Natorious schreef:En waar vind jij die ruimte voor de 51 om de grond in te duiken? Voor zover ik weet heb je vlak na Spaklerweg namelijk nog een brug en daarna alweer bijna Amstel. Daarnaast win je er heel weinig mee en zal het een absurd dure operatie zijn. Dan zie ik liever dat er een keerspoor aangelegd wordt achter CS, zoals (volgens mij) Alargule ooit heeft voorgesteld. Dan kan er een hogere frequentie in de tunnel aangeboden blijven. Probleem tegenwoordig is dan dat het noordelijkste spoor van de Oostlijn dwars door de Kathedraal van de NZ-lijn moet, maar dat is technisch mogelijk, heb ik ooit ergens gelezen op wijnemenjemee. Dan heb je tenminste een mooi aansluitpunt voor een verlenging van de Oostlijn.
Ik ben zelf altijd voorstander geweest van een tramlijn Uithoorn-Amstel, maar begin me langzaam aan toch te beseffen dat zo'n frequente tramlijn wellicht te veel capaciteit in beslag zou nemen op de route door Oud-Zuid. Wat denken jullie daarover?
Een keerspoor is goed, maar daarmee behoudt je nog steeds het vervlochten systeem. Zoals ook Alargule zojuist aangeeft is er vanuit het GVB behoefte om (deels) te ontvlechten. Je kan het helemaal ontvlechten, wat inhoudt dat je een lijn Gaasperplas-Isolatorweg hebt en een lijn Gein-CS, naast de NZL. Daarnaast is er de mogelijkheid om over vrijwel elke tak 2 lijnen te hebben.
Op dit moment is daar het gedeelte Van der Madeweg-Gein al een goed voorbeeld van. Vanuit dat traject kan je met 50 naar bestemmingen aan de Ringlijn en met 54 naar bestemmingen aan de Oostlijn. Wat GVB het liefst wil is inderdaad het inkorten van de 53 tot Van der Madeweg-Gaasperplas en dan alleen de 51 en 54 de Oosttunnel in. Vanaf daar kan je dan met lijn 51 naar bestemmingen aan de Ringlijn en met de 54 naar bestemmingen in Zuidoost. Vanuit de Ringlijn kan je dan met 50 naar Zuid-Oost en met 51 naar de Oosttunnel.
Op deze manier heb je op elk gedeelte maximaal 2 lijnen, maar heb je wel heel veel bestemmingen rechtstreeks met elkaar verbonden. Enkel de lijn naar Gaasperplas blijft dan achter. Om die reden zijn bewoners boos geworden omdat ze voor elke bestemming moeten overstappen. Om die reden heeft GVB toch maar toegezegd de metro voorlopig door te laten rijden naar CS.
Op die manier zijn er toch weer 3 lijnen in de tunnel en ik ben het met het GVB eens dat dat eigenlijk naar 2 verschillende lijnen moet. Welke van de lijnen heeft de minste functie om het hele stuk naar CS door te rijden? De NZL verbindt CS met Zuid al. Lijn 51 is voor mensen vanuit CS dus vervangbaar, de enige halte die lijn 51 aandoet waar geen andere lijn voor te vinden is, is Overamstel. Dat is wel een heel mager aantal om de rechtstreekse lijn te handhaven. Voor Amstel echter is het een ander verhaal. Daarvandaan zijn heel veel reizigers die de Zuidas of verder als bestemming hebben, voor hen is een metro dus zeker gerechtvaardigd. Maar zoals gezegd is het niet heel zinvol om 51 helemaal tot CS door te trekken. Hoe kan je met 51 Amstel aan doen en toch ruimte creëren voor de andere lijnen. Door de lijn meteen na Spaklerweg af te laten buigen via een ander tracé naar Amstel. In mijn idee is dat dus ondergronds, maar anders kan het ook bovengronds. En ja het is heel duur, dat ben ik volledig met je eens, als er dus een andere oplossing zou zijn om Amstel rechtstreeks verbonden te houden met de Zuidas hoor ik het graag. De tram is ook genoemd, maar ook daarvan is al gezegd dat het waarschijnlijk niet technisch haalbaar is en dat is bovendien nooit zo snel als de 51. Wil je dus aan alle wensen voldoen dan zal er geïnvesteerd moeten worden en zoals gezegd kan je dan na Amstel altijd nog doortrekken naar Indische Buurt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.