Omdat niet aan 4,5 uur voldaan hoeft te worden in CAO OV, kunnen dienstdelen inderdaad 5u30 duren.
In hoeverre is het werk van een buschauffeur zwaarder geworden de afgelopen jaren?
Er hoeft niet meer bij de helft van de reizigers een stempelhandeling uitgevoerd te worden, waarbij je constant de zonekaart in je hoofd moet hebben om te weten of je 2, 3 of 7 strippen moet afstempelen.
De bussen hebben significant betere chauffeursstoelen gekreven, alsmede klimaatbeheersing. (En stuurbekrachtiging maar die is er al even)
De rolfilm hoeft niet meer bediend te worden.
Dienstkaartje hoef je alleen maar te bekijken om te zien wanneer je pauze hebt, de rest regelt de boordcomputer.
De businfrastructuur is significant uitgebreid de afgelopen jaren. Verkeerslichten spelen met KAR beter in op de punctualiteit van bussen.
Iedereen heeft nu altijd beschikking over reisplanners waardoor 95% van de vragen thans door de reiziger zelf beantwoord kunnen worden.
Alle bussen zijn lagevloer waardoor vrijwel niemand meer de bus ingeholpen hoeft te worden.
Met de afschaffing van contant geld hoef je niet meer te zeulen met een kilo kleingeld en is het risico op geweld met een beetje tact geminimaliseerd.
Pauzes zijn doorbetaald als een van de zeer weinige sectoren in Nederland.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een aantekening heeft ontvangen omdat die 2 minuten te laat vertrok om dat diegene moest plassen. Dat zou ook volstrekt ondoenlijk zijn, omdat de no weinige OV-bedrijven op elk moment zo veel bussen tegelijkertijd hebben lopen, dat de altijd te krapbezette verkeersleiding en management niet eens tijd en capaciteit hebben om hiernaar te te vragen, als het ze al zou interesseren.
https://www.trouw.nl/home/amsterdams-ve ... ~a12a963b/
Een artikel uit 1990 over werkdruk, stress en agressie:
https://webcache.googleusercontent.com/ ... id-samsung