Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn
Geplaatst op: maandag 14 september 2009 om 9:14
Laatst bijgewerkt: maandag 14 september 2009 om 9:21
Nieuwsfoto
Arriva Spurt-trein nu één jaar actief

Persbericht

Vandaag, 14 september, is het precies één jaar geleden dat de Arriva Spurt-trein werd ingezet op de MerwedeLingelijn. Arriva heeft met name de laatste 2 jaar een aantal verbeteringen op het treintraject Dordrecht – Geldermalsen doorgevoerd waardoor de reiziger erg tevreden is over de MerwedeLingelijn. De nieuwe Spurt-treinen hebben daar een belangrijke bijdrage aan geleverd.

Direct bij aanvang van de concessie in 2006 is de frequentie van de dienstregeling omhoog gebracht naar een halfuurverbinding over het gehele traject, zowel op doordeweekse dagen als op zaterdag en zondag. Vooral de uitbreiding op de zondag is groot en komt neer op een uitbreiding van meer dan 120% van het aantal dienstregelingritten! Op het traject tussen Gorinchem en Geldermalsen is de uitbreiding t.o.v. de dienstregeling van 2006 met dik 200% nog veel groter geweest!

In september 2008 zijn er 7 nieuwe treinen ingestroomd waarmee zowel het comfort, de capaciteit, als de uitstraling een enorme ‘boost’ hebben gekregen. Daarnaast heeft de inzet van stewards en een uitgekiende inrichting van de nieuwe treinen ook de sociale veiligheid flink verbeterd. Daarbij is ook de sociale veiligheid op de haltes langs de MerwedeLingelijn sterk verbeterd met de introductie van cameratoezicht op de perrons van Gorinchem, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam en recentelijk ook Leerdam.

Dit alles heeft geresulteerd dat de MerwedeLingelijn al 2 jaar op rij een reizigersgroei laat zien van 9,7% in 2007 en 6,7% in 2008. Bovendien is de MerwedeLingelijn in de landelijke Klantenbarometer van het KpVV door de reizigers gewaardeerd met een rapportcijfer 7,7. De spoorlijn Zwolle – Kampen is de enige andere regionale spoorlijn die een dergelijk hoge waardering kent.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door 88122903 »

Ik vindt de waardering veel te groot, de Merwedelingelijn kan denk ik veel efiicenter gebruikt worden.
Een bus rijden is veel goedkoper dan een trein, dit is niet erg maar de Merwedelingelijn ligt bijna parralel aan de A15 dus buiten spits wanneer er geen file staat is de bus bijna net zo snel dan de trein.
Daarom zou het veel slimmer zijn dat in de spits de trein rijdt en dat de bus op de andere tijden van de dag ingezet wordt.
Al ben ik minder goed op de hoogte van de treinkosten ik denk wel dat overdag de passagiers een kwartiers verbinding kunnen krijgen
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

De bus is vele malen langzamer dan de trein, zeker als je naar bijvoorbeeld Beesd wil. Bovendien zijn treinen als ze stilstaan duur, en een materieelpark dat je alleen in de spits gebruikt is extreem duur. Stilstaande bussen zijn goedkoper, en in het dal makkelijker voor wat anders in te zetten (zwembadvervoer enzo).
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door mb90 »

.
88122903 schreef:Ik vindt de waardering veel te groot, de Merwedelingelijn kan denk ik veel efiicenter gebruikt worden.
Een bus rijden is veel goedkoper dan een trein, dit is niet erg maar de Merwedelingelijn ligt bijna parralel aan de A15 dus buiten spits wanneer er geen file staat is de bus bijna net zo snel dan de trein.
Daarom zou het veel slimmer zijn dat in de spits de trein rijdt en dat de bus op de andere tijden van de dag ingezet wordt.
Al ben ik minder goed op de hoogte van de treinkosten ik denk wel dat overdag de passagiers een kwartiers verbinding kunnen krijgen
:shock:

Dit meen je toch niet hè? Dat zou complete waanzin zijn om het buiten de spits maar 'even' te verbussen. Alsof je vanaf de stations weer direct op de A15 zit. Alleen Sliedrecht ligt redelijk dicht aan de A15. En dan heb ik niet eens over de hoeveelheid reizigers (waarvan er sinds de komst van de Spurt meer van zijn) die dan flink benadeeld worden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

En wat een ontzettend op-de-borst-klop-persbericht is dit. Wie is eigenlijk de afzender?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Geert »

Persbericht van Arriva.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

Logisch, als het van een overheid af zou komen hadden die zichzelf wel even genoemd natuurlijk :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Suus »

88122903 schreef:Ik vindt de waardering veel te groot, de Merwedelingelijn kan denk ik veel efiicenter gebruikt worden.
Een bus rijden is veel goedkoper dan een trein, dit is niet erg maar de Merwedelingelijn ligt bijna parralel aan de A15 dus buiten spits wanneer er geen file staat is de bus bijna net zo snel dan de trein.
Daarom zou het veel slimmer zijn dat in de spits de trein rijdt en dat de bus op de andere tijden van de dag ingezet wordt.
Al ben ik minder goed op de hoogte van de treinkosten ik denk wel dat overdag de passagiers een kwartiers verbinding kunnen krijgen
Klopt helemaal niets van: De spoorbaan ligt misschien tussen Sliedrecht en Gorinchem dichtbij de A15, maar tussen Sliedrecht en Dordrecht, en tussen Gorinchem en Geldermalsen zal de trein het altijd winnen van een bus. Treinen mogen daar over het grootste deel van het traject honderd, terwijl bussen maar 80 mogen (of honderd als er zitplaatsgarantie is)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

Ik stel voor om de betuweroute buiten de spits ook maar niet te gebruiken. Er ligt tenslotte over bijna de volle lengte een snelweg naast 8-)
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door 88122903 »

Wubbo schreef:De bus is vele malen langzamer dan de trein, zeker als je naar bijvoorbeeld Beesd wil. Bovendien zijn treinen als ze stilstaan duur, en een materieelpark dat je alleen in de spits gebruikt is extreem duur. Stilstaande bussen zijn goedkoper, en in het dal makkelijker voor wat anders in te zetten (zwembadvervoer enzo).
Je verhaal klopt helemaal maar mijn plan licht iets complexer.
Want ik ben niet van plan om alle haltes bij het station te leggen
(* stopt bij station zelf)
(+ bewaakte fietsenstalling op deze stations krijgen de passagier een bonnetje voor hun fiets en deze bon kan door de chauffeur op de terugweg afgescand worden waardoor de fietsenstalling bewaker een seintje krijgt en de fietsen naar de halte vervoerd wordt waar de passagiers uitstapt)
(- Sluit aan op een bus die de passagiers naar het station brengt)

Dordrecht CS: *
Dordrecht stadspolders:-
Sliedrecht: op de snelweg een afritje laten maken waardoor de halte op een loop afstand komt van Station.
Hardinxveld Giesendam: halte bij afrit 26+
Gorichem - afrit 27 Sluit aan op de lijn 74 75 76
Arkel- afrit 27 sluit aan op 73 (hogere frequentie naar Arkel)
Leerdam*
Beesd +
Geldermalsen*

De bewaker van de fietsenstalling is een werkloze die werkervaring op doet en de lijnen staan grotendeels al ingeplot hierdoor zijn er nauwelijks extra kosten.
Ik weet dat treinen alleen in de spits laten rijden duur is daarom stel ik voor om te onderzoeken of het mogelijk is dat de NS voor deze lijn zorg kan gaan dragen en dat de Arriva tegen de zelfde voorwaarden een ander treintraject krijgt wat op dit moment door de NS bereden wordt.

Ik weet dat dit niet gemakkelijk gerealiseerd is, maar met dit model kan je wel met een veel hogere frequentie komen.
Dat noem ik pas verder kijken en niet met miljoenen extra gaan smijten (dat noem ik als je tot 2 uur s’nachts rijdt in een half uur frequentie) en dan zeggen dat je passagiers tevreden zijn.
Er rijdt tussen 9 en 2 nog steeds maar een enkele trein( met een frequentie van 4x p uur met geleden bussen haal je de zelfde zit capiciteit)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Suus »

Mocht je het nog niet weten, er wordt flink aan de spoorbaan gewerkt daar, en in 2010 moet er elk kwartier een trein rijden tussen Dordrecht en Gorinchem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door 88122903 »

Bee schreef:Mocht je het nog niet weten, er wordt flink aan de spoorbaan gewerkt daar, en in 2010 moet er elk kwartier een trein rijden tussen Dordrecht en Gorinchem.
Was dat geen oud plan waar men nooit aan begint?
ik snap eigelijk ook niet wat er verranderd moet worden NS laat op veel trajecten de treinen minder dan een kwartier van elkaar rijden.
Bovendien als je als overheid zo graag geld investeerd doe dat dan in een spoor of metroverbinding naar Rotterdam want die bussen zitten overvol en de Kralingse zoom staat regelmtig file en zeker s'middags.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Suus »

Het is wat lastig een kwartiersdienst op te zetten op een enkelsporige spoorbaan als er geen uitwijkruimte is, dat zie je wel op meer plekken hoor: Bij Zoeterwoude heb je een vliegende kruising waardoor er een kwartiersdienst tussen Leiden en Alphen gereden kan worden in de spits. Als ik bovendien de informatie op dit forum en de wiki moet geloven is er op diverse plekken al zand gestort, bijvoorbeeld bij Stadspolders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door 88122903 »

ik wist niet dat het ergens enkel spoorig is op de merwedeline lijn.
ik ben te nieuwsschierig maar op welke plek kan ik het vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

@88122903: Ehm, op de gehele lijn met uitzondering van de stations Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Leerdam en Beesd en het stuk van station Dordrecht tot vlak voor het viaduct over de Hastingsweg in Dordrecht.

Verder blijkt uit je plannetje ook wel dat je totaal geen zicht hebt op de situatie op en rond de lijn. Er rijden buiten de spits inderdaad losse stellen, maar die zijn wel erg goed gevuld. Met name veel reizigers die de fiets meenemen omdat ze 'm aan beide kanten van de reis nodig hebben, dat lukt je echt niet in een bus.
De afrit in Sliedrecht is nu juist enkele jaren geleden opgeheven, dus die gaat echt niet terugkomen. En je aansluitingen in Gorinchem zijn fraaie verzinsels, maar geen van de lijnen die je noemt komt ook maar in de buurt van afrit 27 op de A15. Lijn 73 komt zelfs helemaal niet in Arkel, dan zal je echt de Linge over moeten zwemmen wil je daar komen.

@Bee: inderdaad, tussen Dordrecht Stadspolders-aansluiting en Dordrecht Stadspolders lag vanmiddag het complete zandbed er al voor de spoorverdubbeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Karl »

Voordeel van zo'n buslijn is wel dat je hem makkelijk kan doortrekken naar Nijmegen en Europoort, of Zuidplein.
:mrgreen: :neg:

@persbericht, gelukkig gaat er nooit iets fout, zijn er nooit 'logistieke problemen'...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gratis met de trein èn maak kans op een prijs!

Bericht door Daniel »

Gratis met de trein èn maak kans op een prijs!
Geplaatst op: maandag 14 september 2009 om 20:48
Laatst bijgewerkt: maandag 14 september 2009 om 20:48

Vanaf vorig jaar 14 september rijden er maar liefst 7 Spurts op de MerwedeLingelijn. Om dat met u te vieren mag iedereen op vertoon van een felicitatiekaart aan Arriva op zaterdag 19 september gratis met de trein op de MerwedeLingelijn.
Bovendien maakt iedereen die een volledig ingevulde felicitatiekaart aan Arriva inlevert, kans op een i-Pod of één van de 5 VVV-bonnen ter waarde van €20,- per stuk.

Reist u niet met de trein op 19 september maar u wilt wel aan de wedstrijd meedoen en proberen één van de prijzen in de wacht te slepen? Levert u dan uw felicitatiekaart in bij de Arriva Store of stuurt u deze op naar Arriva Klantenservice, Postbus 626, 8440 AP in Heerenveen.

Actievoorwaarden:

•De actie is alleen geldig op zaterdag 19 september
•De actie is alleen geldig op de MerwedeLingelijn
•Eén felicitatiekaart is geldig voor één enkele reis per persoon
•Alleen felicitatiekaarten aan Arriva voorzien van naam, adres en telefoonnummer èn een originele felicitatiegroet, dingen mee in de wedstrijd
•Alleen felicitatiekaarten aan Arriva voorzien van naam, adres en telefoonnummer èn een originele felicitatiegroet, zijn geldig voor één enkele reis per persoon. Deze levert u in bij de dienstdoende steward op de trein
•Felicitatiekaarten kunnen worden ingeleverd bij de steward op de trein, de Arriva Store of opgestuurd worden naar Arriva Klantenservice, Postbus 626, 8440 AP in Heerenveen
•Alleen felicitatiekaarten die binnenkomen voor woensdag 23 september dingen mee in de wedstrijd
•Over de uitslag van de wedstrijd kan niet worden gecorrespondeerd
•Er kan geen restitutie worden aangevraagd voor aangeschafte kaarten of maand(jaar)abonnementen voor 19 september

We wensen u veel succes met de wedstrijd en een goede reis.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

88122903 schreef:
Wubbo schreef:De bus is vele malen langzamer dan de trein, zeker als je naar bijvoorbeeld Beesd wil. Bovendien zijn treinen als ze stilstaan duur, en een materieelpark dat je alleen in de spits gebruikt is extreem duur. Stilstaande bussen zijn goedkoper, en in het dal makkelijker voor wat anders in te zetten (zwembadvervoer enzo).
Ik weet dat treinen alleen in de spits laten rijden duur is daarom stel ik voor om te onderzoeken of het mogelijk is dat de NS voor deze lijn zorg kan gaan dragen en dat de Arriva tegen de zelfde voorwaarden een ander treintraject krijgt wat op dit moment door de NS bereden wordt.
Ja, want NS heeft grote aantallen treinen stilstaan in de spits, die allemaal nodig zijn in het dal :roll:. Dit is alleen maar probleemverplaatsing zo.

Overigens: station Dordrecht - station Leerdam - station Geldermalsen is met de auto volgens Google Maps 52 minuten. Dan moeten daar nog halteertijden en wat geneuzel rond afritten bij Sliedrecht en Gorinchem bij, en een lagere maximumsnelheid voor de bus ten opzichte van de auto. De trein doet het in 56 minuten. Naast vermindering van comfort (bus; overstappen naar je station; langere overstappen incl trappenlopen op de stations; onmogelijkheid voor mensen die niet kunnen/willen fietsen/geen fiets op het station hebben) geef je dus ook nog extra reistijd cadeau.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door 88122903 »

Ns zou het wel beter op kunnen vangen omdat men in het dal uur dan een paar treinen rustig nog een keer extra kan conroleren,
De Arriva heeft in deze regio alleen de merwedelinge lijn dus die kunnen alleen maar kosten dekend werken als mat64 terug komt
Wat betreft de aansluitingen op de bus als de buslijnen in Sliedrecht en Hardinxveld iets verlegd worden ontstaan de aansluiting gewoon op de bus die je ook op de trein zou hebben.
Oud forumgebruiker

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik vraag me soms af waar je al deze l*lkoek vandaan haalt...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

NS weet nu al van gekkigheid niet waar ze het materieel moet laten dat tussen de spitsen staat te niksen, dus het is absolute flauwekul dat ze dan ook nog even wat extra spitstreintjes (die per definitie onrendabel zijn!) zouden willen gaan exploiteren.
Bovendien ga je ook niet in op mijn punt dat de reistijd gewoon langer wordt, er zijn meer dingen op deze wereld dan aansluitingen op buslijnen. Ik wil ook wel graag de trein halen in Dordrecht en Geldermalsen bijvoorbeeld. Of gewoon weten waar ik aan toe ben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten