Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
de lijnen uit Amstelveen worden wel gehalveerd op dat moment neem ik aan.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
De lijnen uit Amstelveen worden per 22 juli al gehalveerd, doordat 50% van de bussen dan afbuigt naar Zuid. (Metro M52)
Dus de druk in het centrum wordt een stuk minder. Desalniettemin denk ik, dat een veel hogere frequentie van de 397 toch niet haalbaar is in een “stadse” omgeving. Dat zie je nu al op de 347/357/397 bundel, dat er teveel bussen in de rondte rijden in de stad en de infrastructuur daar helemaal niet op aangepast is en het dus niet aankan een groot deel van de dag.
Edit: (van Baerle/Paulus Potter/Hobbemastraat/Leidsebosje/Nassaukade v.v)
Dus de druk in het centrum wordt een stuk minder. Desalniettemin denk ik, dat een veel hogere frequentie van de 397 toch niet haalbaar is in een “stadse” omgeving. Dat zie je nu al op de 347/357/397 bundel, dat er teveel bussen in de rondte rijden in de stad en de infrastructuur daar helemaal niet op aangepast is en het dus niet aankan een groot deel van de dag.
Edit: (van Baerle/Paulus Potter/Hobbemastraat/Leidsebosje/Nassaukade v.v)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Grote kans dat de 397 komt te vervallen wanneer de N/Z-lijn doorgetrokken wordt naar Schiphol. Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van tijd is voordat de kogel door de kerk gaat. O/W-lijn van 7 miljard euro is nog even net iets te ambitieus voor een Amsterdam met <1 miljoen inwoners.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Dat was het eerste wat bij mij opkwam, toen ik dit staatje weer zag. Dat is, als de vervoersvraag inderdaad zo sterk stijgt, de enige oplossing: NZL doortrekken naar Schiphol, kosten worden geraamd op 1,5 miljard. Maar dan moeten de diverse overheden wel snel beslissen......... :D
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik lees net dat het op de lange baan geschoven is. Blijft de N/Z-lijn de komende decennia toch dat stompje van 8 stations. Treurig. :')
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Waar lees je dat, n-evo?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
https://www.parool.nl/amsterdam/geen-no ... ~a4549451/
Waarom ze niet gelijk de westelijke tak van het spoor loskoppelen van het treinnet en ombouwen tot metro (zoals RandstadRail) is mij niet helemaal duidelijkDat creëert ruimte voor de Airportsprinter: een nieuwe verbinding op de bestaande treinrails, waar de Airportsprinter veel vaker heen en weer zal kunnen rijden dan de stoptreinen nu. Ook komen er waarschijnlijk drie nieuwe stations: bij het Rieker Business Park, een extra station tussen Lelylaan en station Sloterdijk en een halte om Haven-Stad te ontsluiten.
Intussen blijft het doodstil rondom het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, waarmee internationale reizigers direct op de plek van bestemming in de binnenstad hadden kunnen komen. Dit voorjaar zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd over de haalbaarheid van het plan, hoopt wethouder Litjens. Als het dan al groen licht krijgt, is het iets voor de heel lange termijn.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 04 jan 2018, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ok,tja die Airportsprinters, ik ga lezen, dank :D
Edit: als Den Haag de portemonnee niet wil trekken voor verlenging van de NZL naat Schiphol, wat toch regionaal een belangrijke verbindng is, dan zullen ze in DH zeker geen 6,6 miljard uit de hoge hoed toveren voor de lokale O/W lijn.
Edit: als Den Haag de portemonnee niet wil trekken voor verlenging van de NZL naat Schiphol, wat toch regionaal een belangrijke verbindng is, dan zullen ze in DH zeker geen 6,6 miljard uit de hoge hoed toveren voor de lokale O/W lijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Zou je zo vriendelijk willen zijn een kleine toelichting te geven op je karakterisering van deze twee mogelijke metrolijnen? Ik snap namelijk helemaal niet waarom een verlengde NZL van groter regionaal belang zou moeten zijn dan een “lokale” OWL.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Simpel gezegd, de vervoersvraag Schiphol Amsterdam is zeer groot, niet voor niets wordt er gesproken over een Airportsprinter en prognotiseert CXX haar passagierstoename met 131% in de komende 10 jaar. Lijkt me evident dat daar het zwaartepunt ligt en niet op een Amsterdamse OW verbinding. Tenzij deze OWL doorgetrokken gaat worden naar Schiphol, dan wordt deze verbinding ook van regionaal belang. Denk dat DH ook eerder de geldbuidel trekt voor een extra verbinding met Schiphol,dan een verbinding van IJburg naar Osdorp om maar iets te noemen.
Maar we dwalen af....we zitten immers op het draadje AML. :D
Wil er wel verder over discussieren, maar dan op het Amsterdamse draadje......
Maar we dwalen af....we zitten immers op het draadje AML. :D
Wil er wel verder over discussieren, maar dan op het Amsterdamse draadje......
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Op zich wordt die discussie al uitgebreid elders gevoerd, dus als je je daar bij wil voegen: prima. Je bent volgens mij wel de enige die een OWL niet automatisch op Schiphol terecht laat komen — dat is de basis voor alle gemeentelijke plannenmakerij, en leidt tot het totaalbedrag van zeven miljard euries. Maar dank voor de toelichting!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Graag gedaan, trolly :D . De plannen die nu gemaakt worden voor de OWL zijn inderdaad naar Schiphol, omdat men begrijpt dat als Schiphol er niet in betrokken wordt, er helemaal nóóit geld uit DH zal komen. De oorspronkelijke OW metro verbinding die al in plan Stadsspoor 1968 voorkwam, bleef gewoon in de stad. Door die verbinding regionaal te maken hopen ze op (meer) geld uit DH.
In ieder geval dank voor je mening. Nu terug naar AM en alle eigenaardigheden daar.... :D
In ieder geval dank voor je mening. Nu terug naar AM en alle eigenaardigheden daar.... :D
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Is dat niet gewoon de nieuwe "310"?fred1954 schreef:Lijn 397, de oude 197.....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Combinatie van oude 310 (Nw Vennep - Schiphol) en oude 197 (Schiphol - Leidseplein)
Het gedeelte van de oude 310 tussen Schiphol en Zuid wordt nu gereden door de 341.
310 wilde men niet meer gebruiken, R net nummerreeks van CXX in AML is eigenlijk 340-360.
300 is gebleven i.v.m. het verleden met Zuidtangent lijn 300, is dus eigenlijk een begrip. Lijn 397 past ook niet in de nummerreeks, maar is gebruikt i.v.m. betere herkenbaarheid voor de toeristen: 197 > 397, heb ik begrepen.
Het gedeelte van de oude 310 tussen Schiphol en Zuid wordt nu gereden door de 341.
310 wilde men niet meer gebruiken, R net nummerreeks van CXX in AML is eigenlijk 340-360.
300 is gebleven i.v.m. het verleden met Zuidtangent lijn 300, is dus eigenlijk een begrip. Lijn 397 past ook niet in de nummerreeks, maar is gebruikt i.v.m. betere herkenbaarheid voor de toeristen: 197 > 397, heb ik begrepen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
1968, fred1954. Dat is een halve eeuw geleden... Het nieuwe stationsgebouw op Schiphol Centrum was toen krap een jaar open, en je kon er naar toe met de beige bussen van Maarssen & Kroon...
Maar inderdaad, terug naar AML.
Laatst gewijzigd door trolly op do 04 jan 2018, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ja klopt, maar metrolijnen als Oostlijn, Ringlijn, AVL en nu de NZL zijn geheel of grotendeels ontsproten aan plan 1968....
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Mag zo zijn, maar de OWL die op de tekentafel ligt is Schiphol - Badhoevedorp - Osdorp - Overtoom - Weteringschans - Oost (- Sciencepark / Sluisbuurt). Niet helemaal 1968 dus.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
trolly schreef:
1968, fred1954. Dat is een halve eeuw geleden... Het nieuwe stationsgebouw op Schiphol Centrum was toen krap een jaar open, en je kon er naar toe met de beige bussen van Maarssen & Kroon...
Maar inderdaad, terug naar AML.
Speciaal voor jou, trolly, toen winters nog winters waren, Connexxion nog niet geboren was (ik wel) en R-net nog niet bestond. :)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Bij het Haarlemmermeerstation *bus*
Maar van wie is die standaard streekbus achter de Maarse & Kroon-bus? Enhabo heeft ze volgens mij nooit gehad, en Centraal Nederland bestond nog niet. Vragen, vragen...
Edit: Toch niet NZH?
Maar van wie is die standaard streekbus achter de Maarse & Kroon-bus? Enhabo heeft ze volgens mij nooit gehad, en Centraal Nederland bestond nog niet. Vragen, vragen...
Edit: Toch niet NZH?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Eentje van deze serie waarschijnlijk
Edit: nee, serie eerder concludeer ik na de bijgeplaatste link van Fred1954 :)
Edit: nee, serie eerder concludeer ik na de bijgeplaatste link van Fred1954 :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Dank U. Ik wist niet dat MK nog met die apparaten gereden heeft.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Dan wordt het doorgaande verkeer naar Zaandam e.v. én de Thalys / ICD toch wat lastig, denk ik. Of wil je beide rail-typen over hetzelfde spoor laten rijden?n-evo schreef: (..)
Waarom ze niet gelijk de westelijke tak van het spoor loskoppelen van het treinnet en ombouwen tot metro (zoals RandstadRail) is mij niet helemaal duidelijk
AML vraagje:
Wat is nu precies die 'Schiphol Express' bus op Schiphol? Interne lijn ofzo?
Zag er vannacht één rijden op het stuk langs de A4. Was een goed gevulde bus.. de gelede Citaro van Sternet die van de andere kant kwam was op één passagier na geheel leeg. :o
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Er bestaat in AML niet zo iets als Schiphol Express? Er rijden op Sternet nog rode bussen ex-197, die op de zijkant nog Airport Express hebben staan, dat wel. Wat jij gezien hebt zal dan een particuliere bus zijn geweest? Of één van de shuttlebussen, die hotels in de omgeving van Schiphol gebruiken om hun gasten van en naar Schiphol te brengen?Durashift schreef: AML vraagje:
Wat is nu precies die 'Schiphol Express' bus op Schiphol? Interne lijn ofzo?
Zag er vannacht één rijden op het stuk langs de A4. Was een goed gevulde bus.. de gelede Citaro van Sternet die van de andere kant kwam was op één passagier na geheel leeg. :o
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Op de nieuwe Solarissen staat inderdaad naast de voordeur ook het logo van de airport express, zie: https://www.connexxion.nl/amsterdam-air ... press/1241
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten