Prijsstijging strippenkaart beperkt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Prijsstijging strippenkaart beperkt

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:De frequentie en snelheid van deze buslijnbundel is heel erg geweldig omhoog gegaan, wat ik natuurlijk toejuich. Maar te constateren valt dat bij regelmaat er een kanon in deze bussen kan worden afgeschoten zonder dat iemand dat opmerkt (na Schiphol/Zuid P30 wanneer al het Schiphol-personeel uitstapt). De verbreding van de N 201 naar 2x3 rijstroken heeft een veel grotere positieve bijdrage aan de mobiliteit in de regio veroorzaakt: de spitsfile tussen de aansluiting met de A 4 en de brug over de ringvaart is vrijwel geheel verdwenen.
Je schrijft dat je een kanon kan afschieten nádat het Schiphol-personeel is uitgestapt. Daarvoor is de bus dus (erg) druk? Op Schiphol komen vele duizenden, tienduizenden, honderdduizenden mensen per dag met het OV, ik wil niet weten hoe de situatie is als ook maar een klein percentage overstapt van OV naar auto.
Bij jouw voorbeeld heb je een positieve bijdrage aan mobiliteit, maar wat is daarvoor ingeleverd?
Vinny schreef:Los daarvan denk ik dat er niet zoveel zal veranderen. De prijzen zullen inderdaad wel stijgen, maar de vervoerders zullen ook nog efficienter gaan werken
Als private partijen nóg efficienter gaan werken, betekent dat een (nog verdere) afname van kwaliteit. Stilstand kost immers geld, de extra inkomsten bij meer kwaliteit lijken nu nog niet op te wegen tegen de kostenvoordelen van minder kwaliteit. En ja, meer kwaliteit zal waarschijnlijk leiden tot meer klanten, maar levert dat ook meer op? Dát is de vraag die op kosten gebaseerde partijen zich stellen.
Vinny schreef:bijvoorbeeld door in de 'stille' uren te snijden in de dienstregeling - iets dat nu nog vloeken in de kerk is.
Snijden in rustige uren, betekent ook een afname van reizigers in de spits. Hoppa, weer een zooi forenzen in de auto.
Vinny schreef:Ook zullen er mogelijk meer "derden" geldstromen komen. Zo is het denkbaar dat de winkels gevestigd op de Maxis (Muiden) meebetalen aan de bussen die daar stoppen - immers, door die bussen komen er ook klanten voor die winkelketens en is er een minder groot parkeerterrein nodig.
Ja, dat soort ontwikkelingen kunnen dan gaan plaatsvinden. Zie ook het gratis vervoer met een Schipholpas-verhaal. En wellicht dat bedrijven uit idealistisch oogpunt ook nog wel een buslijn willen subsidiëren. Een interessante vergelijking zou je kunnen maken met Amerika, het land van de auto. Zie je daar shoppingmalls met eigen buslijnen?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Prijsstijging strippenkaart beperkt

Bericht door JWM »

Wubbo schreef:maar de klap valt natuurlijk in de sociaal recreatieve sector. Als ik extreem veel moet gaan betalen om naar oma te gaan, dan ga ik dus niet meer naar oma maar dan bel ik haar even.
De kosten voor het vervoer in de spits zijn relatief duur in vergelijking met de zondagmiddag. Een slimme vervoerder laat dat zijn reizigers ook financieel merken. Dus in de spits kan de prijs omhoog en op zondagmiddag kan je goedkoop oma uit haar isolement halen.

In Nederland wordt er nog steeds heel erg aanbodgericht gedacht. Toch zie je langzamerhand steeds meer initatieven komen richting de vraagzijde zoals bijvoorbeeld het spitsmijden maar ook iets als de voordeeluren van de NS of goedkopere dalkaartjes in de spits.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsstijging strippenkaart beperkt

Bericht door Vinny »

e schrijft dat je een kanon kan afschieten nádat het Schiphol-personeel is uitgestapt. Daarvoor is de bus dus (erg) druk?
Ja dat is allemaal personeel dat met de auto komt en op P30 zijn koekblik neerzet. Vanaf P30 (de personeelsparkeerplaats) is het wat ver lopen naar de terminals, dus rijdt het Schiphol personeel (betaald door de werkgever, dus voor de mensen voor hun gevoel gratis, met deze bus - en vele andere Sternetbussen - mee). De hele reden dat de 188 naar Uithoorn nog bestaat is omdat de lijn voor de vervoerder door dit 'truucje' nog net rendabel is... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsstijging strippenkaart beperkt

Bericht door Vinny »

En wellicht dat bedrijven uit idealistisch oogpunt ook nog wel een buslijn willen subsidiëre
Ach anders mogen ze het platteland niet verstieren met foeilelijke weidewinkels. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten