Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Dubbele P »

Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (Nijmegen-Kranenburg)

Jazeker, daar gaan we weer! Op zoek naar spoorhistorie :D Dit keer is de lijn Nijmegen-Kleve aan de beurt. Hoewel deze niet bovenaan mijn lijstje stond, krijgt hij voorrang omdat er eind april 2008 gestart wordt met de exploitatie van railfietsen tussen Groesbeek en Kleve. Voor die tijd wil ik de lijn dus nog vastgelegd hebben. Omdat deze veel te lang is voor één wandeling, doe ik het in twee keer. Op 3 april 2008 was het eerste gedeelte aan de beurt. Ik startte mijn tocht in Nijmegen Heyendaal en liep zo naar Kranenburg om vervolgens weer terug te gaan naar Groesbeek om de bus te nemen. Eigenlijk was dit stuk veel te ver en vooral mijn voeten vonden dat ook.

Enfin, genoeg gepraat. Nu de fototocht en informatie over de lijn:

De lijn Nijmegen - Kleve werd geopend op 8 augustus 1865 en werd hiermee de eerste spoorverbinding van Nijmegen. Deze stad was dus eerder op het Duitse dan op het Nederlandse spoorwegnet aangesloten. Behalve stations in Groesbeek en Kranenburg, waren er nog enkele andere, kleine stations langs deze lijn. Deze hebben echter niet lang bestaan.
Ooit was de lijn dubbelsporig, totdat in 1961 één van beide sporen opgebroken werd. Vanaf 1988 reden er enkel nog lokale, Duitse treinen tussen Nijmegen en Kleve, bestaande uit een diesellocomotief en één rijtuig. Uiteindelijk bleek de lijn onrendabel en werd deze op 2 juni 1991 gesloten. Het spoor is nog vrijwel geheel aanwezig en intact. Tussen Groesbeek en Kleve wordt het spoor momenteel (april 2008) ontdaan van begroeiing en, waar nodig, opgeknapt. Eind april 2008 start men namelijk met de exploitatie van railfietsen, een project dat door Nederland en Duitsland gezamenlijk gefinancierd wordt.
Daarnaast wordt momenteel ook onderzocht of de lijn nog gereactiveerd kan worden voor reizigersvervoer. Men heeft wel al bepaald dat dit sowieso niet voor 2020 het geval zal zijn.
Vlak voor aanvang van de exploitatie van railfietsen wil ik deze (nu nog) verlaten lijn vastleggen. Vanwege de lengte heb ik dit verdeeld over twee tochten, waarvan Nijmegen - Kranenburg de eerste is. Het stuk Kranenburg - Kleve volgt spoedig.

Afbeelding
Zoals gezegd, starten we op station Nijmegen Heyendaal. We kijken hier richting Nijmegen. Ooit was spoor 3 de lijn naar Kleve. Helaas is deze een paar jaar geleden enkele honderden meters (vrijwel het hele stuk tussen Nijmegen en Heyendaal) opgebroken om plaats te maken voor een busbaan.
Let op het vertreksein dat nog altijd aanwezig is, zij het gevandaliseerd.

Afbeelding
Close-up van het vertreksein

Afbeelding
Ook de bebording op station Heyendaal duidt nog overal spoor 3 aan. Best vreemd, aangezien de lijn al sinds 1991 gesloten is en de bebording in de huidige huisstijl uit 1998 stamt. Vermoedelijk zal het wel een formaliteitsregel zijn om perronsporen toch aan te duiden.

Afbeelding
Vlak na het station, na het spoorviaduct om precies te zijn, start de lijn weer.

Afbeelding
Vanaf het viaduct krijgen we een mooi beeld van de lijn. We zien dat deze nog een hele tijd parallel blijft lopen aan de lijn naar Venlo, die nog even dubbelsporig is (dacht tot Mook). Let ook op het volledig nutteloze afsluitbordje aan het begin van de lijn.

Afbeelding
Geheel vrij van begroeiing is de lijn niet. Wel werden dikke boompjes afgezaagd, viel me op.

Afbeelding
Zoiets is altijd tof om te zien! Een oud voorsein dat al sinds 1991 niet meer in gebruik is. Het zal daarna ongetwijfeld nog enige tijd een seinbeeld getoond hebben. Sinds het gevandaliseerd is (vast al erg lang), doet het dat natuurlijk niet meer.

Afbeelding
Aan de zijkant van de spoordijk van het spoor naar Kleve tref ik deze mooie NS-hectometer/grenspaal aan.

Afbeelding
De sporen blijven parallel lopen, ook in de bocht. In de verte het hoofdsein (het is me onduidelijk waarom dit slechts als een tweehoogtesein uitgevoerd is).

Afbeelding
Ter hoogte van het sein staan enkele relaiskasten. Dit exemplaar was geopend en geheel vernield.

Het spoor buigt nu af van het tracé richting Venlo en loopt omhoog het bos in. Hier neemt de begroeiing fors toe. Ik moet over het naastgelegen wandelpad gaan lopen, omdat er over het spoor geen doorkomen aan is.

Afbeelding
Midden tussen de begroeiing tref ik dit raar opschrift aan. Wie wat niet schuld is, zou ik niet weten... Dat Wadlopers destijds voor vertragingen zorgden wellicht? ;)

Afbeelding
Dennen op het fors begroeide spoor.

Afbeelding
Even later duikt deze overweg op. De begroeiing houdt meteen op. Achter de overweg staat wederom een voorsein richting Nijmegen.

Afbeelding
Een stukje klimmen in de seinpaal leverde het volgende beeld op (richting Kleve).

Afbeelding
Niet lang daarna is het spoor nog amper te zien door de begroeiing. Gelukkig loopt er een wandelpaadje langs het spoor op...

Afbeelding
Restanten van een relaiskast.

Afbeelding
Voetgangersbrug over het spoor.

Afbeelding
Aankondigingsbord overweg, vlak voor Groesbeek.

Afbeelding
Voormalige wachtpost van Groesbeek. Het station moet hier ook ergens gelegen hebben, al weet ik niet waar precies. Het is ook al vlak na de oorlog opgeheven, dus er is niets meer van terug te vinden.

Afbeelding
Nadat we Groesbeek uitgaan, is deze Duitse firma aan het werk bij één van de overwegen. De overige zijn reeds in orde gebracht voor het railfietsen dat eind deze maand van start gaat.

Afbeelding
Hierna loopt het spoor enkele kilometers strak rechtdoor. Omdat dit volledig door de weilanden gaat, valt er hier helaas niet zoveel te beleven. Ik begin mijn voeten te voelen, maar ik moet en zal doorgaan naar Kranenburg!
Af en toe kom ik een overweg tegen. Vroeger waren deze allemaal beveiligd met AKI's. De andreaskruisen staan er nog, de beveiliging is weggehaald.

Afbeelding
Dit voorsein verraadt dat ik niet meer ver van Kranenburg verwijderd ben. Vanaf hier lopen er trekdraden naar het emplacement van Kranenburg.

Afbeelding
Vlak achter het sein staat deze dradenspanner.

Afbeelding
Hectometersteen 130 met een trekdraadpaaltje ervoor t.b.v. het voorsein.

Afbeelding
Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.

Afbeelding
Naast het sein staat dit overwoekerd juk in de bosjes. Dit is een uithaalspoor van het emplacement. Straks zullen we zien dat dit spoor langs een weegbrug komt.

Afbeelding
Emplacement Kranenburg. Het spoor vertakt zich hier meerdere malen en verdwijnt gedeeltelijk onder begroeiing. Hier was het spoorzoeken echt tof, iedere keer ontdekte ik weer nieuwe sporen en oude spoorelementen. Toch is dit emplacement al behoorlijk gesaneerd helaas. Een jaar of twee geleden was hier nog alles overwoekerd, inclusief armseinen, een oud seinhuis en restanten van een stationsklok.

Afbeelding
In de struiken tref ik deze paal aan. Hier wil ik wel wat meer van weten. Ik vermoed dat dit een communicatiepaal was om contact op te nemen met het seinhuis. Waarom dat niet met één knop kan en er voor diverse wissels en sporen een apart knopje lijkt te zijn, is me onduidelijk.

Afbeelding
Aan één van de zijsporen van het emplacement staat dit oude weeghuisje. Vanuit hier werd een weegbrug bediend. Het huisje is compleet vernield en zelfs uitgebrand.

Afbeelding
Een gedeelte van het eilandperron is ook nog vergroeid.

Afbeelding
Stationsnaambord Kranenburg. Helaas ziet dit er wel erg nieuw/opgepoetst uit.

Afbeelding
In de struiken tref ik nog dit perron aan, provisorisch opgebouwd uit railstaven en betonnen platen. Vermoedelijk heeft dit niet gediend als reizigersperron maar als goederen- of reinigingsperron.

Afbeelding
Aan het eind van het emplacement tref ik deze opengevallen wisselbediening aan. De trekdraden zijn nog overal aanwezig, maar sinds de sloop van het seinhuis kun je hier weinig meer mee.

Afbeelding
En dan tot besluit deze foto. De sporen van het emplacement komen hier weer bij elkaar en het hoofdspoor vervolgt zijn weg naar Kleve. Ik doe dat niet, maar laat dat over voor een volgende keer.

Tijd om al eens even te kijken naar enkele foto's 'uit de oude doos' (april 1987):

Afbeelding
Vertrekstaat te Nijmegen, april 1987.

Afbeelding
Duitse trein tussen Nijmegen en Kleve, met links de sporen van de Maaslijn waar toen nog plan U reed.

Afbeelding
Station Kranenburg nog in vol bedrijf, zowel voor personen- als goederenvervoer.

Afbeelding
Het seinhuis (Stellwerk) van Kranenburg.

Bronnen voor deze foto's: VVV Groesbeek

Tot zover dit eerste gedeelte van deze lijn. Zeer binnenkort het tweede gedeelte tot Kleve. Uiteraard is dit slechts een selectie van de foto's en is het complete verslag te vinden op mijn site 'Verlaten Spoor' (zie signature voor adres).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en/of aanvullingen! :D
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door mb90 »

Heel leuk verslag! :) Een mooi lijntje wat ik nog wel een keer wilde lopen, maar de afstand leek mij zo groot.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door IC3 »

Leuke foto's van een bekende omgeving waar ik het niet waarschijnlijk acht dat er ooit nog treinen gaan rijden. Gister was ik er overigens nog, daar in Kranenburg, en een van de overwegen tussen Kranenburg en Kleve wordt nu aangepakt. Volgens mij heeft het te maken met de komst van de lorries die daar (deze zomer al?) toeristen moeten gaan trekken.
Dubbele P schreef:Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.
Stopte de Austria-Express (die ook op je vertrekstaat staat) ook in Kranenburg? Dat verwacht ik niet. Tot in de jaren zeventig waren er diverse sneltreinen die over de lijn Nijmegen - Kleve reden ipv over Arnhem - Emmerich.

Over de situatie in Heyendaal: tot een jaar of twee geleden die busbaan werd aangelegd, stond er aan de zuidzijde van het perron ook een sein, die is nu weggehaald. In 2006 was dat sein nog steeds in werking, en ja, 't zal je niet verwonderen, altijd brandde het rode licht.

Het bord van Kranenburg is recent 'opgepoetst'. Een en ander zal ook wel van doen hebben met de lorries.
Laatst gewijzigd door IC3 op vr 04 apr 2008, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Jeroen »

Schitterend verslag, en mooie foto's. :pos:
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Cookie »

Mooi verslag geworden, mijn complimenten! :pos: Wie overigens meer over de fietslorrie wil weten die eind deze maand van start gaat, kan hier kijken: http://www.grensland-draisine.eu" onclick="window.open(this.href);return false; .
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Wubbo »

Dubbele P schreef:Ook de bebording op station Heyendaal duidt nog overal spoor 3 aan. Best vreemd, aangezien de lijn al sinds 1991 gesloten is en de bebording in de huidige huisstijl uit 1998 stamt. Vermoedelijk zal het wel een formaliteitsregel zijn om perronsporen toch aan te duiden.
In de tijd van de ombouw van de Maaslijn voor de komst van DM90 is het spoor van de Kleefse Lijn nog gebruikt voor een pendeltrein Nijmegen - Nijmegen Heijendaal (met plan U). Ik kan zo alleen niet vinden wanneer dat precies was. Misschien dat ik de folder nog eens tegenkom.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Fles »

Dubbele P schreef:http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/84.jpg
Stationsnaambord Kranenburg. Helaas ziet dit er wel erg nieuw/opgepoetst uit.
Dat ziet er zeker nieuw en opgepoetst uit :shock:

Ik was (na een tip van Victor Lansink) nog wel op tijd zo te zien :wink: 18 augustus 2007:

Afbeelding
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Ronald »

Mooi verslag :pos: Wel jammer dat er weinig kans is op een spoedige reactivering van de lijn. Ik denk zeker dat er wel wat van te maken is (er is volgens mij best veel forenzenverkeer tussen Kleef/Kranenburg en Nijmegen). Ook een doorgaande verbinding Nijmegen - Kleef - D
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door math1985 »

Lekker handig, zo'n project op een enkelsporige lijn :P.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door JeePee »

Zeer mooi verslag PP, mijn complimenten. Wel opvallend dat Kranenburg een nieuw bordje heeft idd :D
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Dubbele P »

Bedankt voor jullie reacties en complimenten!

Ik heb ondertussen even met Victor Lansink van Railtrash! gemaild en hij heeft me nog enkele zaken kunnen verduidelijken.

Station Kranenburg stelde niet zoveel voor qua goederenvervoer, maar was wel belangrijk vanwege de douanepost die er was. Het provisorische perron dat ik aantrof in de struiken (http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/86.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) was bedoeld voor de douaniers om eenvoudig langs een goederentrein te kunnen lopen. De aanwezigheid van de weegbrug had hier vermoedelijk ook mee te maken.

De 'praatpaal' (http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/76.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) was inderdaad bedoeld om contact op te nemen met de seinhuizen (er waren er immers 2!) en overige palen op het emplacement.

Daarnaast blijkt het uithaalspoor, dat eindigt naast het inrijsein, over een rangeerheuveltje te lopen. Ernaast staat een klein rangeerdersverblijf (foto niet hier ge
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Fles »

Trein-O-Fiel schreef:Wie overigens meer over de fietslorrie wil weten die eind deze maand van start gaat, kan hier kijken: http://www.grensland-draisine.eu" onclick="window.open(this.href);return false; .
Vet :lol: Daar gaan we heen :!: Wie gaat er mee? :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Geert »

Dubbele P schreef: http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/66.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.
Op deze site kun je meer vinden over de seinbeelden van Duitse armseinen. Dat oranje cirkelvormige bord is een voorsein, met de twee armen kunnen drie verschillende seinbeelden gegeven worden (stop, veilig, veilig maar rekenen op stop=40km/h rijden). Het armsein toont nu dus, niet geheel verrassend, 'stop'. :)
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Sebastiaan »

Mooi verslag :pos: Een V160 in Nederland ik zou willen dat het nog steeds zo was :|
mvg,
Sebastiaan
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door dvdhoven »

Leuk verslag :-)
Over seinen, seinhuizen, etc in Duitsland, is dit ook een fraaie link: http://www.stellwerke.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Dick van den Hoven
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door STF »

Ik heb precies van die seinen op me modeltreinbaan, grappig om ze in het echt te zien.

Van Marklin hebben ze 3 types;

sein met 1 arm, die rood of groen kan tonen
sein met 2 armen, die rood of groen + geel kan tonen
sein met 2 armen, die rood, groen of geel kan tonen

Dus tja, welke van de twee daar staat? Tenminste, ik ga er maar even van uit dat die modelseinen precies hetzelfde zijn als de werkelijkheid.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Justin »

Wederom een fraai contrast tussen oud en nieuw :pos: . Nog pijn opgelopen aan de begroeiing ;) ?

Mooi dat stukje dienstregeling uit de oude doos met een uitstekende *kuch* cadanisering! :twisted:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Dubbele P »

Nee, gelukkig niet, het stukje tussen Nijmegen en Groesbeek heb ik grotendeels over het naastgelegen bospad gedaan. Het tracé zelf was immers geen doorkomen aan. :)

Om het contrast met vroeger nog wat te versterken, vond ik op internet enkele prachtige filmpjes van (o.a.) de laatste rit. Je ziet hier onder andere beelden van de binnenkant van het seinhuis in Kranenburg, een stop in Groesbeek en de feestelijke afsluiting in Nijmegen. Ook de stop in Heyendaal wordt duidelijk in beeld gebracht! :D
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door Ronald »

Dubbele P schreef:en de feestelijke afsluiting in Nijmegen.
Hm... voor de laatste rit? :?
neudalhausenstadbahn
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 13:31

Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Geert schreef:
Dubbele P schreef: http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/66.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.
Op deze site kun je meer vinden over de seinbeelden van Duitse armseinen. Dat oranje cirkelvormige bord is een voorsein, met de twee armen kunnen drie verschillende seinbeelden gegeven worden (stop, veilig, veilig maar rekenen op stop=40km/h rijden). Het armsein toont nu dus, niet geheel verrassend, 'stop'. :)
seinbeeld Hp0, de bovenste arm horizontaal en de onderste verticaal betekend inderdaad stop=rijverbod, als Sh1 erbij word getoond is het rijverbod voor rangeer bewegingen op geheven( hier zo te zien niet van toepaasing).

Seinbeeld Hp1, een seinarm onder een hoek van 45 graden omhoog. Is er nog een seinarm, dan staat de bovenste seinarm onder een hoek van 45 graden omhoog en de onderste verticaal. Betekenins; Het sein laat voorbijrijden toe met de snelheid, die in de dienstregeling is aangegeven, voor zover deze niet door andere seinen of een bijzondere aanschrijving of lastgeving is beperkt.

Seinbeeld Hp2, twee seinarmen boven elkaar, beide onder een hoek van 45 graden omhoog. Betekenis; Het sein legt een snelheidsbeperking op van 40km/u, tenzij in de dienstregeling, TSB / La, op de Spoorwijzer, of door een snelheidsaanwijzer (sein Zs3) een andere snelheid is voorgeschreven. De snelheidsbeperking geldt vanaf het hoofdsein tot en met het 'anschließende Weichenbereich'.
Dit heeft dus helemaal niks met stop verwachten te maken, maar met het opleggen van een snelheids berperking ivm afbuigend te bereiden wissels. Je praat hier over het ouderwetse Duitse seinstelsel met voor en hoofdseinen. Als het volgende sein stop zou tonen dan geeft het er voor geplaatste voorsein seinbeeld Vr0 ( rekenen op 'stop' voor het volgende sein( Zughalt erwarten). Alleen baanvakken met hele moderne beveiligging hebben seinen waarbij het hoofd en voorsein één sein zijn.

Bron: Duits Seinenboek, uittreksel uit het Signalbuch van de Nederlandse Spoorwegen ingangsdatum 26-9-1999 bedoelt voor personeel dat op de Duits-Nederlandse grensbaanvakken reed.

Groetjes Michiel
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten