Je schrijft dat je een kanon kan afschieten nádat het Schiphol-personeel is uitgestapt. Daarvoor is de bus dus (erg) druk? Op Schiphol komen vele duizenden, tienduizenden, honderdduizenden mensen per dag met het OV, ik wil niet weten hoe de situatie is als ook maar een klein percentage overstapt van OV naar auto.Vinny schreef:De frequentie en snelheid van deze buslijnbundel is heel erg geweldig omhoog gegaan, wat ik natuurlijk toejuich. Maar te constateren valt dat bij regelmaat er een kanon in deze bussen kan worden afgeschoten zonder dat iemand dat opmerkt (na Schiphol/Zuid P30 wanneer al het Schiphol-personeel uitstapt). De verbreding van de N 201 naar 2x3 rijstroken heeft een veel grotere positieve bijdrage aan de mobiliteit in de regio veroorzaakt: de spitsfile tussen de aansluiting met de A 4 en de brug over de ringvaart is vrijwel geheel verdwenen.
Bij jouw voorbeeld heb je een positieve bijdrage aan mobiliteit, maar wat is daarvoor ingeleverd?
Als private partijen nóg efficienter gaan werken, betekent dat een (nog verdere) afname van kwaliteit. Stilstand kost immers geld, de extra inkomsten bij meer kwaliteit lijken nu nog niet op te wegen tegen de kostenvoordelen van minder kwaliteit. En ja, meer kwaliteit zal waarschijnlijk leiden tot meer klanten, maar levert dat ook meer op? Dát is de vraag die op kosten gebaseerde partijen zich stellen.Vinny schreef:Los daarvan denk ik dat er niet zoveel zal veranderen. De prijzen zullen inderdaad wel stijgen, maar de vervoerders zullen ook nog efficienter gaan werken
Snijden in rustige uren, betekent ook een afname van reizigers in de spits. Hoppa, weer een zooi forenzen in de auto.Vinny schreef:bijvoorbeeld door in de 'stille' uren te snijden in de dienstregeling - iets dat nu nog vloeken in de kerk is.
Ja, dat soort ontwikkelingen kunnen dan gaan plaatsvinden. Zie ook het gratis vervoer met een Schipholpas-verhaal. En wellicht dat bedrijven uit idealistisch oogpunt ook nog wel een buslijn willen subsidiëren. Een interessante vergelijking zou je kunnen maken met Amerika, het land van de auto. Zie je daar shoppingmalls met eigen buslijnen?Vinny schreef:Ook zullen er mogelijk meer "derden" geldstromen komen. Zo is het denkbaar dat de winkels gevestigd op de Maxis (Muiden) meebetalen aan de bussen die daar stoppen - immers, door die bussen komen er ook klanten voor die winkelketens en is er een minder groot parkeerterrein nodig.