Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Hainje »

Misschien heeft de chauffeur zich vergist? (Wilde gok)
🍉
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

lijkt me onwaarschijnlijk, de enige redelijke optie daarvoor zou zijn als de chauffeur per ongeluk de badhuisweg op gereden zou zijn, maar dan zou ik de koning lodewijklaan afrijden tot je weer bij de sprengenweg bent, zodat je nog enigszins in de buurt van halte bartelsweg komt.
zie hierrr een linkje om het te verduidelijken, groen is de normale route van de 2, rood is waar ik hem zag rijden, in oostelijke richting.
Bij twijfel altijd klagen
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

Je moet mensen dan wel toestemming geven om het te bekijken :wink:
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

had t net door, is als t goed is gefixt :oops:
Bij twijfel altijd klagen
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door wwijker »

Zag vanmorgen op lijn 85 een citaro gelede in Veenendaal, niet eerder gezien. Was waarschijnlijk de rit die om 8.01 vanaf Veenendaal centrum vertrekt.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door NG²7²™ »

Is sinds de nieuwe dienstregeling, 8.01 en 9.03 vanaf Veenendaal Centrum.
Groeten,
Nick
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Apeldoorn ziet bus liefst uit Hofstraat vertrekken

Bussen gaan mogelijk niet meer, of minder vaak door de Hofstraat in Apeldoorn rijden. De gemeente Apeldoorn hoopt dat het mogelijk is busroutes op dat punt te wijzigen. Dat kan helpen de binnenstad te verbeteren.

De Stentor
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door isadora »

De grote vraag is dan natuurlijk nog, waar ze áán moeten komen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovVeluwe »

De enige optie die ik zie is door te rijden via de Kalverstraat.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Ik zou het een mooie oplossing vinden om alleen nog lijn 2 via de Hofstraat te laten rijden. Dan heb je één lijn die het gehele centrum goed ontsluit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

Dan zou je lijn 2 wel altijd 4x per uur moeten laten rijden, 1 halfuursdienst buiten de spits, die als enige de hofstraat aandoet lijkt me niet voldoende. (en ik zou het niet erg vinden, gezien ik altijd met de 2 reis, en het liefst buiten de spits).

Verder is het inderdaad wel de beste kandidaat om er dan te blijven rijden, gezien hij beide kanten op 4x stopt in het centrum.

Met de huidige situatie zijn bussen door de kalverstraat wel een erg slecht idee trouwens, de straat heeft een paar bochten die met een bus uitdagend zullen zijn, en het staat er momenteel erg veel vast, in verband met de nieuwe situatie bij de kruising met de hoofdstraat.

Verder vind ik het wel en goed idee, het (zo goed als) busrit maken van de hofstraat betekent dat je het centrum richting de kalverstraat kunt uitbereiden, als je hier een beetje classy mee om gaat, en je sloopt een aantal oude winkels en woningen, kan je er best een mooi stukje winkelgebied maken.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

In de mei- en zomervakantie rijdt lijn 2 al 4x/uur buiten de spits vanwege de Apenheul. Zelfs op zondagen. Maar inderdaad als je het centrum wilt blijven bedienen met lijn 2 zal de frequentie waarschijnlijk wel omhoog moeten naar 4x/uur. Ook buiten de vakanties.

Ik ben het wel met je eens dat de Kalverstraat eens aangepakt moet worden, want met name in de spits staat het daar muurvast.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

Misschien zou een volledige vernieuwing iets zijn, de straat iets meer rechttrekken, parkeerplaatsen weg, busbaan erop en een breed fietspad aan een kant.
Je zit echter nogsteeds met de situatie hoofdstraat, en de kort daarop volgende kruising met de stationsstraat.

Persoonlijk vind ik het erg prettig, en verstandig dat de hoofdstraat nu voorrang heeft, maar ik vraag me af hoe goed dit zou gaan met een nog drukkere kalverstraat.
En daarbij zal die druk niet erg handig zijn inmiddels de korte afstand tot de stationsstraat. Misschien moet de kalverstraat wel vrij gemaakt worden van doorgaand verkeer, en daarbij dan evt de stationsstraat ook in de richting van de Deventerstraat. Dan leid je al het verkeer om het centrum heen, want het begint er nu wel vaak te druk te worden met doorgaand verkeer.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Ik wilde overigens ook nog even deze kwijt om een beetje een indruk te krijgen van de bezetting in de dienstregeling 2016. Hij stond in de vervoersplan 2018, dus voor sommigen onder ons is die waarschijnlijk al bekend.

Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

Ik kende hem nog niet, ik neem aan dat groener drukker is? En is het op basis van een % bezetting oid? Of op basis waarvan zijn de kleuren precies toegekend?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Ik kan niet vinden op welke percentages of wat dan ook de kleuren zijn gebaseerd. Ik weet alleen dat donker groen beter bezet is dan licht groen etc.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

De Hofstraat heeft al een inrichting voor laag gebruik. De Kalverstraat is weer veel te smal voor de grote hoeveelheid bussen. Dat is gedurende een hele tijd dat de Hofstraat dicht lag al geprobeerd... Een drama was dat toen.

Verder is als de halte aan de Kalverstraat komt te liggen ook meteen de doodsteek voor het busvervoer Stad-Station. Die paar meter extra loop je dan ook.

Wil je echt iets verbeteren, zul je een integrale aanpak nodig hebben. Een voorbeeld kan zijn is een fietsstraat, zodat er meer ruimte is voor voetgangers en de snelheid van de bussen omlaag gaat. Echter, daarvoor jullie je elders weer voor de bussen weer wat moeten compenseren door busbaantjes en hikjes moeten oplossen. Bijvoorbeeld een knip in de Molenstraat een keer ook echt doorvoeren, zodat doorgaand verkeer niet via het centrum gaat maar via de Ring. Maar ook hier geldt: integrale aanpak...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Je wilt ook niet dat al het verkeer via de Laan van de Mensenrechten en de Matenpoort gaat rijden, die staan in de spits ook al vast. Net als de Wapenrustlaan op sommige momenten. Je moet automobilisten inderdaad via de ring te laten rijden, alleen het probleem is een beetje dat de Laan van Osseveld langdurig dichtgaat. Gezien de gemeente Apeldoorn er graag een tunnel wilt onder het spoor door.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

Je zou de hofstraat kunnen inrichten als de burchtstraat in nijmegen, afgesloten voor alles behalve bestemmingsverkeer, en geïntegreerd in het centrum als een hele brede winkelstraat. Door de burchtstraat rijden ook 8 lijnen, dan zou je ook de situatie op de kalverstraat niet te veranderen.

Wat mij logischer lijkt is de bulk van het busvervoer via de de kalverstraat, die afgesloten word voor doorgaand verkeer dmv een knip in de kalverstraat tussen de kruisingen met de hoofdstraat en stationsstraat, of een knip in de molenstraat-centrum.
Er komt dan inderdaad wel enorme druk te staan op de nu al overvolle laan van mensenrechten, ik denk echter dat het realistisch is om deze groter te maken, en hier kruisingen te verwijderen.

Ik ben wel van mening dat een (smaakvolle) uitbereiding van het centrum richting het station noodzakelijk is voor apeldoorn als middelgrote stad, en toeristisch trekpleister, we hebben leuke plekken waar mensen naar toe komen (apheul, paleis het loo, Juliana toren, alles op de veluwe, etc.) maar het centrum is momenteel te klein, en in stukken te ongezellig om tot een langer verblijf van een toerist of dagjesmensen te uitnodigen.

Een groter, gezellig centrum zou denk ik wonderen doen voor de horeca en hotels in apeldoorn, en zou de investeringen meer dan waard zijn in wat het terug doet voor de locale economie.
Bij twijfel altijd klagen
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

Die tunnel is natuurlijk wel een super goed idee, er rijden 12 treinen per uur over dat stukje spoor, en de straat is gigantisch druk, als de overgang dicht is sta je soms wel totaan de deventerstraat stil.
Maarja, het heeft zodra ze aan het bouwen zijn een gigantische impact, zoals jaren terug het geval was met de indertunneling van hetzelfde stukje spoor de zutphense straat over. Was voor mij nogal vervelend (omdat ik bij wsv moest zijn, en daardoor uiteindelijk 20 minuten langer onderweg was, beide kanten op), maar uiteindelijk is het wel een gigantische verbetering.
Staan er al plannen vast, of is er nog niks definitief gemaakt?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

Hmm, denk dat twee aan voor de ringweg zeker een goed idee is. Nu zal het nog niet veel toevoegen (helemaal als je niet meer voor de overgang hoeft te wachten, maar voor de toekomst is het zeker handig. Er is ook mooi voldoende ruimte voor, en zowel de rotonde bij het fort als de kruising met de zutphense straat zijn er al redelijk klaar voor.
Bij twijfel altijd klagen
Springer1980
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 10:45

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Springer1980 »

De bussen uit de hofstraat en / of de rest het centrum weren zal een doodsteek worden voor het openbaar vervoer in de stad. Mensen zijn te lui om ver te gaan lopen vanaf de bus naar de winkels, liever worden ze nog midden op de hoofdstraat afgezet. En er zijn genoeg mensen die simpelweg niet ver kunnen lopen...

De bussen over de kalvertstraat laten rijden is geen optie, straat is te smal, te druk, de heringerichte kruising met de hoofdstaat is levensgevaarlijk en de kruising met de stationsstraat is nu al een knelpunt doordat er geen voorsoorteer vakken meer zijn. De enige optie zal zijn om alle bussen via de stationsstraat te laten rijden maar dan zit je weer met ruimte gebrek om alle bussen te laten halteren. Denk dat het verstandigste is om alles gewoon te laten zoals het nu is...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Durashift »

Mdk schreef: (..)

Een groter, gezellig centrum zou denk ik wonderen doen voor de horeca en hotels in apeldoorn, en zou de investeringen meer dan waard zijn in wat het terug doet voor de locale economie.
Wel, zo klein is het (winkel)gebied toch niet?
Op zaterdag kan je er (in de zomer) over de hoofden lopen, vind ik.
Een goedlopende markt hebben jullie ook.

Kom daar nog maar om in andere, provinciale, steden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daniel »

Scherpenzeel eist bus naar Barneveld
Scherpenzeel wil heel graag een vaste busverbinding met Barneveld, het liefst naar het treinstation aldaar. De gemeente heeft daarop aangedrongen bij de provincie Gelderland.
Wethouder Margo van de Fliert probeert namens de gemeente al jaren de verbinding tussen Scherpenzeel en Barneveld onder de aandacht te brengen. ,,Er is leerlingenvervoer en een buurtbus, maar door de beperkte rijtijden geen aantrekkelijk middel voor veel leerlingen.
,,Nu worden de lijnen matig gebruikt, maar de vraag is of dat niet komt door de onaantrekkelijkheid van de vervoerstijden.
Scherpenzeel is een Gelders dorp, maar heeft geen 'normale verbinding' naar Gelderland, stelt de gemeente vast.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten