Busstation Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Bericht door JWM »

Wat is eigenlijk het grote voordeel van het ombouwen van hogevloer naar lagevloer voor de tram? Staan een iets goedkopere aanleg en makkelijkere inpasbaarheid van de nieuwe tak naar de Uithof in verhouding tot het verbouwen van alle bestaande haltes? Zoiets valt moeilijk te fasseren zeker als je gelijktijdig in een klap al het materieel moet vervangen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

In Den Haag is ook iets vergelijkbaars gebeurd met het eindigen van lijnen bij zkh Leyenburg waar je kan overstappen op de tram verder Den Haag in.
Ja naar Naaldwijk reizen is een wereldreis... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Lagevloerstram zijn in het stadsverkeer op bepaalde aspecten veiliger, bovendien zijn de haltes op het nieuwe traject goedkoper in aanleg als het lagevloers is. Daarnaast zijn hogevloershaltes, ondanks een schuine toerit minder goed toegankelijk, omdat de rolbaan best hoog (en steil) is.

Bovendien komen de haltes in Utrecht/Nieuwegein/IJsselstein in de meeste gevallen een beetje pauperig over, dus gelijk een goede kans om het eens echt aan te pakken.

@Vinny: Naaldwijk is gewoon bereikbaar van het het Den Haagse CS, doordeweeks overdag met buslijn 30.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

^^ Tja mijn ervaring dateert nog van toen ik thuis woonde (aantal jaar geleden). Dat ging echt zo:
* bus -> Hoofddorp
* stoptrein -> Leiden
* IC -> Den Haag HS
constatering dat er geen bussen rijden vanaf dat station
* trein -> Den Haag Centraal
op zoek naar bussen. Geen bus de juiste kant op te vinden
informatie gevraagd bij het Connexxion kantoortje
"Ja u moet tram 2 nemen naar (ik ben vergeten hoe de halte heette)...
Ik de tram nemen. Moest ik overstappen op een weg met een zebrapad. Ik had toch minimaal een busstation verwacht :oops:
* half uur wachten op de bus naar Naaldwijk (ik heb toen maar een broodje kroket gehaald bij de voetbalvereniging in de buurt)
* bus -> Naaldwijk
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Bericht door Geert »

In Utrecht hebben bussen die over de knoop zijn doorgelegd een vrij lange buffertijd. Bijna alle stadsbussen hebben Utrecht Centraal niet als eindpunt, van de streekbussen zijn er maar twee lijnen die niet eindigen op Utrecht C (lijn 74 en lijn 77). Daar valt inderdaad dus wel wat meer te winnen.
Bee schreef:Bovendien komen de haltes in Utrecht/Nieuwegein/IJsselstein in de meeste gevallen een beetje pauperig over, dus gelijk een goede kans om het eens echt aan te pakken.
Hoewel ik het met je eens ben zijn niet zo heel lang geleden de meeste haltes nog gerenoveerd. Overigens kan ik me voorstellen dat het onderhouden van een lagevloershalte voordeliger is dan een hogevloershalte, en een ander belangrijk argument van BRU voor lagevloershaltes was dat deze minder ruimte innemen (je hebt immers geen hellingbaan en/of trap meer nodig).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Bericht door JWM »

Geert schreef:In Utrecht hebben bussen die over de knoop zijn doorgelegd een vrij lange buffertijd. Bijna alle stadsbussen hebben Utrecht Centraal niet als eindpunt, van de streekbussen zijn er maar twee lijnen die niet eindigen op Utrecht C (lijn 74 en lijn 77). Daar valt inderdaad dus wel wat meer te winnen.

Je kan ook werken met kortere keertijden. Effect is dan exact hetzelfde wat betreft het aantal bussen.

Geert schreef:Hoewel ik het met je eens ben zijn niet zo heel lang geleden de meeste haltes nog gerenoveerd. Overigens kan ik me voorstellen dat het onderhouden van een lagevloershalte voordeliger is dan een hogevloershalte, en een ander belangrijk argument van BRU voor lagevloershaltes was dat deze minder ruimte innemen (je hebt immers geen hellingbaan en/of trap meer nodig).

Maar staan die voordelen in verhouding tot wat zo'n ombouw gaat kosten? Zolang je die hoge halteperrons nog hebt kan je de lagevloertrams niet inzetten en andersom. Dat betekent dus of een lange buitendienststelling of allemaal tijdelijke perronconstructies.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Ik wil je best geloven, Geert, dat het is opgeknapt, maar het ligt er op veel plekken schots en scheef bij, het is er vies/beklad, veel perronmeubilair heeft slecht onderhoud gehad en zoiets als haltebordjes zouden ook geen overbodige luxe zijn :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Bericht door Geert »

Eens... Maar vergelijk bijvoorbeeld maar eens de halte Westplein met die van het 24 Oktoberplein en zie dat het dus nog veel erger kan :|
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten