Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Ik las ook dat het lijnennet compleet op de schop gaat en dus weet je niet of bijvoorbeeld lijn 3 zijn huidige route wel houdt in Dordrecht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door busfanNL »

Mag ik allereerst Qbuzz van harte feliciteren. *bus* Dit vind ik echt top. :pos: Ik ben benieuwd naar hun nieuwe bussen en hun vervoerplan en ik wens ze alle goeds *bus*
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

Meltrain schreef:Mogelijk dat de verliezende vervoerders in hun bezwaar nog gaan aanvoeren dat er alleen maar voor Qbuzz is gekozen omdat dat makkelijker is in verband met de herindeling van de provincies. :P
Alleen de kern Vianen is onderdeel van de agglomeratie Utrecht. De DAV-buslijnen in Vijfheerenlanden lijken me daarom meer iets voor de streekconcessie, voor Syntus dus momenteel. Maar tussen Utrecht C en de Lekbrug zou het natuurlijk wel handiger zijn als de bussen door minder verschillende vervoerders worden gereden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Bij de genoemde locaties stond inderdaad de halte Merbau van lijn 3 genoemd. Voor de niet-ingewijden: dat is nu een halte aan een ringlijn, zonder wachttijd of -mogelijkheid.
Merbau kan op zich nog wel, er ligt namelijk nog een oude haltekom aan de Groenezoom ongeveer gelijk (iets ervoor) met de linksafstrook naar de Chico Mendesring. Stamt nog uit de tijd dat lijn 3 in twee richtingen door Oudelandshoek reed, maar in de tegenspits niet. De huidige halte Merbau is dacht ik pas gekomen toen 3 een ringlijn werd, daarvoor was het alleen een servicebushalte van lijn 25.
Dat is niet een op een aan het wagenpark af te meten. Even uit de losse pols: in hetzelfde inzetgebied als die Wrights toen (stand 2003) rijden op dit moment een stuk of 85 12-meterbussen en 8 midi's (ik tel de inzet op lijn 10 in Dordrecht niet mee). Neem ik dan de twee bussen nog mee op lijn 11 en 12 die vroeger door de streekdienst werden gereden en nu in de stadsdienst Dordrecht zijn geïntegreerd, dan kom ik dus 6 bussen 'te kort'. Dat is ook prima te halen door bijvoorbeeld slimmere omlopen of het aanhouden van een kleinere reserve...
Ik doelde er meer op dat er van de 101 voor DAV bestelde bussen al gelijk een stuk of 11 af-fabriek naar Groningen zijn gegaan. Pas toen Dordrecht erbij kwam zijn ze alle 101 in DAV ingezet geweest, in dat jaar (2007) was de inzet trouwens beduidend hoger op de streek dan in 2003 en dan nu. Dordrecht kreeg naast de 11 Wrights uit Groningen namelijk nog een ongeveer even groot aantal afkomstig van DAV-streek. Echter werd dat toen gecompenseerd met 4 6100'en en 6 8000'en (Ambassador) en reden er nog 10 midi's op de streek (6031 - 6040).

In 2007 reden er dus bij elkaar opgeteld zo'n 100 streekbussen en 32 stadsbussen rond, da's nu gedaald naar 93 streek (jouw telling) en 30 stadsbussen. Scheelt toch negen stuks in totaal en dan reken ik de Qliners nog niet mee.
regenmaker schreef:Ik las ook dat het lijnennet compleet op de schop gaat en dus weet je niet of bijvoorbeeld lijn 3 zijn huidige route wel houdt in Dordrecht.
Op de stadsdienst Dordrecht zou ik niet zo snel hele grote routewijzigingen verwachten eerlijk gezegd, ze behoren onder Arriva qua route ook tot de minst aangepaste lijnen. Als er al iets verandert dan is de kans nog het grootst dat er takken naar de diverse wijken worden uitgewisseld tussen lijnen. Dat gaat vrij goed omdat vanaf CS het rondje Dubbeldam/Staart/Oudelandshoek/Stadspolders aan de ene kant en Wielwijk/Crabbehof/Sterrenburg aan de andere kant ongeveer even lang duurt.
Wil je niet compleet leeg rijden dan zit je vast aan het bedienen van station én centrumhalte, waarmee je ter voorkoming van onnodige doublures dus ook vast zit om een oostelijke wijk aan een zuidwestelijke te koppelen. Doorkoppelen op de streek past kan, maar kent z'n beperkingen (tenzij er een streekbus gigantisch vaker gaat rijden of een stadsbus veel minder). Je zou één stadslijn op CS kunnen knippen en dan de oosttak op 88 kunnen koppelen en de zuidwesttak op 16, dat past mooi in frequenties. Maar dan houdt het wel zo'n beetje op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

Milco schreef:Uit 2007. De 6030 en 6031 hebben enkel in GD gereden en zijn na verlies door Arriva al geëxporteerd trouwens...
de 6030 en 6031 zijn weldegelijk in DAV in dienst gekomen. Na hun Groningse avontuur zijn ze net als veel andere Arriva bussen naar Arriva dochter TST ten zuiden van Lissabon gegaan
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door starx »

Mooi resultaat dit en verrassend ook. Ik had eerder Arriva verwacht als zittende vervoerder en gezien hun ervaring met multimodale concessies, maar zo wordt de OV-markt in Nederland iets beter over de vervoerders verdeeld, dus ik klaag niet.

Ik neem trouwens ook aan dat Qbuzz de GTW's gaat overnemen. De provincie zegt niet dat er nieuwe treinen komen en het zou ook veel te kort dag zijn.

En ik weet niet of bezwaar gemaakt zal worden. Op zich gedraagt Arriva zich meestal niet als een slechte verliezer. De laatste keer dat ze bezwaar maakten was in Brabant voor één van de concessies, maar toen was het ook terecht. Meestal waren het toch vooral Veolia en Connexxion die bezwaar maakten om de boel te vertragen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

In de concessie eisen stond al dat alle GTW's, de Dordtse Hybrides en de nieuwe elektrische bussen voor Gorinchem en Dordrecht overgenomen MOETEN worden.
Laatst gewijzigd door webguy op do 11 jan 2018, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Ik blub in het Drecht.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
regenmaker schreef:Ik las ook dat het lijnennet compleet op de schop gaat en dus weet je niet of bijvoorbeeld lijn 3 zijn huidige route wel houdt in Dordrecht.
Op de stadsdienst Dordrecht zou ik niet zo snel hele grote routewijzigingen verwachten eerlijk gezegd, ze behoren onder Arriva qua route ook tot de minst aangepaste lijnen. Als er al iets verandert dan is de kans nog het grootst dat er takken naar de diverse wijken worden uitgewisseld tussen lijnen. Dat gaat vrij goed omdat vanaf CS het rondje Dubbeldam/Staart/Oudelandshoek/Stadspolders aan de ene kant en Wielwijk/Crabbehof/Sterrenburg aan de andere kant ongeveer even lang duurt.
Wil je niet compleet leeg rijden dan zit je vast aan het bedienen van station én centrumhalte, waarmee je ter voorkoming van onnodige doublures dus ook vast zit om een oostelijke wijk aan een zuidwestelijke te koppelen. Doorkoppelen op de streek past kan, maar kent z'n beperkingen (tenzij er een streekbus gigantisch vaker gaat rijden of een stadsbus veel minder). Je zou één stadslijn op CS kunnen knippen en dan de oosttak op 88 kunnen koppelen en de zuidwesttak op 16, dat past mooi in frequenties. Maar dan houdt het wel zo'n beetje op.
Als je creatief bent kun je best het stadsnet omgooien. Voornamelijk in het oosten kan je lijnen 2/3/5 aan elkaar koppelen. Krijg je efficiëntere lijnen door en meer verbindingen tussen de wijken. Je verliest dan wel de lusjes, maar dat was sowieso al de wens van Dordrecht in het PvE.
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door dnmw2705 »

Qbuzz is heel sterk in koppelingen bedenken, uitvoeren en creativiteit. Kijkend jaar Utrecht hebben ze daar toch aardig wat constructies bedacht die ontzettend goed vallen voor veel reizigers.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door katvis »

Qbuzz is toch van NS? Wilde NS niet de MWL overnemen? Hebben we straks dan Qbuzz treinen of NS treinen?
PSA: Links gaan, rechts staan
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daelea »

Qbuzz was van NS, is nu overgenomen door Trenitalia, als ik het goed heb.
flipje
Berichten: 1257
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door flipje »

Per 1 september 2017 is Qbuzz in handen van Busitalia een onderdeel van Ferrovie dello Stato Italiane (waarvan Trenitalia ook een onderdeel is). Ik acht de kans vrij groot dat NS het trein gedeelte op zich gaat nemen in opdracht van Qbuzz.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Zonnig »

Zou de NS dan deze dienst met GTW's gaan rijden?? :N

Of komen er vanuit Italie wat Fyra's deze kant op .... :N
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Hendrik »

Dat de NS gaat rijden in opdracht van Qbuzz, wordt tegengesproken in een bericht op Treinreiziger.nl:
De provincie laat al wel weten dat Qbuzz het treinvervoer zelf gaat regelen. “Van onderaanneming door bijvoorbeeld NS is geen sprake” zegt woordvoerder Martijn den Dekker namens de provincie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

@sirvinnei: Als je de vervoersvraag een beetje kent dan is jouw idee vooral lijntjes trekken zonder dat het wat oplevert. 3 en 5 aan elkaar kan, da's feitelijk terug naar de situatie voor 2000. Toen lijn 1 Oudelandshoek en Vissershoek verbond (2004 t/m 2006) bleek de vraag echter nihil.
Lijn 2 is qua vervoersvraag zo afwijkend dat 4x/uur door Dubbeldam heen met een combilijn veel te veel is. Daarnaast wordt de 5 daar langzaam van terwijl het juist door zijn snelheid de drukste de stadslijn is.

Samengevat: het Dordtse stadsnet is niet voor niks al 18 jaar amper gewijzigd qua routes. Met de Utrechtse aanpak is dat onvergelijkbaar. Je zit sowieso op een eiland in Dordt wat doorkoppelen lastig maakt, want binnen DAV kan je maar 2 twee kanten op het eiland af. Heel anders dan de talrijke opties in Utrecht dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Michael »

Milco schreef:Die Ambassadors daar zijn ongeveer even oud als die van DAV (eerder HWGO), dus daar zal weinig te vernieuwen zijn lijkt me. ;)
De Amba's in de Achterhoek komen uit 2010. 2 jaar jonger dus dan de Amba's in het DAV gebied die uit 2008 komen
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel schreef:Samengevat: het Dordtse stadsnet is niet voor niks al 18 jaar amper gewijzigd qua routes. Met de Utrechtse aanpak is dat onvergelijkbaar. Je zit sowieso op een eiland in Dordt wat doorkoppelen lastig maakt, want binnen DAV kan je maar 2 twee kanten op het eiland af. Heel anders dan de talrijke opties in Utrecht dus.
Ik kan alleen de volgende wijzigingen hopen:
- Herinvoering lijn 1 in Dordrecht.
- Koppeling lijn 88 en 16 (een HOV-verbinding door Drechtsteden), Alles rechtstreek verbonden met Leerpark en Station.
- Versimpeling lijnen naar Rotterdam (1 lijn vanuit Nieuw-Lekkerland, Sliedrecht en Dordrecht naar respectievelijk Kralingse Zoom en Zuidplein). Hierdoor ontstaat eenvoud en toch meer potentie. Dit is mij nu een doorn in het oog, omdat het heel ingewikkeld oogt met stop- en sneldiensten. In GD zijn lijnen met meer eenvoud veel aantrekkelijker gebleken.
- Herontwerp lijnennet Drechtsteden op Dordrecht na. Naar frequenties en lijnennet kijkende werkt Dordrecht goed, maar de overige eilanden met steden lijkt enorm ingewikkeld. Hier is denk ik nog veel te winnen qua aantrekkelijkheid.

Overigens ben ik wel blij dat Qbuzz toch nog een concessie heeft gewonnen, na het verkoop van dit bedrijf.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Milco »

Michael schreef:
Milco schreef:Die Ambassadors daar zijn ongeveer even oud als die van DAV (eerder HWGO), dus daar zal weinig te vernieuwen zijn lijkt me. ;)
De Amba's in de Achterhoek komen uit 2010. 2 jaar jonger dus dan de Amba's in het DAV gebied die uit 2008 komen
Oh ik dacht dat de 84xx-ers uit 2007/8 kwamen. De 86xx-ers komen uit 2013 en zijn dus jonger.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door dylanwild94 »

De 86xx zijn ook maar 10 meter.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:Naar frequenties en lijnennet kijkende werkt Dordrecht goed, maar de overige eilanden met steden lijkt enorm ingewikkeld. Hier is denk ik nog veel te winnen qua aantrekkelijkheid.
Het voornaamste "probleem" in Dordrecht zit 'm trouwens in de verbindingen tussen wijken waar geen directe lijn tussen rijdt, voor de ideeënbedenkers. Dat is vooral gekomen doordat in de loop der jaren onder Arriva patroontijden zijn gaan schuiven: in de oorspronkelijke opzet waren alle lijnen uit het oosten gelijk op CS (met onderlinge overstappen richting zuidwesten, en een paar minuten langere overstap op lijnen naar de andere oostelijke wijken), net als de lijnen uit het zuidwesten (met onderlinge overstappen naar het oosten). Overstappen vanuit zuidwest naar zuidwest waren dan in het centrum mogelijk.
Mede door die opzet biedt juist een koppeling als 7 - 88 kansen omdat je de 7 dan in de knoop kunt krijgen, want die ligt er al zo'n 18 jaar als enige buiten. Al heeft de huidige route van 2 via het ziekenhuis dat al deels opgelost, want daardoor is er een verbinding naar het ziekenhuis die wel in de knoop op CS zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Als jij het lijnennet van Dordrecht zo beschrijft Daniël zie ik veel overeenkomsten met het lijnennet in Apeldoorn. Lusjes van wijk naar station, maar het schiet te kort aan lijnen tussen de wijken. Maar over het algemeen is de vraag tussen de wijken ook lager dan naar het centrum/station. Vroegâh hadden we hier in Apeldoorn nog een ringlijn ideaal, die is echter in 2002 opgeheven. Zou zoiets niet in Dordrecht kunnen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Het grote verschil met Apeldoorn is wel dat in Dordrecht het centrum, door de ligging op een eiland, in de noordwesthoek van de stad ligt en niet in het midden. Daarom is het ontbreken van interwijklijnen een minder groot probleem, doordat de verbinding via CS vaak al het snelst is.
Dordrecht had ooit wel een tangentiële lijn, namelijk lijn 1, maar die is begin 2012 gesneuveld toen de OV-chipkaart de genadeklap gaf: van Stadspolders naar het ziekenhuis via Dubbeldam was bv. qua zones goedkoper maar in afstand echt amper korter. Voor reizigers werd het, gezien de ritprijs toch gelijk was, daardoor aantrekkelijker om via CS met twee kwartiersdiensten te reizen in plaats van de rechtstreekse uurdienst.
Tussen Sterrenburg en Wielwijk is daarnaast de vraag ook drastisch minder geworden doordat de ziekenhuislocatie Amstelwijck dicht gegaan is, en van Wielwijk en Crabbehof naar Dordwijk is de route via CS wederom aantrekkelijker.

Lijn 1 is trouwens al jaren het zwakste lijntje geweest. Rond 2000 is 'ie al teruggegaan naar een uurdienst zonder avondbediening en in 2004 zou het of lijn 1, of lijn 6 zijn die eruit moest als bezuiniging op de zwakke lijnen. Lijn 1 is toen gespaard omdat 'ie een stadsfunctie had, die lijn 6 niet had. Dus eigenlijk is het nog een wonder dat 'ie 2012 gehaald heeft.

Voor de liefhebbers nog wat (oude) cijfertjes waar de drukte zit op de Dordtse stadsdienst: http://www.ovronddordt.nl/site/svdincijfers.php
Zijn wel cijfers van 2004, dus houdt er erg in dat 4 en 5 sinds 2007 hun takken hebben uitgewisseld (al waren die toch al ongeveer even druk).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door busfanNL »

Is die vraag voor de 1 er eigenlijk nog wel. Dat was toch de hele week een achttax waar niet veel reizigers in zaten? Of zie ik het nu heel zwart wit ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Lijn 1 reed gedurende de hele week met een VDL Midcity 15-persoonsbus op het moment dat 'ie opgeheven werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door dylanwild94 »

Er is toch een forumlid die bezig is met een buurtbus in Dordrecht op de basis van die lijn 1 toch?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten