Arriva steunt campagne van SIRE

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Ruben »

Arriva steunt campagne van SIRE
Geplaatst op: woensdag 9 september 2009 om 14:30
Laatst bijgewerkt: woensdag 9 september 2009 om 14:32

Persbericht
Reizigers worden gewezen op onbewust asociaal gedrag

Arriva steunt de landelijke SIRE-campagne ‘Onbewust Asociaal’. De reden hiervoor is dat SIRE dezelfde problematiek aankaart als Arriva in het eerste halfjaar van 2009 met de ‘Sociaal Reizen’-campagne. Vanaf deze week hangen er, speciaal voor Arriva ontwikkelde posters van SIRE, in de Arriva-treinen en op stations om de reiziger attent te maken op onbewust asociaal gedrag.

Arriva steunt deze campagne omdat het openbaar vervoer, naast verkeer, winkels en op straat, één van de locaties is waar veel asociaal gedrag plaatsvindt. De bedoeling van de campagne is dat meer mensen zich bewust worden van mogelijk eigen asociaal gedrag en daar verandering in brengen.

Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat ruim 95% van de Nederlanders zich wel eens onbewust asociaal gedraagt, maar dat velen niet in de gaten hebben dat anderen zich kunnen storen aan hun gedrag.
In het openbaar vervoer vertoont 47% van de mensen onbewust asociaal gedrag en dan vooral door:
• hardop te bellen (27%)
• door met bagage een plaats bezet te houden (15%)

Website
Op de website van SIRE http://www.onbewustasociaal.nl kunnen mensen via een test een indruk krijgen of ze zelf ook onbewust asociaal zijn. Op een leuke manier krijgen mensen informatie en feiten over de gevolgen van dit gedrag.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Bastiaan »

Alsof mensen onbewust hun bagage op de zitplaats naast zich leggen? Volgens mij is men er wel degelijk van bewust dat er dan minder snel iemand naast je gaat zitten :roll:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Stefan »

Ik leg inderdaad bijna standaard m'n tas naast me neer in de bus, maar dat is alleen omdat ik dan tenminste m'n benen kwijt kan.. :roll: Wordt het drukker, dan prop ik 'm wel tussen m'n benen, maar goed.. Zijn er ook genoeg bij die dat niet doen.. :neg:

Ik vind muziek die door de complete bus, trein, metro of wat dan ook te horen is persoonlijk irritanter als hardop bellen. Ik heb geen zin om opgezadeld te worden met de muzieksmaak van een ander.. :?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Daan »

Harde muziek is inderdaad irritant. M'n tas beland inderdaad meestal op de stoel naast of tegenover mij, en dat is dan inderdaad om nog een beetje redelijk te kunnen zitten. En als het drukker wordt beland ie inderdaad tussen m'n voeten of op schoot, afhankelijk van de ruimte.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Daniel »

Hier precies 'tzelfde met de tas, lijkt me eigenlijk niet onder het onbewust asociaal gedrag vallen als je 'm weghaalt zodra het drukker wordt. Daar vallen eerder de mensen onder die hun bagage op de plek naast zich hebben liggen en deze gewoon laten liggen als het drukker wordt om vervolgens pas met veel zuchten en steunen plaats te maken als je erom vraagt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Ruben »

Ik vind het vooral irritant in de trein waar hele vierzits wel eens ingenomen worden door een stel koffers. Doe dat even lekker op het balkon ofzo.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Daniel »

Ik merkte vandaag dat de streekbussen van Arriva in DAV korte filmpjes op de TFT-schermen hebben met voorbeelden van asociaal gedrag, die steeds eindigen met "In de bus ben je niet alleen, doe OV-sociaal". Er rijden ook diverse bussen rond met reclame achterop die onderdeel is van deze OV OK-campagne.

Wat voorbeelden van gedrag wat in de filmpjes voorkomt zijn bijvoorbeeld: kauwgom aan stoelen, ander vuil op de stoelen, kinderwagens in het gangpad, niet opstaan voor ouderen en het luisteren van muziek met het volume hoog.
Voor dat laatste filmpje heeft men zich niet laten verleiden tot het vooroordeel dat alleen jongeren asociaal gedrag zouden vertonen: de persoon die z'n MP3-speler hard opzet is in dat filmpje een oudere man :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Daniel »

De in het vorige bericht genoemde filmpjes zijn trouwens hier te bekijken :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Bastiaan »

Reiziger Ddrs schreef:Voor dat laatste filmpje heeft men zich niet laten verleiden tot het vooroordeel dat alleen jongeren asociaal gedrag zouden vertonen: de persoon die z'n MP3-speler hard opzet is in dat filmpje een oudere man :wink:
Oh god, gaat het weer die kant op :| Ook al zijn het vrijwel altijd jongeren die altijd die irritante zenuwenmuziek zo had hebben staan ... nee, dan nóg mogen we ons niet laten verleiden tot "vooroordelen". Dus we kiezen daarvoor een oude man uit en de muzieksoort waar je juist het minste last van hebt. Het is misschien iets heel simpels, maar ik kan me hier behoorlijk over opwinden. Zijn we dan zulke scheiterds dat we zelfs bij zoiets simpels gaan voor de "veilige" keuze? :evil:
Laatst gewijzigd door Bastiaan op wo 16 sep 2009, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Geert »

Treffend voorbeeld van over-politiek-correct :mrgreen:
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Bart »

In het filmpje 'opstaan' is nog gewoon een zitplaats vrij rechtsachter...
Bastiaan schreef:Oh god, gaat het weer die kant op :| Ook al zijn het vrijwel altijd jongeren die altijd die irritante zenuwenmuziek zo had hebben staan ... nee, dan nóg mogen we ons niet laten verleiden tot "vooroordelen". Dus we kiezen daarvoor een oude man uit en de muzieksoort waar je juist het minste last van hebt. Het is misschien iets heel simpels, maar ik kan me hier behoorlijk over opwinden. Zijn we dan zulke scheiterds dat we zelfs bij zoiets simpels gaan voor de "veilige" keuze? :evil:
Ik heb een theorie. Als ze voor muziekoverlast een jongere namen met 'jongerenmuziek', zal een jongere die het filmpje ziet denken "wat is daar nou erg aan, goede muziek toch?". Nu ze een oudere hebben genomen met 'niet-jongerenmuziek', zal een jongere denken "jemig de pemig, ik zou het ook niet fijn vinden om zulke muziek de hele tijd te horen, nu snap ik dat anderen mijn muziek ook niet hoeven te horen".
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Karl »

Een jongere die denkt "jemig de pemig" is er wel één van zestig jaar geleden en dat is nu dus die oudere man. :wink:
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Oud forumgebruiker »

hahaha, die met dat skateboard....alsof dát ooit gebeurt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Arriva steunt campagne van SIRE

Bericht door Stefan »

En die met de kinderwagen is héél herkenbaar.. :evil:

Wat overigens wel grappig is, is dat ze met het campagneteam ook naar "Capelle, Kralingsezoom" gaan. En ik maar denken dat 't Rotterdam was. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 27 gasten