Intercity Direct (Amsterdam - Breda)
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Zou dit punt, het meten van de zitplaatskans, bewust of onbewust al 2 jaar vergeten zijn?Ronaldussen schreef:Wanneer je de HSL betrekt bij het hoofdrailnet zoals nu, dan zul je ook dezelfde regels moeten hanteren. Een logische keuze dus, maar de timing is niet echt handig te noemen.
Ik bedoel, de regeling tot GTBV is wel per direct aangepast.
http://www.treinreiziger.nl/verandering ... p-een-rij/
http://www.treinreiziger.nl/hoofdrailne ... engevoegd/
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Slechts alleen de golven zullen zeggen... (A)
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Nee, het meten van de zitplaatskans op de HSL met behulp van chipkaarttransacties kan om juridische redenen pas sinds 1 januari 2017. Wat die exacte juridische reden is vertelt het verhaal niet.
Zie https://www.volkskrant.nl/economie/ns-b ... ~a4546357/
Zie https://www.volkskrant.nl/economie/ns-b ... ~a4546357/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
^^^
Maar goed, die periode lijkt mij dan in tegenspraak met dat wat de NS woordvoerder zegt: "doen we het al veel langer zo" lijkt mij dat niet alleen 2017 bedoelt wordt..
Eh.. de reactie van IenW leest alsof de reizigersgegevens van OV chipkaartgebruikers, in zijn algemeenheid en dus o.a. NS breed, pas sinds dit jaar bruikbaar zijn voor meetgegevens. Zal wel iets met OV-chip gebruik - voorwaarden zijn?uit de VK weblink van hierboven gebruikt schreef:
'Op het hoofdrailnet doen we het al veel langer zo,' zegt een woordvoerder. 'We trekken nu de meetmethoden voor het hsl-traject en de rest van de spoorwegen gelijk. Deze methode is preciezer en doet meer recht aan de werkelijkheid.'
Het ministerie van IenW bevestigt dat, en zegt dat het om juridische redenen pas sinds 1 januari 2017 mogelijk is om reisgegevens van OV-chipkaartgebruikers op deze manier te benutten. 'Daarom hebben we in 2015 al afgesproken om vanaf 2017 ook deze meetmethode voor de hsl te gebruiken,' aldus een woordvoerder.
Maar goed, die periode lijkt mij dan in tegenspraak met dat wat de NS woordvoerder zegt: "doen we het al veel langer zo" lijkt mij dat niet alleen 2017 bedoelt wordt..
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Die laatste zin mag je uitleggen. Nu klinkt het alsof als er nog plek in de eerste klas is, er vanuit gegaan wordt dat je kunt zitten?Bemined schreef: Als ik het goed begrijp is dit de nieuwe meetmethode:
- Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen eerste en tweede klas en klapzittingen tellen volwaardig mee.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Maar als er nog plek is en je reist op een tweedeklas ticket/abbo dan mag je er natuurlijk niet gaan zitten, gotta love it *trein*
Bij twijfel altijd klagen
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Een soort slegs vir blankes dus?
Waar is Sylvana als je d'r nodig hebt? :X
Waar is Sylvana als je d'r nodig hebt? :X
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
NS heeft in 2016 onderzocht hoe ze de zitplaatskans in de Intercity Direct kunnen verhogen. Een audit waar dit in staat is te downloaden bij de Tweede Kamer: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2016D48633
Daaruit kwam dit:
De groene opties zijn verder onderzocht, de rode opties zijn niet verder onderzocht.
Bij langere treinen zou er maximaal 1,9% beter gescoord kunnen worden op zitplaatskans, met meer treinen 1,5% beter. Langere of meer treinen gaat vooralsnog niet door de lange doorlooptijd, met huidig materieel 2 jaar en met ander materieel 4 jaar.
Ombouw van eerste naar tweede klas levert wel iets meer zitplaatsen op, waardoor het een verbetering van de score met maximaal 0,7% zou kunnen opleveren.
Gaat de uitval van 8% naar 6%, dan levert dat maximaal 0,5% meer zitplaatskans op.
NS ziet bij de HSL een heel beperkte prijselasticiteit, het gevolg is dat lagere prijzen buiten de spits amper effect hebben op de zitplaatskans in de spits, de verbetering zou maximaal 0,1% zijn. Reizigers naar het dal lokken levert helemaal niets op (0,0%), reizigers beter over de spits verspreiden een verbetering van maximaal 0,1%. De studentenOV in de spits ongeldig maken levert mogelijk een verbetering van maximaal 2,1% op.
NS verwacht op de HSL in 2019 uiteindelijk 21% meer reizigers dan in 2015, de verwachte groei ligt daarmee hoger dan op de rest van het Hoofdrailnet
Daaruit kwam dit:
De groene opties zijn verder onderzocht, de rode opties zijn niet verder onderzocht.
Bij langere treinen zou er maximaal 1,9% beter gescoord kunnen worden op zitplaatskans, met meer treinen 1,5% beter. Langere of meer treinen gaat vooralsnog niet door de lange doorlooptijd, met huidig materieel 2 jaar en met ander materieel 4 jaar.
Ombouw van eerste naar tweede klas levert wel iets meer zitplaatsen op, waardoor het een verbetering van de score met maximaal 0,7% zou kunnen opleveren.
Gaat de uitval van 8% naar 6%, dan levert dat maximaal 0,5% meer zitplaatskans op.
NS ziet bij de HSL een heel beperkte prijselasticiteit, het gevolg is dat lagere prijzen buiten de spits amper effect hebben op de zitplaatskans in de spits, de verbetering zou maximaal 0,1% zijn. Reizigers naar het dal lokken levert helemaal niets op (0,0%), reizigers beter over de spits verspreiden een verbetering van maximaal 0,1%. De studentenOV in de spits ongeldig maken levert mogelijk een verbetering van maximaal 2,1% op.
NS verwacht op de HSL in 2019 uiteindelijk 21% meer reizigers dan in 2015, de verwachte groei ligt daarmee hoger dan op de rest van het Hoofdrailnet
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Dusss , eigenlijk zit de NS technisch klem (geen -toegelaten- extra materieel inzet op korte termijn) om iets aan zitplaatsuitbreiding te doen.
Duss, dan toch maar de rekenmethode aangepast omdat het anders wel 'sneu' zou zijn dat er door het 'succes' van ICD penalty's ontvangen worden door een bepaalde normstelling uit de beginperiode van de Fyra / ICD?
Duss, dan toch maar de rekenmethode aangepast omdat het anders wel 'sneu' zou zijn dat er door het 'succes' van ICD penalty's ontvangen worden door een bepaalde normstelling uit de beginperiode van de Fyra / ICD?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik vind dat NS voor dat extra materieel steeds te moeilijk doen. Als we nou 4 jaar geleden meteen materieel hadden besteld, dan had je kans op nu meer rijtuigen. Maar door steeds te zeggen dat het te lang duurt schuif je het vooruit. Als je 3 jaar geleden van Eurostar de "north of london" stellen had gekocht, had je nu een ruim park. Ik vraag me ook af of het niet efficiënter is om met samenstellingen van 5 en 7 te rijden ipv alleen 6 bijvoorbeeld. Ik voorspel dat de ICNG vertraging oploopt en dan hebben we helemaal niks op de HSL...
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Op papier heeft de NS meer dan genoeg materieel voor de HSL. Met de normale keringen zijn er gelijktijdig 7 stammen voor de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie], 4 stammen voor de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie], 8 stammen voor de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en 9 stammen voor de [serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] nodig. Dat zijn er 28, en er zijn in totaal 42 stammen, dus slechts 67% wordt gelijktijdig ingezet. Ter vergelijking: zelfs bij het onbetrouwbare DDZ staat 76% van het materieel ingepland tijdens een gemiddelde ochtendspits, bij SLT wordt zelfs 86% van het materieel gelijktijdig ingezet.
Het is natuurlijk niet één op één vergelijkbaar, maar het is wel tekenend dat het materieelsoort waarvan op papier het meeste reserve toch zo hoog kan scoren als het om drukke treinen gaat. Dan vraag je je toch af hoe efficiënt dit materieel is, en of de gemaakte keuzes wel de beste zijn. De Benelux straks, als deze via de HSL gaat, 4x per dag naar Den Haag sturen is er ook zo een, dit kost ook weer een extra stam, terwijl men die stam ook had kunnen gebruiken om de treinen te verlengen (NS kwam daar vorig jaar ook zelf mee om de stammen van de Benelux tot 7 rijtuigen uit te breiden wanneer deze geïntegreerd zou worden met de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie]).
Het is natuurlijk niet één op één vergelijkbaar, maar het is wel tekenend dat het materieelsoort waarvan op papier het meeste reserve toch zo hoog kan scoren als het om drukke treinen gaat. Dan vraag je je toch af hoe efficiënt dit materieel is, en of de gemaakte keuzes wel de beste zijn. De Benelux straks, als deze via de HSL gaat, 4x per dag naar Den Haag sturen is er ook zo een, dit kost ook weer een extra stam, terwijl men die stam ook had kunnen gebruiken om de treinen te verlengen (NS kwam daar vorig jaar ook zelf mee om de stammen van de Benelux tot 7 rijtuigen uit te breiden wanneer deze geïntegreerd zou worden met de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie]).
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Van de TGV Atlantique zijn er sinds 2015 al 28 afgevoerd, maar die wil je echt niet als vervanging hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik vind de vijf jaar jongere Thalysstellen al roestbakken... Het is dat DDAR geen verfbeurt gehad heeft en het interieur niet meer kan maar dat ziet er qua casco beter uit.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
De PBA’s komen uit 1995/1996 en ik verwacht toch wel dat men binnen vijf jaar gaat kijken hoe ze die stellen kunnen vervangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Tsja, door fransen gebouwd én onderhouden. Franse voertuigen staan nou niet écht bekend om hun kwaliteit na jaren van gebruik.
Bij twijfel altijd klagen
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
De treinstellen van Thalys worden onderhouden door de NMBS, in Vorst/Forest nabij Brussel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Maar ze kunnen wel 300km/u. De roestbakken van IC Direct zijn ook al flink verspijkerd overigens, dus of het perse slechter wordt...
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Volgens mij worden de ICR's juist als plezant ervaren.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Nou, als dat het enige argument voor is?webguy schreef:Maar ze kunnen wel 300km/u.
Wat ze tegen hebben:
Deuropeningen zijn nog smaller dan ICR én ze hebben minder deuren (9 deuren op 10 rijtuigen). ICR heeft 12 deuren op 6 rijtuigen.
Een rijtuig is bijna volledig als bar ingericht.
De stellen trekken zeer langzaam op.
Zitcomfort is goed, maar beenruimte is zeer matig.
Ze bezitten geen van de Nederlandse beveiligingssystemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Echt, die krengen uit Franse handen kun je beter laten staan voor Duitse rijtuigen zoals die van de Berlijntrein. Die mogen ook 200 maar worden tenminste goed onderhouden en zijn geschikt voor langere benen. Maar dan moet je natuurlijk wél goeie locomotieven hebben voor die snelheid anders heb je er weinig aan (al zou de betrouwbaarheid er niet slechter op worden).
Maar goed, ik denk dat we beter gewoon kunnen wachten op de ICNG.
Maar goed, ik denk dat we beter gewoon kunnen wachten op de ICNG.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Het argument van NS is steeds "er is geen materieel voorhanden". Ondertussen wordt aan de lopende band van alles verspijkerd aan ICR om het maar (blijvend) geschikt te maken voor de HSL terwijl er dus wel materieel is...Suus schreef:Nou, als dat het enige argument voor is?webguy schreef:Maar ze kunnen wel 300km/u.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
De TGV Atlantique is niet toegelaten, heeft geen ATB of ETCS, en voldoet niet meer aan hedendaagse botsnormen. In welk opzicht is dat materieel dan beschikbaar? (A)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten