Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee, ik weet alleen dat vorig jaar van Huffelen triomfantelijk meedeelde dat het GVB had gekozen voor IMC....dus In Motion Charging.....ergo....schiet mij maar lek, als ik het nog begrijp.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
zijn die ex-CXX MB Citaros 3942-3943 en 3945-3950 eigenlijk al in dienst bij GVB ?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze zouden in dat geval rond moeten rijden met groot wagennummers 1701-1707.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze bedoelde natuurlijk de elektronen die bij het opladen in beweging zijn.fred1954 schreef:Nee, ik weet alleen dat vorig jaar van Huffelen triomfantelijk meedeelde dat het GVB had gekozen voor IMC....dus In Motion Charging.....ergo....schiet mij maar lek, als ik het nog begrijp.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet niet meer wanneer precies, maar er was al een keer eerder bekend geworden dat het geen IMC werd, omdat er geen enkele fabrikant in staat bleek om het gewenste te kunnen produceren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
'Amsterdammers' vinden de bovenleidingdraden niet mooi.. én het zal waarschijnlijk nog wel (te) begrotelijk qua investering zijn.
OVmagazine schreef: (..)
Trolleybovenleiding
Het besluit dat Amsterdam in het najaar neemt gaat over de vervanging van een eerste serie van 28 dieselbussen door elektrische bussen in 2020. Het voornemen van Amsterdam is om te beginnen met het aanleggen van stukken trolleybovenleiding op de route van buslijn 22 (Indische buurt–station Sloterdijk) en lijn 48 (Houthavens–Borneo Eiland). De onderstations van de tram dienen voor de voeding van de trolleybussen, maar trolley- en tramdraden blijven strikt gescheiden. Een trolleybus kan niet worden gevoed via de tramdraden. De retourstroom loopt bij de tram namelijk via de wielen naar de rails.
(..)
Nieuwe stukken trolleybovenleiding aanleggen lijkt duur, maar die kosten verdient GVB ruim terug, want een imc-trolleybus hoeft niet stil te staan aan het eindpunt om op te laden. Dat scheelt voor de lijnen 22 en 48 ongeveer zeven bussen en de nodige chauffeurs. Bovendien zijn oplaadpunten in het geval van opportunity charging ook niet goedkoop.
De enige bedenkingen van Amsterdam tegen een trolley zijn van esthetische aard. Verklaarde tegenstanders vinden bovenleidingdraden niet mooi. Amsterdamse bestuurders zagen bovenleiding lange tijd als een stap terug in de tijd. Nog steeds spreekt de gemeente consequent over ‘elektrische bussen’ in plaats van over trolley. Maar de geslaagde proefnemingen in de regio Arnhem lijken de grootste aarzelingen te hebben weggenomen.
Bron: https://www.ovmagazine.nl/2017/07/amste ... ging-2100/
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoezo chauffeurs?Durashift schreef:OVmagazine schreef:(..) Dat scheelt voor de lijnen 22 en 48 ongeveer zeven bussen en de nodige chauffeurs.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nou.. eh.. bij mijn weten zijn deze bussen nog niet zelfrijdend..
Bussen van en naar oplaadpunt rijden (indien deze op een stalling is..) kost mankracht.. man(vrouw)kracht die je dan niet op een publieke dienstrit kan inzetten.
Bussen van en naar oplaadpunt rijden (indien deze op een stalling is..) kost mankracht.. man(vrouw)kracht die je dan niet op een publieke dienstrit kan inzetten.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, maar die chauffeurs hoeven toch niet met zijn allen te gaan staan wachten tot hun bussen opgeladen zijn? Met slim roosteren houd je de chauffeurs productief.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vast. Maar ik betwijfel of je zó slim kan roosteren dat de logistiek rond het laden helemaal geen werktijd kost.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alleen als je al heel veel buffertijd in de roosters hebt, of als je de bussen direct bij het station aan de lading kan zetten, om dan een nieuwe te pakken (zoals in Venlo). Maar ik gok dat dit op de meeste plekken inderdaad niet het geval zal zijn.
Bij twijfel altijd klagen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In dit geval dus wel, want de laad-infra komt in dit geval op station Sloterdijk, dus op het eind-/beginpunt. Ik denk dat op deze manier het laden makkelijk in de omlopen in te passen is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
ohja, dat is natuurlijk zo, is er al bekend hoe ze dit gaan doen? bij de haltes zelf, of op een aparte parkeer/bufferplek?
Bij twijfel altijd klagen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vraag me af of het verstandig is om het materieel lang te laten keren en het personeel kort. Je koppelt de verschillende omlopen aan elkaar, waardoor vertraging door gaat werken. En wat als er iets mis gaat tijdens het laden? Dan is het wel handig dat er een (voor elektrische bussen opgeleide) chauffeur bij is om daar op te reageren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben maar een buitenstaander, maar ik zou boven alle 3 de haltes van 15,22 en 36 een laadstation bouwen. Dan kan de bus laden, terwijl ie op de halte staat en gewoon passagiers opneemt. Ik neem aan dat er gewoon passagiers in de bus mogen zitten tijdens het opladen? En dus geen wisseling van chauffeur of bus. Zeker lijn 22 en 36 hebben kans op verstoring/vertraging door verkeersdrukte en/of tunnelproblemen.
Ligt er ook aan hoe lang het opladen duurt, de techniek schrijt voort, dus misschien kan dat met die nieuwe bussen al in 5-7 minuten. Als het 20 minuten duurt zoals met CXX in AML, gaat dat plan van mij natuurlijk niet op, dan zal er een bufferruimte gebouwd moeten worden.
Ligt er ook aan hoe lang het opladen duurt, de techniek schrijt voort, dus misschien kan dat met die nieuwe bussen al in 5-7 minuten. Als het 20 minuten duurt zoals met CXX in AML, gaat dat plan van mij natuurlijk niet op, dan zal er een bufferruimte gebouwd moeten worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat klopt de trolleybusverhalen gaan al de ronde sinds 2014. Vervolgens wist Suus hier te melden dat er een probleem was met de aanbesteding van zulke bussen. Alleen is medio 2017 wéér door GVB de media in gebracht dat ze voor IMC wilden gaan. Zelfs in het aanbestedingsdocument van de gemeente/VRA/whatever staat dat alle partijen uit gingen van IMC maar dat het toch - zonder nader te noemen reden - OC is geworden. Vandaar dat ik het raar vind.DingeZ schreef:Ik weet niet meer wanneer precies, maar er was al een keer eerder bekend geworden dat het geen IMC werd, omdat er geen enkele fabrikant in staat bleek om het gewenste te kunnen produceren.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 05 feb 2018, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tram 16 gaat 19 februari weer rijden, zo blijkt uit de dienstregeling. Althans, de dienstregeling zelf is nog niet te vinden, maar de haltevertrektijden staan er wel op. Tram 16 en 24 krijgen nagenoeg dezelfde frequentie, 8x/uur.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oeps , ja de De Lairesse...... :)
In ieder geval nog tot 22 juli “genieten” van lijn 16 voordat definitief het doek valt voor die lijn na 105 jaar :(
In ieder geval nog tot 22 juli “genieten” van lijn 16 voordat definitief het doek valt voor die lijn na 105 jaar :(
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 05 feb 2018, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De De Lairesse hè?fred1954 schreef:Ja, gelukkig gaat de Lairesse weer open [...]
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Precies. En het De Miranda (A)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het knooppunt De Nieuwe Meer is m'n favoriet en nog steeds erg verwarrend. :D
Hoe doe je dat als een bus zwaar te laat is? Het gebeurt nu namelijk regelmatig op Sloterdijk dat een bus die te laat is zo dicht op de volgende bus zit dat deze naar de uitstaphalte bij de trappen rijdt, niemand in laat stappen en direct leeg terug de stad in rijdt. Bij een elektrische bus met kritiek energieniveau gaat dat niet.fred1954 schreef:In dit geval dus wel, want de laad-infra komt in dit geval op station Sloterdijk, dus op het eind-/beginpunt. Ik denk dat op deze manier het laden makkelijk in de omlopen in te passen is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daar zit een heel fraaie Amsterdamse misvatting achter, n-evo. En omdat we toch al off-topic zijn:n-evo schreef:Het knooppunt De Nieuwe Meer is m'n favoriet en nog steeds erg verwarrend. :D
Het is "het meer", maar uiteraard "de polder". Alle toponiemen rond Amsterdam die eindigen op "-meer" duiden dan ook feitelijk een polder aan, zoals de Haarlemmermeerpolder, de Slotermeerpolder, de Buikslotermeerpolder, de Bijlmermeerpolder en de Watergraafsmeerpolder. De laatste werd in voetbalkringen zelfs nog verder afgekort tot de Meer. Oh, en natuurlijk was er ook een uitzondering op die regel, want er bestaat een restantje van de Haarlemmermeer dat nooit is ingepolderd. Uiteraard ontgaat die kleine topografische nuance menig Amsterdammer volledig, en daardoor zijn we het Nieuwe Meer als een hypercorrectie gaan ervaren.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat leuk! Bedankt voor het geschiedenislesje. Heb me altijd afgevraagd waar het vandaan kwam als ik langs het bord op de snelweg reed. :D :pos:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor de maandagochtend dan nog een mooie foto uit 1976 van de Stadionstraat, met op de achtergrond volgens mij een bus van de Enhabo, als kleine herinnering aan lijn 16 van weleer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
:Y Zeker ENHABO. Die koekblikken in dat vieze kleurtje waren het USP van die club.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 112 gasten