die mensen hier op het strand doen weet ik niet, we hebben verder geen mensen op het strand gezien.

Afbeelding
Beach near Sijung-ho by Timon91, on Flickr

32. We kruisen meermaals de spoorlijn die van Wonsan langs de kust naar Zuid-Korea loopt. Er is maar weinig verkeer en of er überhaupt passagiersvervoer is betwijfel is, maar we hebben wij de spaarzame stationnetjes onderweg soms wel een goederentrein zien staan. Volgens Wikipedia is er nog verkeer tot zo'n 15 km voor de grens.

Afbeelding
Crossing the Wonsan-Kumgangsan railway by Timon91, on Flickr

We zijn op weg naar Kumgangsan, ofwel Mt. Kumgang. Het gebied rond deze 1638 meter hoge berg vormt een speciale "Tourism Region", die van 1998 tot 2008 is open geweest voor buitenlandse toeristen, en dan in het bijzonder Zuid-Koreaanse. Er is een nieuwe weg door de DMZ gelegd en ook de bovenstaande spoorlijn is nog een jaar open geweest om toeristen van Zuid- naar Noord-Korea te brengen. Zo'n 1 miljoen toeristen hebben deze voor Koreanen heilige berg bezocht. In 2008 is echter een Zuid-Koreaanse toeriste door de Noord-Koreanen doodgeschoten, wat de druppel was voor de Zuid-Koreaanse president. Alle tours werden geannuleerd en Noord-Korea heeft alle Zuid-Koreaanse werknemers het land uitgezet. Sindsdien is de grens weer dicht. Kumgangsan kun je tijdens een tour in Noord-Korea echter nog prima bezoeken, wat wij dus ook gaan doen.

33. Het is al donker als we arriveren in het Kumgangsan hotel. Een groot hotel van 12 verdiepingen midden in het bos. En er is helemaal NIEMAND. Na het inchecken is het tijd om te eten, wij eten gescheiden van onze gidsen. Hier de eetzaal, die behalve ons compleet verlaten is. Stefan overnacht ook in Kumgangsan, maar hij slaapt klaarblijkelijk in een ander hotel.

Afbeelding
Dining room in the Kumgangsan Hotel by Timon91, on Flickr

Ik ga 's avonds nog op avontuur door het hotel, waarbij een zaklamp vereist is omdat op meerdere verdiepingen geen stroom is. De bar boven is compleet donker.

34. Na een slechte nacht (Joost heeft koorts en ik zit aan de dunne) op de harde bedden staan we op, het uitzicht maakt wel iets goed.

Afbeelding
View from Kumgangsan Hotel by Timon91, on Flickr

Alle 29 foto's van het bezoek aan Kumgangsan staan op Flickr, een paar staan er in het verslag.

35. Bij het ontbijt leren we nog een Indonesiër kennen, die zowaar een klein beetje Nederlands spreekt. Ze zijn met een groepje van vier, maar hij houdt zich liever gescheiden van de rest. Ondanks dat we ons klote voelen besluiten we maar wel gewoon de wandeling te gaan maken, hoe vaak kom je hier immers nog terug? Hier de buitenkant van het hotel, wat dus bijna helemaal leeg was.

Afbeelding
Kumgangsan Hotel by Timon91, on Flickr

36. We gaan op pad, het is een klein stukje rijden naar het beginpunt van de wandeling. Hier zit een restaurant waar we straks gaan lunchen. Hier krijgen we ook een local guide mee, die echter erg weinig vertelt en vooral nijdig op de rest van de groep aan het wachten is. Stefan zien we hier - uiteraard - ook weer: "Äh, mein Liebchen! Was für ein Zufall!" :mrgreen:

Afbeelding
Nature in Kumgangsan National Park by Timon91, on Flickr

37. Het wandelpad is goed begaanbaar en de wandeling is slechts 3 km enkele reis, maar met onze toestand is het toch een lichte beproeving. De natuur is in ieder geval schitterend.

Afbeelding
Nature in Kumgangsan National Park by Timon91, on Flickr

38. Het eindpunt is bij deze waterval, maar je kan nog een stukje verder omhoog. Stefan en zijn Duitstalige gids Kim gaan wel, ik besluit om ook mee te gaan.

Afbeelding
Nature in Kumgangsan National Park by Timon91, on Flickr

39. Het laatste stuk bestaat vooral uit dit soort trappen. Stefan is wedstrijdtrappenloper maar ik ben 25 jaar jonger, dus samen snellen we omhoog. Stefan's gids Kim Siga-ret heeft beduidend meer moeite, maar die moet ons wel volgen. Verder kunnen we nergens heen, dus dat hij wat achter ligt is op zich niet zo erg. Het is ook wel fijn om eens even geen gids om je heen te hebben.

Afbeelding
Stairway in Kumgangsan National Park by Timon91, on Flickr

40. Het uitzicht van boven is ook prachtig, we kunnen een aantal van dit soort meertjes zien. Kim komt na een paar minuten doorweekt van het zweet en hijgend boven met de mededeling "ICH - RAUCH - NIE - MAL - WIE - DER" :mrgreen:

Afbeelding
View in Kumgangsan National Park by Timon91, on Flickr

Net als elke Noord-Koreaanse man rookt Kim als een schoorsteen. Westerse sigaretten zijn dan ook hele geschikte cadeaus voor je gidsen. Je wordt enigszins geacht een cadeautje voor ze mee te brengen. Aangezien je niet van te voren weet of je mannelijke of vrouwelijke gidsen hebt hebben we twee flesjes parfum en twee sloffen sigaretten meegenomen. We hebben de cadeautjes op de tweede dag gegeven, de flesjes parfum vielen in de smaak bij de dames en Hwang keek een stuk vrolijker met een slof echte Camel in z'n handen. De tweede slof hebben we maar verdeeld tussen hen drie, bij de dames met de mededeling "voor je man/vriendje" erbij :mrgreen:

41. Na even van het uitzicht te hebben genoten gaan we weer naar beneden. Heel random, tussen twee trappen in, komen we opeens een zwaarbewapende militair tegen die ons scherp in de gaten houdt. Waar komt die opeens vandaan? We hebben hem nog niet eerder gezien in ieder geval. Niet te lang bij stil staan, dan word je gek :') De prachtige herfstkleuren bieden gelukkig genoeg afleiding ;)

Afbeelding
Autumn colours in Kumgangsan National Park by Timon91, on Flickr

Bij de kruising meeten we de rest weer. Op de terugweg komen we een paar jeugdgroepen tegen die vriendelijk "hoi" terug zeggen maar verder geen contact zoeken - dat is immers verboden. Stefan breekt het ijs door voor een groep een Oost-Duits liedje uit zijn jeugd te zingen waar hij veel aan moest denken tijdens deze wandeling. De wandeling terug is verder vooral zwaar gezien onze toestand en ook bij de steengrilllunch krijgen we allebei maar weinig weg. Er staat nog een bezoekje aan een lagune gepland, maar dat besluiten we maar te skippen. Het laatste programmapunt vandaag is simpel: terug naar Pyongyang, een rit van 6 uur.

42. Op de terugweg naar Wonsan moet er nog even handmatig getankt worden, maar gelukkig kunnen we wel verder.

Afbeelding
On the road between Kumgangsan and Wonsan by Timon91, on Flickr

In Wonsan zelf moeten we in hetzelfde hotel als gisteren wachten omdat er iets met het busje aan de hand is. Als we een half uur later weer op weg gaan hebben we echter geen activiteiten rondom het busje kunnen bespeuren - het zal een mysterie blijven.

De laatste vier uur naar Pyongyang rijden we in één keer, met een korte plaspauze onderweg. Het enige noemenswaardige wat we onderweg zien is het graatmagere dametje wat gehurkt aan de kant van de weg met een smartphone zit te pielen, die gisteren nog aan de andere kant van de weg zat. De laatste twee uur van de rit is het donker en is er weinig meer te zien. Het valt wel op hoe extreem donker het platteland is hier, het is zeer indrukwekkend. De gloed van Pyongyang - ofschoon vaal, maar in deze contreien verblindend - zien we al van verre boven de horizon hangen. Terug in Pyongyang voelen we ons al iets beter, in het Koryo Hotel krijgen we dezelfde kamer als eerst. Het diner volgt in het ronddraaiende restaurant bovenin het hotel. We voelen ons allebei wel iets beter nu, ik krijg alweer eten weg en Joost is ook aan de beterende hand. Na het eten gaan we meteen naar bed.

Woensdag 27 september (3 maanden geleden alweer, foei...) is onze laatste volledige dag in Noord-Korea. Joost besluit om toch maar de laatste dagtrip te skippen. Het is niet de meest boeiende en hij weet uit ervaring dat hij nu gewoon een dag rust nodig heeft. Na het ontbijt gaat Joost weer naar bed en ga ik met de gidsen mee. Zomaar in het hotel blijven gaat echter zomaar niet, dus wordt er nog een derde gids opgetrommeld die ook in het hotel blijft en die Joost kan bellen "voor het geval hij nog een blokje om wil" :') Túúúúúúrlijk :')

43. Voor de derde keer in vier dagen rijden we Pyongyang uit, ditmaal naar het noorden. We gaan vandaag naar Myohyangsan, een berggebied op zo'n 160 km ten noorden van de hoofdstad. Ook dit zou een tweedaagse trip worden, maar omdat onze terugvlucht was gecancelled vanwege een gebrek aan passagiers gaan we een dag eerder terug dan gepland en is dit een dagtrip geworden. Alle 45 foto's van de dagtrip naar Myohyangsan staan hier, ruim een derde is in het verslag opgenomen.

Afbeelding
On the road in Pyongyang by Timon91, on Flickr

44. Trammetjes in Pyongyang.

Afbeelding
On the road in Pyongyang by Timon91, on Flickr

45. De uitvalsweg richting het noorden, in de buitenwijken van Pyongyang. Morgen zullen we hier weer rijden, dit is immers ook de weg naar het vliegveld.

Afbeelding
Leaving Pyongyang on the northern side by Timon91, on Flickr

46. Een billboard voor Pyeonghwa, waar ik het in het vorige deel ook al over had.

Afbeelding
Pyeonghwa billboard near Pyongyang by Timon91, on Flickr

47. Een trein bij een station langs de hoofdweg, station Seogam/석암. Dit is ook de spoorlijn richting China, dus hier zijn we ook al langsgekomen.

Afbeelding
North Korean tain in Seogam, close to Pyongyang by Timon91, on Flickr

48. De weg, merkbaar van betere kwaliteit dan de wegen gisteren en eergisteren. Ook dit is een vrij standaard toeristentrip, dus we komen hier en daar nog wel een touringcar tegen. Verder zijn er wat fietsers en voetgangers, maar verder is de weg vooral leeg.

Afbeelding
On the road between Pyongyang and Myohyangsan by Timon91, on Flickr

49. Elke kilometer staat er een bordje, we zijn nu 77 km buiten Pyongyang.

Afbeelding
On the road between Pyongyang and Myohyangsan by Timon91, on Flickr

50. Een spoorlijn die we kruisen nabij Anju/안주.

Afbeelding
Crossing a railway between Pyongyang and Myohyangsan by Timon91, on Flickr

51. Na Anju buigen we af naar het noordoosten. Het wordt steeds bergachtiger.

Afbeelding
On the road between Pyongyang and Myohyangsan by Timon91, on Flickr

52. Bij de afslag voor Myohyangsan houdt ook meteen de snelweg op. Heel raar, hoe zou dat nou weer kunnen? :') Daarna is het nog een paar kilometer over binnenwegen naar de eerste stop: de "International Friendship Exhibition". Dit is verreweg de foutste tentoonstelling waar ik ooit geweest ben :')

Afbeelding
International Friendship Exhibition, Myohyangsan by Timon91, on Flickr

Het gebouw zelf lijkt van buiten niet zo groot, maar het is echt gigantisch omdat het ondergronds ook nog een heel eind doorloopt. Dit is het epitoom van de propaganda, want hier liggen alle cadeaus die het regime ooit ontvangen heeft. Er wordt behoorlijk opgeschept over hoe geliefd de leiders wel niet zijn in het buitenland en daarom hoeveel cadeaus ze wel niet ontvangen hebben. Er staat zelfs een teller hoeveel cadeaus ze hebben ontvangen :') Binnen is foto's maken ten strengste verboden, de camera en telefoon moeten zelfs ingeleverd worden bij de ingang. Ramen zijn er niet en binnen is alles van marmer - het is dus best fris. De cadeaus zijn overweldigend, maar men noemt er niet bij dat dit soort cadeaus een standaardprotocol zijn bij diplomatieke ontmoetingen ;) Dat er ook cadeaus de andere kant op gegaan zijn wordt niet genoemd. Verder liggen er vele cadeaus van bedrijven en andere niet-politiek georiënteerde mogendheden. Naast mij zijn er vele Noord-Koreaanse bezoekers, die er allemaal opperbest uitzien - vrouwen in hanbok, mannen in (militair) pak - ik val als westerse toerist behoorlijk uit de toon. Er moet hier ook gebogen worden voor standbeelden van Kim Il-sung, Kim Jong-il en Kim Jong-suk (de vrouw van Kim Il-sung). Binnen staan o.a. een trein, een paar gepantserde voertuigen en een complete Ilyushin - allemaal cadeautjes van Stalin. Het doet me deugd dat ik slechts vier Nederlandse cadeautjes tel: twee van nietszeggende bedrijven, één van de CPN uit 1985 en één van een of andere jeugdgroep uit die tijd. België heeft een stuk meer cadeaus gestuurd :') De weelde is overweldigend en ik begin me letterlijk misselijk te voelen van alle overdaad, propaganda en leugens. Ik heb veel propaganda gezien tijdens vakanties, maar tot nu toe heb ik me er nooit misselijk van gevoeld - ik wist niet eens dat dat kon.

De rondleiding eindigt op het balkon, waar we een kop koffie drinken en waar ik word gevraagd om iets in het gastenboek te schrijven. Een lastig moment, want ik wil niet zoveel positiefs over dit geheel neerpennen :') Ik houd het kort ("is that all?", aldus O) en schrijf vooral dat ik het vanuit technisch oogpunt imposant vind dat ze een vliegtuig en een trein dit gebouw in gekregen hebben. Lichtelijk ongemakkelijk vertalen Kim en O het naar het Koreaans, de local guide brengt het blaadje daarna weg. Na zo'n anderhalf uur staan we weer buiten, ik ben blij dat dit achter de rug is.

53. Het volgende bezoek is de Pohyonsa-tempel. Hier krijg ik een voorgeprogrammeerd verhaal te horen over hoe hoog totale godsdienstvrijheid in het vaandel staat in Noord-Korea. Ik schud braaf ja en amen :X

Afbeelding
Pohyonsa Temple near Myohyangsan by Timon91, on Flickr

54. 's Middags staat er een wandeling op het programma, we lunchen in het busje op de parkeerplaats waar deze begint. Er is ook een picknickplek, maar daar zit al een grote partijgroep te lunchen. Er worden vele communistische liederen gezongen.

Afbeelding
Communist Party groups having lunch in Myohyangsan by Timon91, on Flickr

55. Hier ontmoet ik kort een Zwitser, die met de trein naar Vladivostok/Владивосток gegaan is en vanaf daar met de Air Koryo-vlucht Vladivostok-Pyongyang het land binnen is gekomen. Het was schijnbaar een hele ervaring. Tijdens ons praatje zie ik een familie van zeven man het wandelpad op gaan, die behoorlijk uit de toon vallen tussen de jeugd- en partijgroepen. Niet veel later zegt Kim "okay, we have to go now", dus ik volg gedwee, neem afscheid van de Zwitser en volg Kim het wandelpad op.

Afbeelding
Scenery near Myohyangsan by Timon91, on Flickr

56. De wandeling eindigt na ongeveer een half uur hier, bij deze hangbrug. Verder mogen we niet, ook niet na enig aandringen. De familie die ik zojuist beschreef is bij onze aankomst foto's aan het maken met hun telefoons, ze gaan weer naar beneden zodra wij boven zijn.

Afbeelding
Scenery near Myohyangsan by Timon91, on Flickr

Als wij ook terugkeren halen we de familie in, en dan gebeurt er iets vreemds: iemand van hen roept iets naar Kim, die op haar beurt aan mij vraagt of ik met ze op de foto wil. Natuurlijk, waarom niet? Er worden wat foto's genomen, er wordt veel gelachen en na de fotosessie gaan we weer op pad. Kim legt uit dat het een familie uit Pyongyang is die een dagje eropuit zijn, naar de bergen. Ze komen niet veel buitenlanders tegen en daarom vinden ze het wel interessant om daarmee op de foto te gaan. Helemaal juist uiteraard - dit is volledig gespeeld. Noord-Koreanen mogen absoluut geen contact zoeken met buitenlanders, laat staan dat ze met je op de foto mogen. Men weet wel dat dit in China vrij gebruikelijk is, hier wordt het nagespeeld om het zo "normaal" mogelijk te laten lijken. De familie valt op doordat ze de enige familie was tussen de partijgroepen, de rest van de mensen hier zegt alleen "hoi" terug als ik dat doe en waarom zou Kim opeens zoveel haast hebben om aan die wandeling te beginnen? Het is tekenend voor de hele reis naar dit land, waar niets is wat het lijkt.

57. Na de wandeling volgt de terugweg naar Pyongyang, langzaam wordt het donker. Onderweg passeren we weer de spoorlijn.

Afbeelding
Crossing a railway between Myohyangsan and Pyongyang by Timon91, on Flickr

58. Een groot deel van de route rijden we op de verkeerde weghelft. Vermoedelijk vanwege de betere kwaliteit aan deze kant, qua verkeer maakt het toch geen zak uit.

Afbeelding
On the road between Myohyangsan and Pyongyang by Timon91, on Flickr

59. Een dieseltrein nabij Pyongyang. In de verte heb ik nog de trein uit China zien rijden, die ook rond deze tijd in Pyongyang moet aankomen. Helaas was het te ver weg om een foto van te kunnen maken :(

Afbeelding
North Korean train near Pyongyang by Timon91, on Flickr

60. Pyongyang, met het bekende Ryugyonghotel duidelijk herkenbaar.

Afbeelding
Entering Pyongyang from the north by Timon91, on Flickr

61. Portretten van de Kimmen bij het treinstation.

Afbeelding
Pyongyang train station by Timon91, on Flickr

62. Terug in het hotel tref ik Joost weer, die flink opgeknapt is. Uit het raam plaat ik nog een trein die het station van Pyongyang verlaat.

Afbeelding
Train leaving Pyongyang train station seen from the Koryo Hotel by Timon91, on Flickr

Joost vertelt dat zijn dag ook wel wat rariteiten bevatte: een klein uur nadat ik ben vertrokken werd er opeens aangebeld. Nadat hij uit bed was gekomen en naar de deur was gelopen bleek de deur al open en stonden er twee dames in militairgroene jurken. Zodra ze Joost zien is de deur heel snel dicht en zijn ze heel gauw verdwenen. Die kwamen vermoedelijk even de kamer doorzoeken en waarschijnlijk is dit elke dag gebeurd. Housekeeping was het niet, die kwam een uur later :X Bovendien was het tijdens zijn lunch, in het restaurant bovenin, opeens verboden om foto's te maken. Het blijft een mysterieus land.

Tezamen gaan we naar het Paradise Restaurant, waar we een afscheidsdiner hebben. Ook Stefan is hier - vanzelfsprekend - aanwezig met zijn gidsen. Voor het eten mogen we nog even kijken bij een bruiloft in een naburige zaal. Verder schenken ze hier zelfgebrouwen bier, wat opvallend lekker is. Ook het eten is erg lekker en het opvallende is: we moeten hier kiezen wat we willen eten. Meestal is het eten al zowat klaar als we binnenkomen omdat alles gearrangeerd is, dit lijkt een redelijk high-end tent te wezen. Tijdens het eten bedanken we onze gidsen en geven hen de fooi. Terug in het hotel back-uppen we onze foto's naar een non-descripte map op Joost's tablet en verwijderen we de "gevoelige" foto's van de camera - mocht er nog een controle komen tijdens de uitreis morgen. Tenslotte drinken we nog een afscheidsbiertje in het ronddraaiende restaurant, waar we aan de praat raken met vier Nederlanders uit Aerdenhout en Volendam. Het zijn gepensioneerde rijkelieden die het grootste deel van het jaar op vakantie zijn. Normaal komen we dit soort mensen niet tegen tijdens de vakantie omdat wij in hostels slapen en zij in dure hotels, maar in Noord-Korea zijn niet zoveel opties en het is best gezellig ;) Het is leuk om de avond met hen door te brengen en ervaringen uit te wisselen. Het zou ons bovendien weinig verbazen als wij met z'n zessen aan een ronde tafel in een hotel hoog boven Pyongyang momenteel de grootste groep Nederlanders in dit land vormen.

De laatste ochtend is het ontbijten en inpakken, tijd om terug naar de bewoonde wereld te gaan! Eerlijk gezegd zijn we allebei blij om weer weg te gaan, ikzelf vind het wel mooi geweest met de leugens. Ik heb nooit gedacht dat 1984 in het echt zou kunnen bestaan, maar dat doet het wel en dat geeft een unheimisch gevoel.

63. Een laatste blik op Pyongyang, beneden links het station.

Afbeelding
View over Pyongyang from the Koryo Hotel by Timon91, on Flickr

64. De rit naar het vliegveld verloopt rustig. We krijgen de paspoorten met visa terug van de gidsen en een biljet van 500 en een biljet van 1000 Won als souvenir. "Hide it deep in your wallet", zeggen ze. Meenemen is streng verboden maar vaak het lijkt het wel mogelijk om aan wat souvenirgeld te komen - zo ook wij. Het vliegveld van Pyongyang is hypermodern en superstrak, recentelijk zijn twee nieuwe terminals geopend. Het vluchtaanbod voor vandaag is overzicht: er is slechts één vlucht.

Afbeelding
Pyongyang Sunan Airport departure screen by Timon91, on Flickr

Voorheen kon je vanuit Pyongyang naar verschillende steden in Rusland en China vliegen met een aantal verschillende luchtvaartmaatschappijen, tot 2008 zijn er zelfs vluchten naar Zuid-Korea geweest in het kader van familieontmoetingen. Momenteel voert alleen Air Koryo (de Noord-Koreaanse maatschappij) vluchten uit. In totaal zijn dat er slechts 12 per week naar drie steden in China en één in Rusland. Daarnaast worden er veel vluchten geannuleerd vanwege het geringe aantal passagiers. Onze vlucht naar Beijing/北京 zou eigenlijk morgen zijn, maar vanwege een gebrek aan passagiers ging die niet door. Ook vandaag lijkt het niet druk te zijn.

65. De vertrekhal.

Afbeelding
Pyongyang Sunan Airport departure hall by Timon91, on Flickr

66. Prachtig schaalmodel! Foto's maken mag hier overal, men laat graag zien hoe mooi de luchthaven van Pyongyang is.

Afbeelding
Air Koryo model plane at Pyongyang Sunan Aiport by Timon91, on Flickr

Inchecken gaat pijnloos, daarna nemen we afscheid van Kim, O en Hwang. Ze wachten tot we door de grens- en veiligheidscontroles zijn, die ook zeer soepel gaan. Het boekje met visum wordt weer ingenomen, die mag je helaas niet houden als souvenir. Daarna zwaaien we een laatste keer en gaan de gidsen weg, hun taak om ons in de gaten te houden zit erop.

67. Deze prachtige Tupolev 204-100 gaat ons naar China brengen. De vertrekhal loopt mondjesmaat vol met passagiers voor de vlucht naar Beijing, maar meer dan 50 lijken er niet te zijn. Stefan zien we hier uiteraard ook weer :') We lopen nog wat rondjes langs de paar souvenirshops die er zijn.

Afbeelding
Air Koryo Tu-204-100 to Beijing at Pyongyang Sunan Airport by Timon91, on Flickr

68. Veel bagage hoeft er niet mee.

Afbeelding
Air Koryo Tu-204-100 to Beijing at Pyongyang Sunan Airport by Timon91, on Flickr

69. Het interieur van onze Tupolev. Ik heb nog nooit met een Tupolev gevlogen, dus dat kan na vandaag ook weer van de bucketlist af :D

Afbeelding
Air Koryo Tu-204-100 interior by Timon91, on Flickr

Op tijd vertrekken we. In de rij voor ons zien we de Jucheduitser weer. Hoe kom ik nou op die naam? Nou, hij is de enige buitenlander die we hier een speldje van de twee presidenten hebben zien dragen. Een sympathisant van het regime? Het zou kunnen, maar ik vind het maar een aparte situatie. Het gaat in ieder geval wel heel erg ver om dat als toerist te doen. Ik weet zelfs z'n naam nog spotten op z'n Chinese immigratiekaart, maar enig internetresearch is vruchteloos gebleken :')

70. Een laatste blik op Noord-Korea. Opvallend genoeg vliegen we alleen maar over land terwijl de kortste route naar Beijing toch echt over de zee gaat.

Afbeelding
View over North Korea from an Air Koryo Tu-204-100 by Timon91, on Flickr

71. Van begin tot eind kunnen we genieten van communistische opera :')

Afbeelding
In-flight entertainment on boar an Air Koryo Tu-204-100 by Timon91, on Flickr

72. De burger van Air Koryo is beroemd en berucht in de wereld van vliegtuigliefhebbers. Vice heeft er zelfs een reportage over gemaakt. We hebben ons allebei wel op de burger verheugd, eigenlijk :mrgreen: Hij is in ieder geval prima te eten en al een heel stuk smaakvoller dan de bak barf die Finnair heeft durven uitserveren :') Air Koryo vs. Finnair: 1-0

Afbeelding
Air Koryo in-flight burger by Timon91, on Flickr

73. Het prachtige en overzichtelijke vluchtplan van de Tu 204-100. Hopelijk hebben we die niet nodig :')

Afbeelding
Air Koryo Tu-204-100 by Timon91, on Flickr

74. Na nog geen twee uur vliegen komt Beijing Capital alweer in zicht. Een gigantisch vliegveld en een groot contrast met Pyongyang. De vlucht is soepel verlopen, de Tupolev is pas 10 jaar oud en vliegt heel gladjes. Alleen boven de stad merk je dat het wat minder stabiel is, maar het valt ons niets tegen.

Afbeelding
Beijing Capital Airport seen from above by Timon91, on Flickr

75. Zicht over Ootmarsum. Pardon, Beijing ;) Klein dorpje met 20 miljoen mensen ;)

Afbeelding
View over Beijing from an airplane by Timon91, on Flickr

76. Na touchdown is het nog 25 minuten taxiën naar de gate. We zijn weer in China!

Afbeelding
Air Koryo Tu-204-100 at Beijing Capital Airport by Timon91, on Flickr

Beijing Capital is opvallend rustig, de grenscontrole verloopt zonder problemen. We hebben een double-entry visum voor de zekerheid, maar met de 72h visumvrije transit hadden we het ook wel gered. De bagage laat ook niet lang op zich wachten. Hier nemen we afscheid van Stefan, die vanavond alweer doorvliegt naar huis. Vanuit Pyongyang kon opvallend genoeg zijn koffer al doorgecheckt worden naar Wien en Stuttgart, maar we attenderen hem er toch maar even op dat hij gewoon op de band cirkelt ;) Bij mij slaat de schrik nog even toe als er op het bordje "all bagage has been conveyed" staat terwijl ik m'n tas nog niet heb, maar godzijdank komt hij nog als allerlaatste naar boven :') Ik realiseer me dat ik een krant met een foto van Kim Jong-un opgevouwen in m'n tas heb zitten, met de vouw dwars door z'n bakkes heen. Even was ik bang dat ze de dat in Pyongyang gevonden hadden en m'n tas daar hadden gehouden, maar dat valt gelukkig mee :') Een foto van zo'n Kim vouwen is namelijk streng verboden.

Met de metro gaan we terug naar ons hostel in Dongdan, waar de hostelmeisjes ons wederom hartelijk verwelkomen. Ook de Lonely Planet van Korea, die in Noord-Korea verboden is en die we hier hebben achtergelaten, ligt nog keurig op ons te wachten. De rest van de dag doen we weinig. We lunchen heerlijk cliché bij de Mac :mrgreen: en maken in het hostel kennis met Maarten en Sander, een Nederlands stel dat met de Trans-Mongolië Express naar China is gekomen.

Na een heerlijke nacht staan we vroeg op, we willen de Chinese Muur nog zien. Vanuit Beijing kun je prima dagtripjes naar de Muur doen, één van de mooiste plekken om dat te doen is in Mutianyu/慕田峪. Het kost wel even om er te komen, dus vroeg weg gaan is handig ;) Met de metro en de bus komen we in Huairou/怀柔 uit, waar het een gekkenhuis is. De bussen naar Mutianyu zitten allemaal mutjevol, samen met twee Chilenen delen we een taxi. Alle foto's van het bezoekje aan de Muur staan hier, een paar staan er in het verslag ;)

77. Je kunt naar boven met de lift, of je gaat lopen. Het is een beste klim, maar wel in de schaduw en daarom is het goed te doen. We ergeren ons meteen dood aan een groep klagende Amerikaanse schoolkinderen, waar we een week geen last van gehad hebben :')

Afbeelding
Great Wall of China near Mutianyu by Timon91, on Flickr

78. De Muur. Dit is een sectie met 22 torens die goed toegankelijk is. Daarna kun je nog verder lopen, maar dat is officieel niet toegankelijk.

Afbeelding
Great Wall of China near Mutianyu by Timon91, on Flickr

79. Na Toren 18 vindt Joost het mooi geweest, het is toch best zwaar. We spreken een tijd af en ik loop nog even door. Het is stevig traplopen, vooral op het niet-gerenoveerde stuk na Toren 22, maar het is echt de moeite waard!

Afbeelding
Great Wall of China near Mutianyu by Timon91, on Flickr

80. Op het niet-gerenoveerde stuk is het een stuk rustiger. Je kan nog verder lopen, maar het is tijd om om te keren. Onderweg kom ik nog het Nederlandse stel uit ons hostel tegen. Zij zijn met een tour mee. Die zijn vaak inclusief lunch en ook nog prima te betalen, maar met het normale OV is het ook goed te doen om hier te komen en ben je inclusief toegang een eurootje of 15 kwijt ;)

Afbeelding
Great Wall of China near Mutianyu by Timon91, on Flickr

81. Stairway to heaven?

Afbeelding
Great Wall of China near Mutianyu by Timon91, on Flickr

We keren terug naar Mutianyu, nemen een taxi naar Huairou en worstelen ons in een bus naar Beijing. Op de snelweg is het flink druk en we doen er 2,5 uur over om weer bij het busstation te komen. Morgen begint de Nationale Vakantie, dit is al een voorbode. Het is nu zaak om zo snel mogelijk China uit te komen, de Nationale Vakantie is geen tijd om in China te zijn.

82. We zijn blij weer terug te zijn in Beijing, op het busstation van Dongzhimen is het druk, druk, druk.

Afbeelding
Dongzhimen bus station, Beijing by Timon91, on Flickr

83. We lunchen stevig en gaan dan richting metro. Onderweg zien we nog een machine waar je mondkapjes kunt kopen :')

Afbeelding
Mouth cap vending machine in Beijing by Timon91, on Flickr

Terug in het hostel chillen we wat en praten nog wat met Maarten en Sander zodra die terugkomen uit Mutianyu. We drinken samen wat biertjes, eten wat in de buurt en pakken dan onze tas weer in. Om kwart over 9 vertrekken we, met de op één na laatste Airport Express arriveren we weer op Beijing Capital.

84. Na even wachten kunnen we inchecken voor onze vlucht. Het was aardig wat gedoe om in deze vakantietijd een betaalbare vlucht naar Zuid-Korea te vinden, dus we vliegen voor 170 euro p.p. midden in de nacht met een Zuid-Koreaanse paupermaatschappij naar Daegu/대구 :')

Afbeelding
Flight to Daegu by Jeju Air at Beijing Capital Airport by Timon91, on Flickr

85. Beijing Capital is verder geen prettig vliegveld, vooral het gebrek aan zitplaatsen valt op. Heel druk is het gelukkig niet, na de security maken we onze laatste RMB's op aan bier, daarna zoeken we ons vliegtuig op!

Afbeelding
Jeju Air plane at Beijing Capital Airport by Timon91, on Flickr

De vlucht zit mutjevol, de beenruimte is gevoelsmatig 60% die van Ryanair, de Koreaanse stewardessen zien er extreem infantiel uit in vergelijking met hun militaire noordelijke collega's en het is veel te warm aan boord. Na ruim twee uur landen we in Daegu, waar we geen problemen hebben met het land binnenkomen en ook onze bagage redelijk snel aanwezig is. In de aankomsthal van Daegu eindigt dit deel, hier pakken we in het laatste deel de draad weer op. Het laatste deel van deze verslagenreeks zal volledig worden gewijd aan Zuid-Korea, een onnoemelijk groot contrast met het noorden.

De laatste dagen in Noord-Korea hebben mijns inziens echt laten zien wat een verrot land het is. Tussen alle leugens en propaganda door zie je duidelijk dat de bevolking een hard en zwaar leven lijdt (ja, met lange ij). Het echte land krijg je niet te zien, maar je kan je er wel een betere voorstelling van maken als je een glimp van het "aangeharkte" stuk hebt mogen zien. Meemaken hoe het is als alles om je heen geregisseerd is vond ik heel wat anders dan erover lezen. Alleen al het idee dat er direct drie, maar indirect nog veel meer mensen met jouw trip bezig zijn is gewoonweg bizar. Noord-Korea is een land waarvan ik blij ben er geweest te zijn, en waar ik ook blij was om weer weg te gaan. Het land voelt ziek en unheimisch en het ziet er niet naar uit dat het snel gaat veranderen. Een coup van binnenuit gaat er in ieder geval niet komen, in 70 jaar complete onderdrukking is alle vorm van oppositie wel weggevaagd. Desondanks is het een fascinerend bezoek geweest en ik ben echt blij dat we tussen alle babyfacepijltjes door steeds hebben gekozen om er gewoon mee door te gaan. Als je erheen gaat is het belangrijk om je te realiseren dat niets is wat het lijkt, maar dat zal voor de meeste ervaren reizigers geen probleem zijn. Het verhaal wat je van de gidsen hoort is uiteraard het verhaal van het regime, maar vaak kun je er vrij makkelijk doorheen prikken. Soms, heel soms, lijken de gidsen zich een beetje te laten gaan. Met O heb ik tijdens de wandeling in Kumgangsan bijvoorbeeld een interessant gesprek gehad over homoseksualiteit. Ze leek oprecht geïnteresseerd of dit in Nederland bestaat en hoe ik als westerling hier tegenaan kijk. Of ik vind dat het een ziekte is. Wellicht rare vragen, maar in een land waar homoseksualiteit officieel niet bestaat en iemands enige ervaring met dit onderwerp een 60-jarige Brit is die alle mannen in z'n tourgroep probeert te versieren, zijn dat het niet. De grootste beperking is het gebrek aan vrijheid. De gidsen, hoe aardig ze soms ook zijn, zijn altijd aanwezig om jou en elkaar in de gaten te houden. Zelfs al na een week voelde het vrij rond kunnen lopen in Beijing echt als een verademing. Een vakantie naar Noord-Korea is dan ook niet voor iedereen geschikt, denk ik. Maar als je ermee om denkt te kunnen gaan zal het een trip worden die je lang bij zal blijven ;)

Dit was het weer, een hele lap tekst ;) Er volgt als gezegd nog één deel, over de laatste anderhalve week van de reis die we in Zuid-Korea hebben doorgebracht. Wederom bedankt voor het meelezen, ik hoor graag wat jullie ervan vonden!
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30406
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Dec 2017, 21:02

Prachtig verslag weer zeg! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12013
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Vinny » Wo 27 Dec 2017, 21:06

Wederom een spraakmakend reisverslag en fotoserie!
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3869
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor tsov » Wo 27 Dec 2017, 21:45

Mooi hoor! Het lijkt me inderdaad erg ongemakkelijk om zo paranoïde te worden van alle controle :X
Dank voor dit unieke inzicht in een volslagen onbekende wereld _O_
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5315
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Etienne » Wo 27 Dec 2017, 21:54

Wat Vinny zegt, een adembenemend verslag en leuk om dat gelezen te hebben. Zelf zou ik er zeker niet naar toe gaan :lol:
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 718
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor DrechtBlub » Wo 27 Dec 2017, 22:44

Geweldig om te lezen dit hele meerdelige verslag van (de) korea(s). - Het valt me trouwens op dat de treinsporen (helemaal als je het vergelijkt met de weg en hoe je het spoor bij aankomst beschreef) in een goede staat lijken te zijn in dit deel van het verslag, bijna alsof het net nieuw is aangelegd.
Lid van RODAV. - Gefeliciteerd Qbuzz!
...Bezig met Buurtbus Dordrecht...

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4873
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Milco » Do 28 Dec 2017, 19:29

Dit verslag is net zo geweldig en net zo indrukwekkend als de voorgaande delen! :D
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 10-11-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 04-11-2018

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1806
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor julsteren » Do 28 Dec 2017, 20:11

Tering Timon wat is dit gaaf _O_

ZO6176
Berichten: 1554
Lid geworden op: Wo 02 Dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor ZO6176 » Vr 29 Dec 2017, 00:25

Wederom genoten.

Wel grappig dat het uitvoeren van Noord-Koreaans geld verboden is. Heb regelmatig noord-koreaanse munten en biljetten in bezit. Coupures die het normale volk daar nog nooit gezien heeft.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor isadora » Vr 29 Dec 2017, 09:43

Er komt een moment, dat er geen superlatieven meer zijn te vinden. :D
Ik heb heerlijk weg kunnen dromen, met jullie op reis kunnen gaan in een weergaloos reisverhaal.
Het is, alsof je iets leest, wat zich niet op deze planeet afspeelt.
Een gemaakte wereld, maar dan wel eentje met een erg ruwe keerzijde.
Een live-theater waar je aan de hand van overheidsfunctionarissen (lees gidsen) wordt rondgeleid.
En waar buiten gebaande wegen, een zwaar bewapend legerapparaat je wel weer op het spoor krijgt.

Ik vroeg me op een gegeven moment zelfs af, of die stukken spoor die jullie af en toe kruisten ook niet gewoon show zijn.
Zeg maar, een paar honderd voor en na het viaduct houdt het ergens op.
Niets is, wat het lijkt.

Een verslag met dubbel gouden rand. :pos: :pos: :pos:
Ik wens je een heel goed 2018, en ben benieuwd naar je reisplannen voor het komende jaar.
Laatst gewijzigd door isadora op Za 30 Dec 2017, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

jelmerrr
Berichten: 825
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor jelmerrr » Za 30 Dec 2017, 08:43

Prachtig verslag

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1223
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor SLToilet » Za 30 Dec 2017, 11:45

Bizar hoe dat land in elkaar zit! Erg mooi om te lezen en best indrukwekkend als je weet dat een groot deel schijn is maar door de dunne scheidslijn het soms moeilijk te zien is wat waar is en wat show. Ook al weet ik dat Noord-Korea een vreemd land is in de wereld waarin toneelstukjes opvoeren aan de orde van de dag is, deze fotoserie maakt dankzij de oplettendheid van de auteur en het vertalen daarvan op 'papier' (op dit forum) het allemaal des te ingrijpender.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8859
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Hainje » Za 30 Dec 2017, 12:51

Is het geen idee als je gaat solliciteren bij 3opReis ofzo? :P
Want de manier waarop je kunt vertellen is werkelijk waar fenomenaal.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

waldo79
Berichten: 4340
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor waldo79 » Za 30 Dec 2017, 14:09

Wow!
Mij best :)

erka
Berichten: 39
Lid geworden op: Ma 11 Apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor erka » Zo 31 Dec 2017, 01:17

Sluit me aan bij de voorgaande reacties. Superb weer!

Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Frits » Zo 31 Dec 2017, 08:46

Fantastisch verslag. Ik ging wat googelen en kwam dit tegen, volgens mij worden jullie genoemd :wink:

https://www.nieuw-volendam.nl/nieuwvole ... gevangenis

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor isadora » Ma 01 Jan 2018, 16:14

Beetje gedateerd, maar vond het toch ergens wel in dit topic passen:
http://www.naenara.com.kp/en/order/pyti ... n&no=20628
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8859
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Hainje » Ma 01 Jan 2018, 16:34

Wat ik mij afvraag, de titel met HELstaat is denk ik bewust gekozen?
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Timon91
Berichten: 578
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Timon91 » Ma 01 Jan 2018, 19:07

Super bedankt voor alle overweldigende reacties! Dat geeft zeker motivatie om het laatste deel te gaan schrijven! :D

wilburg22 schreef:Geweldig om te lezen dit hele meerdelige verslag van (de) korea(s). - Het valt me trouwens op dat de treinsporen (helemaal als je het vergelijkt met de weg en hoe je het spoor bij aankomst beschreef) in een goede staat lijken te zijn in dit deel van het verslag, bijna alsof het net nieuw is aangelegd.


Het ziet er op de foto's beter uit dan dat het erbij ligt. Die lijn is al in de jaren 30 aangelegd, maar is pas in 1997 geëlektrificeerd. De portalen zien er dus nog niet zo slecht uit ;) Sowieso heb je vanaf de weg vrijwel continu zicht op de lijn, en die lijkt overal wel redelijk in dezelfde conditie te zijn. Rijdende treinen heb ik er echter niet op gezien ;)

ZO6176 schreef:Wel grappig dat het uitvoeren van Noord-Koreaans geld verboden is. Heb regelmatig noord-koreaanse munten en biljetten in bezit. Coupures die het normale volk daar nog nooit gezien heeft.


Zoals ik beschreef is het verboden, maar in de praktijk wel makkelijk om aan geld te komen. Daarnaast kun je het in China tegen de zwarte markt koers ook wel krijgen (ca. 8000 won per euro in plaats van 120), maar omdat je het als buitenlander niet in je bezit mag hebben heb je er in Noord-Korea vrij weinig aan en kun je jezelf er alleen maar mee in de problemen brengen.

Hainje schreef:Is het geen idee als je gaat solliciteren bij 3opReis ofzo? :P
Want de manier waarop je kunt vertellen is werkelijk waar fenomenaal.


Bedankt! Oefening baart kunst, haha :D Maar Floortje heeft allang reportages gemaakt over de plekken die ik in m'n leven bezocht heb :P

Frits schreef:Fantastisch verslag. Ik ging wat googelen en kwam dit tegen, volgens mij worden jullie genoemd :wink:

https://www.nieuw-volendam.nl/nieuwvole ... gevangenis


Wat een prachtvondst, bedankt voor het delen! Dat zijn inderdaad de mensen met wie we wat gedronken hebben in Pyongyang. Studenten zijn we niet meer, maar we vallen nog wel in die leeftijdscategorie :P

isadora schreef:Beetje gedateerd, maar vond het toch ergens wel in dit topic passen:
http://www.naenara.com.kp/en/order/pyti ... n&no=20628


Super bedankt voor je eerste reactie ;)

De Pyongyang Times is de Engelstalige krant van Noord-Korea en wordt eens per week op papier uitgebracht. Ik heb op m'n kamer nog wel een exemplaar liggen, o.a. met de mooiste krantenkop die ik ooit gezien heb:

"Kim Jong-un oversees missile launch, inspects fruit farm" :mrgreen:

Hainje schreef:Wat ik mij afvraag, de titel met HELstaat is denk ik bewust gekozen?


Uiteraard ;) Het leek me wel toepasselijk voor Noord-Korea in het algemeen :P
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2951
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Zugführer » Ma 01 Jan 2018, 21:55

Wederom een bizar mooi verslag Timon, ik heb ook dit deel weer met grote belangstelling gelezen. Je laat een kant van Noord-Korea zien waar ik geen idee van had.Ik had natuurlijk wel een idee van het heersende regime, maar geen idee dat het überhaupt mogelijk was als toerist naar Noord-Korea te gaan. Het gaat erg leven door hoe je het allemaal omschrijft, vooral al die toneelstukjes, lege restaurants en "toevallige" onmoetingen onderweg. Net als alle vorige keren kijk ik weer erg uit naar het volgende verslag.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km
2018 (18-10): Trein 21.551 km - Bus 1926 km - Tram 250 km - Veer 64 km - Metro 41 km

Joshua
Berichten: 1711
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Joshua » Di 02 Jan 2018, 23:00

Wat waren het 4 prachtige verslagen. Ik kan niet wachten op verslag 5.

Zowel Noord als Zuid Korea staan op mijn verlanglijstje. Maar ergens lijkt het me ook gruwelijk eng om naar Noord Korea te gaan.

Timon91
Berichten: 578
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Timon91 » Wo 03 Jan 2018, 18:08

Thanks Zugführer en Joshua! :D

Joshua schreef:Zowel Noord als Zuid Korea staan op mijn verlanglijstje. Maar ergens lijkt het me ook gruwelijk eng om naar Noord Korea te gaan.


Eng (of spannend) blijft het ook wel, maar laat je niet gek maken door de nieuwsberichten. Zeker met die koekwaus in het Witte Huis schiet het niet op zo. Als je denkt dat je het kan hebben en de financiële middelen ervoor hebt kan ik het zeker aanraden ;)

Hier is overigens nog een interessant filmpje over de Noord-Koreaanse spoorwegen, uiteraard ontbreekt enige persoonsverheerlijking niet: https://www.youtube.com/watch?v=SM3VK-L9px4

Het is weliswaar in het Koreaans, maar de nodige symboliek valt wel op. Let bijvoorbeeld op het embleem van het "Chollima"-paard op de locomotieven (zie deel 3).
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13557
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Meltrain » Zo 07 Jan 2018, 00:08

Het was weer een super mooi en interessant verslag. :pos:
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Timon91
Berichten: 578
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Timon91 » Wo 10 Jan 2018, 18:13

Frits schreef:Fantastisch verslag. Ik ging wat googelen en kwam dit tegen, volgens mij worden jullie genoemd :wink:

https://www.nieuw-volendam.nl/nieuwvole ... gevangenis


Overigens valt me nu pas op dat het hier om de bassist van BZN ging :') Je komt nog eens mensen tegen op vakantie :') Na wat meer googlen blijkt dat zelfs Ons Trotsche Rechtsche Nieuwschblad een artikel over zijn reis geschreven heeft :')

https://www.pressreader.com/netherlands ... 2161538355

(ik vind trouwens wel dat het artikel behoorlijk is aangedikt, maar dat zal wel inherent aan de Telegraf zijn :') )
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4103
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Tweemaal Korea (4): De communistische helstaat [85]

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 10 Jan 2018, 22:39

Wat een geklaag van die gast van BZN zeg. Je weet toch dat het er zo aan toe gaat daar :')

Verder, puik verslag Timon. :pos:
Tiedät että haluan sun palaavan


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten