Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dus trolleybussen zullen ook niet rijden?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ga er maar niet van uit. Alles wat onder de OV-cao valt kan uitvallen donderdag.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Welkom bij de regiotaxi.
Vervoer van deur tot deur en voor iedereen.
Wel duurder dan bus en trein maar stukken goedkoper dan een reguliere taxi.
In de meeste delen van Nederland is deze voorziening er. Alleen weten veel mensen niet dat dit ook voor de (gezonde) burgers is
Vervoer van deur tot deur en voor iedereen.
Wel duurder dan bus en trein maar stukken goedkoper dan een reguliere taxi.
In de meeste delen van Nederland is deze voorziening er. Alleen weten veel mensen niet dat dit ook voor de (gezonde) burgers is
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Volgens https://www.arriva.nl/consumenten/over- ... i-a.s..htm rijden er 4 januari wel bussen in de regio Achterhoek. Hebben zij soms een andere CAO?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39216
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Waarschijnlijk multimodaal ja, die CAO komt vooral veel voor in concessies met zowel bus als trein.wouter15 schreef:Volgens https://www.arriva.nl/consumenten/over- ... i-a.s..htm rijden er 4 januari wel bussen in de regio Achterhoek. Hebben zij soms een andere CAO?
Ga er maar uit van niet. Bij Qbuzz is de dienstuitvoering inmiddels dusdanig gemengd dat ze het niet als verantwoord zien een deel wel te laten rijden, een paar jaar terug is heel U-OV nog platgelegd toen alleen het ex-GVU personeel staakte.Suus schreef:Qbuzz Utrecht heeft nog ex-GVU personeel, dat had een eigen CAO, blijft dat rijden?
Hooguit als er ergens een regio tussen zit die nog vrijwel volledig op een andere CAO zit is er een kans dat er wat rijdt is in het verleden gebleken. Maar dat blijft steeds meer beperkt tot de drie gemeentelijke bedrijven door de vermenging die door het opgaan van die gebieden in grotere concessies is ontstaan (bij de grote stakingen in 2007 reed Arriva Dordrecht bv. wel, maar daar is het aandeel andere CAO's ondertussen ook gegroeid)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik denk dat in de Achterhoek al het personeel onder Multimodaal rijdt. Internet geeft aan dat begin 2016 machinisten van Syntus en Arriva onder Multimodaal vielen. Veolia blijkbaar niet, vandaar dat Limburg wel uitvalt.
CAO OV is volgens de eigen tekst niet van toepassing op GVB Holding, RET (wel op RET Bus BV), HTM, HTMBuzz, medewerkers voormalig Stadsvervoer Dordrecht en medewerkers voormalig Arriva Groningen nu in dienst bij Qbuzz.
CAO OV is volgens de eigen tekst niet van toepassing op GVB Holding, RET (wel op RET Bus BV), HTM, HTMBuzz, medewerkers voormalig Stadsvervoer Dordrecht en medewerkers voormalig Arriva Groningen nu in dienst bij Qbuzz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Pauze na maximaal vier uur is conform huidige CAO.Western Soldier schreef:Die eisen zijn toch allemaal wel binnen het redelijke. Sterker nog, op sommige punten mogen de eisen nog wel wat humaner opgesteld worden. 4 uur diensttijd achter elkaar vind ik nog veel als daar naar wat ik begrijp slechts 8 minuten een pauze is om naar de WC te gaan. Voor chauffeurs van personenauto's geldt zelfs het advies om na 2 uur 15 minuten te rusten. Voor een buschauffeur moet dat advies dus al helemaal gelden, aangezien hij ook nog reizigers in de bus heeft zitten. Veiligheid van je reizigers moet toch ook zwaar tellen als werkgever zijnde. Dus ik vind dat chauffeurs hier gewoon 15 minuten pauze mogen en misschien wel gewoon moeten eisen.
Minmale pauze is 30 minuten, die op te delen is in twee delen van minimaal 15 minuten. Gewoon huidige CAO.
Buffertijd van 3 minuten en elke twee uur naar de wc kunnen bij het overgrote deel van de diensten gewoon mogelijk.
Over salariseisen van ruim over de inflatie zullen we het verder maar niet hebben.
Oplossing: in de CAO vastleggen dat er buffertijden tussen ritten zijn, elke twee uur wc-gelegheid in combinatie met een loonstijging van maximaal de inflatie.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Het kan zijn dat het huidige CAO 4 uur zegt, maar ik vind dus dat het hoe dan ook naar 2 uur moet. Dat is niet voor niets een advies aan automobilisten. Na 2 uur rijden 15 minuten pauze nemen. Dan vind ik dat in de CAO's voor buschauffeurs minstens dat advies moet worden opgenomen en misschien moet dat gewoon bij wet worden vastgelegd. Een busbedrijf is er immers ook verantwoordelijk voor dat reizigers veilig worden vervoert.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
De bonden waren er natuurlijk ook bij toen de huidige CAO afgesloten werd, maar toen was het kennelijk niet belangrijk genoeg. Dus nu hebben alle bedrijven ingeschreven op concessies gerekend met de huidige rijtijden, waardoor een wijziging terug veel geld gaat kosten. Ik ben in principe voor plaspauze's en vindt ook dat de gelegenheid geboden moet worden, maar FNV moet nou niet net doen of de diensten van 4 uur uit de lucht zijn komen vallen.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
De rijtijdenwet schrijft gewoon 4,5 uur maximaal aaneengesloten rijtijd voor hoor.Western Soldier schreef:Het kan zijn dat het huidige CAO 4 uur zegt, maar ik vind dus dat het hoe dan ook naar 2 uur moet. Dat is niet voor niets een advies aan automobilisten. Na 2 uur rijden 15 minuten pauze nemen. Dan vind ik dat in de CAO's voor buschauffeurs minstens dat advies moet worden opgenomen en misschien moet dat gewoon bij wet worden vastgelegd. Een busbedrijf is er immers ook verantwoordelijk voor dat reizigers veilig worden vervoert.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Een overzicht van waar er gestaakt gaat worden aanstaande donderdag: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/bij- ... g-gestaakt
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Wordt er in Almere niet gestaakt omdat men daar een andere cao heeft?
Dat lijstje van XX klopt niet helemaal geloof ik.
Dat lijstje van XX klopt niet helemaal geloof ik.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Almere is geen Connexxion meer .
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik zeg ook niet dat het niet zo is, maar wel hoe het in mijn ogen zou moeten zijn. En momenteel schrijft de rijtijdenwet voor dat er na 4,5 uur een pauze moet worden genomen van 45 minuten, dat is in de CAO, zo te zien is dat nu 30 minuten na 4 uur dienst. Dat is dus procentueel veel minder dan op 4,5 uur staat omschreven.WSM schreef:De rijtijdenwet schrijft gewoon 4,5 uur maximaal aaneengesloten rijtijd voor hoor.Western Soldier schreef:Het kan zijn dat het huidige CAO 4 uur zegt, maar ik vind dus dat het hoe dan ook naar 2 uur moet. Dat is niet voor niets een advies aan automobilisten. Na 2 uur rijden 15 minuten pauze nemen. Dan vind ik dat in de CAO's voor buschauffeurs minstens dat advies moet worden opgenomen en misschien moet dat gewoon bij wet worden vastgelegd. Een busbedrijf is er immers ook verantwoordelijk voor dat reizigers veilig worden vervoert.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Twee uur is wel heel kort, dat kan wel eens heel duur worden.Western Soldier schreef:Het kan zijn dat het huidige CAO 4 uur zegt, maar ik vind dus dat het hoe dan ook naar 2 uur moet.
Voorbeeld: Een rit van lijn 195 van Utrecht naar Rotterdam duurt net iets langer dan vijf kwartier. De chauffeur rijdt na een paar minuten vanaf Rotterdam weer terug naar Utrecht, wat weer iets meer dan vijf kwartier duurt, en heeft daarna een pauze. Zou de chauffeur na elke rit recht hebben op een toiletpauze, dan wordt de dienstregeling duurder want de keertijd in Rotterdam wordt langer en dat kan je niet direct compenseren met een kortere pauze in Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dat is natuurlijk het idee... lekker (betaald) pauze vieren zonder dat er iets tegenoverstaat.
Is bijvoorbeeld het afschaffen van doorbetaalde pauzes bespreekbaar? De rest van Nederland krijgt ook niet doorbetaald tijdens de lunchpauze.
Is bijvoorbeeld het afschaffen van doorbetaalde pauzes bespreekbaar? De rest van Nederland krijgt ook niet doorbetaald tijdens de lunchpauze.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik hoef ook niet na iedere rit van een uur een toilet op te zoeken. Bovendien is dat ook niet gelijk het voorstel van het FNV,Suus schreef:Zou de chauffeur na elke rit recht hebben op een toiletpauze, dan wordt de dienstregeling duurder want de keertijd in Rotterdam wordt langer en dat kan je niet direct compenseren met een kortere pauze in Utrecht.Western Soldier schreef:Het kan zijn dat het huidige CAO 4 uur zegt, maar ik vind dus dat het hoe dan ook naar 2 uur moet.
Je kan dus best 2,5 uur achter het stuur zitten, maar dan wel die plaspauze erna. Niet zoals ik onlangs in een dienst had;Plaspauze van 8 minuten bij dienstdeel langer dan 2 uur
https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/s ... v-2018.pdf
2,5 uur rijden > 1 minuten op station > 50 minuten rijden.
En dit is slechts een voorstel van de bonden, werkgevers willen voorlopig niets afspreken, geen tegenvoorstel/aanbod.
AH, U ziet graag stakingen in de Franse stijl?Is bijvoorbeeld het afschaffen van doorbetaalde pauzes bespreekbaar? De rest van Nederland krijgt ook niet doorbetaald tijdens de lunchpauze.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Het kan, maar dan zul je alle looptijden ook in de diensten moeten verwerken en ook een buffer voor vertragingen. Voorbeeld:
komt precies op tijd aan met je bus.
*Pauze loopt*
Klanten die al instappen te woord staan/kaartje verkopen
Spullen inpakken
Lopen naar de kantine
*daadwerkelijk pauze*
Koffie / boterham /toilet
Lopen naar de bus
Klanten kaartjes verkopen
*einde pauze op vertrektijd *
Op deze manier blijft er van je op papier 20 minuten pauze met een beetje pech maar 10 minuten over, want men verwacht wel dat je weer op tijd vertrekt...
komt precies op tijd aan met je bus.
*Pauze loopt*
Klanten die al instappen te woord staan/kaartje verkopen
Spullen inpakken
Lopen naar de kantine
*daadwerkelijk pauze*
Koffie / boterham /toilet
Lopen naar de bus
Klanten kaartjes verkopen
*einde pauze op vertrektijd *
Op deze manier blijft er van je op papier 20 minuten pauze met een beetje pech maar 10 minuten over, want men verwacht wel dat je weer op tijd vertrekt...
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Looptijden en dergelijke zijn in de locale regelingen opgenomen. Kijk maar eens op tenderned in de aanbestedingsstukken.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dat is dus het probleem van de FNV's van deze wereld. Wel willen willen willen en grijpen grijpen grijpen maar zelf 0.0 concessies willen doen.zone2000 schreef:AH, U ziet graag stakingen in de Franse stijl?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
De onbetaalde pauze is jaren geleden al eens voorgesteld door de werkgevers en afgeschoten. Dat is dus het mooie van de FNV's van deze wereld.WSM schreef:Dat is dus het probleem van de FNV's van deze wereld. Wel willen willen willen en grijpen grijpen grijpen maar zelf 0.0 concessies willen doen.zone2000 schreef:AH, U ziet graag stakingen in de Franse stijl?
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Hoezo is dat iets wat alleen vakbonden doen? Werkgevers willen net zo goed minder minder minder en grijpen grijpen grijpen, alleen dan minder overhead en dusdanig efficiënte diensten dat er het lijkt alsof de bussen inmiddels autonoom rijden. Als je nooit een tegengeluid laat horen, ja dan gaan de werkgevers natuurlijk tot het gaatje.WSM schreef:Dat is dus het probleem van de FNV's van deze wereld. Wel willen willen willen en grijpen grijpen grijpen maar zelf 0.0 concessies willen doen.
Dat is voor de korte termijn misschien goedkoper, voor de lange termijn is dat altijd duurder. En wie mag de kosten voor die zieke mensen betalen, juist wij met zijn allen. De burgers die belastingen betalen. De bedrijven betalen amper belasting en als ze het al betalen dan staat dat in geen verhouding tot de belastingdruk van de burgers.
🍉
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dat willen de vakbonden ook graag, maar daar zien de vervoerders de noodzaak niet van in. Dat is al één van de redenen van de staking.WSM schreef: Oplossing: in de CAO vastleggen dat er buffertijden tussen ritten zijn, elke twee uur wc-gelegheid
WSM schreef:Dat is natuurlijk het idee... lekker (betaald) pauze vieren zonder dat er iets tegenoverstaat.
Is bijvoorbeeld het afschaffen van doorbetaalde pauzes bespreekbaar? De rest van Nederland krijgt ook niet doorbetaald tijdens de lunchpauze.
Maar de rest van Nederland kan wel gewoon onbeperkt naar het toilet. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6480
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Wat dacht je, dat als je in de zorg werkt je ook maar alles uit je handen kan laten vallen omdat je naar de wc moet?
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Hoelang moet je daar eigenlijk zonder pauze kunnen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten