Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door htm_tram »

Wel toepasselijk vandaag. 2 klachten over dezelfde rit waar ik te laat vertrokken ben wegens het bezoek van de WC. -o-
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Briljant zo'n afspraak :) (serieus). Diegene die dat ooit voor elkaar heeft gekregen, heeft volgens mij nooit kunnen voorzien wat voor impact (toch een beetje sta in de weg, lijkt mij, zo'n contract dat moeilijk te ontbinden is) dat in de toekomst kon hebben.
:D
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Praktisch het enige wat rijdt aan streekvervoer is de Achterhoek, buurtbussen en een gedeelte van de streeklijnen van de RET.
RET was een aparte situatie, daar zitten de roosters van stad- en streekbussen blijkbaar dusdanig verweven met elkaar dat er op beide ritten uitvielen. Vanmiddag op station Alexander vielen de ritten van lijn 30 en 36 uit (nou ja, ze kwamen niet opdagen, ze stonden wel in de reisinformatie maar zonder gekoppeld voertuig) en reed lijn 31 wel.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Chrysa »

Hoe zit het eigenlijk met de buslijnen die gedeeltelijk door een buitenlandse vervoerder worden uitgevoerd? (Lijn 42 Breskens - Brugge en Lijn 44 Heerlen - Aachen) Vielen daar ook ritten uit of hebben de buitenlandse bedrijven wat geregeld om in ieder geval op hun grondgebied nog wat te laten rijden?
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Buschauffeurs staken, werkgevers willen nu dolgraag praten over goede cao

De werkgevers in het streekvervoer willen "dolgraag" in gesprek met de vakbonden over een "goede" cao. Hiermee reageert Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) op de aankondiging van CNV en FNV dat er vervolgacties komen als de werkgevers de chauffeurs niet tegemoetkomen.
https://nos.nl/artikel/2210427-buschauf ... e-cao.html
*bus*
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Praktisch het enige wat rijdt aan streekvervoer is de Achterhoek, buurtbussen en een gedeelte van de streeklijnen van de RET.
Alle streeklijnen van de RET rijden / reden vandaag niet.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Bemined »

Ik zie anders toch een hoop streekbussen van de RET bewegen op de kaart met voertuigposities.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door webguy »

Tot 16:30:
Vanwege de landelijke staking sluit busgarage Ridderkerk vanaf 16.30 uur. Dit houdt in dat de lijnen 83, 84, 140, 143, 144, 146, 183, 184, 187 en 245 vandaag na 16.30 uur niet meer zullen rijden.

Meer info vind je op: https://bit.ly/2CT52rf
Bron: Tweet
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door wouter15 »

De volgende staking is alweer aangekondigd, maar dan dreigen de werkgevers naar de rechter te gaan: https://nos.nl/artikel/2210495-bonden-d ... chter.html Wie gaat er met een gang naar de rechter gelijk krijgen verwachten jullie?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

Het wordt hoog tijd, dat het OV vol geautomatiseerd wordt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

16 januari is bijzonder ongunstig. Mijn school heeft dan toetsweek en op die dag worden bij mijn opleiding ook landelijke eindexamens afgenomen. Mist een leerling dit landelijke eindexamen, dan moet hij/zij het in juni herkansen. Ik hoop echt dat de rechter die aangekondigde staking gaat verbieden.

Maar is het niet mogelijk dat de werkgevers wel de eisen inwilligen rondom de rij- en rusttijden en de toiletfaciliteiten van de chauffeurs, maar dat de lonen van de chauffeurs gelijk blijven of zelfs licht dalen. Zo kan de werkgever kostenneutraal de rij- en rustrijden en de toiletfaciliteiten afstemmen op de behoefte van de chauffeurs. Dan is er door beide kampen water bij de wijn gedaan. Nu klinkt het vooral EN-EN, terwijl OF-OF wellicht beter is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door ODRAIL »

@Erno-BE: Dan zorg je toch dat je op een andere manier bij je examenlocatie komt :idea: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Lonen gelijk of omlaag gaat nooit gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Maar je kunt toch niet EN-EN eisen. Dat de chauffeurs betere reis- en rusttijden en betere toiletfaciliteiten nodig hebben staat buiten kijf. Maar daar moet dan ook wel iets tegen over staan in mijn ogen. Het is geven en nemen, niet alleen maar nemen en nemen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

De chauffeurs hebben in de afgelopen 20 jaar eigenlijk alleen maar gegeven, in mijn ogen hebben zij het volste recht om nu enkel dingen te nemen.
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Jef400 »

Erno-BE schreef:Maar je kunt toch niet EN-EN eisen. Dat de chauffeurs betere reis- en rusttijden en betere toiletfaciliteiten nodig hebben staat buiten kijf. Maar daar moet dan ook wel iets tegen over staan in mijn ogen. Het is geven en nemen, niet alleen maar nemen en nemen.
Het is terugnemen van wat ze ooit hadden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Als EN de lonen omhoog EN er betere rij- en rusttijden komen alsmede betere toiletfaciliteiten dan moet of de subsidiekraan open (dat wil de kiezer die voor een rechts kabinet heeft gekozen duidelijk niet) of de tarieven omhoog (lijkt mij niet wenselijk) of de het aanbod moet ingekrompen worden (lijkt mij ook niet wenselijk). Het is niet zo dat Arriva, Connexxion en Keolis bulken van het geld, OV blijft een subsidieslurper, dus dan moet er zuinig met geld worden omgegaan. De EN-EN eisen vind ik niet terecht. Wel de eisen voor betere rij- en rusttijden alsmede betere toiletfaciliteiten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Als ik een werkgever zou zijn ga ik graag het arbeidsvoorwaardengesprek in met Erno-BE, houd ik een hoop geld over

Dit is gewoon hard onderhandelen met twee smaken: of iets minder loonsverhoging en betere roosters of meer loonsverhoging en geen enkele verbetering van de roosters.

CNV en FNV zetten hier duidelijk in op het eerste in, qua loon zit men overigens ook nog maar op een gat van 1,5% tussen wat de vakbond wil (3,5%) en wat de werkgevers willen geven (2%, nadrukkelijk geen eindbod genoemd), dus ik zie nog wel mogelijkheden aan beide kanten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Chrysa »

Hainje schreef:De chauffeurs hebben in de afgelopen 20 jaar eigenlijk alleen maar gegeven, in mijn ogen hebben zij het volste recht om nu enkel dingen te nemen.
Aangezien dit deels voor mijn tijd is: Wat bedoel je hiermee?
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Erno-BE schreef:Maar je kunt toch niet EN-EN eisen. Dat de chauffeurs betere reis- en rusttijden en betere toiletfaciliteiten nodig hebben staat buiten kijf. Maar daar moet dan ook wel iets tegen over staan in mijn ogen. Het is geven en nemen, niet alleen maar nemen en nemen.
_O-
Rutte en Dijsselbloem: werkgevers, de lonen moeten omhoog
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... ten-omhoog
DNB-president Klaas Knot herhaalt pleidooi voor sterkere loonstijgingen
https://fd.nl/economie-politiek/1198787 ... stijgingen
maar we wachten het volgende overleg rustig af.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

Chrysa schreef:Hoe zit het eigenlijk met de buslijnen die gedeeltelijk door een buitenlandse vervoerder worden uitgevoerd? (Lijn 42 Breskens - Brugge en Lijn 44 Heerlen - Aachen) Vielen daar ook ritten uit of hebben de buitenlandse bedrijven wat geregeld om in ieder geval op hun grondgebied nog wat te laten rijden?
Lijn 42 reed 1x per 3 uur de volledige route volgens Twitter van De Lijn.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door huibe »

Opvallend. Meestal wordt het als besmet werk gezien, en wordt er tot aan de (concessie)grens gereden.

Maar goed het zijn Belgen...
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

Chrysa schreef:Aangezien dit deels voor mijn tijd is: Wat bedoel je hiermee?
Rijtijden en rooster zijn alleen maar krapper geworden in de loop der jaren, ik weet zeker dat er vroeger nog op en afstaptijden op de roosters vermeld stonden wanneer men pauze had. Dat is tegenwoordig niet meer het geval. Ik heb in al die jaren eigenlijk nooit gehoord dat er iets bij kwam, hooguit een halfbakken inflatiecorrectie.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door regenmaker »

Chrysa schreef:Hoe zit het eigenlijk met de buslijnen die gedeeltelijk door een buitenlandse vervoerder worden uitgevoerd? (Lijn 42 Breskens - Brugge en Lijn 44 Heerlen - Aachen) Vielen daar ook ritten uit of hebben de buitenlandse bedrijven wat geregeld om in ieder geval op hun grondgebied nog wat te laten rijden?
Lijn 44 wordt alleen tussen Locht Zollmuseum en Aachen uitgevoerd met de gebruikelijke frequenties. Het Nederlandse gedeelte komt dus te vervallen. Ook de SB3 rijdt niet tussen Tüddern en Sittard.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dennistd »

Erno-BE schreef:16 januari is bijzonder ongunstig. Mijn school heeft dan toetsweek en op die dag worden bij mijn opleiding ook landelijke eindexamens afgenomen. Mist een leerling dit landelijke eindexamen, dan moet hij/zij het in juni herkansen. Ik hoop echt dat de rechter die aangekondigde staking gaat verbieden.
Je kunt toch wel een tentje opzetten voor je school? (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geerrritt en 33 gasten