Mens terug op stations Achterhoek

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
Geert schreef:En daar heb je weer dure apparatuur voor nodig...
Ja, die zit er toch ook op bij de NS kaartautomaten?
Maar als je in een kiosk chipkaarten op wilt laden heb je dus apparatuur nodig in zowel de kiosk als in de kaartautomaat. Dan wordt het dus twee keer zo duur :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Wubbo »

Ik denk echt niet dat de kosten van de verkoopapparatuur het struikelblok zijn om kaartverkoop te gaan doen. Het gaat veel meer om het op peil krijgen en houden van de kennis van de dienstdoende Kioskmedewerker dan dat. De opleiding Verkoopmedewerker Binnenland is minimaal een week of 4 (incl. praktijk), moet je al die moeite doen voor die kleine groep mensen met machinevrees? Volgens mij kun je dan beter die ene keer het geld van diegene wisselen en even meelopen naar de automaat om daar het kaartje te kopen. Veel goedkoper en het geeft hetzelfde effect, in 99% van de gevallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Suus »

Hebben die mensen die in een Servex Kiosk of AH to Go werken een training van 4 weken gehad :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Wubbo »

De eerste lading die opgeleid is wel (ik heb ooit nog eens een type van de Kiosk in Alphen aan den Rijn opgeleid). Volgens mij is die opleiding ondertussen allang verleden tijd, en is de kans dat je een juist kaartje krijgt bij zo'n verkooppunt gelijk tot ongeveer een nulpunt gedaald. Als je het dus goed wil doen en de mensen ook echt wil helpen zul je erin moeten investeren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Daniel »

Tja inderdaad... ik heb ooit eens een discussie kunnen aanhoren toen ik in de stationshal van Gorinchem naast de Arriva Store op de trein stond te wachten. De mevrouw die een kaartje wilde kopen kreeg ineens een heel andere prijs te horen als een eerdere keer dat ze die reis gemaakt had :P
Maargoed, ze gebruiken daar zelfs 9292 om reisinformatie over het eigen concessiegebied te verstrekken, dus tja...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Geert »

Dat ze 9292 gebruiken vind ik juist een pluspunt. Waarom zou Arriva zelf een reisplanner moeten ontwikkelen als er al eentje beschikbaar is, met als extra voordeel dat ook openbaar vervoer van andere ov-bedrijven beschikbaar zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Daniel »

Ik bedoel meer dat je van medewerkers van een regionale vervoerder toch minstens zou moeten kunnen verwachten dat ze het lijnennet in de regio een beetje kennen.

Pluspunt is wel de service daar: ook als een klant vraagt hoe laat z'n trein naar Amsterdam gaat zoeken ze het even op en dat valt toch ruim buiten hun vervoersgebied. En voor bij treinstremmingen hebben ze een stapeltje A4'tjes liggen met de busverbindingen naar omliggende stations die dan op het raam geplakt worden.
En natuurlijk de treinkaartjes zonder toeslag, maar je kunt er ook terecht voor de werkzaamhedenfolders van een maand geleden mocht je daar iets aan denken te hebben :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door deadlock »

Ik zie de meerwaarde niet van bemanning op stations als Grou-Jirnsum, Lochem, Wezep, Putten, Nijkerk en andere nutteloze dorpen die we eigenlijk zouden moeten opheffen.

Je kan slechts twee kanten op en dat is duidelijk aangegeven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Wubbo »

Bemensing op dat soort stations is voor meer dan alleen wegwijzer spelen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Ruben »

Daarbij zou de wegwijsfunctie an sich op dat soort stations uitgebreid worden met kennis over aansluitende buslijnen, waar Syntus om bekend is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door deadlock »

NS-Reiziger schreef:Daarbij zou de wegwijsfunctie an sich op dat soort stations uitgebreid worden met kennis over aansluitende buslijnen, waar Syntus om bekend is.
Dat moet prima in een automatische halte-afroep verwerkt kunnen worden. Net als bij Syntus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Bemensing op dat soort stations is voor meer dan alleen wegwijzer spelen.
Waarvoor dan? Sociale veiligheid? Overdag niet nodig en na de spits zijn die mensen toch weer weg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door deadlock »

Dit gaat zo veel geld kosten dat de kaartjes er duurder van gaan worden. Je kan beter geld investeren in een hogere frequentie of infra.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Wubbo »

Waarom moet dit veel geld kosten? Ze willen mensen in een reintegratietraject gebruiken, dat zijn dus mensen die anders met WW of bijstand thuis zitten. Nu verdienen ze misschien iets meer, maar ze leveren ook geld op. Direct, door de verkopen uit de Kiosk en aanverwante zaken, en indirect door minder vandalisme en grotere sociale veiligheid, daardoor een betere klantwaardering en een veiliger gevoel bij reizigers, wat kan zorgen voor meer reizigers.
Overigens staat in het artikel dat de stations bemensd zijn tot 23.00 uur. Da's wat later dan na de spits.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door deadlock »

Mensen in een reintegratietraject moeten ook betaald worden. En je kan niet voor eeuwig herintegreerders inzetten, want op een gegeven moment worden het gewoon werknemers. Kost je zo 30.000 per jaar per medewerker en dat is een zeer voorzichtige schatting.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Wubbo »

Want? Op een gegeven moment zijn de reintegreerders op? Dan is iedereen geintegreerd? Mooi, dan bezuinigen we gewoon op de reintegratietrajecten, zijn die kosten ook weer gedekt!

Volgens mij is het idee van een reintegratietraject dat mensen daarna doorstromen naar een 'normale' baan. Die mensen gaan dus wat anders doen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door deadlock »

Dat klopt, maar ondertussen wordt er miljoenen per jaar uitgegeven om een paar Melkertbanen te creëren die net zo nutteloos en tenenkrommend gaan worden als het project Stadswacht destijds (en nu ook nog).

Maar wil je dan echt die mensen een jaartje op het perron laten staan en laten babbelen met reizigers om ze vervolgens te vervangen door fonkelnieuwe? Dan krijg je met golven mensen zonder verstand van zaken en als de reïntegreerders op zijn zal er naar loondienst moeten worden teruggegrepen. Dan ben je per saldo nog steeds even veel geld kwijt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Chauf21 »

deadlock schreef:
NS-Reiziger schreef:Daarbij zou de wegwijsfunctie an sich op dat soort stations uitgebreid worden met kennis over aansluitende buslijnen, waar Syntus om bekend is.
Dat moet prima in een automatische halte-afroep verwerkt kunnen worden. Net als bij Syntus.
Reizigersspecifieke informatie kan niet (nooit) worden verwerkt in automatische halte-afroepen. Menselijke bemanning is dus zeker wel een welkome aanvulling.

Vandaag een goed voorbeeld mogen meemaken; een vrouw in een rolstoel stond op station Gouda Goverwelle. Zo te zien een Spoorambassadeur (zoals Mikos beschrijft) die haar de trein in heeft geholpen. Hulde, zo'n systeem :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Wubbo »

deadlock schreef:Maar wil je dan echt die mensen een jaartje op het perron laten staan en laten babbelen met reizigers om ze vervolgens te vervangen door fonkelnieuwe?
Nogmaals, het is veel meer dan dat. In het artikel staat al iets over een Kiosk (leren met de verantwoordelijkheid van geld om te gaan!), en je zou dat soort mensen bijvoorbeeld ook een fietsenstalling kunnen laten bewaken en banden plakken. Je kan op die plek ook fiets- en wandelroutes van de omgeving kunnen verkopen/weggeven. Bovendien hoeft er niet meer iemand te komen om het station schoon te maken, en simpele reparaties kunnen ook door de stationsmedewerker gebeuren. Als je dat allemaal weet te integreren en door een man kan laten doen, volgens mij ben je dan echt binnen. Wellicht kost het direct dan nog steeds wel geld, maar het levert best een stroom indirecte inkomsten op. Je station wordt namelijk echt wel aantrekkelijker voor reizigers, en dat betaalt zich ongetwijfeld uit.

@Chauf21: volgens mij heeft Gouda Goverwelle normale assistentieverlening door een taxichauffeur, maar menig taxibedrijf heeft daar gepensioneerden voor 'in dienst' die de incidentele rolstoelers en blinden helpen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Suus »

Gouda Goverwelle is zover ik weet ook de rolstoeluitgang van station Gouda sinds de trapliften daar zijn afgekeurd. De invalide moet dan eerst door tot Goverwelle, wordt daar in een busje geladen en dan in het centrum of bij station Gouda zelf er weer uitgezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Nogmaals, het is veel meer dan dat. In het artikel staat al iets over een Kiosk (leren met de verantwoordelijkheid van geld om te gaan!),
Ik weet niet goed of je nu impliceert dat langdurig werklozen niet goed met geld om kunnen gaan of dat ze moeten leren hoe een kassa werkt. Het eerste geval vind ik stuitend en het tweede geval is nauwelijks van belang aangezien een geldstroom door je handen laat gaan niet speciaal een bepaalde verantwoordelijkheid oproept.

Probleem bij een Kiosk vind ik eigenlijk dat dat helemaal door de bedrijven zelf betaald moet worden. Het is het uitbaten van een commerciele activiteit met winst voor ... (servex/concurrent daarvan). Ik vind het niet de taak van de overheid om dat te subsidieren.
en je zou dat soort mensen bijvoorbeeld ook een fietsenstalling kunnen laten bewaken en banden plakken. Je kan op die plek ook fiets- en wandelroutes van de omgeving kunnen verkopen/weggeven. Bovendien hoeft er niet meer iemand te komen om het station schoon te maken, en simpele reparaties kunnen ook door de stationsmedewerker gebeuren. Als je dat allemaal weet te integreren en door een man kan laten doen, volgens mij ben je dan echt binnen. Wellicht kost het direct dan nog steeds wel geld, maar het levert best een stroom indirecte inkomsten op. Je station wordt namelijk echt wel aantrekkelijker voor reizigers, en dat betaalt zich ongetwijfeld uit.
Iets beter voorbeeld maar mijn mening blijft staan.

Het voorbeeld van Chauff21 vind ik wel goed. Er komen alleen op deze stations niet bepaald hogevloerstreinen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door deadlock »

Chauf21 schreef:Reizigersspecifieke informatie kan niet (nooit) worden verwerkt in automatische halte-afroepen. Menselijke bemanning is dus zeker wel een welkome aanvulling.
Ik zie niet in waarom niet? Bestaan er trouwens uberhaupt mensen (dan niet die hier rondhangen ;)) die op reis gaan zonder hun reis goed te plannen?

Of doel je op de bejaarden die eerst op de gele vertrekstaten kijken, vervolgens op twee CTA's, daarna aan conducteur 1 daarna aan nr 2 en vervolgens bij het instappen nog aan een medereiziger vraagt 'of dit de trein naar Rotterdam wel is'. Want die laatste categorie hoort niet zonder begeleiding rond te mogen lopen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Wubbo »

deadlock schreef:Ik weet niet goed of je nu impliceert dat langdurig werklozen niet goed met geld om kunnen gaan of dat ze moeten leren hoe een kassa werkt.
Nee, ik bedoel dat veel van dat soort mensen moeten leren met verantwoordelijkheden om te gaan, en dan met name verantwoordelijkheden van dingen die niet van hen zijn. Het is ongetwijfeld waar dat niet iedereen dat hoeft te leren, maar het is absoluut een vaardigheid die je moet beheersen wil je in het normale arbeidsproces deel kunnen nemen. Laten we wel wezen: reintegreren doe je omdat je al een tijd niet in het arbeidsproces hebt deelgenomen. Dat kan zijn omdat je lang thuis hebt gezeten omdat je kinderen hebt gekregen, of omdat je erg ziek bent geweest, maar meestal was het gewoon omdat je geen baan kon/wilde vinden. Dan mis je dus bepaalde vaardigheden die je als werknemer wel nodig hebt, en verantwoordelijkheid kunnen en durven nemen is er daar zeker een van.
deadlock schreef:Bestaan er trouwens uberhaupt mensen (dan niet die hier rondhangen ;)) die op reis gaan zonder hun reis goed te plannen?
Die discussie hebben we op dit forum al een aantal keer gevoerd, en hoewel we het er niet over eens werden of het handig of logisch was is de conclusie wel dat er in ieder geval een hele grote groep mensen is die hun reis niet vantevoren plant. Ik denk dat het 90% van de reizigers is, waarvan pak 'em beet de helft behoort tot de groep 'ik reis al jaren zo en het gaat altijd zo' dagelijkse reizigers die denkt het allemaal uit hun hoofd te weten, en de andere helft gewoon op de bonnefooi komt en verbaasd is dat er niet binnen 30 seconden een trein gaat die ze zonder overstappen rechtstreeks naar het gehucht waar ze moeten zijn brengt.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Caspar »

Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen die niet in een automatische halte afroep kunnen worden opgenomen lijkt me.
Even een voorbeeld: afgelopen zaterdag stapte ik op station Voerendaal uit tegen 13uur smiddags. Daar hing een postertje dat de treinen na 17.00 niet meer reden door werkzaamheden. Veolia zet bussen in. Klaar, dat was de informatie verstrekking.
Nu heb ik even de boel in de gaten gehouden, maar de vervangende bus vertrok niet op de tijd dat de trein zou vertrekken.
Nu is er op een verlaten station als Voerendaal niemand die kan vertellen hoe laat die bus dan wel komt, zijn we maar naar een gewone bushalte op 1200 meter afstand gewandeld en daar op een lijnbus gestapt (dus zelf extra strippenkaarten gekocht).
Stel er zit een medewerker, die weet dan vast wel uit ervaring hoe laat zo'n vervangende bus zijn station zal gaan aandoen op die dag.
En ja ik had de reis goed voorbereid, maar de werkzaamheden stonden niet op de NS planner. Ik was totaal verrast.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mens terug op stations Achterhoek

Bericht door Chauf21 »

deadlock schreef:Bestaan er trouwens uberhaupt mensen (dan niet die hier rondhangen ;)) die op reis gaan zonder hun reis goed te plannen?
Ja, die bestaan. Meer dan genoeg. Wubbo heeft het ook al aangehaald.
deadlock schreef:Ik zie niet in waarom niet? [...] Of doel je op de bejaarden die eerst op de gele vertrekstaten kijken, vervolgens op twee CTA's, daarna aan conducteur 1 daarna aan nr 2 en vervolgens bij het instappen nog aan een medereiziger vraagt 'of dit de trein naar Rotterdam wel is'. Want die laatste categorie hoort niet zonder begeleiding rond te mogen lopen.
Al is het maar omdat een persoonlijk reisadvies van de een verschilt met het reisadvies van de ander. Ik zou er niet aan moeten denken dat de omroep op een wilekeurig klein (laat staan groot) station zoiets is als: "meneer X, uw aansluitende zonetaxi vertrekt over vijf minuten van perron C, mevrouw Y, uw bestemming 'Markt' is het snelst lopend bereikbaar, etc. etc." Of, wanneer het station als vertrekpunt wordt gezien de omroep: "Reizigers naar Nijkerk, uw eerste trein van de reis is de intercity naar Leeuwarden. Reizigers naar Nijmegen Lent, u kunt het beste reizen via 's Hertogenbosch. Reizigers naar Roermond, etc. etc.". Ondoenlijk, daar vrijwel iedereen een andere bestemming of reisvoorkeur heeft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten