Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Kwam nog een artikeltje tegen waarvan de inhoud voor sommige misschien niet als een verrassing komt: link naar artikel. Flixbus gaat dus nu vooral, maar volgens mij doen ze dat al, de binnenlandse verbindingen onderdeel laten zijn van een internationale verbinding.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Mr-W »

Uitstekende strategie, met binnenlands vervoer stappen er wel wat reizigers in, maar onvoldoende om een bus vol te krijgen. In combinatie met buitenlandse passagiers is een prima bezetting te krijgen. Rotterdam Den Haag Amsterdam levert bijvoorbeeld toch nog de nodige klanten op.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door ICE105 »

Statler Rail schreef:Gisteren was de hoorzitting in de bezwaarprocedure van FlixBus in Den Bosch:
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/flixbu ... -1.6735151
En hoe is het afgelopen? Heeft de provincie bakzeil moeten halen?
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

Kennelijk niet, want volgens dit artikel in De Limburger is de zaak inmiddels bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Relevante passage:
De Limburger schreef:Flixbus maakte eerder al bekend plannen te hebben voor routes naar onder meer Toverland, Venlo en Heerlen. Die zijn uitgesteld omdat Noord-Brabant weigert ontheffing te verlenen voor lijnen via Eindhoven. Die zouden 'onevenredig afbreuk’ doen aan het bestaande openbare busvervoer tussen Eindhoven Airport en het centraal station.

Juridische procedure
Flixbus bestrijdt dat en heeft inmiddels een juridische procedure tegen de provincie aangespannen bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De vervoerder wil daar afdwingen dat de routes naar Limburg toch mogelijk worden. Het gaat om de lijnen Amsterdam-Eindhoven-Heerlen, Alkmaar-Eindhoven-Toverland-Venlo-Dortmund, Domburg-Eindhoven-Venlo-Dortmund en Zandvoort-Amsterdam-Eindhoven-Roermond.
Dezelfde stappen als bij de gunning van OV-concessies: eerst bezwaar bij de provincie zelf, daarna in beroep bij de rechter, het CBB.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Mr-W »

Ik begrijp niet dat de provincie zo moeilijk doet, de flixbussen vormen geen concurrentie binnen de regio Eindhoven. Eindhoven Valkenswaard kost €5 bij de chauffeur, terwijl bij Hermes die rit €3,75 kost.
Daarnaast verbeterd de bereikbaarheid van het vliegveld alleen maar met zo'n bus.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Lijn65 »

De provincie heeft toch ook gewoon de bevoegdheid om te zeggen dat Flixbus geen passagiers mag vervoeren tussen haltes in Brabant?
Basislijn
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

Klopt. FlixBus heeft eerder aangegeven ook überhaupt geen reizigers binnen dezelfde provincie te willen vervoeren. Zo kan je ook niet van Groningen naar Haren, van Enschede naar Hengelo of van Arnhem naar Nijmegen reizen.

Dat maakt het vreemd: FlixBus wil geen passagiers binnen Noord-Brabant vervoeren, maar tóch vindt de provincie Noord-Brabant dat er concurrentie ontstaat met de stadsbus naar Eindhoven Airport. De provincie denkt kennelijk dat er met die paar FlixBussen per dag straks niemand meer met de stadsbus naar Eindhoven Airport reist? Raar verhaal.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Lijn65 »

Iemand die met Flixbus van Roermond naar Eindhoven Airport reist, maakt geen gebruik van de stadsbus van Eindhoven. Maar je kunt je afvragen of het zin heeft om je druk te maken om die 3 reizigers per dag die die reis maken. En daarnaast hadden die mensen ook met de auto kunnen komen, dus ze kunnen niet eens zeggen dat al die reizigers anders met de stadsbus zouden komen...
Basislijn
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Flixbus Buslijn Zandvoort/Haarlem – Amsterdam – Eindhoven – Roermond - Rijksgrens

Bericht door michiel71 »

Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijn
Zandvoort/Haarlem – Amsterdam – Eindhoven – Roermond - Rijksgrens
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:

JA Provincie Noord-Holland 23.02.2016
NEE Provincie Noord-Brabant 12.07.2016
?? Provincie Limburg
Als ook de andere provincies akkoord gaan, kan FlixBus mogelijk een uurdienst gaan uitvoeren op de verbinding Amsterdam–Eindhoven. FlixBus heeft namelijk ontheffing aangevraagd voor zesmaal daags een verbinding Alkmaar–Amsterdam–Eindhoven–Sevenum (Toverland)–Venlo en verder de grens over. Het bedrijf wil eveneens tot zes keer per dag een intercitybus Zandvoort/Haarlem–Amsterdam–Eindhoven–Roermond gaan rijden. Ook deze lijn moet verder de grens over gaan.
https://www.ovmagazine.nl/2016/02/flixb ... ijnen-0939
Binnenkort wordt Haarlem eindelijk verbonden met het Flixbus netwerk :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Daniel »

Niet dus, in je quote staat dan Noord-Brabant de ontheffing geweigerd heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Wubbo »

En het artikel uit OV Magazine waar je naar verwijst is ook uit 2016.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Flixbus Haarlem

Bericht door michiel71 »

Haarlem is vandaag toegevoegd als haltestop op www.meinfernbus.de
Laatst gewijzigd door michiel71 op zo 14 jan 2018, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Post »

Daar denkt je linkje anders over.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Hainje »

:lol:
🍉
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Flixbus actuele route-informatie betrouwbaar ?

Bericht door michiel71 »

Leuk hoor, die actuele route-informatie, wanneer een Flixbus vertraging verloopt,
maar voorlopig klopt daar nog maar weinig van.

Praktijkvoorbeeld:
Afgelopen zaterdag 13 januari wilde ik om 22:35 uur de Flixbus nemen (N367) van Enschede naar Arnhem (A 23:50)
Rond 22:00 uur had ik voor €7 een ticket geboekt.

Even later zag ik in de app, dat deze Flixbus N367 vertraging had opgelopen:
Afbeelding
Prima, kan gebeuren. Dus ik maak me op om 22:45 uur aan te komen op station Enschede.

Om 22:32 uur kreeg ik de volgende e-mail:
"Hoi, ik ben Jan, je FlixBus-chauffeur voor vandaag.
De bus N367 met bestemming Parijs.(Quai de Bercy) heeft met 35 minuten vandaag helaas wat vertraging opgelopen.
Het is momenteel erg druk op de weg, maar ik probeer zo snel mogelijk bij Enschede (ENS) te zijn!
Ga voor meer informatie naar flixbus.nl/service/actuele-informatie
Tot snel!"


Duidelijke info. De bus zal 35 minuten aankomen en zal nu om 23:10 uur vertrekken vanaf busperron 11 B.

Om 22:50 uur arriveer ik op station Enschede bij bushalte 11 B.
Het valt mij op dat er in Enschede buiten mij totaal géén andere passagiers zijn.

Ik wacht. Om 23:00 uur besluit ik een kaartje te kopen voor de laatste trein die om 23:05 uur vertrekt.

Om 00:21 uur arriveer ik in Arnhem.
Volgens de actuele route-informatie zou mijn Flixbus om 00:25 uur aankomen in Arnhem.
Afbeelding
Oók in Arnhem heb ik géén Flixbus en géén wachtende reizigers gezien.

Overigens is de actuele route-informatie niet echt te vertrouwen.
In Enschede heeft de bus 35 minuten vertraging.
In Arnhem heeft de bus 30 minuten vertraging.
In Nijmegen heeft de bus 25 minuten vertraging.
In Eindhoven heeft de bus 20 minuten vertraging.
In Lille heeft de bus 15 minuten vertraging.
In Paris CdG heeft de bus 10 minuten vertraging.
In Paris Bercy heeft de bus 10 minuten vertraging.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door webguy »

Nou is natuurlijk de vraag of die bus heeft gereden... Het is namelijk best realistisch dat jij om 23:00 en 00:00 in zowel Enschede als Arnhem de enige instapper was.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Dennenboom »

Maar wat is het probleem? Er reed toch gewoon een trein?
Als je voor Flixbus kiest zul je ook de consequenties moeten dragen.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op zo 14 jan 2018, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door The best »

Nou ja, het probleem is dat er geen bus reed en dat hij nu twee kaartjes heeft moeten kopen (voor de bus en voor de trein)
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Dennenboom »

Als Flixbus reiziger zul je gewoon net zo lang moeten wachten tot de bus aankomt.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Littlebusdriver »

Je bent om 23:05 weg gegaan terwijl je wist dat de bus om 23:10 zou komen. Als er in Arnhem geen in en uitstappers waren is het logisch dat je de bus daar niet gezien hebt. Dus wat is je punt?!
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Ik ben blij dat ik gisterenavond alternatief vervoer had...
Mij werd verteld, dat deze bus rond 22:40 uur met 5 minuten vertraging was vertrokken vanaf Enschede..

Jammer dat je niet online kunt zien wáár jou bus op een bepaald moment rijdt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 14 jan 2018, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Daniel »

Tja, als je een normale lijnbus wilt nemen kom je toch ook niet om 22.50 uur bij de halte in de verwachting de bus van 22.35 uur te halen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

michiel71 schreef:Ik ben blij dat ik gisterenavond alternatief vervoer had...
Mij werd verteld, dat deze bus rond 22:40 uur met 5 minuten vertraging was vertrokken vanaf Enschede.
Wie heeft je dat verteld? Het is namelijk niet waar.

In mijn glazen bol zie ik dat de bus tot Arnhem 40 minuten vertraging had, waar hij om klokslag 01:00 is aangekomen. De gemelde verwachte vertrektijd van 23:10 in Enschede lijkt dus redelijk accuraat, ook omdat deze tijden veiligheidshalve altijd een paar minuten vroeger worden gemeld dan de daadwerkelijke verwachting, zodat de reizigers op tijd aanwezig zijn en de bus wat vertraging kan inhalen.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Statler Rail schreef: In mijn glazen bol zie ik dat de bus tot Arnhem 40 minuten vertraging had, waar hij om klokslag 01:00 is aangekomen. De gemelde verwachte vertrektijd van 23:10 in Enschede lijkt dus redelijk accuraat, ook omdat deze tijden veiligheidshalve altijd een paar minuten vroeger worden gemeld dan de daadwerkelijke verwachting, zodat de reizigers op tijd aanwezig zijn en de bus wat vertraging kan inhalen.
Ik heb de gok niet durven te nemen en ben voor de laatste reismogelijkheid per trein gegaan.
Om 00:25 uur stond er niemand te wachten bij de halte in Arnhem.
Verder was om 00:30 de melding in de app verdwenen, dat de bus nog onderweg naar Arnhem was.
Dus als de bus uiteindelijk om 01:00 uur is gearriveerd, vind ik dat een kwalijke zaak.

Wel opmerkelijk vind ik dat deze Flixbus tussen Enschede en Arnhem er blijkbaar nog 110 minuten
over heeft gereden, terwijl de geplande reistijd tussen deze 2 steden maar 75 minuten is.
Heeft deze bus misschien nog tussendoor aan de kant gestaan i.v.m. een verplichte chauffeursrust?
Afbeelding

Kan je in die glazen bol ook nog zien hoeveel reizigers er in Enschede en Arnhem zijn ingestapt?
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

Excuus, klokslag 01:00 uur was in Nijmegen. Arnhem was de aankomst om 00:35 uur. Dat klopt dus ongeveer wel met 75 minuten rijtijd. Tussen Arnhem en Nijmegen heeft ie dus wat vertraging eruit gereden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten