Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ja, maar er wordt een argument aangevoerd dat omdat het op de spoorlijn Utrecht-Arnhem kan dat het dan ook op Dordrecht-Breda kan. Om die reden weerleg ik dat argument met tegenargumenten, waarom beide lijnen niet te vergelijken zijn. Om die reden omschrijf ik uitvoerig de situatie op de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Dus het heeft nog wel degelijk met het topic te maken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Widejo schreef:
Meltrain schreef: Mijn oplossing: de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] gaat ook te Oudenbosch en Zevenbergen stoppen (dat kan prima als vervanging van de 6 minuten stilstand te Roosendaal)
Maak de reis Zeeland - Randstad nog onaangenamer anders.
De reistijd van en naar Zeeland wordt niet (of nauwelijks) langer door mijn voorstel, maar in plaats van 6 minuten stilstaan te Roosendaal wordt nu gestopt te Oudenbosch en Zevenbergen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef:
Widejo schreef:
Meltrain schreef: Mijn oplossing: de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] gaat ook te Oudenbosch en Zevenbergen stoppen (dat kan prima als vervanging van de 6 minuten stilstand te Roosendaal)
Maak de reis Zeeland - Randstad nog onaangenamer anders.
De reistijd van en naar Zeeland wordt niet (of nauwelijks) langer door mijn voorstel, maar in plaats van 6 minuten stilstaan te Roosendaal wordt nu gestopt te Oudenbosch en Zevenbergen.
Waardoor Roosendalers dus langzamer af zijn en je er verder niets mee op schiet, want je zult alsnog een sprinter Dordrecht-Roosendaal nodig hebben omdat de verbinding Zevenbergen<->Lage Zwaluwe anders ontbreekt en dat mag niet. Je argumentatie over dat ze die uitzondering wel zouden krijgen klopt niet, want:
1. Op Utrecht-Ede past momenteel niet eens een sprinter, waardoor die uitzondering ontstond. Dit terwijl op Dordrecht-Roosendaal een sprinter wél past.
2. Die uitzondering op Utrecht-Ede bestond al voor die eis en mocht daardoor blijven bestaan, terwijl je hier een nieuwe uitzondering wilt en die krijg je niet zomaar. De afgelopen jaren is er geloof ik maar één uitzondering gemaakt: Hoevelaken. Dit omdat dat station helemaal niet voor het HRN was bedoeld en zonder die uitzondering dat station ook nooit gebouwd zou worden (zonder die uitzondering had NS nooit toegestaan dat dat station gebouwd werd).

Daarnaast wordt die tijd in Roosendaal ook regelmatig gebruikt om te splitsen/combineren: met die 2 stops wordt de halteertijd in Roosendaal daarvoor te krap (of je moet heel Zeeland ook een ietsjes langere reistijd geven).
Al met al zijn (op mensen uit Zevenbergen en Oudenbosch na) alle reizigers er slechter op af én wordt het nog duurder ook (NS moet immers ook per stop betalen).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat je nu mijn argumentatie verwart met die van iemand anders, want ik heb het nooit over de situatie m.b.t. Maarn en Veenendaal gehad. :?
Mijn redenatie was, dat als de stops in Oudenbosch en Zevenbergen door een IC worden overgenomen, de Sprinter ingekort kan worden tot Roosendaal - Lage Zwaluwe, waarmee weer extra capaciteit op de Moerdijkbrug ontstaat.
Ik weet niet hoe lang dat splitsen/combineren duurt, maar als dat langer dan een minuut duurt, neemt de reistijd van/naar Zeeland met 1 à 2 minuten toe. Dat lijkt me te overzien. Daarnaast, is dat splitsen en combineren per se nodig?
De reistijd tussen de Randstad en Roosendaal neemt inderdaad wel meer toe (ongeveer 6 minuten).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Maar als de sprinter tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal rijdt, dan hoeft de IC daar toch niet te stoppen. De stations Oudenbosch en Zevenbergen liggen tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Roeland »

Ik heb eens zitten nadenken over een combi van het optimaliseren van Dordt-Breda en de Zeeuwse lijn.
Dan kom ik uit op het volgende voorstel:
* de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] stopt niet meer op Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid, en rijdt na Dordt verder als [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder5000[/serie] naar Den Haag CS
* de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] rijdt ma-vrij overdag non-stop tussen Goes en Bergen op Zoom ([serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] blijft tussen Rtd en Rsd ongewijzigd)
* station Arnemuiden vervalt
* de sprinter Dordt - Roosendaal rijdt ma-vrij overdag 2x/uur Dordt - Goes. In Dordt sluit deze goed aan op de IC naar Rtd en verder
* er rijdt alle dagen 1x/uur een nieuwe sprinter Dordt - Breda (ongeveer in het tijdpad van de huidige pendel-IC)
* de huidige spits-IC op Vs - Rsd vervalt (omdat de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] bijna even snel wordt)

's Avonds en in het weekend wordt dit:
* de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] stopt niet meer op Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid, en rijdt na Dordt verder als [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder5000[/serie] naar Den Haag CS (de sprintertijden tussen Dordt en Den Haag schuiven dan met 15 minuten)
* de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] rijdt 1x/uur non-stop tussen Goes en Bergen op Zoom. 1x/uur stopt deze ook in Zvb, Odb en alle stations tussen Bergen op Zoom en Goes
* de sprinter Dordt - Roosendaal rijdt dan niet (omdat de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] 1x/uur die stations aandoet)
* er rijdt alle dagen 1x/uur een nieuwe sprinter Dordt - Breda (ongeveer in het tijdpad van de huidige pendel-IC)

Voordeel hiervan is niet alleen een snellere reistijd voor:
* Dordt - Brabant
* Lombardijen / Zwijndrecht - Brabant
* Vlissingen / Goes / Middelburg - Rsd en verder
Maar ook, dat NS 's avonds en in het weekend een leuke besparing kan doen (de zeer onrendabele sprinter Dd - Rsd kan dan vervallen). Overdag kan NS in Vs een korte kering maken (gelet op de rijtijden van rit 12233, kan de IC dan om .04/.34 uit Vs vertrekken). Per saldo kost het NS nauwelijks extra treininzet.
Nadeel is dat Dordrecht-zuid en Lage Zwaluwe 's avonds en in het weekend minimaal bediend worden (en dan ook niet meer rechtstreeks naar Rsd). En natuurlijk dat station Arnemuiden vervalt, om een korte keer op Vs mogelijk te maken.

En dat allemaal zonder wilde plannen zoals HSL-stops op Lage Zwaluwe Hbf :D
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Op zich leuke plannen. Wel wil ik 2 kleine kanttekeningen maken. De concessie schrijft voor dat er tussen 2 stations 2x per uur een trein moet rijden van 6.00 tot 20.00 doordeweeks. Dit geldt dus ook voor de verbinding Breda-Prinsenbeek<>Lage Zwaluwe vv. Dat is in jouw voorstel niet het geval, dus ik stel voor om die sprinter van 6.00 tot 20.00 dus 2x te laten rijden. Bovendien lijkt mij een nieuwe kering op Breda vreselijk moeilijk, dus je zult waarschijnlijk nog iets ermee moeten. Desnoods kan je die splitsen van de sprinter uit Arnhem, waarbij dus één treinstel enkel stopt te Prinsenbeek en de ander op alle tussengelegen stations. Dan moet wel de sprinter uit Arnhem standaard met 2 treinstellen rijden.

Verder zijn er als argumenten aangedragen dat Arnemuiden niet kan worden gesloten, omdat het dan helemaal geen verbindingen meer heeft met OV en dat het ook moeilijk schijnt te zijn om daar een busverbinding in te leggen. Ik weet niet of die argumenten over Arnemuiden waar zijn. Ik ben immers niet bekend met de situatie ter plaatse, maar omdat ik nog geen weerlegging van die argumentatie heb gezien, neem ik ze voor nu aan voor waar.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Op zich leuke plannen. Wel wil ik 2 kleine kanttekeningen maken. De concessie schrijft voor dat er tussen 2 stations 2x per uur een trein moet rijden van 6.00 tot 20.00 doordeweeks. Dit geldt dus ook voor de verbinding Breda-Prinsenbeek<>Lage Zwaluwe vv.
Het is dacht ik toch al een paar keer genoemd, NS kan voor incidentele afwijkingen een ontheffing krijgen, als weinig reizigers er last van hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ja, dat klopt, maar er is ook een paar keer gezegd dat ze die ontheffing niet zomaar krijgen, alleen als het echt niet anders kan. Dat geldt hier niet, hier is de reden enkel omdat het goedkoper is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Jef400 »

Roeland schreef:Ik heb eens zitten nadenken over een combi van het optimaliseren van Dordt-Breda en de Zeeuwse lijn.
Dan kom ik uit op het volgende voorstel:
* de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] stopt niet meer op Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid, en rijdt na Dordt verder als [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder5000[/serie] naar Den Haag CS
* de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] rijdt ma-vrij overdag non-stop tussen Goes en Bergen op Zoom ([serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] blijft tussen Rtd en Rsd ongewijzigd)
* station Arnemuiden vervalt
* de sprinter Dordt - Roosendaal rijdt ma-vrij overdag 2x/uur Dordt - Goes. In Dordt sluit deze goed aan op de IC naar Rtd en verder
* er rijdt alle dagen 1x/uur een nieuwe sprinter Dordt - Breda (ongeveer in het tijdpad van de huidige pendel-IC)
* de huidige spits-IC op Vs - Rsd vervalt (omdat de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] bijna even snel wordt)

's Avonds en in het weekend wordt dit:
* de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] stopt niet meer op Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid, en rijdt na Dordt verder als [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder5000[/serie] naar Den Haag CS (de sprintertijden tussen Dordt en Den Haag schuiven dan met 15 minuten)
* de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] rijdt 1x/uur non-stop tussen Goes en Bergen op Zoom. 1x/uur stopt deze ook in Zvb, Odb en alle stations tussen Bergen op Zoom en Goes
* de sprinter Dordt - Roosendaal rijdt dan niet (omdat de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] 1x/uur die stations aandoet)
* er rijdt alle dagen 1x/uur een nieuwe sprinter Dordt - Breda (ongeveer in het tijdpad van de huidige pendel-IC)

Voordeel hiervan is niet alleen een snellere reistijd voor:
* Dordt - Brabant
* Lombardijen / Zwijndrecht - Brabant
* Vlissingen / Goes / Middelburg - Rsd en verder
Maar ook, dat NS 's avonds en in het weekend een leuke besparing kan doen (de zeer onrendabele sprinter Dd - Rsd kan dan vervallen). Overdag kan NS in Vs een korte kering maken (gelet op de rijtijden van rit 12233, kan de IC dan om .04/.34 uit Vs vertrekken). Per saldo kost het NS nauwelijks extra treininzet.
Nadeel is dat Dordrecht-zuid en Lage Zwaluwe 's avonds en in het weekend minimaal bediend worden (en dan ook niet meer rechtstreeks naar Rsd). En natuurlijk dat station Arnemuiden vervalt, om een korte keer op Vs mogelijk te maken.

En dat allemaal zonder wilde plannen zoals HSL-stops op Lage Zwaluwe Hbf :D
Maar met een te korte kering op Vlissingen en een sneeuwbaleffect van Amsterdam tot Vlissingen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef: Bovendien lijkt mij een nieuwe kering op Breda vreselijk moeilijk, dus je zult waarschijnlijk nog iets ermee moeten.
Waarom? Hebben ze in Breda dan geen perrons ofzo?
En waar keert dat huidige pendel-ding naar Dordrecht dan? Waarom zou je trouwens wel een pendel-IC, maar (ongeveer in hetzelfde tijdpad) geen pendel-sprinter in Breda kunnen keren?
Laatst gewijzigd door Roeland op wo 31 jan 2018, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Roeland »

Jef400 schreef:Maar met een te korte kering op Vlissingen en een sneeuwbaleffect van Amsterdam tot Vlissingen.
De keertijd op Vs wordt ongeveer 9 minuten.
Omdat de IC in beide richtingen op Rsd een wachttijd heeft, kan een evt. vertraging op Rsd worden ingelopen. De totale tijd om vertragingen op te vangen, wordt daarmee 15 minuten (5 min. op Rsd, dan 5 min. op Vs, en dan weer 5 min. op Rsd ).
Er moeten wel heel veel blaadjes (of sneeuwvlokjes) op de rails vallen, wil je daarmee een vertraging niet inlopen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ja, dat is waar. Spoor 6 is vrij inderdaad. Even een dingetje over het hoofd gezien.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Als je mij vraagt doe je wat aanpassingen bij Dordrecht.
Afbeelding
- Perronspoor 4 verbinden met spoor 36
- Van spoor 35 een rangeerspoortje maken.

En ten zuiden van station Dordrecht dan twee rangeerspoortjes aanleggen.

Dan kun je vervolgens de volgende dienstregeling toepassen:
2x p/u IC Amsterdam C ~ ... ~ Rotterdam C - Rotterdam Blaak - Dordrecht - Roosendaal, verder stoptrein Vlissingen
2x p/u IC Amsterdam C ~ ... ~ Rotterdam C - Rotterdam Blaak - Dordrecht - Lage Zwaluwe - Breda-Prinsenbeek - Breda
4x p/u SPR Den Haag C - Dordrecht Zuid, 2x p/u door naar Roosendaal

Waarbij de sprinters en intercity's verknoopt liggen in Dordrecht.

De indeling op Dordrecht wordt dan:
Spoor 15: - (kan gebruikt worden voor evt. materieelwissel MLL)
Spoor 1: Stoptrein Geldermalsen (.05-.11) + Stoptrein Gorinchem (.21-.26)

Spoor 2: Intercity Lelystad Centrum (.08-.09) + Intercity Amsterdam Centraal (.23-.24)
Spoor 3: Sprinter Den Haag Centraal (.05-.11) + Sprinter Den Haag Centraal (.20-.26)

Spoor 4: Sprinter Dordrecht Zuid (.04-.10) + Sprinter Roosendaal (.19-.25)
Spoor 5: Intercity Vlissingen (.06-.07) + Intercity Breda (.21-.22)

De intercity naar Breda kan dan in Dordrecht een treinstel aftrappen, dat via het rangeerspoortje naar spoor 2 gebracht kan worden.

Indien je de sprinter naar Roosendaal ook een treinstel wilt laten aftrappen, kan dat op 3 manieren:
- Bij Dordrecht Zuid
- Bij Dordrecht via het kruiswissel halverwege sporen 3 en 4 (bij binnenkomst komt die dan aan op 4a, waarbij het voorste deel na de loskoppeling naar 4b doorrijdt, je hebt dan het gat van .26 tot .05 om het afgekoppelde deel van 4a naar 3a te brengen, indien dat in die tijd kan)
- Bij Dordrecht via het nieuwe rangeerspoortje (kan alleen als de IC naar Breda geen treinstel hoeft af te trappen).
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Dan kun je vervolgens de volgende dienstregeling toepassen:
2x p/u IC Amsterdam C ~ ... ~ Rotterdam C - Rotterdam Blaak - Dordrecht - Roosendaal, verder stoptrein Vlissingen
2x p/u IC Amsterdam C ~ ... ~ Rotterdam C - Rotterdam Blaak - Dordrecht - Lage Zwaluwe - Breda-Prinsenbeek - Breda
4x p/u SPR Den Haag C - Dordrecht Zuid, 2x p/u door naar Roosendaal
Waarom zou je met (V)IRM 8 of 10 (in de spits) lege lucht gaan vervoeren tussen Dordrecht en Breda?
En waarom zou je het veelgeplaagde Dordrecht ook nog eens beroven van z'n rechtstreekse verbinding met Tilburg?
Ik zie totaal niet in, waarom je het spoor zou moeten verbouwen voor nog meer verslechteringen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

Sowieso ontbreekt de realiteit een beetje in het bericht van SuperGhost, op Dordrecht Zuid kan je bijvoorbeeld niet keren (is een halte aan de vrije baan). Pas voorbij het punt waar het spoor onder de N3 door gaat zou je eventueel een keerspoor kunnen aanleggen, maar daar ligt het spoor op een dijk dus dat wordt een duur grapje om even uit te breiden.
Je doet ook immense investeringen om maarliefst één station over te slaan met de trein Dordrecht - Breda, terwijl je zonder die investeringen in principe al twee stations over zou kunnen slaan.

Spoor 36, wat op sporenplan heel kort lijkt maar in de praktijk zowat door de hele boog ten zuiden van het station loopt, wordt trouwens nog vaak zat als wachtspoor gebruikt om een trein stil te zetten zodat een andere trein afkomstig van spoor 4 via spoor 35 voorlangs kan.
Spoor 35 als keerspoor vereist daarnaast een looppad op hoogte langs het spoor (anders kan je alleen maar losse stellen omrangeren) en daar heb je daar echt geen plek voor. Ten eerste omdat het spoor daar in een scherpe boog loopt, ten tweede omdat die boog echt heel strak tussen de bebouwing van het Land van Valk en Nieuw Krispijn ligt. Als je die wilt verruimen om een looppad kwijt te kunnen langs spoor 35 mag je woningen gaan onteigenen en slopen.

Nee, dan vindt ik de oplossing van Roeland (die stiekem ook wel enigszins op de mijne lijkt met wat kleine verschillen) een stuk realistischer. Dat biedt ook een aantrekkelijk product op een manier die het rijden van onnodige treinen voorkomt en tevens slechts een enkeling echt benadeeld. Geen enorme groepen reizigers in ieder geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ik ben ook een fan van het voorstel van Roeland. Die heeft op een paar puntjes na een heel goed plan geschreven. Alleen blijf ik erbij dat Lage Zwaluwe absoluut 2x per uur bediend zou moeten worden richting Prinsenbeek,
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Roeland »

Dan is de volgende vraag: hoe krijgen we dit voorstel op tafel bij de drg-makers van NS?
(waarbij we de frequentie van het aantal sprinters tussen Dordt en Breda als uitwerkingspuntje open kunnen laten)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door regenmaker »

Kan je niet beter Souburg laten vervallen in plaats van Arnemuiden. Mensen uit Souburg kunnen snel met de bus naar station Middelburg of Vlissingen. Voor Arnemuiden zou weer een aparte (bel/buurt)busverbinding ingelegd moeten worden, hetgeen de provincie Zeeland geen geld voor heeft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door PatrickM »

Souburg is eigenlijk Vlissingen-Noord, dat station heeft 1000 instappers per dag waar Vs er 3000 heeft. Voor Souburg ook een belangrijke functie. Niet doen dus.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door hidihi »

Dit vraagstuk is toch niet zo lastig? De huidige stoptrein van en naar Dordrecht en de IC van en naar Zwolle komen en vertrekken toch ongeveer op de zelfde tijdstippen van Breda? Waarom wordt er dan geen IC Dordrecht-Zwolle gemaakt die tussen Dordrecht en Breda op elk station stopt?

Tussen Roosendaal en Breda zijn de treinpaden ruimer. Dus er kan best een stopper Roosendaal Breda gemaakt worden die 4x per uur rijdt en in Breda een goede aansluiting bied op de Intercities die daar vandaan vertrekken
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Hoe bedoel je ruimer? De aansluiting op de IC van/naar Vlissingen is nogal belangrijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Het plannetje van Hidihi past niet, de 3600 en 900 zouden dan tegelijkertijd tussen de aansluiting van de HSL en Breda rijden en dat gaat natuurlijk niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Gekoppeld rijden tussen Breda en Breda-Prinsenbeek dus.

Beetje duct tape kan ICM en een Traxx wel aan elkaar houden toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Daniel »

hidihi schreef:Waarom wordt er dan geen IC Dordrecht-Zwolle gemaakt die tussen Dordrecht en Breda op elk station stopt?
Omdat Dordrecht juist graag een trein heeft die niet overal stopt. Daarnaast gaan de reizigersstromen vanuit Roosendaal en Etten-Leur ook verder Brabant in, die onderbreken lijkt ook niet heel wenselijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten