Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (Nijmegen-Kranenburg)
Jazeker, daar gaan we weer! Op zoek naar spoorhistorie :D Dit keer is de lijn Nijmegen-Kleve aan de beurt. Hoewel deze niet bovenaan mijn lijstje stond, krijgt hij voorrang omdat er eind april 2008 gestart wordt met de exploitatie van railfietsen tussen Groesbeek en Kleve. Voor die tijd wil ik de lijn dus nog vastgelegd hebben. Omdat deze veel te lang is voor één wandeling, doe ik het in twee keer. Op 3 april 2008 was het eerste gedeelte aan de beurt. Ik startte mijn tocht in Nijmegen Heyendaal en liep zo naar Kranenburg om vervolgens weer terug te gaan naar Groesbeek om de bus te nemen. Eigenlijk was dit stuk veel te ver en vooral mijn voeten vonden dat ook.
Enfin, genoeg gepraat. Nu de fototocht en informatie over de lijn:
De lijn Nijmegen - Kleve werd geopend op 8 augustus 1865 en werd hiermee de eerste spoorverbinding van Nijmegen. Deze stad was dus eerder op het Duitse dan op het Nederlandse spoorwegnet aangesloten. Behalve stations in Groesbeek en Kranenburg, waren er nog enkele andere, kleine stations langs deze lijn. Deze hebben echter niet lang bestaan.
Ooit was de lijn dubbelsporig, totdat in 1961 één van beide sporen opgebroken werd. Vanaf 1988 reden er enkel nog lokale, Duitse treinen tussen Nijmegen en Kleve, bestaande uit een diesellocomotief en één rijtuig. Uiteindelijk bleek de lijn onrendabel en werd deze op 2 juni 1991 gesloten. Het spoor is nog vrijwel geheel aanwezig en intact. Tussen Groesbeek en Kleve wordt het spoor momenteel (april 2008) ontdaan van begroeiing en, waar nodig, opgeknapt. Eind april 2008 start men namelijk met de exploitatie van railfietsen, een project dat door Nederland en Duitsland gezamenlijk gefinancierd wordt.
Daarnaast wordt momenteel ook onderzocht of de lijn nog gereactiveerd kan worden voor reizigersvervoer. Men heeft wel al bepaald dat dit sowieso niet voor 2020 het geval zal zijn.
Vlak voor aanvang van de exploitatie van railfietsen wil ik deze (nu nog) verlaten lijn vastleggen. Vanwege de lengte heb ik dit verdeeld over twee tochten, waarvan Nijmegen - Kranenburg de eerste is. Het stuk Kranenburg - Kleve volgt spoedig.
Zoals gezegd, starten we op station Nijmegen Heyendaal. We kijken hier richting Nijmegen. Ooit was spoor 3 de lijn naar Kleve. Helaas is deze een paar jaar geleden enkele honderden meters (vrijwel het hele stuk tussen Nijmegen en Heyendaal) opgebroken om plaats te maken voor een busbaan.
Let op het vertreksein dat nog altijd aanwezig is, zij het gevandaliseerd.
Close-up van het vertreksein
Ook de bebording op station Heyendaal duidt nog overal spoor 3 aan. Best vreemd, aangezien de lijn al sinds 1991 gesloten is en de bebording in de huidige huisstijl uit 1998 stamt. Vermoedelijk zal het wel een formaliteitsregel zijn om perronsporen toch aan te duiden.
Vlak na het station, na het spoorviaduct om precies te zijn, start de lijn weer.
Vanaf het viaduct krijgen we een mooi beeld van de lijn. We zien dat deze nog een hele tijd parallel blijft lopen aan de lijn naar Venlo, die nog even dubbelsporig is (dacht tot Mook). Let ook op het volledig nutteloze afsluitbordje aan het begin van de lijn.
Geheel vrij van begroeiing is de lijn niet. Wel werden dikke boompjes afgezaagd, viel me op.
Zoiets is altijd tof om te zien! Een oud voorsein dat al sinds 1991 niet meer in gebruik is. Het zal daarna ongetwijfeld nog enige tijd een seinbeeld getoond hebben. Sinds het gevandaliseerd is (vast al erg lang), doet het dat natuurlijk niet meer.
Aan de zijkant van de spoordijk van het spoor naar Kleve tref ik deze mooie NS-hectometer/grenspaal aan.
De sporen blijven parallel lopen, ook in de bocht. In de verte het hoofdsein (het is me onduidelijk waarom dit slechts als een tweehoogtesein uitgevoerd is).
Ter hoogte van het sein staan enkele relaiskasten. Dit exemplaar was geopend en geheel vernield.
Het spoor buigt nu af van het tracé richting Venlo en loopt omhoog het bos in. Hier neemt de begroeiing fors toe. Ik moet over het naastgelegen wandelpad gaan lopen, omdat er over het spoor geen doorkomen aan is.
Midden tussen de begroeiing tref ik dit raar opschrift aan. Wie wat niet schuld is, zou ik niet weten... Dat Wadlopers destijds voor vertragingen zorgden wellicht? ;)
Dennen op het fors begroeide spoor.
Even later duikt deze overweg op. De begroeiing houdt meteen op. Achter de overweg staat wederom een voorsein richting Nijmegen.
Een stukje klimmen in de seinpaal leverde het volgende beeld op (richting Kleve).
Niet lang daarna is het spoor nog amper te zien door de begroeiing. Gelukkig loopt er een wandelpaadje langs het spoor op...
Restanten van een relaiskast.
Voetgangersbrug over het spoor.
Aankondigingsbord overweg, vlak voor Groesbeek.
Voormalige wachtpost van Groesbeek. Het station moet hier ook ergens gelegen hebben, al weet ik niet waar precies. Het is ook al vlak na de oorlog opgeheven, dus er is niets meer van terug te vinden.
Nadat we Groesbeek uitgaan, is deze Duitse firma aan het werk bij één van de overwegen. De overige zijn reeds in orde gebracht voor het railfietsen dat eind deze maand van start gaat.
Hierna loopt het spoor enkele kilometers strak rechtdoor. Omdat dit volledig door de weilanden gaat, valt er hier helaas niet zoveel te beleven. Ik begin mijn voeten te voelen, maar ik moet en zal doorgaan naar Kranenburg!
Af en toe kom ik een overweg tegen. Vroeger waren deze allemaal beveiligd met AKI's. De andreaskruisen staan er nog, de beveiliging is weggehaald.
Dit voorsein verraadt dat ik niet meer ver van Kranenburg verwijderd ben. Vanaf hier lopen er trekdraden naar het emplacement van Kranenburg.
Vlak achter het sein staat deze dradenspanner.
Hectometersteen 130 met een trekdraadpaaltje ervoor t.b.v. het voorsein.
Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.
Naast het sein staat dit overwoekerd juk in de bosjes. Dit is een uithaalspoor van het emplacement. Straks zullen we zien dat dit spoor langs een weegbrug komt.
Emplacement Kranenburg. Het spoor vertakt zich hier meerdere malen en verdwijnt gedeeltelijk onder begroeiing. Hier was het spoorzoeken echt tof, iedere keer ontdekte ik weer nieuwe sporen en oude spoorelementen. Toch is dit emplacement al behoorlijk gesaneerd helaas. Een jaar of twee geleden was hier nog alles overwoekerd, inclusief armseinen, een oud seinhuis en restanten van een stationsklok.
In de struiken tref ik deze paal aan. Hier wil ik wel wat meer van weten. Ik vermoed dat dit een communicatiepaal was om contact op te nemen met het seinhuis. Waarom dat niet met één knop kan en er voor diverse wissels en sporen een apart knopje lijkt te zijn, is me onduidelijk.
Aan één van de zijsporen van het emplacement staat dit oude weeghuisje. Vanuit hier werd een weegbrug bediend. Het huisje is compleet vernield en zelfs uitgebrand.
Een gedeelte van het eilandperron is ook nog vergroeid.
Stationsnaambord Kranenburg. Helaas ziet dit er wel erg nieuw/opgepoetst uit.
In de struiken tref ik nog dit perron aan, provisorisch opgebouwd uit railstaven en betonnen platen. Vermoedelijk heeft dit niet gediend als reizigersperron maar als goederen- of reinigingsperron.
Aan het eind van het emplacement tref ik deze opengevallen wisselbediening aan. De trekdraden zijn nog overal aanwezig, maar sinds de sloop van het seinhuis kun je hier weinig meer mee.
En dan tot besluit deze foto. De sporen van het emplacement komen hier weer bij elkaar en het hoofdspoor vervolgt zijn weg naar Kleve. Ik doe dat niet, maar laat dat over voor een volgende keer.
Tijd om al eens even te kijken naar enkele foto's 'uit de oude doos' (april 1987):
Vertrekstaat te Nijmegen, april 1987.
Duitse trein tussen Nijmegen en Kleve, met links de sporen van de Maaslijn waar toen nog plan U reed.
Station Kranenburg nog in vol bedrijf, zowel voor personen- als goederenvervoer.
Het seinhuis (Stellwerk) van Kranenburg.
Bronnen voor deze foto's: VVV Groesbeek
Tot zover dit eerste gedeelte van deze lijn. Zeer binnenkort het tweede gedeelte tot Kleve. Uiteraard is dit slechts een selectie van de foto's en is het complete verslag te vinden op mijn site 'Verlaten Spoor' (zie signature voor adres).
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en/of aanvullingen! :D
Jazeker, daar gaan we weer! Op zoek naar spoorhistorie :D Dit keer is de lijn Nijmegen-Kleve aan de beurt. Hoewel deze niet bovenaan mijn lijstje stond, krijgt hij voorrang omdat er eind april 2008 gestart wordt met de exploitatie van railfietsen tussen Groesbeek en Kleve. Voor die tijd wil ik de lijn dus nog vastgelegd hebben. Omdat deze veel te lang is voor één wandeling, doe ik het in twee keer. Op 3 april 2008 was het eerste gedeelte aan de beurt. Ik startte mijn tocht in Nijmegen Heyendaal en liep zo naar Kranenburg om vervolgens weer terug te gaan naar Groesbeek om de bus te nemen. Eigenlijk was dit stuk veel te ver en vooral mijn voeten vonden dat ook.
Enfin, genoeg gepraat. Nu de fototocht en informatie over de lijn:
De lijn Nijmegen - Kleve werd geopend op 8 augustus 1865 en werd hiermee de eerste spoorverbinding van Nijmegen. Deze stad was dus eerder op het Duitse dan op het Nederlandse spoorwegnet aangesloten. Behalve stations in Groesbeek en Kranenburg, waren er nog enkele andere, kleine stations langs deze lijn. Deze hebben echter niet lang bestaan.
Ooit was de lijn dubbelsporig, totdat in 1961 één van beide sporen opgebroken werd. Vanaf 1988 reden er enkel nog lokale, Duitse treinen tussen Nijmegen en Kleve, bestaande uit een diesellocomotief en één rijtuig. Uiteindelijk bleek de lijn onrendabel en werd deze op 2 juni 1991 gesloten. Het spoor is nog vrijwel geheel aanwezig en intact. Tussen Groesbeek en Kleve wordt het spoor momenteel (april 2008) ontdaan van begroeiing en, waar nodig, opgeknapt. Eind april 2008 start men namelijk met de exploitatie van railfietsen, een project dat door Nederland en Duitsland gezamenlijk gefinancierd wordt.
Daarnaast wordt momenteel ook onderzocht of de lijn nog gereactiveerd kan worden voor reizigersvervoer. Men heeft wel al bepaald dat dit sowieso niet voor 2020 het geval zal zijn.
Vlak voor aanvang van de exploitatie van railfietsen wil ik deze (nu nog) verlaten lijn vastleggen. Vanwege de lengte heb ik dit verdeeld over twee tochten, waarvan Nijmegen - Kranenburg de eerste is. Het stuk Kranenburg - Kleve volgt spoedig.
Zoals gezegd, starten we op station Nijmegen Heyendaal. We kijken hier richting Nijmegen. Ooit was spoor 3 de lijn naar Kleve. Helaas is deze een paar jaar geleden enkele honderden meters (vrijwel het hele stuk tussen Nijmegen en Heyendaal) opgebroken om plaats te maken voor een busbaan.
Let op het vertreksein dat nog altijd aanwezig is, zij het gevandaliseerd.
Close-up van het vertreksein
Ook de bebording op station Heyendaal duidt nog overal spoor 3 aan. Best vreemd, aangezien de lijn al sinds 1991 gesloten is en de bebording in de huidige huisstijl uit 1998 stamt. Vermoedelijk zal het wel een formaliteitsregel zijn om perronsporen toch aan te duiden.
Vlak na het station, na het spoorviaduct om precies te zijn, start de lijn weer.
Vanaf het viaduct krijgen we een mooi beeld van de lijn. We zien dat deze nog een hele tijd parallel blijft lopen aan de lijn naar Venlo, die nog even dubbelsporig is (dacht tot Mook). Let ook op het volledig nutteloze afsluitbordje aan het begin van de lijn.
Geheel vrij van begroeiing is de lijn niet. Wel werden dikke boompjes afgezaagd, viel me op.
Zoiets is altijd tof om te zien! Een oud voorsein dat al sinds 1991 niet meer in gebruik is. Het zal daarna ongetwijfeld nog enige tijd een seinbeeld getoond hebben. Sinds het gevandaliseerd is (vast al erg lang), doet het dat natuurlijk niet meer.
Aan de zijkant van de spoordijk van het spoor naar Kleve tref ik deze mooie NS-hectometer/grenspaal aan.
De sporen blijven parallel lopen, ook in de bocht. In de verte het hoofdsein (het is me onduidelijk waarom dit slechts als een tweehoogtesein uitgevoerd is).
Ter hoogte van het sein staan enkele relaiskasten. Dit exemplaar was geopend en geheel vernield.
Het spoor buigt nu af van het tracé richting Venlo en loopt omhoog het bos in. Hier neemt de begroeiing fors toe. Ik moet over het naastgelegen wandelpad gaan lopen, omdat er over het spoor geen doorkomen aan is.
Midden tussen de begroeiing tref ik dit raar opschrift aan. Wie wat niet schuld is, zou ik niet weten... Dat Wadlopers destijds voor vertragingen zorgden wellicht? ;)
Dennen op het fors begroeide spoor.
Even later duikt deze overweg op. De begroeiing houdt meteen op. Achter de overweg staat wederom een voorsein richting Nijmegen.
Een stukje klimmen in de seinpaal leverde het volgende beeld op (richting Kleve).
Niet lang daarna is het spoor nog amper te zien door de begroeiing. Gelukkig loopt er een wandelpaadje langs het spoor op...
Restanten van een relaiskast.
Voetgangersbrug over het spoor.
Aankondigingsbord overweg, vlak voor Groesbeek.
Voormalige wachtpost van Groesbeek. Het station moet hier ook ergens gelegen hebben, al weet ik niet waar precies. Het is ook al vlak na de oorlog opgeheven, dus er is niets meer van terug te vinden.
Nadat we Groesbeek uitgaan, is deze Duitse firma aan het werk bij één van de overwegen. De overige zijn reeds in orde gebracht voor het railfietsen dat eind deze maand van start gaat.
Hierna loopt het spoor enkele kilometers strak rechtdoor. Omdat dit volledig door de weilanden gaat, valt er hier helaas niet zoveel te beleven. Ik begin mijn voeten te voelen, maar ik moet en zal doorgaan naar Kranenburg!
Af en toe kom ik een overweg tegen. Vroeger waren deze allemaal beveiligd met AKI's. De andreaskruisen staan er nog, de beveiliging is weggehaald.
Dit voorsein verraadt dat ik niet meer ver van Kranenburg verwijderd ben. Vanaf hier lopen er trekdraden naar het emplacement van Kranenburg.
Vlak achter het sein staat deze dradenspanner.
Hectometersteen 130 met een trekdraadpaaltje ervoor t.b.v. het voorsein.
Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.
Naast het sein staat dit overwoekerd juk in de bosjes. Dit is een uithaalspoor van het emplacement. Straks zullen we zien dat dit spoor langs een weegbrug komt.
Emplacement Kranenburg. Het spoor vertakt zich hier meerdere malen en verdwijnt gedeeltelijk onder begroeiing. Hier was het spoorzoeken echt tof, iedere keer ontdekte ik weer nieuwe sporen en oude spoorelementen. Toch is dit emplacement al behoorlijk gesaneerd helaas. Een jaar of twee geleden was hier nog alles overwoekerd, inclusief armseinen, een oud seinhuis en restanten van een stationsklok.
In de struiken tref ik deze paal aan. Hier wil ik wel wat meer van weten. Ik vermoed dat dit een communicatiepaal was om contact op te nemen met het seinhuis. Waarom dat niet met één knop kan en er voor diverse wissels en sporen een apart knopje lijkt te zijn, is me onduidelijk.
Aan één van de zijsporen van het emplacement staat dit oude weeghuisje. Vanuit hier werd een weegbrug bediend. Het huisje is compleet vernield en zelfs uitgebrand.
Een gedeelte van het eilandperron is ook nog vergroeid.
Stationsnaambord Kranenburg. Helaas ziet dit er wel erg nieuw/opgepoetst uit.
In de struiken tref ik nog dit perron aan, provisorisch opgebouwd uit railstaven en betonnen platen. Vermoedelijk heeft dit niet gediend als reizigersperron maar als goederen- of reinigingsperron.
Aan het eind van het emplacement tref ik deze opengevallen wisselbediening aan. De trekdraden zijn nog overal aanwezig, maar sinds de sloop van het seinhuis kun je hier weinig meer mee.
En dan tot besluit deze foto. De sporen van het emplacement komen hier weer bij elkaar en het hoofdspoor vervolgt zijn weg naar Kleve. Ik doe dat niet, maar laat dat over voor een volgende keer.
Tijd om al eens even te kijken naar enkele foto's 'uit de oude doos' (april 1987):
Vertrekstaat te Nijmegen, april 1987.
Duitse trein tussen Nijmegen en Kleve, met links de sporen van de Maaslijn waar toen nog plan U reed.
Station Kranenburg nog in vol bedrijf, zowel voor personen- als goederenvervoer.
Het seinhuis (Stellwerk) van Kranenburg.
Bronnen voor deze foto's: VVV Groesbeek
Tot zover dit eerste gedeelte van deze lijn. Zeer binnenkort het tweede gedeelte tot Kleve. Uiteraard is dit slechts een selectie van de foto's en is het complete verslag te vinden op mijn site 'Verlaten Spoor' (zie signature voor adres).
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en/of aanvullingen! :D
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Heel leuk verslag! :) Een mooi lijntje wat ik nog wel een keer wilde lopen, maar de afstand leek mij zo groot.
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Leuke foto's van een bekende omgeving waar ik het niet waarschijnlijk acht dat er ooit nog treinen gaan rijden. Gister was ik er overigens nog, daar in Kranenburg, en een van de overwegen tussen Kranenburg en Kleve wordt nu aangepakt. Volgens mij heeft het te maken met de komst van de lorries die daar (deze zomer al?) toeristen moeten gaan trekken.
Over de situatie in Heyendaal: tot een jaar of twee geleden die busbaan werd aangelegd, stond er aan de zuidzijde van het perron ook een sein, die is nu weggehaald. In 2006 was dat sein nog steeds in werking, en ja, 't zal je niet verwonderen, altijd brandde het rode licht.
Het bord van Kranenburg is recent 'opgepoetst'. Een en ander zal ook wel van doen hebben met de lorries.
Stopte de Austria-Express (die ook op je vertrekstaat staat) ook in Kranenburg? Dat verwacht ik niet. Tot in de jaren zeventig waren er diverse sneltreinen die over de lijn Nijmegen - Kleve reden ipv over Arnhem - Emmerich.Dubbele P schreef:Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.
Over de situatie in Heyendaal: tot een jaar of twee geleden die busbaan werd aangelegd, stond er aan de zuidzijde van het perron ook een sein, die is nu weggehaald. In 2006 was dat sein nog steeds in werking, en ja, 't zal je niet verwonderen, altijd brandde het rode licht.
Het bord van Kranenburg is recent 'opgepoetst'. Een en ander zal ook wel van doen hebben met de lorries.
Laatst gewijzigd door IC3 op vr 04 apr 2008, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Schitterend verslag, en mooie foto's. :pos:
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Mooi verslag geworden, mijn complimenten! :pos: Wie overigens meer over de fietslorrie wil weten die eind deze maand van start gaat, kan hier kijken: http://www.grensland-draisine.eu" onclick="window.open(this.href);return false; .
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
In de tijd van de ombouw van de Maaslijn voor de komst van DM90 is het spoor van de Kleefse Lijn nog gebruikt voor een pendeltrein Nijmegen - Nijmegen Heijendaal (met plan U). Ik kan zo alleen niet vinden wanneer dat precies was. Misschien dat ik de folder nog eens tegenkom.Dubbele P schreef:Ook de bebording op station Heyendaal duidt nog overal spoor 3 aan. Best vreemd, aangezien de lijn al sinds 1991 gesloten is en de bebording in de huidige huisstijl uit 1998 stamt. Vermoedelijk zal het wel een formaliteitsregel zijn om perronsporen toch aan te duiden.
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Dat ziet er zeker nieuw en opgepoetst uitDubbele P schreef:http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/84.jpg
Stationsnaambord Kranenburg. Helaas ziet dit er wel erg nieuw/opgepoetst uit.
Ik was (na een tip van Victor Lansink) nog wel op tijd zo te zien 18 augustus 2007:
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Mooi verslag :pos: Wel jammer dat er weinig kans is op een spoedige reactivering van de lijn. Ik denk zeker dat er wel wat van te maken is (er is volgens mij best veel forenzenverkeer tussen Kleef/Kranenburg en Nijmegen). Ook een doorgaande verbinding Nijmegen - Kleef - D
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Lekker handig, zo'n project op een enkelsporige lijn .
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Zeer mooi verslag PP, mijn complimenten. Wel opvallend dat Kranenburg een nieuw bordje heeft idd :D
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Bedankt voor jullie reacties en complimenten!
Ik heb ondertussen even met Victor Lansink van Railtrash! gemaild en hij heeft me nog enkele zaken kunnen verduidelijken.
Station Kranenburg stelde niet zoveel voor qua goederenvervoer, maar was wel belangrijk vanwege de douanepost die er was. Het provisorische perron dat ik aantrof in de struiken (http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/86.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) was bedoeld voor de douaniers om eenvoudig langs een goederentrein te kunnen lopen. De aanwezigheid van de weegbrug had hier vermoedelijk ook mee te maken.
De 'praatpaal' (http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/76.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) was inderdaad bedoeld om contact op te nemen met de seinhuizen (er waren er immers 2!) en overige palen op het emplacement.
Daarnaast blijkt het uithaalspoor, dat eindigt naast het inrijsein, over een rangeerheuveltje te lopen. Ernaast staat een klein rangeerdersverblijf (foto niet hier ge
Ik heb ondertussen even met Victor Lansink van Railtrash! gemaild en hij heeft me nog enkele zaken kunnen verduidelijken.
Station Kranenburg stelde niet zoveel voor qua goederenvervoer, maar was wel belangrijk vanwege de douanepost die er was. Het provisorische perron dat ik aantrof in de struiken (http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/86.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) was bedoeld voor de douaniers om eenvoudig langs een goederentrein te kunnen lopen. De aanwezigheid van de weegbrug had hier vermoedelijk ook mee te maken.
De 'praatpaal' (http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/76.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) was inderdaad bedoeld om contact op te nemen met de seinhuizen (er waren er immers 2!) en overige palen op het emplacement.
Daarnaast blijkt het uithaalspoor, dat eindigt naast het inrijsein, over een rangeerheuveltje te lopen. Ernaast staat een klein rangeerdersverblijf (foto niet hier ge
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Vet Daar gaan we heen Wie gaat er mee?Trein-O-Fiel schreef:Wie overigens meer over de fietslorrie wil weten die eind deze maand van start gaat, kan hier kijken: http://www.grensland-draisine.eu" onclick="window.open(this.href);return false; .
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Op deze site kun je meer vinden over de seinbeelden van Duitse armseinen. Dat oranje cirkelvormige bord is een voorsein, met de twee armen kunnen drie verschillende seinbeelden gegeven worden (stop, veilig, veilig maar rekenen op stop=40km/h rijden). Het armsein toont nu dus, niet geheel verrassend, 'stop'. :)Dubbele P schreef: http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/66.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
- Locatie: Utrecht
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Mooi verslag :pos: Een V160 in Nederland ik zou willen dat het nog steeds zo was
mvg,
Sebastiaan
Sebastiaan
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Leuk verslag :-)
Over seinen, seinhuizen, etc in Duitsland, is dit ook een fraaie link: http://www.stellwerke.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Over seinen, seinhuizen, etc in Duitsland, is dit ook een fraaie link: http://www.stellwerke.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Dick van den Hoven
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Ik heb precies van die seinen op me modeltreinbaan, grappig om ze in het echt te zien.
Van Marklin hebben ze 3 types;
sein met 1 arm, die rood of groen kan tonen
sein met 2 armen, die rood of groen + geel kan tonen
sein met 2 armen, die rood, groen of geel kan tonen
Dus tja, welke van de twee daar staat? Tenminste, ik ga er maar even van uit dat die modelseinen precies hetzelfde zijn als de werkelijkheid.
Van Marklin hebben ze 3 types;
sein met 1 arm, die rood of groen kan tonen
sein met 2 armen, die rood of groen + geel kan tonen
sein met 2 armen, die rood, groen of geel kan tonen
Dus tja, welke van de twee daar staat? Tenminste, ik ga er maar even van uit dat die modelseinen precies hetzelfde zijn als de werkelijkheid.
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Wederom een fraai contrast tussen oud en nieuw :pos: . Nog pijn opgelopen aan de begroeiing ;) ?
Mooi dat stukje dienstregeling uit de oude doos met een uitstekende *kuch* cadanisering!
Mooi dat stukje dienstregeling uit de oude doos met een uitstekende *kuch* cadanisering!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Nee, gelukkig niet, het stukje tussen Nijmegen en Groesbeek heb ik grotendeels over het naastgelegen bospad gedaan. Het tracé zelf was immers geen doorkomen aan. :)
Om het contrast met vroeger nog wat te versterken, vond ik op internet enkele prachtige filmpjes van (o.a.) de laatste rit. Je ziet hier onder andere beelden van de binnenkant van het seinhuis in Kranenburg, een stop in Groesbeek en de feestelijke afsluiting in Nijmegen. Ook de stop in Heyendaal wordt duidelijk in beeld gebracht! :D
Om het contrast met vroeger nog wat te versterken, vond ik op internet enkele prachtige filmpjes van (o.a.) de laatste rit. Je ziet hier onder andere beelden van de binnenkant van het seinhuis in Kranenburg, een stop in Groesbeek en de feestelijke afsluiting in Nijmegen. Ook de stop in Heyendaal wordt duidelijk in beeld gebracht! :D
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
Hm... voor de laatste rit? :?Dubbele P schreef:en de feestelijke afsluiting in Nijmegen.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 13:31
Re: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (tot Kranenburg)
seinbeeld Hp0, de bovenste arm horizontaal en de onderste verticaal betekend inderdaad stop=rijverbod, als Sh1 erbij word getoond is het rijverbod voor rangeer bewegingen op geheven( hier zo te zien niet van toepaasing).Geert schreef:Op deze site kun je meer vinden over de seinbeelden van Duitse armseinen. Dat oranje cirkelvormige bord is een voorsein, met de twee armen kunnen drie verschillende seinbeelden gegeven worden (stop, veilig, veilig maar rekenen op stop=40km/h rijden). Het armsein toont nu dus, niet geheel verrassend, 'stop'. :)Dubbele P schreef: http://i270.photobucket.com/albums/jj85 ... ame/66.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.
Seinbeeld Hp1, een seinarm onder een hoek van 45 graden omhoog. Is er nog een seinarm, dan staat de bovenste seinarm onder een hoek van 45 graden omhoog en de onderste verticaal. Betekenins; Het sein laat voorbijrijden toe met de snelheid, die in de dienstregeling is aangegeven, voor zover deze niet door andere seinen of een bijzondere aanschrijving of lastgeving is beperkt.
Seinbeeld Hp2, twee seinarmen boven elkaar, beide onder een hoek van 45 graden omhoog. Betekenis; Het sein legt een snelheidsbeperking op van 40km/u, tenzij in de dienstregeling, TSB / La, op de Spoorwijzer, of door een snelheidsaanwijzer (sein Zs3) een andere snelheid is voorgeschreven. De snelheidsbeperking geldt vanaf het hoofdsein tot en met het 'anschließende Weichenbereich'.
Dit heeft dus helemaal niks met stop verwachten te maken, maar met het opleggen van een snelheids berperking ivm afbuigend te bereiden wissels. Je praat hier over het ouderwetse Duitse seinstelsel met voor en hoofdseinen. Als het volgende sein stop zou tonen dan geeft het er voor geplaatste voorsein seinbeeld Vr0 ( rekenen op 'stop' voor het volgende sein( Zughalt erwarten). Alleen baanvakken met hele moderne beveiligging hebben seinen waarbij het hoofd en voorsein één sein zijn.
Bron: Duits Seinenboek, uittreksel uit het Signalbuch van de Nederlandse Spoorwegen ingangsdatum 26-9-1999 bedoelt voor personeel dat op de Duits-Nederlandse grensbaanvakken reed.
Groetjes Michiel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten