Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door mb90 »

Vanmorgen stond een overbreningsrit van 2 RET-metro's op het programma. 2 verschillende ook nog, want het waren de 5307 en de 5507. De 5307 ging vanaf de remise Waalhaven naar de werkplaats aan de Kleiweg en de 5507 ging vanaf de Waalhaven naar Leidschendam. In combinatie met een vrije ochtend vond ik dit wel interessant genoeg voor wat foto-tjes.

Voor de foto's ging ik naar Rtz. In afwachting op de metro's kwam er nog een leuke verrassing langs. Cargo 42375 naar Melnik (CZ) reed met Tweety-loc 189 202 van ERS en daarvan had ik nog geen foto :) :
Afbeelding

Om 10:25 uur kwamen dan de metro's langs. Ze werden getrokken door de Rail Feeding 22:
Afbeelding

Hier alleen de 5307 en de 5507:
Afbeelding

De 5307 en de 5507 aan elkaar gekoppeld:
Afbeelding

De combi reed steeds langzamer en uiteindelijk mocht het wachten voor een rood sein voor de tunnel naar Rtd:
Afbeelding

Tijdens het wachten zag ik al dat er een ICM in de s2200 reed, dus daar bleef ik nog even op wachten. In de tussentijd kwam er nog ander spul langs, zoals deze opgefriste Thalys 4534. Deze reed in het pad van de Thalys t9311, maar deze rijdt normaal alleen op zaterdag. :? Ik heb nu niet gezien of er reizigers in zaten:
Afbeelding

Tijdens het wachten kwam ook de gebruikelijke combi E-GTW's van Arriva vanuit Ddr opweg naar de wasstraat in Rtd langs met ook een leuke bestemming: De Was :P :
Afbeelding

Daarna kwam dan de ICM langs. Het was de 4034 die eerst de t2233 en nu de t2230 reed. Hier te zien met ernaast een te vroege Benelux (ja het kan) die voor een rood sein wacht:
Afbeelding

Ter afsluiter vanaf Rtz een cargo-tje van Railion richting Rtd:
Afbeelding

Hierna ben ik even naar school geweest om daarna onderweg naar huis nog toevallig wat te platen. Door de vakantiedienstregeling bij de RET worden alle ritten op de Calandlijn met 3 stellen gereden. Dus ook een combi van 3 Bommetjes komt nu op de sneltram voor en dat gebeurt anders vrijwel nooit. Hier dus zo'n combi op de sneltram en wel bij station Graskruid:
Afbeelding

Tot slot een leuke toevalstreffer. Ik kwam met olympische ICM-IV 4240 vanaf Rta naar Rtd en daar stond toevallig ook de olympische 4201 klaar voor vertrek. Zo trof ik dus 2 van de 3 olympische ICM-en naast elkaar :) :
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door Suus »

Dat vervoer van de metro's elke keer is ook omslachtig. Zijn ze nog iets van plan met een verbindingsspoor naar de Kleiweg in de toekomst, dat zou handig kunnen zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door mb90 »

Een spoortje naar de Kleiweg zou inderdaad handig zijn, want er gaan nog genoeg 5300-tjes voor een midlife revisie naar de Kleiweg. Volgens mijn zijn er echter geen plannen voor.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door tsov »

Kunnen ze niet vanaf de Hofpleinlijn een spoortje 'naar beneden' aanleggen? Als straks die Blijdorptunnel klaar is zit je natuurlijk zo in de stad daarvandaan...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's hoor.
Maar of en ICM-III in de s2200 nou zo handig is? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door Oud forumgebruiker »

Na 2230 is hij eruit gekicked in Amsterdam en vervangen door DDM Uno :wink:.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door deadlock »

tsov schreef:Kunnen ze niet vanaf de Hofpleinlijn een spoortje 'naar beneden' aanleggen? Als straks die Blijdorptunnel klaar is zit je natuurlijk zo in de stad daarvandaan...
Dat is toch juist net opgebroken?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door Suus »

Er lag vanaf de Hofpleinlijn een boog naar de spoorlijn richting Rotterdam Centraal. Maar aan de andere kant van het viaduct niet. Daar ligt wel de werkplaats Kleiweg van de RET. Op de plek waar dat verbindingsspoor lag, begint nu de metrotunnel naar Blijdorp en CS, en op de plek waar het viaduct dan begint zou je dan een spoortje naar de Kleiweg aan kunnen leggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door mb90 »

Er heeft toch wel een boog vanaf de Hofpleinlijn richting Utrecht gelegen. Ik heb namelijk een kaart uit 1998 van Rotterdam en daar is deze op te vinden. Net als een boog naar Rotterdam Centraal. Deze kruisden elkaar bij het Sint Franciscus Gasthuis.
Laatst gewijzigd door mb90 op zo 06 sep 2009, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door Suus »

Als je op Google kijkt lijken er nog resten van zichtbaar, maar volgens mij is die boog flink scherp geweest dan :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door mb90 »

Ik heb de boog vanaf de kaart uit 1998 even ingescand, zodat het een beter beeld kan geven van de situatie toen (en er staan dingen op die al even verleden tijd zijn, zoals station Kleiweg):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door Geert »

Dat spoortje uit richting Gouda/Utrecht ligt er nog steeds, al is het deels opgebroken (en het loopt uiteraard niet meer door naar de Hofpleinlijn). Het spoor naar Rotterdam Centraal is al een tijd verdwenen.
gilles van de buren
Berichten: 27
Lid geworden op: za 07 mar 2009, 19:20
Locatie: Dordrecht

Re: Overbrengingsrit RET-metro's over treinspoor en meer

Bericht door gilles van de buren »

De Hofpleinlijn van RR gaat bij Hillegersberg Aansluiting (zoals het punt officieel heet) straks de tunnel naar Rotterdam Centraal in. De "oude" Hofpleinlijn wordt vanaf dat punt afgebroken. Er komt geen koppeling tussen RR en "gewoon" spoor terug. Het stukje dat er nu nog ligt (uit de richting Noord Goederen) blijft liggen en is bedoeld om de RET werkplaats via het spoor te kunnen bedienen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten