Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door JWM »

Vandaag zag ik een sneltram op lijn 51 rijden met op de koersrol Schiphol oost. Zijn er bij de opening van de 51 in de jaren 90 serieuze plannen geweest om de lijn door te trekken richting het Luchthaventerrein? Iemand die hier misschien meer over weet?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Vinny »

Klopt, dat compleet belatafelde idee heeft in de jaren '80 lange tijd onder beleidsmakers geleefd. Ook een verlenging naar Uithoorn (over het oude Haarlemmermeer-spoortracé) heeft lang in de boeken gestaan. Nu wil men de sneltram doortrekken naar de Bloemenveiling.

Helaas zijn de Haarlemmermeerspoorlijnen nooit gebruikt om (net als in het buitenland) een goed S-bahn net te creeëren. Ten zuiden van Amsterdam is het openbaar vervoer schandalig slecht, terwijl de wegen overvol zijn en files er aan de orde van de dag zijn. :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door STF »

Klopt, lijn 51 zou oorspronkelijk doorgetrokken worden naar Schiphol Oost. Later werden de plannen gewijzigd, om de sneltram naar Uithoorn te laten rijden maar ook die plannen zijn in de vuilnisbak verdwenen. Zowiezo was de doortrekking van Poortwachter naar Westwijk al meer dan tien jaar te laat voltooid. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Suus »

Ik heb al lange tijd voor mijzelf een paar ambitieuze plannen voor uitbreiding van het tramnetwerk in Amsterdam, waar de museumtramlijn ook in verwerkt wordt. Het probleem is alleen dat ik best een aardig aantal passagiers voor die lijn voorzie en ik niet echt weet hoe je die lijn nu zonder veel vertraging of het opvullen van een al overbelast traject bij het centraal station krijgt, ik denk dat het sporenplan bij het CS dan ook eens flink op de schop moet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Ruben »

Trams krijg je niet zonder vertraging door Amsterdam heen, enkel in de avonduren wil het op een dienstregeling lijken. Nu komt het er dan nooit, want we zijn de komende 20 jaar weer genezen van alles wat op een metro lijkt, maar een daadwerkelijk hoogwaardig regionaal spoornetwerk rond Amsterdam (en dan inderdaad met name ook richting de gebieden waar nu enkel busjes rijden) zou een goed idee zijn. Misschien moeten we voorzichtig beginnen met de Zuidtangent, daar is in ieder geval ergens rond Nieuw Vennip al draagvlak voor in de politiek :lol:

Qua tramnetwerk zou ik de meest nuttige uitbreiding zien in het verleggen van eindpunten over de toenmalige grens van het 'oude' Amsterdam. Ik noem een lijn 25 die nu op de Pres. Kennedylaan eindigt met een heel stuk stad ten zuiden er nog van, een lijn 4 die naar Gelderlandplein zou kunnen, lijn 16/24 die verder naar beneden kunnen, aanleg van tramlijnen in ZuidOost. En dan zeker na aanleg van de NZL mogen er wat mij betreft juist minder trams naar CS gaan, en meer tangentiële verbindingen komen. Die CS-woede is dan nergens meer voor nodig. Zeker voor zoiets van Buitenveldert tot en met Amstelveen (en het hiergenoemde voorbeeld van de museumtramlijn) is station Zuid voor veel richtingen een hoogwaardig alternatief.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door STF »

Nou lijn 16 gaat een stuk naar beneden, althans zo zijn de vooruitzichten want ze willen de eindpunten van tram 2 en 16 omdraaien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Suus »

Ik vind op dit moment het sporenplan bij het CS al niet echt efficient. Lijn 26 die over het toegangsspoor van oostzijde juist het station verlaat en de kruising van inkomend en uitgaand bij westzijde. Komt nog bij dat in mijn plannen ook de sporen op de Haarlemmer Houttuinen aangesloten en in gebruik genomen gaan worden (voorlopig mijn oplossing voor de nieuwe tramlijnen vanuit Amstelveen).

Ik ben van mening dat als je normale trams over de museumtramlijn laat rijden je deze dezelfde eindbestemming (CS) moet geven als veel van de bussen op de parallel lopende Amstelveenseweg/Amsterdamseweg.

Maar er zitten ook onrealistische dingen in het plan hoor :P Een tramtunnel op de bodem van de Leidsegracht bijvoorbeeld (oorspronkelijke plan van de Noord/Zuid-lijn begon daarmee), met een schans vanaf Spui/Nieuwezijds Voorburgwal en bij de Nassaukade vlakbij de Overtoom. Haltes in die tunnel worden dan Keizersgracht en Leidseplein. Dat krijg je er nooit doorheen, zeker omdat het bij deze tunnel het goedkoopste is een rijtje (historische?) panden te slopen aan de Beulingsstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door JWM »

Ligt er ook al een concreet plan klaar voor het tramnet als de Noord/Zuidlijn open gaat? Zoiets moet toch haast wel gevolgen gaan hebben voor de huidige lijnen 4/5/16/24 en 25.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Ruben »

Concreet niet, wel wat hersenspinsels die er toe zouden leiden dat er minder (maar nog steeds) trams over Rokin gaan richting CS, en er wordt wat meer ingezet op de tangentiële verbindingen haaks op de Noord Zuid Lijn. Zelfs de Ferdinand Bolstraat zal gewoon weer van tramspoor worden voorzien, wat lijn 24 tenminste weer wat unieker maakt t.o.v. lijn 16. Natuurlijk dient lijn 24 zelfs dan nog als aan/afvoerroute van een groot deel van Oud-Zuid naar de NZL, ook al rijdt hij daarna dezelfde route, zal de NZL toch sneller zijn. Er is naar mijn weten nog geen uitgewerkt tramnet van die situatie beschikbaar.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Suus »

Als de Ferdinand Bol opengaat is dat niet alleen voor de 24, daar hoort de 25 normaal gesproken ook te rijden. Maar de 25 zie ik als enige lijn wel verdwijnen, die loopt gewoon te lang parallel en heeft daarna nog maar zo'n klein stukje eigen traject dat ook wel anders bereikt kan worden (door bijvoorbeeld de 62 een andere route te laten rijden)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door JWM »

En de 25 is nu al een rustige lijn. Alle Amsterdamse tramlijnen gaan overdag door de week minstens elke 10 minuten, behalve de 25 die zelfs in de spits slechts om het kwartier gaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Suus »

De 25 was niet altijd zo rustig volgens mij, maar als je er een rondje weteringcircuit van de zaak in doet en een omleiding waar je U tegen zegt dan wordt het niet aantrekkelijk, gevolg is dus dat de meeste reizigers van de 25 iets verder lopen en de 4 nemen, of vanuit de 12 overstappen op een andere radiale lijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door tsov »

In de tijd dat ik regelmatig met de 25 reisde (1999-2003) was dat een redelijk drukke lijn, maar zoals Bee al zegt, die gigantische omweg heeft 'm geen goed gedaan...
Ik heb wel eens een schets gezien waarin lijn 3 werd opgeheven en 25 naar de Zoutkeetsgracht ging. Hoe die andere tak werd bediend weet ik niet meer, want volgens mij gingen 16 en 24 nog door de Ferdinand Bol. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Ligt er ook al een concreet plan klaar voor het tramnet als de Noord/Zuidlijn open gaat? Zoiets moet toch haast wel gevolgen gaan hebben voor de huidige lijnen 4/5/16/24 en 25.
Ik heb ooit deze lijnvoering gelezen:
tram 5: Gustav Mahlerlaan/VU Ziekenhuis - Station Zuid - Museumplein - (evt. via Leidseplein) - Zoutkeetsgracht - Houthavens (nieuwbouwwijk in de voormalige havens ten noorden van de Spaarndammerbuurt)
tram 24: Station Zuid - Gustav Mahlerlaan/Vu Ziekenhuis - Roelof Hartplein - Muiderpoort
tram 25: Kennedylaan - Haarlemmerplein - Centraal Station (indienststelling sporen Haarlemmerhouttuinen)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door JWM »

Vinny schreef:tram 25: Kennedylaan - Haarlemmerplein - Centraal Station (indienststelling sporen Haarlemmerhouttuinen)
Ik mag hopen dat dat je hier Kennedylaan - Centraal Station - Haarlemmerplein bedoelde.. Anders krijg je wel een vrij toeristische route.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Ardan »

Diezelfde lijnvoering heb ik ook al eens gezien. Als ik me niet vergis stond hij in het Railmagazine van juni ofzo. Zal hem eens opzoeken. Stond ook een kaartje bij.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Vinny »

JWM schreef:
Vinny schreef:tram 25: Kennedylaan - Haarlemmerplein - Centraal Station (indienststelling sporen Haarlemmerhouttuinen)
Ik mag hopen dat dat je hier Kennedylaan - Centraal Station - Haarlemmerplein bedoelde.. Anders krijg je wel een vrij toeristische route.
Excuses, ik heb wat weinig tussenhaltes gegeven:
Kennedylaan - Roelof Hartplein - Museumplein en dan OF via het Leidseplein OF via de Bilderdijkstraat - Marnixplein - Haarlemmerplein - Centraal Station :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door JWM »

Er zijn zeker geen plannen om het tramnetwerk eens flink op te pimpen en niet meer volgens de standaarden van 100 jaar terug te exploiteren. Dus een wat lagere haltedichtheid, hogere snelheid, langere/gekoppelde voertuigen en een open instapregime :roll:
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door tsov »

Open instapregime zijn we net 10 jaar terug van teruggekeerd :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Geert »

Wellicht kan Amsterdam het open instapregime van Rotterdam kopiëren: wel altijd een conducteur in de tram, maar die loopt gewoon door de tram om te controleren. Dan heb je zowel de instapspreiding (voordeel van een open instapregime) én alle voordelen van een conducteur in de tram. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Er zijn zeker geen plannen om het tramnetwerk eens flink op te pimpen en niet meer volgens de standaarden van 100 jaar terug te exploiteren. Dus een wat lagere haltedichtheid, hogere snelheid, langere/gekoppelde voertuigen en een open instapregime :roll:
Die plannen zijn er in de jaren '80 geweest, nadat Amsterdam het metro-concept heeft afgezworen. In de jaren '90 zijn daaropvolgend veel trambanen autovrij gemaakt. Netto-resultaat: 12 seconden ritversnelling :evil:

Ik vind zelf tram 26 overigens een voorbeeld van hoe het ook kan. Overigens zitten hier ook een aantal planningsfouten:
* tram had achter het Centraal haar beginpunt moeten hebben
* het traject tussen de Piet Hein Tunnel en IJburg ligt aan de verkeerde kant van de weg: hierdoor onnodige conflicten met de op/afritten met de A 10.

Ik vind dat je dat model ook voor een eventuele herexploitatie van de museumtramlijn in Amstelveen zou kunnen gebruiken. Gewoon als 'stadstram' tussen het Centraal en het Haarlemmermeerstation en verder als 'regiotram' over de musuemlijn.
wel altijd een conducteur in de tram, maar die loopt gewoon door de tram om te controleren
Amsterdammers zijn lui :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Stefan »

Geert schreef:Wellicht kan Amsterdam het open instapregime van Rotterdam kopiëren: wel altijd een conducteur in de tram, maar die loopt gewoon door de tram om te controleren. Dan heb je zowel de instapspreiding (voordeel van een open instapregime) én alle voordelen van een conducteur in de tram. :)
Wat ik daar wel een nadeel van vind, is dat een conducteur "armoedig" op z'n benen moet gaan stempelen. :|
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Ruben »

Als je alle huidige conducteurs verenigt in controleteams van 3 personen en deze in 'burgerkleding' laat opereren dan heb je ook aardig wat pakkans voor de zwartrijder. Nu heeft een conducteur (vaak) geen overzicht meer bij drukte, zwartrijders gaan bijv. door andere deuren naar binnen zonder opgemerkt te worden, en het zorgt voor vertraging omdat elke betalende passagier door 2 deuren moet, en eigenlijk 1 omdat de voorste deur én klein is én (als gevolg daarvan) weinig gebruikt wordt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door JWM »

Vinny schreef:Ik vind zelf tram 26 overigens een voorbeeld van hoe het ook kan. Overigens zitten hier ook een aantal planningsfouten

En nog een paar exploitatiefouten zoals de te korte voertuigen. In de spits gaat lijn 26 elke 5 minuten en de tram is dan steeds stampvol ter hoogte van de Piet Heintunnel. IJburg gaat in de komende jaren nog flink uitbreiden.

Ook heeft de lijn z'n begin/eindpunt op het Centraal Station. De lijn had prima kunnen doorrijden verder de stad in.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Sneltram 51 naar Schiphol Oost?

Bericht door Ardan »

Sowieso zonde dat er geen metro van is gemaakt, hoewel er bij het CS al een tunnel voor ligt sinds de jaren '90. Maar nee, die gaat binnenkort open als onderdeel van de Chocoladefabriek...
(ach, is misschien toch wel een bezoekje waard als dat open is. Gek op chocola en 'GTI's' :wink: )
Ook de Piet Heintunnel is zo gebouwd dat er met slechts kleine aanpassingen een metro doorheen kon jagen.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten